Bra tips hur man stärker hästens galopp?

Elisha

Trådstartare
Mitt sto går bra i skritt och trav men i galoppen orkar hon inte riktigt än. Vill ha bra tips hur man stärker galoppen på ett bra, enkelt sätt. Alla SERIÖSA förslag välkomna.:)

Sv: Bra tips hur man stärker hästens galopp?

longering inspänd. Gör jättemycket, iaf för min häst!

Lollan skrev:

japp det tipset hade jag aldrig tagit iaf:crazy:

ta ngra galopp steg i taget,ta tex tre lugna galopp steg och sen trav/skritt igen. så hon lär sig att galoppen skall vara lugn.

ta endast ngra steg i taget och utöka eftersom:)

Nä det är ju ett fritt land.
Dagen efter att min häst longerats är galoppen helt underbar, som en annan häst.

Lollan skrev:

Okej, jo men det har jag faktiskt tänkt på, vad är den bästa hjälptygeln att spänna in med? inspänningstyglar, gouge, gummisnodd eller annat? :)

när jag spänner in har jag ett vanligt snöre med balsnöre längst ut som säkring. Den fästs mellan frambenen och löper genom bettringarna till ringarna på longergjorden. Ställ hästen lite inåt när du spänner.

Som Pallas_Athena skrev: igångsättningar några steg, bryt av några steg, igångsättningar igen, osv. Bygger riktigt bra. Öppnor och slutor i skritt och ev. trav, beroende på hur mycket hon orkar.

Korta intervaller med mycket vila mellan.

mitt tips är också övergångar

balanserad skritt/trav, galoppfattning & galopp i några steg, avsaktning, hästen i balans, ny fattning o.s.v.

Jag har en islandshäst, som haft ganska svårt för galopp i sansat tempo (ute har det förstås alltid gått bra att raca i galopp, men på ridbana är det ju kul om man klarar hörnena utan att gå omkull....).

Problemet har varit att han haft svårt att bära sig i galoppen, blivit framtung och gått över i pass eller tölt när det blivit "för" jobbigt.

För att få hans galopp bättre har jag gjort följande (i denna ordning, alltså gjort nummer 1 först och sedan ökat svårigheten):

1) Löslongering i galopp på hela ridbanan (20x40) INGEN inspänning
2) Som ovan, men på halva ridbanan
3) Longering med lina i galopp - övergångar mellan trav och galopp. Fortfarande ingen inspänning
4) Tömkörning på volt i galopp och övergångar trav/galopp
5) Galoppfattningar på volten (uppsuttet)
6) Galoppfattningar på åttvolt, dvs fattning "i mitten", rida i galopp så länge den känns bärig, avsaktning och så galopp åt andra hållet.

Den sista övningen är den som varit allra bäst (=givit mest synbart resultat), men det kan ju också vara så att han då var såpass förberedd av de andra övningarna att han blev bättre därför.

Parallellt har jag tränat ganska mycket samlande övningar, blandat med mer fartfyllda uteritter.

galoppera bara korta bitar och träna mkt på övergångar och fattningar, tempoväxlingar mm

Håller med Lollan longera inspänd gör jättemkt. Men snarare mer för lösgjordheten än styrkan. Vill man ha styrka kan man lägga till cavalettibommar eller istället tömköra så man lättare får igenom halvhalterna.

Men till skillnad från lollan tycker jag inte om att ha inspänning mellan frambenen eftersom det snarare får hästen på framdelen än bak.

Kan inte heller förstå att det fungerar med vanliga snören, eftersom dom inte ger någon eftergift, som riktiga inspänningstyglar gör. Istället får hästen eftergift när den släpper allt stöd alltså lägger sig bakom. Å då blir det ju helt fel.

Själv brukar jag ha inspänningstyglar fäst från mitten av gjorden till bettringarna. Fungerar också med gummiband över nacken igenom bettringarna och fast i gjorden. Men eftersom det också blir tryck på nacken bör den inte användas på häst som lätt blir lång och låg.

Gouge har jag själv inte så mkt erfarenheter av.. Men det jag har hört om den är bara positivt.

Min häst har också galoppen som sin svaga sida och den har vi verkligen fått jobba med.

Tempoväxlingar och övergångar är det som bygger allra mest. Men det kan vara svårt att få till ordentligt på en häst som inte är helt lösgjord. Så satsa på lösgjordheten först.
När hästen blir starkare är bra övningar t ex sluta på volt öppna på spåret och öka och minska volten.

tycker INTE att du ska longera den inspänd..

rid i skogen, i lite lägre form, i backar, massor med övergångar, galoppera bara några steg i taget..

Sällar mig till de som skriver många galoppfattningar, övergångar skritt - galopp, trav - galopp.
Rida förvänd galopp, genom en långsida och möjligen ett hörn.

Anledningen att många övergångar stärker galoppen är att det är lättare att ha hästen kontrollerad i skritt och trav, så de första galoppsprången blir kvalitet på.

Om en häst har en obalanserad galopp så blir ett längre galopppass obalanserat och okontrollerade steg, och det stärker inte rygg och bakben.

Jag är fundersam till att en inspänd häst stärker galoppen.
Möjligen om det är en lugn häst med inte så mycket energi, och att man klarar av att träna övergångarna på lina.

Lollan skrev:
Nä det är ju ett fritt land.
Dagen efter att min häst longerats är galoppen helt underbar, som en annan häst.

Men då är det ju för att du som ryttare inte kan lösgöra hästen korrekt när du rider och inget annat, tänk så istället:idea:

Elisha skrev:
Mitt sto går bra i skritt och trav men i galoppen orkar hon inte riktigt än. Vill ha bra tips hur man stärker galoppen på ett bra, enkelt sätt. Alla SERIÖSA förslag välkomna.:)

Prova att andvända en gramantygel någon gång i veckan just när du galloperar. Sätt den i sidorna, och korta inte för mycket, bryt av ofta och låt hästen vila. Lycka till!

Svaga öppnor stärker galoppen. Jag brukar rida öppna ett par steg, diagonalsluta ett par steg, öppna ett par steg igen. Jättenyttigt!
Galoppfattningar och galoppbommar stärker.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 347
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
537
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 303
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar