Brännmärkning på danskt hbl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BlackRose
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 6 273
Sv: Brännmärkning på danskt hbl

Precis som gylle skriver ovan brukar de tre sista siffrorna i registreringsnumret brännas in på danska varmblod, så din häst borde ha ett registreringsnummer som börjar på 92, sen två okända siffror, och sist 048.

*kl*
Dansk Varmblods brännmärkningsregler

'1
Føl efter Dansk Varmblods kårede hopper og hingste skal identitetsmærkes på venstre lår med Krone og Bølge samt de 3 sidste cifre i føllets registreringsnummer.
' 2
Føl efter F1, F2 og F3 hopper og på bedækningstidspunktet DV-kårede eller -avlsgodkendte hingste identitetsmærkes på venstre lår med Krone og Bølge samt de sidste 3 cifre i føllets registreringsnummer.

Ved kåring:
' 3
Hopper der kåres i DH skal mærkes på venstre side af hals med krone. Såfremt ejeren ikke ønsker det, bliver hoppen nedklasset til DS.
Såfremt hoppen som føl er registreret i et andet avlsforbund end DV er dette frivilligt.
' 4
Hingste der er endeligt kåret skal mærkes på venstre side af hals med krone.
Såfremt hingsten som føl er registreret i et andet avlsforbund end DV er dette frivilligt.
' 5
Stk. 1.
Hopper med afstamningsoplysning udstedt af Landskontoret for Heste, skal ved kåring (DH, DS, DR, F3, F2) mærkes på venstre lår med Krone og Bølge ovenover årstal og cifre. Ved kåring til DH mærkes sådanne hopper altid med krone på venstre side af hals.
Stk. 2.
Afkom efter Dansk Varmblodshopper og en hingst, der på bedækningstidspunktet ikke var avlsgodkendt i Dansk Varmblod, kan ikke mærkes med Dansk Varmblods logo på låret, heller ikke efter evt. kåring.
Begrebet ADV-hopper@ er her defineret som hopper med afstamningscertifikat udstedt af Landskontoret for Heste eller hopper, som er kåret i Dansk Varmblod.
Stk. 3.
I særlige tilfælde kan hovedbestyrelsen dispensere fra ovenstående.
' 6
Heste med afstamningscertifikat der ikke er udsted af Landskontoret for Heste, identitetsmærkes ikke på venstre lår.
' 7
Ved kåring af F1-hopper gælder, at såfremt de ikke er mærket i forvejen, kan hopper født i 1990 og senere mærkes på venstre lår med årstal og de sidste 3 cifre af registreringsnummeret. Hopper født i 1989 og tidligere kan mærkes på venstre lår med DK og de sidste 3 cifre i registreringsnummeret.

Pr. 01.05.96
Tilføjet i 1997

Såg att din häst kallas för Victor, den häst som passar in bäst är en kille som heter Wictory-Elmbo

Ident 8501190
Avlsforbund DV
Land Danmark
Navn WICTORY-ELMBO
Øvrige identiteter 208333198501190 DV DK
Fødselsdato 02-03-1985
Køn Hingst
Farve brun
Opdrætter Ib Holmgren

Far Ident: DE331317017479
Navn: WEINBERG
Født: 07-03-1979

Mor Ident: DS 3176
Navn: VICTORIA-ELMBO
Født: 14-05-1977

Morfar Ident: DH 238
Navn: GOLDFINGER
Født: 16-05-1971

Kontakta Dansk Varmblod och hör om hans tecken och virvlar stämmer med den hästen.

Någon som kan hjälpa mig också?????

Svart hingst född 1992? brännmärkt 048 (dansk)

Då är det nog denna häst

Ident 9202048
Avlsforbund DV
Land Danmark
Navn GALANT
Øvrige identiteter 208333199202048 DV DK
Fødselsdato 24-05-1992
Køn Hingst
Farve sort
Opdrætter Frank Sørensen

Far Ident: DH 433
Navn: CHREVI'S CAVALLO
Født: 09-04-1988

Mor Ident: DS 6541
Navn: RIMS
Født: 25-05-1982

Morfar Ident: DLH 633
Navn: ASFERG ERNO
Født: 10-04-1962

Ja det kanske det är.....

Är ju inte min häst har bara sett honom i hagen. Pratade med ägaren ett par gånger när hon var ute. Kommmer ju inte ihåg vad hästen hette, men namnet kan nog stämma...
Men nu finns dom inte kvar där längre. Vet inte vart dom tog vägen??

Såg att din häst kallas för Victor, den häst som passar in bäst är en kille som heter Wictory-Elmbo

Dessvärre var namnet Victor ett namn han fick på ridskolan som köpte honom från hästhandlaren i skåne, han var alltså namnlös när han kom dit som 4-åring. :(

Rotade igenom alla bilder och hittade några bilder där brännmärkningen syns (bilderna är beskurna)

25696843.jpg

25696841.jpg

25696842.jpg

25696839.jpg

De danska varmbloden har bara 3 siffror?
Nian är väl ganska säkert i mitten tycker jag.. Sen den sista kan väl vara en 0:a eller en 8:a kanske.. Lurigt!

Bara jag som tycker det fattas något mellan troligtvis 1:an och 9:an, är ju som ett mellanrum där?

Håller med , ser ut som om det skulle vara något där, eller kanske ett gamalt ärr. Har lärt att 0 och 8 är lätta att förväxla. Synd att du inte har någon sommarbild på märket.

Sommarbilder har jag, men det är inte en chans att man ser märkningen då.
Syns som bäst vid pälsfällning/sättning på vår och höst.

Sommar:
25699679.jpg

25699678.jpg

Kan du inte känna dig fram till siffrorna ?:crazy:
Enligt vad jag förstår så betyder siffror ovan och under att hästen ej är helt godkände , medan siffror nere betyder helt godkännd. Har försökt förstå men det är som latin..... En annan häst jag kollat upp hade siffror uppe och nere, och den visade sig vara trakhener/frederiksborgare...... rörigt.

Jag har aldrig sett några siffror ovanför kronan, vilket då skulle betyda att han var godkänd? Och hamnade hos en hästhandlare som unghäst? :crazy:

Hade den trakhener/frederiksborgare:n också denna krona som brännmärkning?
Kan jag ha blivit blåst på både ålder OCH ras?
Fast han ser ju ut som ett halvblod.

Väldigt rörigt ja.. :crazy:

Nej, trak/Fred korsningen hade siffror ovan och nedanför kronan. Sen det här med att vara godkänd har att göra med att föräldern ska vara godkännd innom dennes ras, dvs en av föräldrarna till den ovan nämnda var inte godkännd.
Huvudvärk?! Oh ja.
Din verkar vara godkännd, men det betyder ju ändå att ett danskt varmblod / danskt halvblod kan vara en mix av ett antal raser så som trakhener, hanoveraner, osv, mycket lättare att plåga hjärncellerna på travhästar, där överlever de i alla fall.

*kl*

Sitter och försöker plocka fram lite info om ett par danskar, men jag fattar verkligen nada! Inne på HesteData nu, men får inte några träffar när jag söker? Fel sida? Jag fick upp nån artikel typ... Eller söker jag i fel ruta. Jösses, det är lite för sent för sånt här... Men om någon ville förklara för en stackars förvirrad så vore det väldans uppskattat! :D

Edit: Eller måste man registrera sig för att komma åt sidan? Den ber mig regga på nåt annat ställe också.... Jösses, tackar vet jag blup.se!

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan!

Hittade denna tråd när jag letade efter olika märkningar. Jag undrar bara om det är någon som kan hjälpa mig att hitta ett DV.?
Har ett på ridskolan och han har okänd stam men är bränd med kronan och siffrona: 214 är född 1996 eller 1997. Först var det -96 men sen ändrade de det till -97. Han är brun med 2 kotor bak.

Tack på förhand ^^,

Hejsan!

Hittade denna tråd när jag letade efter olika märkningar. Jag undrar bara om det är någon som kan hjälpa mig att hitta ett DV.?
Har ett på ridskolan och han har okänd stam men är bränd med kronan och siffrona: 214 är född 1996 eller 1997. Först var det -96 men sen ändrade de det till -97. Han är brun med 2 kotor bak.

Tack på förhand ^^,

Den enda häst som stämmer på din beskrivning och som är född 1996 eller 1997 är denna. Han har 1 placering i LA Dressyr i maj 2003.

Ident 9604214
Avlsforbund DV
Land Danmark
Navn RAM-Á-Z
Øvrige identiteter 208333199604214 DV DK
Fødselsdato 27-04-1996
Køn Vallak
Farve brun
Opdrætter Ann-Kathrine Brigsted

Far Ident: DVH 530
Navn: RAM-A´-JEAN
Født: 12-03-1991

Mor Ident: DS 4191
Navn: DINAH
Født: 20-06-1980

Morfar Ident: DH 270
Navn: GRANDIS
Født: 14-04-1975

Jag har en Fredriksborgare dvs. ett danskt renrasigt halvblod. Han har den Danska kronan & nummer 130 under. Kanske din häst är en Fredriksborgare ?

Dom flesta är ju fuxar med bläs & strumpor. Fler färger har tillkommit dom senaste åren..................på min hemsida kan du se honom & jämföra om du ser någon likhet med din häst.

Om det skulle vara fallet så kan du kontakta "Fredriksborg Hesteavelsforening", så kanske dom kan söka på hans brännmärknings nr. , som är hästens ID nummer. Vi som har brännmärkta hästar behöver inte chippa dom.

Hehe okej.

Finns det någon bild på den häst du hittade??

Ja det kan ju inte va vår ridskolehäst det inte. ^^,
Tror att han kom till stallet runt -01-02. Han heter "Classic" men jag
tror ju inte att det är hans riktiga namn.

Jag hoppas på att det går att hitta honom ändå.

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag får! :D

Senast ändrad:

Är där ett vågfårmigt märke (bölja) under kronan ? Det ska det vara om det är ett Danskt Varmblod.

Ja jag tror det är en våg mellan kronan och siffrona eller iaf ett streck.
Annars så får jag kolla det nästa gång jag är i stallet. ^^

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
34 028
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 311
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder... 2
Svar
20
· Visningar
2 034
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 407
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka