bråk med hyresvärd.

F

fishmoose

Hoppas tråden ligger rätt, annars flytta vänlig moderator. :love:
När jag tog över min häst, stod hon i ett stall där stallägaren och fd ägaren var nära vänner. Det fanns nog inget riktigt avtal mellan dom, men när jag tog över hästen tänkte jag inte på att det skulle kanske bli aktuellt att flytta eftersom jag trivdes så bra, att jag inte frågade om det fanns nått kontrakt.
Efter tre år får jag iaf ett erbjudande jag itne kunde motstå, stall med ut, insläpp, ridhus osv osv (skött alla fodringar själv innan) + att sämmningen mellan mej och en annan inhyrning inte var bra. Jag tar upp flyttningen med hyresvärlden och hon blir rasande, hon säger att jag inte bara kan flytta utan vidare för då skulle boxgrannen bli ensam (två stall med två boxar var, ihopsvetsade med en sadelkammare) i sin stalldel. Och att jag iaf skulle ha 3 månaders uppsägningstid, och det fick jag ju lov att gå med på eftersom inget avtal fanns och hon påstod att hon hade ett sånt avtal med sina andra inhyrda, vilket jag inte tror ett dugg på, men den andra inhyrda påstod att det var så också, kanske för att jävlas med mej då vi varit ganska osams om hur hästar ska skötas. Hon fortsätter att gå på om att den andra hästen skulle bli ensam, och BER mig att inte städa ur boxen så dom kunde släppa in en kanin där för att se om hästen nöjde sig med det när min häst försvann. Jag flyttade min häst kanske en vecka senare, men betalade fortfarande för de tre månaderna jag hade i uppsägning. När jag kommer tillbaka tre månader senare, (har kaninen i boxen tyvärr dött). Kaninen har själv mublerat om i boxen och det stinker apa, okej tänkte jag, det är ändå inte min box längre. Jag går till huset och knackar på, säger att jag nu hämtat mina sista saker och att jag har med mig sista månadshyran (trevlig, så hon hade absolut ingen anledning att vara otrevlig) hon säger till mig att jag måste städa ur boxen också, jag säger att "men där har ju kaninen varit:eek: du bad mej ju att inte städa för att kaninen skulle vara där" "ja, och? det är ditt spån som är där" säger hon då. Jag var jättesjuk (typ 40graders feber osv) Och orkar inte bråka så jag går med på det, när jag gått ut i stallet för att börja så kommer hon och säger att hon vill att jag ska köra ner spånet i paddocken, en bra bit längre bort än gödselstacken, Här börjar jag bli arg på riktigt och säger ifrån, det var djupsnö och jag hade typ feberfrossa och allting. Jag sa att vill hon ha spånet i paddocken så kommer jag tillbaka i vår när det är barmark, sa jag, annars får du ta det på gödselstacken!! Då säger hon att "tror du jag vill ha denhär stanken här tills i vår? ut i paddocken ska den". sen gick hon därifrån. Jag lämnade skottkärra och grep som dt var och gick därifrån. Hon hörde aldrig av sig och inte jag heller. Men nu till frågan: Ska det gå till såhär?skulle ni agerat på samma sätt som hon/jag?

Sv: bråk med hyresvärd.

Tyvärr är det svårt när det inte finns avtal.Och tyvärr svårt fast det finns avtal i bland också.
Jag tycker du ska ärligt talat skita i vad hon säger för har hon sagt åt dig att INTE mocka så kan hon inte kräva det efter 3 månader heller.Mockar gör man ju direkt när man flyttar ändå och hon har haft 3 månader på sig att be dig göra det i så fall(eller sen kaninen dog i alla fall)
Att de andra hästarna blev ensamma är ju inget du kan göra nåt åt faktiskt.
Du betalade en hyra i 3 månader fast du inte stod där för att hon sa att det var uppsägningstid och det var snällt gjort tycker jag.

Jag tycker du ska ta lärdom av detta och se till att du vet vad som gäller på nya stället.Gärna skriftligt kontrakt...det är det bästa.

Sånt här är jätet svårt för ofta står det ord mot ord...Lycka till i framtiden

Såhär får det absolut inte gå till :devil:. Jag hade inget kontrakt skrivet i ett stall som jag stod i tidigare, pga att höet var dåligt och min häst ej åt så letade jag akut efter ett nytt stall. Hö, kraftfoder och spån ingick i stallhyran och eftersom det skulle dröja flera veckor innan nästa lev. skulle komma så hade jag inget annat val än att flytta eftersom hästen matvägrade. Jag kontaktade en advokat och denne sa att så länge inga avtal finns skrivna så kan man flytta närsom. Jag betalade en månads kallhyra för att jag ville göra rätt för mig, även i en storstad har folk koll på en och vi var ej osams.
Hade en stallvärd betett sig otroligt illa, då hade jag flyttat samma dag, städat efter mig men inte supportat en månads kallhyra.
Så länge inget finns skrivet så kan både hyresgäst och hyresvärd göra lite som dom vill.:confused:
Mvh Anna.

Nej, jag hade nog inte varit lika snäll som dig :p

Jag hade nog bara tittat lite konstigt på henne när hon bett mig mocka efter 3 månader och sen gått därifrån.

När jag flyttade från hyrt stall till egen gård så hade vi ett plåtskjul som skulle med. De vi hyrde marken och stallet av hade lånat det året innan till att förvara halm i och hade även det året tagit för givet att det var okej och lagt in mer halm där för förvaring.
Vi ville vara schyssta och var upp till dom en vecka innan vi skule ta ner skjulet och sa att vi kunde hjälpa till att flytta halmen. Men det duggregnade ute så det var ju inte läge att ta det då enligt dom.
Så en vecka senare tog vi ner vårat skjul och halmen låg då helt ute under grå himmel och blev riktigt blöt istället.
Samma hyresvärdar hade vid samma halmskörd lagt in en massa halm i stallet, ockuperat en box som jag verkligen behövde nyttja.
Orkade inte ens diskutera med dom utan jag lastade transporten full och åkte till en kompis och lastade av.

Tråkigt med hyresvärdar som inte tänker efter före.

/M

Så vänlig hade nog inte jag varit.:cool:
Om det inte fanns något skrivet kontrakt i det läget hade jag nog av vänlighet betalat en månadshyra, gjort rent efter mig och försvunnit.
Eftersom hon bad om att inte boxen skulle mockas ur nu så får hon väl mocka ur efter sin kanin själv. :mad:
Basta!

Nej jag hade inte agerat som du.
Hade inte städat ur boxen, varför ska du städa efter ngn annans kanin??
Dessutom kan människan inte komma & säga att det är 3 mån uppsägning om ni inte hade ngt avtal, hon kan alltrså faktiskt inte kräva det i efterhand, 1 mån brukar vara mer brukligt i stall.
Men men, nu har du ju redan betalt så det är lite sent.
Vilken bitch människan är, inte undra på att hon inte får ngn inhyrning utan måste ha en kanin istället:devil:

JEPP! Har hon använt boxen till sin kanin, får hon minnsann mocka ur den själv! Har du inget kontrakt ska du inte behöva betala 3 mån uppsägning! Det är väl sin sak om man kommit överens om det innan, men inte efterkonstruerat i efterhand! :mad:

I våras flyttade jag min glada unghäst till sommarbete o inkörning. Tittade efter ny stallplats till hösten eftersom jag inte ville tillbaka till gamla och sommarstallet....bara skulle vara för sommaren. Hittade nytt trevligt litet stall på bra avstånd, med fullservice o med ägaren som var van vid unghästar. Betalade en mindre summa pengar så att de skulle hålla platsen. Enda jag var lite tveksam om var att de bara hade ston. 4 st.
Näväl, flyttade min dit den 1/9. Gick sådär! Ena stoet väldigt bitchigt, det andra stoet med föl vid sidan, men ungstoet på 1½, rätt OK! Märkte snart att min blev mer o mer tilltufsad. Bitchiga stoet var på honom konstant! Bitmärken o sår både här o där. Fick inte vara i fred. Stallägarna tyckte det gick jättebra!? Jag berättade att jag tyckte att det INTE gick så bra, men då började frun i huset bli lite "tråkig" i tonen. Jag tänkte enbart på min häst och hur han mådde men hon ville hela tiden lägga "orden i munnen" på mig, att det var för min egen del som jag var tveksam osv. Ska tilläggas att jag blev strax innan flytten, erbjuden att stanna kvar i "sommarstallet", där han hade trivts ofantligt bra! Men flyttade dels för att det var bestämt, dels för det var mycket närmre min bostad o dels för att det faktiskt hade känts bra med "nya" stallet! Berättade att jag hade funderingar på att flytta tillbaks honom, eftersom han inte verkade må bra! Hon tyckte det var trams o sa att jag skulle bestämma mig på en gång! Vilket jag gjorde! -Jag flyttar honom! (Ska tillägga att hon var mycket otrevlig i tonen.)
Hade inget kontrakt o de hade inte sagt något om uppsägningstid eller dyl innan. Men hon tyckte att jag skulle betala full hyra hela oktober oxå, fast egentligen ville hon ha 3 månader till! Jag blev rätt paff! Och fick till ett OK...?:confused:
Nåväl, beslutet kändes skönt för hästens skull. Två dagar senare åkte jag o min son (som har autism) dit för att hälsa på honom. Det första sonen säger...-Mamma, S***oh mår inte bra! Han är ledsen!!
När det gäller djur litar jag verkligen på min son. Han har någon sorts "magisk" känsla för djur!
Dagen efter åkte jag till stallet igen....Och nu var det var riktigt hemskt! Min goa, super sociala unghäst hade förändrats ännu mer!! Helt apatisk när jag kom! Ingen glädje alls! Helt peronighetsförändrad! Tilltufsad o sönderbiten!
Jag blev riktigt arg på stallägarna som tyckte "att allt gick ju så bra!" Dagen efter (den 13/9) tog jag min transport och lastade in min häst och körde tillbaka honom till "sommarstallet". Det tog 2-3 veckor innan han var tillbaka till sitt rätta jag! Nu trivs han med livet igen! Och har massor med kommpisar i samma ålder! Han ska få stå kvar där till det är dax för inridning, någon gång nästa höst. Sen får jag se! Kanske blir det längre...huvudsaken är att han mår bra, och att jag mår bra!

Med facit ihand skulle jag gått på magkänslan från början! Det kändes inte bra med kominationen unghäst (nykastrerad vallack) och ston (alla släkt med varandra). Men blev övertalad av "nya" stallägarna.
Sms:ade dem när jag flyttade honom, så de inte skulle leta o tro att han rymt. Ringde sen ett par gånger men inget svar! De har inte hört av sig! Betalade aldrig för oktober, för jag blev så inni h**vetes förbaskad, att de tillät min häst att gå ner sig så ofantligt som han gjorde! Och vi hade som sagt inget kontrakt. Blev irriterad på att man "efterkonstruera" uppsägningsbetaling på en "höft". Då kan man ju dra till med 1 år el. 2 bara för man blir sur. Hade varit helt OK om jag skrivit på ett kontrakt. Men komma med sånt i efterhand o dessutom ha "kört" min häst i botten! NEJ TACK...någon måtta får det vara!

Oj vad långt det blev....sorry!:crazy:

:bow: till dig

Självklart ka du lyssna till din son, kanske du ska ha med honom nästa gång du letar stall, han verkar veta vad han pratar om.

Skönt att det ordnade upp sig för din häst.

/M

Tack!!!

När jag letade stallplats i våras hade jag ingenstans att ta vägen i höst. Tittade på flera stall o det jag valde verkade bäst. Men redan då var jag lite "frågande" angående kombinationen på hästarna. Sommarstallet sysslar egentligen bara med trav- och inkörningar. Men under sommaren ville sommarstalls-ägaren väldigt gärna att jag skulle vara kvar, då vi trivs jättebra med varandra. (Trots att min är en halvblods-korsning:D.) Tack o lov att det löste sig, och att hon hade ledigt för mig när vi kom tillbaka!
Men nästa gång får sonen (+ min man!) följa med och välja stall! Och aldrig att jag jag gör misstaget att inte lita på magkänslan igen! Vår häst är mycket viktig för oss!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 294
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 058
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar