Briar-avkommor

T

tiger

Jag undrar om några har lite fakta om Briars avkommor? Jag skulle vilja veta allt om dessa. Jag tycker att Briar är en gudomlig hingst! Han har ju också visat en internationell standard! Men man hör inte mkt om hans avkommor.

Dessutom har jag hört rykten om att det skulle vara ardenner i Magini, att han bara har tre kända led!! Är detta sant???

Sv: Briar-avkommor

Det är nog så att med tanke på hur många avkommor Briar har varje år har det kommit fram väldigt lite.
Antingen är alla otroligt sent utvecklade eller är det tyvärr så som sagts så många gånger han förärver inte det vi ser.
Briar är ju en mycket svår häst att rida han har ingen egen balans och det krävs väldigt mycket av ryttaren, han har inte speciellt bra bakben. Men nu hade han lyckan att hamna under sadel till Jan Brink och han kunde plocka fram allt det som fanns i honom så vi alla kan njuta, men det tar nog en jan Brink för att plocka fram hans avkommor också kanske. Men en avkomma som jag gillar är Berlioz han är riktigt bra!

Jag har sagt det förut, en avelshingst är inte bättre än det han förärver oavsett vad han kan göra själv!

http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/893/hingstar/Statistik/blup_2003.xls

Här kan du se under fliken "sortering total" att Briar ligger etta totalt i indexet för 2003 på sina avkommor.

Tycker det är en fantastisk fin hingst med i mina ögon är han mer en hopp/allroundbetonad individ än en direkt dressyrhäst...men han är ju ändå rankad som världens bästa dressyrhingst.Men hans 99/89 i hopp är ju inte att förakta heller liksom hans 10:a på typ.

Statestiken visar VAD han förärver...

Jag har fött upp en Briar häst. Blir tre till våren, så det skall bli kul att se vad det blir av henne. Ligger Elizar-Dragon på mödernet.

Ja och jag fortsätter att tjata om Don Romantic till detta Briar stoet... :d :d :angel:

Jag vet, fast jag hade hellre lagt på hans Pappa, när man ändå har en betäcning på henne så kan man lika väl slå till ordentligt. Får se vad som händer på tre års testet nästa år. Inget riktigt bestämt innan dess.

Kan inte annat än hålla med dig crazy ;) Gillar Briar och det jag sett efter honom har varit mkt trevligt. Ska själv ha en liten till våren med Krevad-Falstaff-Darbhanga xx på mödernet :love: om allt går bra vill säg.

Kanske "nästan" blir en Biggles 2...med tanke på så mkt gemensamt i härstamningen. ;) :D

Men visar inte denna statistik som du länkade till att Briar kanske förvärver bra? Och en bra allroundhäst är väl inte helt fel?

Hur vet du att han inte har bra balans?? Nog måste han haft nått gott från början eftersom Jan tog sig än honom, han väljer väl sina hästar med tanke på vad de kan bli?

Har du statistik på hur många föl det finns e. Briar? Det vore roligt att se! Har hans avkommor dålig balans, eller dåliga rörelser?

Hum, den listan du la in visar väl bara visade avkommor? Jag undrar hur många levande föl per år som fötts med Briar som far. ;)

hm sedan -95 tom 2003... så rör det sej om lite mer än 670 betäckta ston...så långt vet jag.Antal föl av detta...ja en viss % går ju bort förstås....

Kom bara att tänka på Irco Marco......
Var det 770 ston han betäckte totalt?
Hade någon sagt det dubbla, hade jag "köpt" det...
Om man tänker på hans genomslagskraft i sporten.

Detta hade ingenting med saken att göra, det bara slog mig.

klemz

Jag sa endast att hans balans inte är bra och man kan väl inte säga att hans avkommor ligger i topp var är dom? Det är faktiskt jan Brink själv som sagt att han har inte en naturlig balans som vissa hästar har.
Har man 100 ston om året då borde man toppa unghästtävlingarna med sina avkommor, men inte är det många man ser.
Briar tycker jag själv är en fantastisk fin häst men han har svagheter, att bli världens bästa dressyrhingst kanske inte är så svårt då det är mest valackar på tävlingarna där ute.... men jag gillar också Briar men men...

Frågan är ju vad för ston han fått, samt hur pass dom är i utvecklingen. Kan ju vara så att dom är sena och inte kommer ut i årgångsklasserna.

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
998
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat