Bra på PRE? Förklaring, tack :)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LillAmi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 78
  • Visningar Visningar 8 796
Sv: Bra på PRE? Förklaring, tack :)

Håller emd helt:D fast det beror nog lite från häst till häst:P ja vet PRE som e fina som klippta:P

Bobo, förmodligen har du rätt, men jag blev verkligen förstummad och avskräckt! Och detta var ändå riksutställningen för rasen ....

Men om det var på riks utställningen du såg detta så måste det ha varit den utställningen som var i Stockholm för den som var i Kungsbacka var ingen riks utställning. blir bara lite förvirrad vilken utställning du menar då det har varit 2 st utställningar med tätt mellanrum på 2 olika ställen detta året. :confused:.

/// Lady_ann

Bobo, förmodligen har du rätt, men jag blev verkligen förstummad och avskräckt! Och detta var ändå riksutställningen för rasen ....

Men om det var på riks utställningen du såg detta så måste det ha varit den utställningen som var i Stockholm för den som var i Kungsbacka var ingen riks utställning. blir bara lite förvirrad vilken utställning du menar då det har varit 2 st utställningar med tätt mellanrum på 2 olika ställen detta året. :confused:.

/// Lady_ann

Om du var i Stockholm behöver jag iallafall inte be om ursäkt. Där visade jag två hästar exemplariskt (om jag får säga det själv, och det får jag ju här!:))

Hon var verkligen superfin med sin man!! Inte klippa bort den någonsin.

Generellt tycker jag att stubbad man är riktigt ful, och svansroten om än värre!
Förstår inte riktigt argumentet med att det skulle vara lättare att betäcka och föl och lev "vilt" bara för att de är klippta. Har aldrig någonsin sett att man eller svans skulle vara i vägen på en Islandshäst som fribetäcks och lever och fölar ute. Och de är sällan bortklemade med stall.
Känns som ett påhittat argument för att man av någon anledning tycker att det är fint.

/Jonaz

Jag tycker att det är fint! MEN märkte i våras att det var klart smidigare för hingsten att komma till med klippt svansrot än oklippt. Nej det i sig är inte en anledning att klippa men ett plus man får med klippningen.

Din sista mening förstår jag inte riktigt vad du menar med ,trots att jag läst den ett antal gånger:confused:

Måste nog förtydliga mig..:D
Du har på bild fångat två helt superläckra ungar. :d

Men, som du också själv antyder är dessa två unghästar.
Vet själv, eftersom har har en redig bunt själv, att just unghästar kan se ut som hejochhå i linjer i vissa perioder.

Dina har just på bild, vad vi kallar svanhals/underhals. Inget illa menat men vissa ridmänniskor kan ju se rött om man antyder nåt sånt.

Underhals på en ridhäst kommer ju ofta vid felaktig ridning
(sk. stjärnkikare)
Sen finns det ju individer som helt enkelt är kontruerade så. T.ex. många travare (har stallet fullt med just travare)

För att återgå till figurklippningen så har du sparat bredd så att halsen ska se maffigare ut. Och det gör den..på avstånd.
Men tittar man närmare så ser man tydligt halsens utforming och då blir ju klippningen...hur ska jag säga.."icke döljande"..fattar du?

Jag gör så påp vissa hemma.
Petite har kort, tjock hals, klipper travarklippning men klart längre bit.

(travarklippning påminner om hur man friserar araber)

På en märr med "anständig hals" t.ex. Cher, så tar jag och rakar av en kortare bit..

Gamla hingsten som hade typisk hingsthals tog man knappt nåt alls.

Hade för många år sedan en travarkorsning. Henne klippte jag exakt som du gör med dina. På håll så såg det skapligt ut ;)

Jag menar inga påhopp utan enbart reflektion.
Personligen föredrar jag frisyrer typ lusitanomärren som visats här på tråden.

God jul på er allihop förresten!!!! :)
AM

Generellt tycker jag att stubbad man är riktigt ful, och svansroten om än värre!
Förstår inte riktigt argumentet med att det skulle vara lättare att betäcka och föl och lev "vilt" bara för att de är klippta. Har aldrig någonsin sett att man eller svans skulle vara i vägen på en Islandshäst som fribetäcks och lever och fölar ute. Och de är sällan bortklemade med stall.
Känns som ett påhittat argument för att man av någon anledning tycker att det är fint.

/Jonaz

som sagt smaken är som baken ! Men det du ska tänka på att i spanien är det en aning varmare än på Island ! Mera insekter och lättare för infektioner om ett sto går med massa klegga i svansen efter förlossning !

Sen kan jag ju bara svara för min egen hingst när det gäller betäckning ! Det är mycket lättare med rakad svansrot en med massa tagel eller en linda i vägen ;)

Sen att jag började med detta var att jag ville ha hästarna så spanska som möjligt! Ungefär som att det är sällan du ser en islänning med halvblodskort man :angel:
sen så har jag upptäckt fördelarna med det ! Inga svansar i vägen inget blod och mojs efter förslossningar.

Tesora

manen kan jag köpa men den rakade svansen ser ut som att hästen haft eksem och kliat bort allting... :crazy:

Kan tänka mig båda.! :angel: :p

haha jag skulle bli jätte het:p

mitt halvblodssto har jag iaf halvblodsman på även om jag tkr de e finare me lång för hon har så tunn man så den blir inte snygg när den e lång:(

Det där får mig bara att associera till sommareksem med bortskavd man och svans.

*KL*

Egentligen är det väl bara så enkelt som att var ras har sin speciella frisyr. Vanligtvis har den en praktisk grund, men i många fall var det så länge sedan att man har glömt det nu. Men frisyren har blivit en del av rasen.

Jag menar - jag har haft fjordhäst i många år. Tycker att en oklippt fjordhäst är en styggelse utan dess like!!:eek::eek::eek: Och minns ibland pinsamt väl hur jag någon gång på 80-talet klippte fjordhästsvansar som man då klippte halvblodssvansar, d.v.s. smalnade av dem vid svansroten. På en fjord-svans innebär det att det vita taglet klipps bort och den fina ålen, som skall vara tydlig även bakifrån, störs.

NEJ till oklippta fjordhästar alltså. MEN - när jag skaffade en nordistravare, inte stubbade jag hennes man inte? För en nordistravare SKA ha lång man. Den räckte nedanför halsen (och jag insåg för första gången hur otroligt praktiskt det är med ståndman:rofl:).

Som en parantes kan nämnas att kallblodstravarstoet som hade lugg långt nedanför ögonen hade mycket mer problem med flugorna på sommaren än min fjordvalack som är en naturlig, kort, fluffig lugg som aldrig varit i närheten av hans ögon (jag fick honom redan som föl, så jag vet;)). Så luggens längd är inte det enda som avgör.

Tänker man på övriga hästraser så...

* Visst är det fint med araber med lång man och lite avklippt på halsens främre del?

* Halvblod - visst passar de bäst med en handsbredd?

* Men jag har svårt att tänka mig en welsh med en handsbredd, även om vissa tävlingsponnyer har det. Men då är det ju inte RASEN man vill framhäva.

* Ardenner - de har kort svans för att man förr kuperade dem (görs fortfarande i USA). Jag har aldrig varit så förtjust i de korta svansarna. På gården där jag huserade när jag var liten hade ardennerhästarna långa svansar som bands upp till visningarna. Men det var de rätt ensamma om på den gården...

Kort sagt - VANAN av hur en ras skall se ut betyder otroligt mycket.

Tycker flera av bilderna visade fint stubbade hästar. Som fjordhästmänniska tycker jag ju att det är fint med lite båge på manen - det bättrar på silhuetten - och det gör ju inget även om det inte bidrar till hästens "verkliga" kvalitet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 466
Senast: Raderad medlem 142658
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 780
Senast: Emine
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 737
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka