Brännmärkning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Violate
  • Startdatum Startdatum
V

Violate

Är det någon som kan tipsa om en sida där man kan finna olika typer av brännmärkningar och därmed få veta vilket land/stuteri de tillhör? Eller är någon här kunnig? Är främst på jakt efter en som ser ut som en kungakrona med ett 'S' eller liknande under. Bild kan ordnas för den som vill.

Sv: Brännmärkning

Nej, det stämmer ej. Här är en bild på hästen med märket i fråga:
fetsyz.JPG

Hästen är en arab från Polen, som i samband med kriget togs till Tyskland. Därför funderar jag på om märket kan vara tyskt. Jag känner igen det, men kan ej placera det exakt.

Det är arabhingsten Fetysz ox som användes som beskällare på Trakehnen och användes således i trakehneraveln.

Just det!

Jag har bilden i en bok om trakheneravel! Kan ju kolla när jag kommer hem om det står något i boken om brännmärket.

Nu har jag hittat bilden i boken The Trakhener!

I bildtexten står att den förställer Fetysz ox som föddes 1924 på Janow Podlaski, känt polskt arabstuteri!

Den svenska märkningendu talar om fanns fram till kanske 15 år sedan även i Sverige. Eller rättare sagt man kunde finna den på något äldre hästar. Det är svenskt halvblods märkning som numer enbart förekommer utomlands då brännmärkning är förbjudet i Sverige.

OM den andra efterfrågade märkningen vet jag ingenting.

Jag skrev ju att de brukade bli brännmärkta med det märket, inte att de blir de nu :smirk:

men du skrev export och det var det jag ville rätta till.... :-)

Nej men jag har det! Då jag gick på Strömsholm ( på den tiden Strömsholm hade svenska hästar.... och inga hippologer, men ändå rulltårtan som vi alla suktar :-) ) hade vi ett flertal brännmärkta hästar som skolhästar!

Åter till huvudämnet, vad jag förstått av Polsk avel så brännmärker man hästarna på ryggen, på ena vänster sida har man fölnumret och på höger sida stuteri numret. Privata stuterier brännmärker med eget märke på vänster lår.

Det stämmer att de bränns på var sida av manken, Janow har ett J som märke, samt nummer.
Därför antog jag att denna krona Fetysz har kom från hans tid i Trakehnen, där han användes i aveln.

Jag tror att märkningen antinten är en gammal Padlowski märkning eller kanske den kommit till i Tyskland. Jag vet ínte vilket stuteri han stod på men det fanns ju ett som börjar på S. nämligen Schmoel eller så kanske det är Sachsen det skall stå för.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: morgaine
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
507
Senast: CarEr
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar