Royal_724

Trådstartare
Höll på att köra på en duva idag när jag var på väg ner till hästarna.
H*n bara satt där och brydde sig inte om att jag susade förbi h*n med moppen.
Tänkte att jag testar att fånga den då jag såg en ringmärkning och det var inga problem så nu sitter han i stallet!
Men någon som vet om man kan söka på ringmärkningen eller ska man ringa till någon brevduveförening!?

Sv: Brevduva?

men bara för at den är ringmärkt betyder inte det att det är en brevduva. Många duvor (och andra fåglar) ringmärks för att kartlägga häckning, flyttid osv.

Jag skrev Brevduva med frågetecken!

Men med märkningen den har så tillhör den en klubb så någon är det ju som äger den!
Därför jag undrar!

Har hittat ägaren och han ringde nyss!
Var en duva som han skickat iväg på en 450 km lång resa!

Visserligen kanske inte den bästa platsen att ta en paus på men duvan kanske bara vilade en sväng?
Kan tänka mig att man blir lite trött i vingarna när man har en sådan resa i planeringen;)

Det tänte jag med, tänk om folk kunde lära sig att inte ta med alla "skadade" eller vilsna djur hem.... de lider oftast bara en lng död till mötes.

Vi hittade en duva hemma gåendes som hade märkning och var tam, så vi läste på ringarna och ringde numret som stod angivet och fick reda på att duvan ifråga var helt ur kurs men vi skulle låta den vila, kunde erbjuda vatten men vi gav ingen mat, och sen dagen efter hade den flugit sin kos!:)

Startar upp den gamla tråden igen!

Brevduvan stannade ca 1 ½ vecka, och sen en morgon var han borta. En vecka senare dyker han upp igen och det verkar nu som han tänkt stanna!

Han saknar nästan halva sitt stjärtparti med fjädrar, och enligt tjejen jag pratade med på brevduveföreningen kan dem ha lite svårare att flyga, men jag vet inte!

Ringde ägaren och talade om att jag hade hans duva här och han bad mig släppa ut han när han vilat upp sig och det gjorde jag. Några dagar senare ringde han och hörde om duvan har flögit och talade om det att han tar sig en tur men flyger sen tillbaka till sin plats igen. Tror inte han verkar bry sig så mycket om duvan då han sa det att ville jag ha honom så fick jag honom.

Men har börjat fundera på det, vad gör jag sen när det börjar bli kallare. Om han inte flyttat innan dess. Nu bor duvan i stallet och han kan flyga in och ut som han vill. Men det är för att jag har dörren öppen, men snart så stallas hästarna in och sen när det börjar bli kallare så då stängs ju dörren.

Hur ska jag göra med duvan? Är dem inne på vintern? Vill han ha ett bo eller en egen pinne eller vad!? Hjälp mig!?

Har du inget fönster öppet för att få in luft som han kan lära sig flyga in genom då? Annars får ju ägaren se till att duvan kommer hem till honom!

Nä, jag har ju inte! Jag har en stor fläkt som frisk luft kommer in genom. Och att ha ett fönster öppet på vintern blir rätt kallt.
Ägaren tänker nog inte hämta han, frågade nämligen om han skulle komma och hämta honom, men han sa bara att han flyger nog hem när han vill! Så han struntar nog i han.

Hej
Jag har haft brevduvor i flera år (även andra rasduvor). Duvägaren har rätt i att duvan flyger när han är utvilad, om han vill. Du kan ha blivit duvägare:)
En av mina favorithonor försvann en dag när hon tränades.:( Blev väldigt nervös eftersom vi har gott om duvhök här. Jag gick och kollade vid duvslaget varje dag och visslade efter henne (jo, jag visslade till mina duvor när det var dags att gå in). När det gått nästan tre veckor gav jag upp.:cry:
Döm om min förvåning när jag kom ut en förmiddag och såg Lexie mitt på gårdsplanen. Min älskling:love: var tillbaka efter mer än två månader.

Duvor som flugit långt eller blivit stressade behöver lång tid på sig att vila. Jag skulle tippa på att duvan som är hos dig har blivit jagad av duvhöken eller liknande eftersom den saknar en hel del stjärtfjädrar.
Att den kom tillbaka till dig kan vara för att det var det närmaste stället den kom ihåg där den fick mat. Eftersom den nu är tillbaka kan du lika gärna fjäska in dig när det gäller maten. Kom ihåg att ge den säd men vill du riktigt fjäska så ska du ge den majs. Du kommer att vara dyrkad sen.:bow: Det finns färdigblandad duvmat att köpa på lantmännen.
Inför vintern bör du nog bygga en större voljär att ha den i om den är kvar hos dig. Om den är lös i stallet och dörren är stängd kommer den att flyga omkring därinne. Gå in i ditt stall titta ordentligt på det och tänk dig sen hur det ser ut med gröna fartränder;). Därav kan det vara bra med en voljär.
Kylan är INGET problem för en duva. Den kommer att fixa vintern fint om den får fri tillgång på mat, vatten och möjlighet till motion.
Är stalldörren stängd på dan när hästarna är ute? Om inte, släpp ut den då för sin flygstund.

Förresten, har du hört om den kuttrar???

Duvan har varit här i ca 1 ½ månad nu.
Han hade skickats iväg på en 45 mils tävling sa ägaren.
Han har fått havre och korn att äta och gett den lite bröd, men det tycker han inte om så mycket!

Jag har stall i en gammal ladugård så han har valt ut ett av grindarna eller va det heter där korna har sitt huvud att sitta på. Har fodret där vid, men han bajsar åt andra hållet där kornas mat ska va, så han är inte grisig av sig så! Men visst blir det mycket bajs till slut.

Jag jobbar ju och ha stalldörren öppen hela dagen så blir det svinkallt i stallet. Går 5.30 från stallet och hemma sen vi 17.00.
Han kan väl inte va ute hela dagen.

Jag har hört han kuttra nån gång tror jag.
Han är ju inte rädd, men jag kan inte ta i honom.
Han vill gärna va med när man är i stallet.

du har ingen loge? tänkte om duvan kunde vara ute och kanske på logen när du jobbar, och inne om natten och kvällarna?

Jo, det finns loge. Men det är ju ingen höjdare att ha han där heller.
Han har ju hittat sitt ställe i stallet, så jag tror att jag bygger en liten voljär så får vi se hur det blir sen.

Nä vad roligt!

Kanske inte för dig som måste bygga voljär osv, men omständigheterna är ju lite roliga! :D
Har alltid gillat duvor. :bow:

Jag tycker faktist mé att det är lite roligt! :laugh:
Inte alltid man har en egen duva...hihihi
Men tycker han borde ha lite tråkigt när han är själv, men jag vet inte!
Är ju lite svårt att veta hur jag ska göra till vintern, men han kanske flyttar tills dess... eller kanske hittar någon som kanske vill ha han som har bättre möjligheter att hålla han.

Förresten hur ser man om det är en han eller hon?
Jag har sagt han hela tiden, men det kanske är en hon?

Anledningen till att jag frågade om du hört den kuttra var pga könet. Har den kuttrat gör du rätt i att kalla den han. Honor kan kuttra men det är inte så vanligt. När du går på stan och hör kuttrande duvor så är det hanarna du hör.
Köp burkmajs och ge han som godis. Använd det som lockmedel så har du han snart tam.

Lycka till!!

Aha, då förstår jag!
Funderade på det senare efter att du frågat, men om jag tänker efter så vet jag faktist inte om han kuttrat. Han har typ klickat åt mig nån gång. För annars brukar dem väl kuttra rätt ofta?
Det kom en vanlig duva och satte sig jämte han i söndags och den kuttrade, sen råka jag skrämma den så den flög sin väg!

Tänkte precis fråga vad för majs jag skulle köpa, men då fick jag svar på det!
Klarar han sig på havre och korn eller måste jag köpa speciell mat till han?

Vad är det för duva?
Bild? :love:

Är fågelskådare, så bara jag får se den där figuren så borde jag kunna se om det är en han eller hon.
Låter klart som en hon! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 350
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar