Bredd, stallgång

_Eulalia_

Trådstartare
Hur bred stallgång behöver man ha? Alltså inte vad man kan önska ha utan vad som är det minsta man kan ha? Har liten yta att bygga på och vill spara så mycket plats som möjligt till hästarnas boxar..
Hur brett har ni och vad har ni för häst? Tycker ni att det är trångt? Finns det några speciella bestämmelser?

Sv: Bredd, stallgång

Jag har för mig att minsta tillåtna mått på stallgångens bredd är 250cm från boxdörr till vägg, eller 300cm mellan två boxrader. Du hittar måtten på jordbruksverkets hemsida.

Jag har 400cm mellan boxar och vägg, skulle inte vilja ha mindre, det är skönt att ha lite marginal om man skulle ha en häst som får för sig att trampa runt lite.

Vad jag förstår av den länken så finns det inga regler alls för hur bred en stallgång måste vara.

Det enda som anges är ju följande:
--- Utdrag från länk (fetat intressant avsnitt)
Mått för stallgångar
För att din stallgång ska vara säker bör den ha de mått som står nedan.
Mått för stallgångar Typ av stallgång Bredd (m)
mellan två spiltrader i ridskolestall 3,5
mellan två boxrader eller mellan boxrad och vägg 2,5
mellan två boxrader när anspänning sker i stallgången 3,5
bakom hästar som hålls i spilta 3,0
---

Mitt stall är godkänt och det har definitivt mindre än 2,5 meters avstånd mellan boxrad och vägg.

Som sagt måtten är ett BÖR !!! I ett litet stall med få boxar krävs inte "stora" stallgångar, ett av stallen där jag står nu har 6 boxar, 2 på kortsidan med "sneddörrar" och sen då 2 på var sida om "stallgången" som inte är mer än 1,5 m eller nåt..

I mitt lilla gamla stall vi renoverade hade vi 2,1 m och det var fullt tillräckligt... Tom att ställa upp och för pappa att sko i. Men mkt mindre än 2 m där man vill kunna ställa upp hästen är nog inte så kul kanske...

Hur bred stallgång behöver man ha? Alltså inte vad man kan önska ha utan vad som är det minsta man kan ha? Har liten yta att bygga på och vill spara så mycket plats som möjligt till hästarnas boxar..
Hur brett har ni och vad har ni för häst? Tycker ni att det är trångt? Finns det några speciella bestämmelser?
Tänk på utrymningsvägen och att det inte blir trångt att svänga ut från boxen. Om hovslagaren är tänkt att stå där och sko så måste det finnas utrymme för hans/hennes säkerhet. Under rekommenderade mått skulle jag inte bygga. Bättre att bygga boxar i en lada vid sidan om eller så istället i så fall (hästarna ska ju inte ha det trångt inne i sina boxar heller).

Har tidigare stått i små stall med smala gångar.
Tack vare mycket snälla hästar gick det ändå att sko osv, men det fanns inte mycket till övers. Det skulle inte ha varit roligt att vara där om någon häst fått panik eller blivit vild.
Jag har nu i mitt stall 3,5 m bredd på stallgången och jag uppskattar det oerhört.
Nu var byggnaden bred så att boxarna är ändå 3,5 djupa o 3 breda. Därför kändes det inte nödvändigt att göra stallgången smalare.

Jag har 3 m mellan boxar och vägg, tycker att det känns lagom. Upplever att det är gott om plats när man grejar och det är inte trångt för hovslagaren. Om man inte tänkt använda stallgången för uppställning funkar det säkert med mindre också :)

Jovisst, med en separat skötsel/hovslgarplats behövs ju inte så brett.
I första stallet jag hade häst var nog stallgången ca 2m bred, kanske smalare. Användes endast vintertid, annan tid i hölider med gott om plats.

Jag har renoverat en befintlig byggnad och stallgången försökte vi få så bred som möjligt. Boxarna var ju tvungna att ha vettiga mått och det har slutat med att stallgången blev 2,38 cm bred. Nu har jag rätt små hästar så dom tar inte så mycket plats. Hovslagaren är oerhört nöjd, nu slipper vi stå i vindskyddet för hovvården ;)

Liknande trådar

Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 842
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka