Brännmärkning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Violate
  • Startdatum Startdatum
Sv: Brännmärkning

Enligt min Trakhenerbok stod han på Trakhenen 1936-1944, så han kan ju ha hunnit med att var apå andra ställen under sina 12 första år.

Ja lite spännande blev det ju, sådant här intresserar ju en riktig stamnörd som en själv även om det denna gång inte var fullblod eller anglo inblandat. Kanske han ägdes av någon med ett namn som börjar på S?

NÅGON måste väl ändå veta?

Nej men jag har det! Då jag gick på Strömsholm ( på den tiden Strömsholm hade svenska hästar.... och inga hippologer, men ändå rulltårtan som vi alla suktar :-) ) hade vi ett flertal brännmärkta hästar som skolhästar!

Jag har hört att de svenska halvblod som är brännmärkta och som är kvar i Sverige egentligen skulle gått på export, men som av någon anledning ändå blev kvar i Sverige.

Senast ändrad av en moderator:

Möjligt, men i sådana fall hade vi väldans många misslyckade exporter på RS.

Jag har fortfarande inte fått något exakt svar, men en vän har kollat i boken "Berömda Stuterier från hela världen" och texten om honom lyder som följer:
Fullblodsaraben Fetysz f. 1924 i Janow Podlaski, Polen e: Bakszysz u: Siglavy Bagdady e: Siglavy Bagdady. Han stod som huvudbeskällare i Trakehnen 1937-44 och hade ett utomordentligt inflytande på den ostpreussiska uppfödningen. Även han tillhör de 16 framstående förärvare som före krigsslutet försvann och aldrig återkom.

Hon fann ej själva stuterimärket i boken, även om den tar upp de flesta. Det är dock inget polskt, utan även hon gissar på att han fått det i Tyskland.
Kanske en möjlighet att Trakehnen hade detta innan älg/hjortkronan? Eller är det relaterat till Shagyaaraber, då han även användes inom den rasen? Det ser ju ut som ett S under iaf.

Trakhenen hade inte det märket innan hjortkronan. Har en bok som heter The Trakhener av von Velsen-Zerweck och Schute som källa.

Okej, då kan vi glömma det. Då lutar det väl mer åt Shagyahållet... ska det vara så omöjligt att få fram ett exakt svar? :confused:

Det var inte lätt, jag tror att det är en ägar eller stuterimärkning han har på låret. Skall försöka kolla lite till.

Kolla med arabhästföreningen! De borde väl kunna hjälpa dig.

Annars är det kanske som roslagen skrev, en ägarbrännmärkning.

:o Så långt tänkte jag aldrig... hrm.. har nu frågat i SAHFs forum!

Tack för länken, men hittade inget som passade. The hunt goes on...

Japp, jag håller er underrättade här i tråden =) Ska till en vän imorgon, ska försöka komma ihåg att fråga henne. Hon vet det mesta om polska araber.

Vad jag förstått så har man använt den där hjortkronan sedan typ 1780-talet eller så.... men min tyska är inte så värst bra.

Shagyabränningarna är ju inte riktigt likadana idag men vem vet det kanske är en gammal sådan, det som talar emot är att då borde de nog funnits med i någon form av litteratur i ämnet.

Det är ingen stuterimärkning, utan mer troligt något som visar var Fetysz befann sig/vad han användes till. Detta är det bästa svar jag kan få fram. Någon ägarmärkning är det nog heller ej tal om.

Violate skrev:
Då lutar det väl mer åt Shagyahållet...

Shagyaaraber brukade väl också brännmärkas i sadelläget på vardera sida vad jag vet, och jag har aldrig hört talas om ett liknande märke som Fetysz har på låret inom den gamla shagyaaveln iallafall. :confused:

Hans föräldrar var ju båda födda på det polska privatstuteriet Slawuta... vars ägare var Sanguzko-familjen, av kungligt blod.
Därav kronan över själva "S-et" kanske?

Många av de hästarna som fanns på detta stuteri vid den tiden grundade sedan Janow Podlaski-stuteriet. Fetysz användes ganska flitigt inom arabaveln på Janow Podlaski iaf innan han skickades till Tyskland.

Annars låter det ganska troligt, som någon redan föreslagit, att S-et skulle kunna stå för "Sachsen"... Oldenburgarna har ju en krona med ett "O" under, så varför inte? Det var ju krigstider då, så man vet aldrig om han inte verkat i aveln där innan han flyttades till Trakehnen?

Men vad vet jag egentligen, jag bara filosoferar :angel:

Senast ändrad:

Hittade en annan bild på Fetysz, HÄR

och på denna bild verkar han iaf inte vara ett dugg brännmärkt, om ingen fått för sig att spegelvända bilden eller någonting liknande... och de tyska brännmärkningar som finns liknar ju inte alls det han har på rumpan.

Senast ändrad:

Även om man skulle spegelvända bilden, skulle märket synas. Det är ju inte hästen man vänder. Fetysz hade ingen märkning på låret innan han for till Tyskland.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: morgaine
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
507
Senast: CarEr
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar