Brist på lust...

E

Emily

Efter flera timmars hopplösa nattliga diskussioner känner jag att jag och min man har kört fast. Skulle därför vilja ha er hjälp och era synpunkter.

Saken är den att jag i princip helt saknar sexlust och det har varit så de senaste åren. Min man vill att jag ska ta initiativ ibland men själv känner jag mig bara konstant trött och vill bara vara ifred. Vi har två barn, en på 3 år och en på 9 månader. Jag är föräldraledig med den minsta och ammar delvis fortfarande. För min del känns det som att när jag varit hemma med barnen hela dagen och sett till deras behov och tagit hand om hus och hem i övrigt så vill jag vara vara ifred och få en stund för mig själv när de äntligen somnat. Den minsta vaknar ett par gånger varje natt och vill ammas lite för att somna om. Inte så lätt att lämna bort över natten alltså.

Min man jobbar väldigt mycket, kommer hem och äter lunch och kommer sen in vid 19.30-21 ungefär så han hjälper inte till med hushållsarbetet. Söndagar är han hemma några timmar mitt på dagen också. Han tar hand om ena barnet när jag lägger det andra, typ. Det är inte möjligt för honom att jobba mindre ute. Han jobbar ensam hela dagarna och när han kommer in längtar han efter en varm famn och sällskap och jag som har sällskap hela dagarna vill bara ha min kropp ifred. Barnvakterna som finns är redan utnyttjade till max har jag fått höra och de används om man tex ska iväg någonstans och inte kan ha med sig båda eller bara ett av barnen. Så visst, jag kommer iväg till Ullared, stan och frisören och sådant emellanåt. Men jag har inte varit själv hemma och helt fri att göra vad jag vill (äta godis, läsa tidning och sen sova flera timmar) sen tidigt förra sommaren.

Situationen är helt låst. För det mesta löser vi det genom att ha sex någon gång i veckan på hans initiativ, men ungefär hälften av gångerna är jag för trött för att riktigt engagera mig även om det är skönt när vi väl kommer så långt. Men han känner ju det som om han tvingar sig på mig och att han måste övertala mig tex genom att ge mig massage en stund först för att jag ska bli mer villig. Säger jag nej för många kvällar i rad så får han en äktenskaplig kris och det slutar med att man får tillbringa timmar med att förklara varför man inte vill, och det är samma visa varje gång, diskussioner, tårar och sen sex och sen är det lugnt några veckor till.

Hur ska vi ta oss ur detta?

Sv: Brist på lust...

Är du jag? ;)

Samma situation här hemma med ungf lika gamla barn. Sex är kanon när man väl kommer dit, men jag är trött... Sova är ju skönt, bara vara är också hett eftertraktat. Sambo är kåt som en 15-åring, vilket är smickrande, men jag är inte riktigt där :S. Och klart han blir besviken när han uppvaktar och uppvaktar och man själv somnar...

Hoppas att det löser sig när barnen blivit lite större så man hamnar i samma division...

Jag har varit i samma situation och aldrig lyckats reda ut den.

Det har gått käpprätt åt skogen. Men med blicken i backspegeln så tror jag att vi HADE kunnat. Men det hade krävt att vi hade talat med varandra och sökt skapa förståelse.

Framför allt, JAG borde ha sagt precis det du berättar här för oss. Vågat säga det. Och ännu mera KRÄVT att han skulle ha tagit sin del med barn när han kom hem. Så jag kunde lägga mig i badet eller slappa eller bara sitta på nätet och dumsurfa i lugn och ro.

Dra till stallet eller helt enkelt göra min grej några kvällar i veckan.

Hade jag drivit igenom det så hade han kanske varit den emotionellt slutkörde när det var sovdags. Och därtill varit den som tackade nej när en annan kom hem upplyft i själen och hjärtat av en härlig skogstur i galopp över stock och sten.

Sen måste man vara bästa kompisar oxå. För när orken tryter hos båda då är det bra om man åtminstone kan skratta tillsammans tills man är igenom. Barnen blir större och man får mera tid. Men man får akta sig så man inte vuxit isär då.

//Waern

För mig låter det ganska självklart varför du inte har nån lust. Det är väl så enkelt som att så länge ditt liv ser ut som det gör så kommer det vara så här. Om nu närhet och sex i alla lägen är så viktigt för din man så får väl han hjälpa till att ändra ditt liv? Nu har han prioriterat jobbet, självklart får det konsekvenser, du är ju ingen övermänniska. Nu verkar det ju vara så att han saknar närhet i sitt ensamma jobb som han tillbringar hela dagarna på, varpå du både ska täcka upp hemma och kompensera med närhet. Verkar det rimligt, tycker du?

En enkel lösning vore ju att han var pappaledig och du går tillbaka till jobbet. Du har ju redan varit hemma i nio månader, hög tid att han får samma möjlighet!

Självklart är det trist för honom att få tigga sig till sex (om han upplever det så), men det viktiga är ju att det beror på situationen, inte på honom som person. Vill han ha det annorlunda måste han ändra på din situation.

Själv skulle jag bli skogstokig om jag var i dina skor, förstår inte hur du står ut med att aldrig någonsin ha en stund för dig själv.

Det är inte alls ovanligt att sexlusten är borta när man har fått barn, det kan ta väldigt lång tid innan det återkommer och det är fullständigt normalt även om det inte är så uppskattat...
Min egen make har varit väldigt förstående, så det har funkat hyfsat för oss ändå.

En av mina vänner hamnade i samma sits som du med skillnaden att de aldrig hade sex alls. det gick så långt att hon undvek att ens kramas, för det gav honom falska förhoppningar. De kunde dock prata om saken...
Till sist bestämde de helt enkelt en dag och tid när det skulle göras och även följande gånger var schemalagda.
Just det där med schemat kanske kan vara ett tips för dig, då vet både du och han när ni ska förvänta er och det behöver inte bli någon övertalning däremellan. För just övertalning och tjat kan ju lätt göra vem som helst avtänd, om man inte är supersugen från början... Och när man slipper tjatet tror jag att chansen ökar att lusten återkommer av sig själv.

Lycka till!

Hur ska vi ta oss ur detta?

Jag håller med Mabuse i det hon skrev.

Min första tanke när jag läste dina första rader var att man måste se till att det BLIR sex. Min erfarenhet (och även flera andras som jag talat med) är att ju mindre sex man har desto mindre sugen blir man så att säga.

MEN; sen läser jag vidare om er livssituation och då blir min tanke densamma som det Mabuse skriver: det är väl fullständigt naturligt att du tappat lusten när du lever som du gör? Om ni bara ser varann några timmar per dygn och övrigt tid bara ägnar sig åt att tillgodose andras behov (barnens) så... var 17 ska man då kunna hitta någon lust?

Din sambo behöver prioritera om
. DET är lösningen på hans problem med din ovilja till sex. Visst; han har det säkert också jobbigt eftersom han arbetar alla dessa timmar också. Min egen (och även min sambos) erfarenhet är dock att det är rena semestern att vara på jobbet jämfört med att vara hemma med barn. Och då har vi bara ett barn, som dessutom är en liten glad och lättsam "enkel" prick för det mesta. På ett arbete har man i alla fall någon slags möjlighet till att tänka på sig själv en stund, ta en kopp kaffe, sitta still en stund. Utan att vara "jourhavande" varje sekund som man är med barn. Din karl skulle behöva vara hemma med barnen en längre tid för att inse hur det är.

Svarar alla lite hiller om buller...

Jo, varför jag inte har någon lust är ju ganska självklart. Inte går man och späder på några sexuella fantasier mellan blöjhinken och diskmaskinen precis. Och så länge man måste vakna ett par gånger varje natt får man ju inte den sömn man behöver. Det känns ju iallafall skönt att det verkar vara fler som är i samma situation.

Jag tycker jag är ärlig till honom och sa precis samma saker i natt som jag skrivit i mitt inlägg, men det går ju inte in. Och som han ser det så är situationen omöjlig att förändra. Det finns inga möjligheter att han är pappaledig, han är mjölkbonde och kan bara ta enstaka dagar ledigt med avbytare, i regel för att vi ska åka bort eller så. Ibland tar han med sig stora tjejen till badhuset om han har rätt kväll ledig. Men som han ser det så jobbar han många mer timmar än jag varje dygn så därför har jag allt hushållsarbete på min lott. Och disk, tvätt, dammsugning är inte precis upphetsande. I hans värld är det alltid mycket jobbigare att driva ett lantbruk och ta hand om kor än att driva ett hushåll och ta hand om barn. Och visst, fysiskt är det det, men psykiskt???
När jag klagar över hur bunden och kvävd jag känner mig av barnen, så är han mer bunden av kossorna. Det blir en tävlan i vem som har det värst, men eftersom jag både hinner läsa dagstidningen och sitta vid datorn dagtid så förlorar jag jämt.

Waern: Innan vi fick andra barnet hade jag häst och det var så skönt att komma ifrån på kvällen och fodra och pyssla. Hur trött jag än var och hur motigt det än var att gå ut i skitväder så kändes det så skönt att komma dit. Rida hann jag bara göra två ggr i veckan och då fick det bara ta två timmar varje gång, mer hann maken inte vara hemma mitt på blanka arbetsdagen. Nu är hästen hos fodervärd och är till salu. Finns inte en chans att jag hinner med henne längre eftersom kvällarna går åt till att göra och äta kvällsmat och sedan lägga barnen.

Ameo: jag känner igen det där du skrever om dina kompisar. Jag undviker också kramar för då vet jag att han vill gå längre. Om jag behöver den närhet och styrka en kram ger och det sen slutar med att han stoppar in händerna innanför tröjan och då övergår jag från att få till att ge. Det är bara riskfritt första två dygnen efter sist vi kom till skott så att säga.

Det kanske är en bra idé att schemalägga samlivet. Då behöver jag inte undvika honom pga risken att han vill gå längre de andra kvällarna och jag vet när jag måste vara inställd på att det ska bli av. Men det känns inte särskilt spontant.

Jag har en på 3år och en på 3månader. Sex är det sista jag tänker på. Jag sade till honom att den dagen jag fått sova och slappat och faktiskt kan tänka över huvud taget, då... Nu är jag alldeles för sliten och trött och tankspridd för att fungera på det planet.

Är han intresserad så vet han vad han ska göra.. Fixa mina måsten så jag orkar;)

Det var en artikel i en tidning för ett tag sedan om att ett jämnlikt förhållande ökar chansen till ett bättre förhållande. Dvs. hjälper karln till mer hemma får han en lyckligare och villigare fru. Någon som INTE känner igen sig?? Om jag ska laga mat, diska och städa efter jobbet och karlsloken ligger på soffan så inte förför jag honom i negligé direkt efter det...

Om man nu måste dra ett stort lass hemma för att mannen/kvinnan har ett jobb där han/hon inte är hemma får man nog räkna med att lägga sådant på sparlåga och fundera på vad man vill ha för slags liv. Nej det är inte bara att hitta ett nytt jobb om man har ett kall. Men då väljer man ju bort annat...

Vi har perioder när det går upp och ned och det påverkar vårt förhållande precis som du skriver. Vi helrenoverar hemma och ibland gör vi båda "allt" och då orkar man inte...

Du eller egentligen ni lever i en speciell situation i och med att ni har kossor, de är tom svårare att få barnvakt till än små tvåbeningar.
Jag förstår din frustration och ditt behov av att vara själv, jag har otrivts ganska ordentligt när jag varit barnledig för jag är inte huspysslartypen, hatar städa och diska. Hade en liknande situation eftersom karln jobbar borta i veckorna.
Man blir så uttråkad och otillfredsställd av diskmaskinen och skurkäppen.
Sen bebistiden då huvudet känns som det är instoppat i en kastrull med gröt inget fungerar tankemässigt och till slut börjar man tänka på barnspråk att då samtidigt vara en sexuell varelse är bara att glömma.
Din man anser att du är mer "ledig" eftersom du kan läsa tidningen och det stämmer på sitt vis men du läser inte tidningen för att du vill utan för att fylla ut tiden när du ändå måste hålla koll på barnen, du har inte valt själv eller planerat själv. (Blev det där förståeligt?)
När kvällen kommer har man två behov, det första är att sova och det andra är att tänka vuxna tankar.
Det finns ingen möjlighet att du och din man kan byta sysslor en kväll eller två i veckan?
Du tar kvällsmjölkningen och han fixar disk, tvätt och nattningar på det viset får du egen tid och han kanske får lite bättre förståelse för dina dagar.
När barnen är små är det svårt att få till det för du är trött, barnen vaknar, tvätten måste hängas om det ska finnas rena kläder dan efter osv.
Ofta kände jag att jag bara ville ligga med hans armar runt mig och somna trygg och utan krav. Men många gånger blev kramen till krav på mer än jag orkade ge och rädslan för dessa krav gjorde att man höll sig på sin sida av sängen med både längtan och dåligt samvete.
Graviditet, förlossning och amning är jobbigt och för en kvinna, det händer så otroligt mycket i både kropp och själ. Hos männen händer ingenting med kroppen och själsligt mycket mindre än hos kvinnan.
Visa tråden för din man kanske han förstår bättre att han inte är ensam om att sakna sexlivet.
Kanske kan ni bestämma att en dag är gå-längre-dagen varje vecka och att kramar och närhet får räcka de övriga under en period?
Blev ett lite surrigt inlägg men plocka det du tycker verkar vettigt!

Kram
mimmipigg

Att tråden ligger under "förälder" är lite intressant och kanske kärnan i det. Ni behöver avlasta varandra på olika vis och hitta tillbaka till att ni också är två vuxna människor i en relation. Inte bara två föräldrar.

Det finns ingen möjlighet att du och din man kan byta sysslor en kväll eller två i veckan?
Du tar kvällsmjölkningen och han fixar disk, tvätt och nattningar på det viset får du egen tid och han kanske får lite bättre förståelse för dina dagar.
:bow::bow::bow:
Tänkte skriva precis samma sak, men det behövs ju inte nu när du redan skrivit det!

Att tråden ligger under "förälder" är lite intressant och kanske kärnan i det. Ni behöver avlasta varandra på olika vis och hitta tillbaka till att ni också är två vuxna människor i en relation. Inte bara två föräldrar.

Två föräldrar? Det är väl snarare en ensamstående mamma och en inneboende man som jobbar all sin vakna tid och kräver fullservice inklusive sex de få återstående timmarna?

Som jag ser det har han gjort ett val. Han har valt att ha en gård som kräver orimligt många timmar av honom. Prioriterar man så har man ju valt, precis som alla andra som väljer att satsa allt på jobbet och ingenting på resten av livet. Och val har konsekvenser - välje man att jobba såpass mycket så kan man i princip inte ha familj, för det har man valt bort. och lyckas man mot alla odds hitta nån kvinna som ställer upp på den dealen (aldrig i livet att jag skulle göra det, jag vill också kunna satsa på mitt jobb), så faller det på sin egen orimlighet att hon dessutom ska vara sugen på sex. Han har valt, och han får dra konsekvenserna.

Schemalagt sex när du vet att du måste "ställa upp" låter fruktansvärt i mina öron, och ett säkert sätt att ruinera den eventuella sexlust som finns för avsevärd tid framöver.

Två föräldrar? Det är väl snarare en ensamstående mamma och en inneboende man som jobbar all sin vakna tid och kräver fullservice inklusive sex de få återstående timmarna?

Jag utgick från att det handlade om en man och en kvinna som tillsammans hade satt barn till världen. Det brukar oftast kallas för just två föräldrar.

Deras fördelning av sysslor och prioriteringar är något annat, om hon anammar din definition av deras relation så tror jag hon kommer ha väldigt svårt att nå fram och få till någon positiv förändring.

Men jag tror du gjort ett felslut - det handlar inte om två människor som gått upp så mycket i föräldrarollen att de inte kan se varandra som sexuella partners längre, utan om en mamma som drar hela föräldralasset själv, och en pappa som satsar 150% på jobbet - och sen blir ledsen och förvånad över att hans val har konsekvenser.

Men jag tror du gjort ett felslut - det handlar inte om två människor som gått upp så mycket i föräldrarollen att de inte kan se varandra som sexuella partners längre, utan om en mamma som drar hela föräldralasset själv, och en pappa som satsar 150% på jobbet - och sen blir ledsen och förvånad över att hans val har konsekvenser.

Jag tror inte det är så "enkelt" att det handlar om det, om det framstod så var det fel uttryckt av mig.

Känner igen det där.

Har en son på ett år nu, jag är hemma med honom, sköter allt hushållsarbete medan sambon jobbar. Dessutom tar jag alla mornar och nätter (vilket bara är ibland dock, oftast sover son) även på helgerna.

Då blir man ganska trött och lusten försvinner.
Vi har också haft massa diskussioner om saken

Men som han ser det så jobbar han många mer timmar än jag varje dygn så därför har jag allt hushållsarbete på min lott. Och disk, tvätt, dammsugning är inte precis upphetsande. I hans värld är det alltid mycket jobbigare att driva ett lantbruk och ta hand om kor än att driva ett hushåll och ta hand om barn. Och visst, fysiskt är det det, men psykiskt???
När jag klagar över hur bunden och kvävd jag känner mig av barnen, så är han mer bunden av kossorna. Det blir en tävlan i vem som har det värst, men eftersom jag både hinner läsa dagstidningen och sitta vid datorn dagtid så förlorar jag jämt.
Precis så är min sambo också.
Han jobbar och drar in pengar och då ska jag sköta allting här hemma.
För jag är ju enligt honom bara hemma och slöar hela dagarna.
Jo eller hur, lycka till och slöa med en väldigt aktiv 1 åring.

Vi har heller ingen möjlighet att han är hemma eftersom han är den enda med jobb. Hade jag haft ett och gå tillbaka till så hade han fått varit hemma.
Klagar jag så är hans situation så mycket jobbigare eftersom han har ett fysiskt arbete och han är trött när han kommer hem.

Nu i helgen ska vi grilla och ha främmande, gissa vem som får stressa häcken av sig för att få städat och fint här hemma? :cool: *suck*

Din man anser att du är mer "ledig" eftersom du kan läsa tidningen och det stämmer på sitt vis men du läser inte tidningen för att du vill utan för att fylla ut tiden när du ändå måste hålla koll på barnen, du har inte valt själv eller planerat själv. (Blev det där förståeligt?)

Precis!
Det är ungefär vad jag menar med att ständigt vara på "jour". Både jag och sambon (som båda delat på fl) har upptäckt det enormt (psykiskt) påfrestande i just det. Att man ständigt måste vara tillgänglig för barnen, att man inte kan säga som till en kollega "kan du återkomma om 30 minuter när jag har tid".

TS> jag tror tyvärr inte din man kan fatta hur urlakande och psykiskt jobbigt det är just med denna "jour". Hans svar är säkert att det är likadant med kossorna. Eller att han inte alls upplever det så när han är själv med barnen. Det är ju dock så att när väl kossorna står uppbundna i lagården och fått mat så K A N han ta 10 minuters paus om han vill. Och en paus då ÄR en riktig paus - utan risk att någon kossa plötsligt skriker och kräver hans omedelbara insats. Och om/att han troligen inte upplever det när han är ensam med barnen är ju för att det går alldeles utmärkt att ha den där "jouren" om man inte har det jämt-jämt-jämt, dag som natt, vecka efter vecka, månad efter månad.

Att ni grälar/diskuterar om vem som har det värst kan jag förstå. Jag tror dock att du kommer få räkna med att "förlora" dessa samtal varenda gång så länge han inte själv får känna på hur det verkligen är att vara själv med hela familjeansvaret i princip dygnet runt. :crazy: Han kanske skulle få ett hum om han vore hemma i åtminstone 3 månader....

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
388
Senast: falukorw
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII