Brännmärkning på danskt hbl

BlackRose

Trådstartare
Hoppas jag hamnade rätt nu med tråden..:o

Min hbl kille har ialf denna brännmärkning.

(mobilkvalité sorry.. :()

Vet någon om man kan söka fram info med hjälp av märket?

Tacksam för alla svar :D

Sv: Brännmärkning på danskt hbl

Ja det kan man. Kolla vilka siffror som står. Kommer inte riktigt ihåg, men tror att födelseår, 1990 blir 90, ska stå över själva symbolen för dansk varmblod (kronan). Regnumret ska då vara underst.

finns ett danskt sto på ridskolan med likadan brännmärkning.

intresseklubben antecknar eller? :angel:

Årtalet står inte alls inbränt på de danska varmbloden utan endast de tre sista siffrorna i regnr som ditt fall ser ut att vara 190 om jag ser rätt på bilden.
Sedan är det bara att starta gissningsleken om vad han har för regnr, de gamla danska regnr börjar med årtalet den är född därefter två siffror tex 00, 01 osv (brukar bara finnas upp till 09 som tur är) och så de tre siffrorna du har från märkningen.
Sedan är det bara att gå in på lr.dk, vidare in på hästdata och testa sig fram vad det är för hästar som har de olika varianterna av regnr ofta har man tur och det bara finns ett varmblod av rätt kön och färg så att man kan vara ganska säker på att det är rätt.
Dock är där ytterligare ett problem om du köpt hästen utan papper att väldigt ofta så stämmer inte den angivna åldern helt så då blir det fler årgångar att kolla (tyvärr vanligaste orsaken till att papperna "försvinner" på vägen, finns ju ofta en anledning att de väljer att sälja en häst papperslös som uppenbart är registrerad)

Jo, jag har skött en häst där födelseåret står överst plus att när jag försökte hitta en annan dansk häst hade jag kontakt med en väldigt hjälpsam tjej som hjälpte mig. Hon berättade för mig om detta.

Jag sökte precis på hestedata enligt det födelseår som står på din hemsida, men jag fick upp en connemara:smirk: så födelseåret stämmer nog inte. Jag skriver 8400190 alltså 84 för årtalet och de brännmärkta siffrorna sist med två nollor emmellan. Jag har sökt ner till 1975, men får bara upp ston. 1988 får jag upp en svart hingst och din är väl brun. 1989 finns ingen registrerad ej heller 1990. Det är möjligt att de är fel på databasens register från början annars får du väl fundera på om det står några andra siffror än 190. Jag har tyvärr inga andra råd att ge.

Jag sökte precis på hestedata enligt det födelseår som står på din hemsida, men jag fick upp en connemara:smirk: så födelseåret stämmer nog inte. Jag skriver 8400190 alltså 84 för årtalet och de brännmärkta siffrorna sist med två nollor emmellan. Jag har sökt ner till 1975, men får bara upp ston. 1988 får jag upp en svart hingst och din är väl brun. 1989 finns ingen registrerad ej heller 1990. Det är möjligt att de är fel på databasens register från början annars får du väl fundera på om det står några andra siffror än 190. Jag har tyvärr inga andra råd att ge.

Det är inget som säger att det skall vara 00 utan kan lika gärna vara 01 osv upp till 09 så i varje årgång är det mer än en häst som bränns med samma siffror dock brukar det oftast vara olika raser som har samma nummer

Det var konstigt för enligt danskarna själv så bränns DV aldrig med årtal och jag har heller aldrig sett det trots att jag sett ett antal hundra DV.

Mm, enligt honom jag köpte honom av för ett x antal år sedan så var han född 1984. Innan dess stod han på ridskola, och dom köpte honom från hästhandlare i skåne när han var unghäst.. Knepigt.:crazy:

Han är ju ingen ungdom precis längre, så kanske brännmärkningen förändras med åren, men jag är nästan säker på att det står "190"

Tack för att du försökte :bow:

Min dansk har inga sifforr ovan symbolen precis som ts-häst och han har sina papper med sig :)

jag hittar två möjliga hästar dock födda 83 resp 85 regnr 8302190 och 8501190 orkade inte söka på fler årtal och det gick inte att länka :p
sökte här i alla fall http://dyrreg.lr.dk

Senast ändrad:

jag hittar två möjliga hästar dock födda 83 resp 85 regnr 8302190 och 8501190 orkade inte söka på fler årtal och det gick inte att länka :p
Hur sökte du. Jag kommer bara till en login sida och kommer inte vidare.

Skulle vilja söka på mitt sto. Hon är född 97 (enl tänder, kan ju variera något år upp eller ned), mörkbrunt och har siffrorna 314 under kronan.

min förra pålle (lever inte längre) var också danskt halvblod men han hade inte kronan utan det stod ist DK och under 573...

någon som vet varför det var så att inte han hade kronan?

Jag har sett två olika märkningar på danska halvblod.

Antingen kronan med nummer under eller födelseår med nummer under. Aldrig både födelseår och krona med nummer under.

Av hästarnas stamtavlor att döma antar jag att det har något att göra med om de har en stam som är fullt godkänd i DV eller inte.

Mvh Anna

Den enda jag hittar är en belgare som är sto och mörkbrun. Men är hon reggad som föl kanske hon stor som brun. Jag är nu medlem på sidan 'prova-på' i en vecka har ingen aning hur jag gjorde innan för in kom jag inte nu.

Är ju som svårt att veta exakta årtalet, men enligt förra ägaren och vet så är han född kring 1984. Klurigt, klurigt.. :crazy:

Kommer bara till en "logga in" sida.. och min danska är väl inte den bästa..:o ;)

finns möjlighet att prova på under en vecka. Googla på hestedata jag hittar nämligen inte länken där jag var först :confused:

UNIQUE & WICTORY-ELMBO hette de jag hittade du får väl se om han lystrar till nått av det ;)

Senast ändrad:

Någon som kan hjälpa mig också?????

Svart hingst född 1992? brännmärkt 048 (dansk)

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 691
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 278
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 316
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka