Sv: Brevduva?
Hej
Jag har haft brevduvor i flera år (även andra rasduvor). Duvägaren har rätt i att duvan flyger när han är utvilad, om han vill. Du kan ha blivit duvägare
En av mina favorithonor försvann en dag när hon tränades.
Blev väldigt nervös eftersom vi har gott om duvhök här. Jag gick och kollade vid duvslaget varje dag och visslade efter henne (jo, jag visslade till mina duvor när det var dags att gå in). När det gått nästan tre veckor gav jag upp.
Döm om min förvåning när jag kom ut en förmiddag och såg Lexie mitt på gårdsplanen. Min älskling
var tillbaka efter mer än två månader.
Duvor som flugit långt eller blivit stressade behöver lång tid på sig att vila. Jag skulle tippa på att duvan som är hos dig har blivit jagad av duvhöken eller liknande eftersom den saknar en hel del stjärtfjädrar.
Att den kom tillbaka till dig kan vara för att det var det närmaste stället den kom ihåg där den fick mat. Eftersom den nu är tillbaka kan du lika gärna fjäska in dig när det gäller maten. Kom ihåg att ge den säd men vill du riktigt fjäska så ska du ge den majs. Du kommer att vara dyrkad sen.
Det finns färdigblandad duvmat att köpa på lantmännen.
Inför vintern bör du nog bygga en större voljär att ha den i om den är kvar hos dig. Om den är lös i stallet och dörren är stängd kommer den att flyga omkring därinne. Gå in i ditt stall titta ordentligt på det och tänk dig sen hur det ser ut med gröna fartränder
. Därav kan det vara bra med en voljär.
Kylan är INGET problem för en duva. Den kommer att fixa vintern fint om den får fri tillgång på mat, vatten och möjlighet till motion.
Är stalldörren stängd på dan när hästarna är ute? Om inte, släpp ut den då för sin flygstund.
Förresten, har du hört om den kuttrar???