Det är dessa som du räknar på dina knappa 10 fingrar som jag vill lyfta fram. Det är betydligt färre än de som det går bra för, men det är fortfarande för många!
Jag tolkar det som att det är på ett sjukhus du arbetar under dina 20 år.
Självklart finns det risker när man opereras, men jag tycker det blir konstigt att jämföra med allergiska reaktioner, njurskador osv, med en skada av ett hjälpmedel.
Vad det gäller uppvärmningsbara värmekällor är jag,som jag skrivit flera gånger, absolut ingen expert, jag har tagit del av studier, pratat med folk som är kunniga på området. Det finns bra uppvärmningsbara dynor men dom kan bli bättre.
Tänker att det är delvis därför det är så viktigt att man pratar om de här sakerna. Merparten/alla har samma mål: så säker vård/hjälpmedel som vi bara kan ha för våra a
Att jag nämnde en siffra var för att visa på hur oerhört få det handlar om. Det är självklart alltid tragiskt när det händer och även i denna tråden vill det gärna fås till att vara "ett stort problem" som måste lösas "så att ingen annan drabbas". Det GÅR inte. Njurskador pga hypotermi är väl extremt relevant då det är vad som händer om man INTE använder adekvat värmetillförsel. Njurskador är mer dödligt än brännskador. Ingen patient mig veterligen har dött pga brännskador under operation, däremot pga njurskador. Vaccinationer är också ett hjälpmedel, för att inte drabbas av dödligare sjukdomar, precis som en värmedyna är mot hypotermiskador, som är dödligare.
Jag vill återigen lyfta individen. Vårdskador kommer alltid att uppstå för i de flesta fall kan man i förhand inte veta vilken individ som inte klarar en viss behandling. Vet man inte det och varför den inte klarar det, hur ska man kunna förebygga då? På så extremt låga siffror är det främst inte ett systemfel, även om det alltid självklart måste kontrolleras, utan det är en oturlig individ. (Vet inte hur jag ska skriva det utan att lägga över någon "skuld", det är åtminstone inte syftet).
Vid studier för nya läkemedel, som också är hjälpmedel som du vill kalla det, en annan sort bara, så kommer alltid vissa biverkningar att godkännas, tom dödliga, om vinsterna överväger. I Fass nämns de ju per 10-tal till 10000, färre än det beräknas de som enstaka. Och läkemedlet godkänns ändå.
Det är levande, biologiska varelser, oförklarliga, ovanliga, oturliga saker kommer att hända.
Sen, i Sverige finns kanske 2-300ish kliniker. Värmesystem köps in för att hålla i mååånga år, hur stort intresse tror du det finns för att utveckla specialgrejer bara för djur för en sådan minimarknad? Och den typen av grejer från human, får de inte sälja till djur. Där har du något att lägga din energi på som
@Araminta föreslog.
Jag förstår att du kan uppleva att det ju bara är ett yttre hjälpmedel som kan fixas, den stora medicinska bilden av vad en värmedyna är, är inte så snäv och förenklad.