Briar-avkommor

Sv: Briar-avkommor

Vi har en 2,5 årig hingst e Briar-Weltmeyer-Lanthan-Argentan. Han har visats på rådgivande bedömning i höst med goda vitsord o är på inridning just nu. Det är långt kvar tills vi vet vad han kan göra men vi tar ett steg i sänder. Att gå vidare som hingst är ett stort steg med mycket som ska fungera, ibland kan det kanske vara bättre att ha en bra valack än en halvbra hingst o det ska man också ta med i alla beslut.

Vill ni se en bild så finns han på vår hemsida för jag har inte lyckats lägga in en bild här i inlägget. Titta efter Brazil!

www.stubbang.com

Hälsn, Ann
Stuteri Stubbäng

Oj, tack för kommentaren! En liten detalj i hemsidan är nu justerad o jag såg också att några bilder på fölen hade fått fel benämning men det är fixat o uppdaterat!

Nu kan ni se honom på www.stubbang.com

Hälsn Ann
Stuteri Stubbäng

Detta är vad jag hittat angående antal avkommor i visningsbar ålder för Briar:

1996 23 föl
1997 40 föl
1998 58 föl
1999 46 föl
2000 48 föl
2001 hittade jag inte nu.

Ur årgången 1996 kommer t ex Berlioz (gdk hingst, framgångsrik unghästklasser), Crossy (segrar svår klass) och Winnie (Minna Teldes lovande påläggskalv). Inte illa på 23 födda föl...
Ur årgången 1998 kommer t ex Biggles (gdk hingst, framgångsrik unghästklasser).

Bara några exempel... :)

Mvh Cissi

Som du kan se på allbreedpedigree.com (om allt stämmer) har man inte uppgifter på Gullis moder - fjärde led på mödernet. Kanske där det eventuella ardennerblodet kom in? Den statliga uppfödningen försökte vid ungefär denna tid göra de svenska halvbloden grövre för att svara upp till dåtidens efterfrågan och för att kunna konkurera med övriga arbetshästsuppfödare genom tyngre tyska halvblodshästar. Man lyckades inte så bra med detta så man omvärderade behoven och började i stället ta in ostpreussiskt blod och då blev det bättre. Är inte så gediget påläst som flera andra här så detta är egentligen bara en gissning/spekulation från min sida.

Känner också till en avkomma e: Briar - Krevad sedan ligger det Ceylon. Denna unghingst rekommenderades vidare till bruksprov, men tyvärr visade det sig att han hade en lös benbit. Nu är han opererad och kastrerad och såld till några "kändisar". Så Briar verkar fungera bra ihop med Krevad stona. Lycka till med ditt blivande föl.

Väldigt trevlig...och som Shady skrev...lik sin pappa.

Ja där blev en del "skit" också efter Irco Marco...på den tiden fick ju folk för sej att bara de använde Irco Marco så skulle han revolutionera deras avel=han fick en bunt skräpston på köpet att betäcka!

Något som ni tycks glömma bort här...vi diskuterar att Briar är en BRA hingst...indexet visar detta...plus att de föl jag sett tycker jag lever upp till förväntningarna också...

- Naturligtvis är det ju förstås upp till en stoägare att förnuftigt välja rätt sto även till en hingst som Briar.Briar på egen hand kan inte skapa något mirakel...även om en del tycks tro detta.

Tack! Kul o höra att denna kombination verkar funka fler än en gång ;) ! Vi ser verkligen framemot våren och den lille/lilla. Troligtvis så är detta stoets sista avkomma då hon börjar bli lite till åren, hon blir 26 till våren :love: Hoppas på en guldklimp :)

Visst fick IM mycket skräp. liksom många andra. Vad jag egentligen är förvånad över att han inte var mer använd, än han var?
Men det hade ju ingenting med Briar att göra! ;)

Briar är ju en av de hingstar som avelrådet (Philipsson och Heimdal), rekommenderar att man skall använda på dressyrsidan, och det är väl ingen som invänder mot?
Det är herrar, vars åsikt jag respekterar högt, speciellt den sistnämnde....
Och det har de grundat på att "deras avkommor, på bedömningar visat goda dressyranlag och bör kunna föra aveln framåt".
Andra hingstar, bland de som räknas till de etablerade, är Bayron, Bernstein, Guinness, Master, Sack och Zephyr.

Av de yngre hingstarna menar de att Briarsonen Biggles är intressanta att satsa på, liksom Bocelli, Davinci, Prestige, Rubinrot, Saigon och Silvano.

Till ädla ston, menar de vara intressant att lägga på Solos Carex och Corrado WL.

Min personliga uppfattning är att avkommorna är mycket homogena i typen.
De jag sett, med bra ston, är påfallande lika Anns Brazil.
Och det tycker jag var en snygg herre! Nu slog det mig att jag bara har sett hingstar/vallacker e. Briar, men det är bara en ren tillfällighet! Men de har alla haft en bra könskaraktär!

En annan person, som jag högaktar är Kyra K. Kommer inte ihåg om det var en intervju i tv, eller om det var i en tidning?
Hon säger sig ju vara förälskad i Briar, och kallar honom för en professor.

mvh

Jag har fött upp ett sto efter Briar. Vill du se får du säga till. Också lik Pappa.

Kan tillägga också att Solos Carex är kastrerad. Men kanske finns fryst på honom.

Hm jag har för mej att Irco Marco var ganska dyr gentemot vad övriga hingstar kostade då i början av hans avelkarriär när de första avkommorna började synas på tävlingsbanan...kanske detta är en anledning till att där inte blev fler ston till honom ändå?

Shady har fött upp ett trevligt sto efter Briar...ja jag tycker också de är väldigt homogena i typen.

Jag anser nog att Briar passar till det mesta....önskar man en dressyrhäst med stort D på sin avkomma skall man nog använda ett sto med lite mer elastik i sina gångarter...för bästa resultat.

Härstamningen är ju allroundbetonad på Briar och jag kan tänka mej att Briar och fullblod skulle funka bra för att få fram fälttävlanshästar men även att härstamningen funkar även till lite mer hopphärstammade individer för att få fram hopphästar.

Ja jag är lite nyfiken på de Briar avkommor som finns där ute i landet...

"och jag kan tänka mej att Briar och fullblod skulle funka bra för att få fram fälttävlanshästar men även att härstamningen funkar även till lite mer hopphärstammade individer för att få fram hopphästar".

:bow:

Med tanke på hans resultat, kan det ju tyckas konstigt att han inte har haft fler ston än vad han har haft. Trots att han "står på" Tullstorp.
Man kan ju undra vad han hade haft om han stod på Flyinge. ;)

klemzzz

Flyinge vinner ju mkt på att de flesta hingstarna går på levande fölsavgift.

Har man sparat i förväg spelar det ju ingen roll kanske...men hur ofta har man det!?!

Speciellt som man själv nu ska betäcka flera ston...så har det ju ganska stor betydelse...NÄR avgifterna ska hostas ut.

Briar stod ju på levande fölavgift innan men gick över 2004 på 90 dygns avgift.Jag undrar hur det påverkat antal ston för 2004?? Någon som vet?Har inte koll på årets betäckningsstatestik....skulle vara kul att veta HUR MYCKET detta påverkar stoägarnas val av hingst - jag tror detta är avgörande för fler än vad de tror.

Ja Briar på Flyinge jämfört med Tullstorp...*intressant fundering*

Det blir ju väldigt mkt kostnader i början med Briar, men sen är det ju betalt. Jag tror det påverkar en hel del, alla kanske inte har sådär 15-20 000 kr att betala under en kort tid.

Men vilka slutsatser ska man egentligen dra? Att Briar är bra som avelshingst eller dålig?? :confused:

Han hade 114 st i år, så det blev en nämnvärd skillnad, högre än året innan på 52. Fast åren innan dess har han ju legat över 100.

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
998
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat