Briar - men till vilka ston?

hjärter_dam

Trådstartare
Ja, frågan står ju i rubriken. Vilka ston skulle ni med glägje betäcka med Briar, resp. vilka ston skulle ni absolut inte välja Briar till. Jag tänker både på stam, temperament, gång, exteriör etc.

Ägaren till "min" pålla är nu mest inriktad på Briar, stoet i fråga är
e. Amiral-Pascal, om ni är intresserade av mer fakta om hästen och bilder så finns det i en del andra trådar som jag har postat.
/S.

Sv: Briar - men till vilka ston?

Med den stammen har stoet redan Utrillo i sig två gånger, i femte och fjärde led. Briar har det i tredje och fjärde. Det blir kanske lite mycket?

Tja, jag har suttit och gått igenom Briars avkommor precis. Nästan alla och vad dom gjort. Ganska små årgångar i början. Han verkar faktiskt ha passat väl på många typer av ston, sett till resultaten.

Hade jag haft ett sto med fullblod i de tre första leden, ju närmre desto bättre, hade jag absolut haft honom i åtanke. Verkar ha passat väldigt bra med Hertigen, Nocturne, Martini mfl också. Har faktiskt lämnat en del bra med ston med tyngre stam också.
Swiftston verkar också passa bra, Beach Boy kan jag tänka mig.

Ofta ser man ju "golden cross", men här verkar det ha passat med det mesta, kanske extra bra med lite fullblodsinslag.

Han har betäckt en del ston med Utrillo nära, det verkar ha gått bra. Ska kolla upp närmare.

Mvh Cissi

funderar på honom åt mitt fblsto, men jag är så kluven så vet inte var det slutar...
Tittade på dionysos(ängagårdens)men
frakten från tyskland å sen hit upp går på runt 1000:- PER SKICK:eek:
Så jag lär fundera tills den dagen det är dags....

Vad kul att höra att han passat på så många olika ston. Vad tror du om kombinationen Briar-Amiral. Hur har Briar-avkommorna varit temperamentsmässigt? Vet ju att de ofta blir lite större, och det kan passa bra, då stoet bara är 160 cm hög och lite åt det kortbenta hållet.

Ni som har avkommor efter Briar, eller som känner till sådana, hur är dem? Exteriört, temperament, gång, hopp, allting är av intresse.

Hej
Det finns en godkänd hingst e Briar-Amiral. Jag har använt Briar till olika ston och jag har bara positiva erfarenheter.

Vad är det för stam på ditt fullblodssto? :)

Briar och även Okeanos passar ypperligt på fullblod.

Mvh Cissi

Brisbane är ju just Briar-Amiral. Utseendemässigt är det väl mest Amiral, men "insidan" är väl mycket Briar vad jag förstått med mycket ridbarhet och arbetsvilja vad jag förstått från Jan. Gick ju bra på 4-årschampionatet.

Kikade lite på avkommor med den kombinationen, finns en del men de flesta är för unga för att ha resultat. Samma sak med Briar-Napoleon vad jag minns.

Mvh Cissi

Har pm:at dig, vill ju gärna vara säker på att jag har med dina Briar-avkommor i min sammanställning!

Är mycket tacksam för pm från folk som har Briar-avkommor över huvud taget!

Mvh Cissi

*Obs - till Bonde456 - tryckte lite fel*
Jag känner ett par Briar-hästar som är ganska knepiga i temperamentet. Jag hade nog varit försiktig med att korsa Briar-fullblod, det kan nog bli lite väl mycket spänningar eftersom Briar som bekant är ganska laddad. Jag tror det finns bättre kombinationer i så fall. Själv skulle jag - om det funker med stoets exteriör - testa Don Frederico, som rekommenderas just till den typen av ston. Superhögt idex. Såg ett hingstföl efter honom i somras som såldes till Flyinge, fantastisk gång! Och den fick han inte från modern. En lite äldare variant och han hade varit bruksprovsmaterial, definitivt.

cissiny skrev:
Har pm:at dig, vill ju gärna vara säker på att jag har med dina Briar-avkommor i min sammanställning!

Är mycket tacksam för pm från folk som har Briar-avkommor över huvud taget!

Mvh Cissi

Varför detta enorma intresse kring Briar? Bara nyfiken...

Jag förstår din tanke - men faktiskt finns det många exempel på Briar och ston med mycket fullblod som blivit riktigt bra. T ex Joyride (Briar-Krevad, som ju är e. fullblod - Msv D och Breedersplac), Uniar (Briar-Urbino, som ju får ses som lätt, MA D), April 4cible (Briar-fullblod, MA D), Biggles (Briar-Krevad, gdk, SB:1), Too Bretagne (Briar-Toe Hold xx, fälttävlanshäst), Bukowski (Briar-fullblod, MB D, på väg upp), Caribbean Sunshine (Briar-fullblod, 1.30 som 5-åring), Varonne (Briar-Krevad, 1.20 som 5-åring) samt flera yngre diplomhästar. De nämnda kommer ur små årgångar födda 97-2000.

Så, det verkar ha blivit bra, de nämnda ur 97 och 98 var väl de enda med mammor som är högt i blod som jag känner till och de har resultat...

Mvh Cissi

Tja, det där med stammar och statistik är liksom jag i ett nötskal. Har varit min passion i åratal, 25 år närmare bestämt. Jag hjälpte också Peder och Lisen med staminfon på www.grevlunda.com så det är inte bara Briar jag "haft intresse för".

När jag fått upp ögonen för hur Briar förärvt sig trots ganska litet antal ston så vill jag ha det komplett...

Har gjort en del stamutredningar åt hingstägare tidigare men tiden finns inte längre. Du kan också kolla på stamutredningen för Gauguin du Cheval som finns på nätet nånstans. Tyvärr hinner jag inte med det som jag vill längre.

Mvh Cissi

Ok, tack för ditt svar. Särskilt Briar-Krevad verkar gå bra ihop - men det behöver ju inte bero på fullblodet bakom. Men vet vi hur många fullblod-Briar som INTE blir bra? Eller Briar-hästar över huvudet taget? Små fölgångar ger för osäkra siffror. Nu verkar jag pessimistisk, men det gäller att minimera riskerna... ;)

Aha, spännande! Du får dela med dig av dina slutsater -- jag vill ha ett pm... ,)

har en Briar-tamburin-lester valack. En mer lätthanterad häst får man leta efter. Absolut inte tittig eller spänner sig för något, dock har han en vilja som vi håller på o kanalisera åt samma håll som min:angel: . Han är ju bara 3,5 år ännu men som sagt snäll som en hund vid all rhantering men tänder till vid ridning dock aldtig på ett dumt sätt. Jag vill iallafall inte ha en flat häst som inte visar något humör öht. han är precis lagom, fick fö 888 på ext på treårs.

Vill bara råda dig att kolla upp detta med kostnad för skicken till norrland både två och tre gånger!

Till vissa flygplatser fungerar inte skicken direkt utan man måste byta fraktbolag på Arlanda vilket innebär att det tillkommer ytterligare ca 1200 kr från det fraktbolaget!

Förra ägaren till mitt sto provade att betäcka med Dionysos 2003 och frakterna gick på ca 2300 kr/styck. Tyvärr blev det strul ibland med att skicken inte kom när det var sagt m.m. (Vet ej om det var i Tyskland eller på Arlanda det strulade). Stoet tog sig inte.

En kompis var också intresserad av att betäcka med Dionysos ifjol och kollade, men det var fortfarande byte av fraktbolag från Arlanda och "dubbel" fraktkostnad för varje skick.

HeJe

HeJe skrev:
Vill bara råda dig att kolla upp detta med kostnad för skicken till norrland både två och tre gånger!

Till vissa flygplatser fungerar inte skicken direkt utan man måste byta fraktbolag på Arlanda vilket innebär att det tillkommer ytterligare ca 1200 kr från det fraktbolaget!

Förra ägaren till mitt sto provade att betäcka med Dionysos 2003 och frakterna gick på ca 2300 kr/styck. Tyvärr blev det strul ibland med att skicken inte kom när det var sagt m.m. (Vet ej om det var i Tyskland eller på Arlanda det strulade). Stoet tog sig inte.

En kompis var också intresserad av att betäcka med Dionysos ifjol och kollade, men det var fortfarande byte av fraktbolag från Arlanda och "dubbel" fraktkostnad för varje skick.

HeJe

Ja mitt fblsto har ju inte haft föl förrut och skulle nog absolut inte våga pröva nåt sådant..hur gärna jag än vill-kanske om man köper en trisslott och skrapar fram nåt-

Mitt sto är e. Brave act ue.RiverWild (imp Ire)Mkt bra i typen -högställd med låååånga ben( otroligt ädel...ser ut som en gräshoppa:bump: )
Till övriga:
får alla de möjliga reaktioner på Briar (å har ej bestämt mig ännu)men det är väl upp till var och en att avgöra. Om det inte går att sälja avkommor ??så gör det inget.... kan behålla den själv (om ingen annan vågar :eek: )..behöver mig en framtida ridhäst,så man slipper sitta och rida in andras ;) .....Efter årets inridning (som fö rids nu "rätt hyfsat" trots MÅNGA utbrott)så finns det ingen som skulle verka besvärlig....dessutom VILL jag ha nerv hos mina hästar ...(gillar ju ceylonsläktet...)

Hade jag haft ett sto med fullblod i de tre första leden, ju närmre desto bättre, hade jag absolut haft honom i åtanke. Verkar ha passat väldigt bra med Hertigen, Nocturne, Martini mfl också. Har faktiskt lämnat en del bra med ston med tyngre stam också.
Swiftston verkar också passa bra, Beach Boy kan jag tänka mig.

Ofta ser man ju "golden cross", men här verkar det ha passat med det mesta, kanske extra bra med lite fullblodsinslag.
Det här är jätteintressant tycker jag då jag var på hästmässan häst 2006 och Heimdals föreläsning...han menade att vi skulle ta de hoppstammade stona till hoppstammade hingstar och vice versa. Han sa också att Briar är en hopphingst som tack vare JB kommit att bli den han har blivit inom dressyren. Han rekommenderade därför honom till hoppaveln. Har du sett i dina undersökningar och genomgång av avkommorna om det finns belägg för detta ?

Helen

Han är ju en lite svår hingst på det sättet, förmodlign har han fått mest dressyrstammade ston, och till hjälpen har väl avkommorna primärt hamnat hos dressyrryttare. Ändå har han ju faktiskt imponerande blup i båda grenarna!

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: Marty
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 668
Senast: maria_b
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 680
Senast: Kingsland89
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 370
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka