Briar-avkommor

Sv: Briar-avkommor

HAr ju då hört att briaravkommor kan ha lite knepigt temrament..

Kan ju också bero på mamman, och hur avkomman blivit hanterad. Min avkomma efter Briar är lite bortskämd men annars gudomlig.

Vi har en guldklimp e. Briar ue. Napoleon-Lester f.-03 i stallet som min vännina just köpt. "Klimpen" är uppfödd hos familjen där vi hyr in oss.

Så vi har följt, och hanterat, honom under dryga året nu. Fin-fint temperament, lätthanterlig men ändå inte "mesig". Växer dock lite ojämt just nu. Storleksmässigt tror vi han hamnar kring 1.65-1.70,

Sätter in bild under helgen. Vore kul att höra lite kommentarer - positiva som negativa!

Senast ändrad av en moderator:

Har fått formatera om hela datorn, så jag har inga bilder kvar i datorn nu. Kollade på Photobucket och hade inget på henne där. Skall kolla senare om jag kan lägga in igen. Blir så svårt att ha alla bilder kvarlänkade när gamla trådar poppar upp igen.

szanna skrev:
ja, lillen som heter nectar är också fux! fast jag tror att det är från mammans sida!

Är avkomman fux kommer det inte bara från mammans sida utan det måste komma från båda håll, annnars blir det inte fux.

Ploppi skrev:
Har också hört att det blivit en del fuxar e New Balance men det kan ju även komma från mamman.

Fuxanlaget måste båda föräldrarna bära på, annars blir det inte fux.

Vi har en Briar-avkomma (Briar-Parant-Indus), valack f.-01, ljusfux med flax.
Vi valde Briar med utgångspunkt dels i hans multiegenskaper - stoet var en multitalang och han matchade stoets lite svagare egenskaper mycket bra och vice versa, och dels för hans temperament och starka stam som matchade stoets, de kommer ur samma stofamilj med mycket starkt möderne båda två utan att vara närbesläktade.
Har träffat Briar live ett flertal gånger i de mest olika situationer och han har ständigt imponerat på mig. Sen att han är het och taggad vid ridning stundtals är en annan sak i mina ögon, Jan Brink har ju själv sagt att han vill ha honom så.

Resultatet blev i alla fall precis som önskat med en avkomma som är väldigt präglad på sin far men samtidigt tagit med sig moderns bästa egenskaper (dock har han ärvt sin fars lite taniga bakdel tänkte jag på idag men det må så vara hänt ;) - bakbensaktiviteten är det då rakt inget fel på i alla fall - tvärt om :) ).
Enda nackdelen som vi ser med vår herre är att han är väldigt stor, lite FÖR stor i mitt tycke. Stoet var knappt 1.60 med smått/normalstort bakom (även om hon själv alltid lämnat +höjd på sina avkommor jämfört med hingsten) och avkomman är nu 3,5 år gammal drygt 178 cm...

Han har således varit/är väldigt valpig då han växt väldigt mycket i perioder så vi har gått långsamt fram men han har potential att bli en riktig kanonhäst som vuxen.
Byggd i uppförsbacke med långa ben, (om än något åt det lite grövre hållet med rejäla ledgångar men det ser jag inte som någon direkt nackdel), med 3 stora, luftiga och taktmässiga gångarter med fin gest och MYCKET bra bakben (lite till skillnad från sin far som kanske inte alltid använder dem så mycket som man skulle önskat..). Visar dessutom riktigt bra hoppteknik i takt med att styrkan kommer. Han är EXTREMT godmodig och vänlig, väldigt lättlärd, ridbar och synnerligen cool. En pärla kort och gott (förutom storleken då).

Nu har jag inte sparat på superlativerna som ni märker men så är han en mycket lyckad individ som vi är väldigt glada för. Ingen Berlioz kanske men klart över genomsnittet och lite mer därtill :d .

Dock ska jag ärligt erkänna att jag inte sett alltför många Briar-avkommor, utan snarare ett fåtal, så jag har inget större underlag att gå på men de jag sett har varit trevliga överlag med bra 'skallar' och några har varit klart utstickande ur mängden.
Så är Berlioz en av de mest kvalitativa hingstar som kommit fram i Sverige senaste åren enligt mig - synd bara att han var steril :crazy: :smirk:

New Balance har gett en del fuxar, bla. så finns där en fuxhingst på Hageby som har tre vita ben och genomgående bläs :love: (4år) och hans helsyster är brun med en liten strimbläs och två vita ben (5år)

Sen finns där en åring som också är fux,men med mindre tecken på.

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
998
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka