Sv: Brevduva?

Har inte en aning om va det är för sort!
Ska ta bild senare och lägga in, kameran sitter på laddning nämligen!
Den är mörkgrå med lite grönt vid nacken i alla fall.

Här kommer lite bilder

23837060it1.jpg

72964134ol7.jpg

53007836fd3.jpg

På lantmännen finns det en färdig duvblandning att köpa. Har de inte den inne säger du till dem att beställa hem den åt dig.
Korn är det ingen idé att du ger. Ge den vete, ärtor, majs och havre.

Duvan du har är en brevduva.:laugh:
Jag födde upp brevduvor tidigare och det är VÄLDIGT svårt att se skillnad på en hona och hane. Man får gå efter läte och beteénde.
Om man har två duvor och de bildar par ska man inte vara säker på att det är en av vart kön. De kan bilda samkönade par. Oftast är det hanar som bildar par. Jag hade ett han-par som ruvade fram en dvärghönskyckling.:) Det gäller att vara snabb med att ta bort kycklingen innan de försöker mata den bara annars kan de ta död på den.

Om duvan morrar;) åt dig är det för att du gör nåt den inte giller eller så är du för långsam med maten.

Oki, då blir det havre, ärter och majs så länge i alla fall.
Kan ju säga att majsen var himla populär!

Ja, morrandet har jag hört ibland...:rofl:
Det är när jag kommer för nära ibland. Oftast vid maten.
Men brukar dem va så söliga?
Har maten i en skål och han slänger ut den överallt.

Cool tråd och lycka till med din duva Royal!

katie får man fråga hur man lär duvor att ta sej från ett ställe till ett annat? Alltså som brevduvor?

Duvorna flyger bara hemåt. (visserligen med vissa avkrokar ibland;)) Jag vet inte hur alla andra tränar sina men jag ska tala om hur jag gjorde.

När de var ungdjur (detta var innan jag hade vuxna som visade vägen) så släppte jag dem precis utanför duvslaget. När de var ute gick jag in och hällde upp deras mat och visslade på dem. Jag visslade alltid när jag la upp maten vilket gjorde att när de var ute och motionsflög så kunde jag locka in dem när det var dags att stänga.
Jag släppte dem utanför ett tag tills de var säkra på att komma in. Allt eftersom ökade jag avståndet till duvslaget. När jag inte orkade gå längre ut i markerna:p stack jag och kompisen som också har brevduvor ut med bilen. Ibland packade jag in ett par duvor i bilen om jag skulle nånstans. Släppte dem där och sa : Ses hemma (förhoppningsvis).

Ska man skaffa brevduvor ska man helst skaffa djur som inte varit ute och flugit än. Duvorna har en otrolig radar så du kan bli lite besviken om du betalar för duvan och sen sticker den 'hem' igen.

Det finns duvor som 'vilar upp sig' i ett år hos någon för att flyga hem sen igen.

Bra att veta har oxå undrat hur det går till!

Men om jag nu skulle sätta duvan i en bur och sen gå iväg en bit. Tror du han skulle flyga hem igen?
Eller tror du han skulle flyga hem till mig igen?

Inte en aning faktiskt. Det blir lite vågspel. Vill du behålla honom så ha han instängd i stallet i ett par veckor. Det låter elakt, jag vet:(, men då blir han mer hemma hos dig. Fjäska med en massa gottgott:d. Börja vissla eller nåt annat som kan höras på avstånd när du matar honom. Då lär han sig att det är matdags och lyssnar även på det när han är ute.
När han flyger ut och in av sig själv efter ett tag kan du prova att ta med honom en bit bort och släppa honom. Ha alltid hemmet inom synhåll i början tills han är säker.

När det gäller visslingen så håll dig till en och samma signal.

Jag gjorde ett misstag i början. Tänkte mig inte för utan visslade en 'melodi'. Varje gång jag gjorde detta stack gammelhunden runt lagårdsknuten så gruset sprutade under tassarna. Jag min idiot hade visslat signalen för hundens vänsterkommando.:rofl: Det var bara att byta signal snabbt som ögat när jag väl kom på vad jag gjort.:bump:

Nja, visst är det kul att ha honom här. Men jag vet faktist inte om jag vill att han ska stanna. Sen är jag livrädd för att komma till stallet och han ligger där och nån av katterna har gett sig på honom.

Visslat har gjort till han, faktist utan att tänka på det. Är nog som ett sätt att säga hej till han när jag kommer in.
Och jag har sett att ha lyssnar till det.

Det är inte omöjligt att någon av katterna tar honom. Mina katter lyckades ta några av duvorna här.:mad:

Jag har vart med om att dem har tagit duvor innan.
Fast det är min äldsta honkatt. Dem andra två är livrädd för han, tror att han vet det oxå. För när dem är med i stallet så kan han gå och jaga dem lite. Och min lilla honkatt tycker han är jätteläskig!

Men sen har vi en strykarkatt här och han hänger i stallet.
Men han lever än i alla fall. Han satt där nere på sin pinne nyss.

Aha :idea:

Jag har alltid undrat! Tack för att du svarade!

(trist om man väntar på sitt brev i ett år bara... :D Lite som den irländska posten ;))

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 350
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar