Bra på PRE? Förklaring, tack :)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LillAmi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 78
  • Visningar Visningar 8 796
Sv: Bra på PRE? Förklaring, tack :)

Du får ursäkta mig Cornelia (och övriga - iom att det blir lite OT) men mina föräldrar har en grand danois från Spanien. Hon har kuperade öron men inte kuperad svans (hon är ingen utställningshund, utan det var de fd. spanska ägarna som klippte hennes öron som valp)

Om man känner över hennes svans så har hon brytit den på flertalet ställen. Rasen är framavlad för att de ska ha långa smala svansar, så visst viftar de sönder den! Hennes svanstipp är ofta blodig och som sagt har hon brytit den på flera ställen. Fast där ligger ju det "elaka" i aveln och det som jag tycker är mest barmhärtigt är just att kupera.

Mina föräldrar hade även tidigare en svensk grand danois helt okuperad. Han hade istället problem med att han slog sönder svansen OCH öronen.

___

För att komma on topic igen:

Jag tycker helt klart att stubbad man är snyggt! Men så är jag en gammal fjordingmänniska också :cool: Någonting jag tycker är urfult är "enhandsbredd" på manen. Min halvblodskorsning har numer en "vårdad lång man" mest för att jag inte tror att han skulle passa i stubbad. Men stubbman ska testas sedan när han inte står i ett så "offentligt" stall så man slipper skämmas medan det växer ut :angel::angel:

*kl*

Oj, vilken debatt! ;)
Jag, TS, kommar inte vara mer aktiv i den här tråden då min fråga löd VARFÖR man stubbade man och svans på stona. Och det svaret har jag fått. Jag är inte intresserad av att disskutera huruvida det är vackert/fult eller snällt/elakt mot hästen. Men keep it up, ni som vill!

Tack för alla svar :)

smaken är som baken :p jag tkr dom ser gräsliga ut:crazy: jag tkr iaf dom skulle vara mkt vackrare med lång man och svans

* kl *

Jag har lång man och svans på mitt unga lusitanosto (1,5 år).

Ris eller ros?

14097871.jpg

17012351.jpg

17012352.jpg

17106329.jpg

hon var ju jättevacker med sin fina man:love: hon kanske ser lite mer ponny ut men manen gör ju så himla mkt och det är gulligt och fint.

ser lite connemara aktig ut, fast de e inget negativt jag älskar connemaror.

jag tkr faktiskt dom får fulare huvuden och även halsar när man klipper dom så.

Men håret gör mkt hur skulle jag själv se ut om man rakade bort mitt långa hår:p

Men trots figurklippning så går det inte att dölja underhalsen. ;)

På nåt sätt ser det ut som om klippningen formar halsen...men uppenbart inte om man tittar närmare.

AM

Nej med tanke på att en underhals sitter på under sidan av halsen så påverkar ju knappast klippningen av manen hur den ser ut!:confused:

På bilden står ingen av tjejerna särskilt bra och är unga ca 1.5 år, fullt sådär mycket underhals upplevs ingen av tjejerna ha annars även om den i omgångar finns där, bilden var dock snarare för att visa hur en stubbad man på en PRE kan se ut.

Din sista mening förstår jag inte riktigt vad du menar med ,trots att jag läst den ett antal gånger:confused:

På nåt sätt ser det ut som om klippningen formar halsen...men uppenbart inte om man tittar närmare.

AM

Tror du inte att hon menar att man kan fuska lite med att klippa en bättre hals en vad hästarna har? Så uppfattar jag det . Men fattar inte vad hon menar med att kommentera underhals??
Det är som du säger för att visa klippt man och inte kommentarer om hals som du har satt in bilden ;-)
Tesora
Ps , jag ser en växande unghäst jag

Underhalstendenser syns ofta på unga PRE:er när de står sådär högt med huvudena. Antar att det har en del att göra med att PRE-halsar överlag är betydligt kraftigare än t.ex. halvblods-/varmblodshalsar, och fettkammen på ovansidan kommer ju med åldern.

här är en bild på min klippta bäbis tre månader precis ! Anser att det är jätte vackert med klippningen, Men smaken är som baken ;)
Mina bäbisar klipps när dom är runt 2 dagar gammla och stona är alltid klippta ,
maravilla3mn008omgjord.jpg

maravillaomamma.jpg

Tesora

Underhalstendenser syns ofta på unga PRE:er när de står sådär högt med huvudena. Antar att det har en del att göra med att PRE-halsar överlag är betydligt kraftigare än t.ex. halvblods-/varmblodshalsar, och fettkammen på ovansidan kommer ju med åldern.
Underhalsen syns på hästar som har underhals. Många PRE har dålig halsansättning med ganska betydande underhals, om dom sen får fett på översidan av halsen har ingen betydelse för undersidan.

Underhalsen syns på hästar som har underhals. Många PRE har dålig halsansättning med ganska betydande underhals, om dom sen får fett på översidan av halsen har ingen betydelse för undersidan.

Jo, jag vet att fett på översidan inte har betydelse för undersidan och att en underhals är en underhals - men jag skrev att man ofta kan se tendensen just när de står sådär högt med huvudena - utan att de för den sakens skull har någon egentlig underhals att tala om. Det blir ju mer framträdande så länge de saknar fettvalken på ovansidan.

I ärlighetens ser jag många sämre halsansättningar hos ex halvbloden än jag ser hos PRE.
PRE har rastypiskt faktiskt rätt så bra halsansättningar!
Däremot är det nog så att PRE och halvblod etc inte har samma typ av "fel " halsansättningar.
Hos PRE är det vanligare med en för brett ansett hals inte att förväxla med en för lågt ansatt ( som inte heller är jätteovanligt dock ) Vidare har vissa PRE en brett ansatt hals högt upp vilket skapar dåligt utrymme mellan ganasch och hals.
Med halvbloden ser man sällan brett ansatta halsar utan där är det istället vanligare med "hjorthalsar" eller överhuvdtaget dåliga överlinjer. Av de ca 30 halvbloden vi har här hemma är det nog bara en handfull som har trevliga halsar/ överlinje.

Vad det gäller unghästar , vet nog de flesta att det dessutom är vanligt att unghästar när de växer och balanserar upp sig under växtfaser kan få en framträdande underhals, jag har vid flera tillfällen sett unghästar som har haft betydande underhalsar eller andra avvikelser som sedan har försvunnit när de växt färdigt. Om det är så för denna fröken får tiden utvisa, kanske, kanske inte, dock har hon en bra ansatt hals förövrigt så särskilt orolig är jag inte.

Jag ber Ts om ursäkt för att din ursprungliga tråd har halkat in på underhals eller ej, för min del ska jag inte ta upp mer tid med detta i denna tråd, vill någon annan forstsätta denna diskussion föreslår jag en egen tråd där detta kan diskuteras.

AM

Tror du inte att hon menar att man kan fuska lite med att klippa en bättre hals en vad hästarna har? Så uppfattar jag det . Men fattar inte vad hon menar med att kommentera underhals??
Det är som du säger för att visa klippt man och inte kommentarer om hals som du har satt in bilden ;-)
Tesora
Ps , jag ser en växande unghäst jag

Tänkte det också men förstår inte det där sista... "men upenbart inte om man tittar närmare" .. :confused: vad är det som är uppenbart ?, att hon har underhals , ja... men vad hade det med klippningen att göra, eller ?

Kl* Är inte så insatt i detta med PRE.. men kom i kontakt med de för nått år sedan, då Pepinopre hade en hingst hos sig som vi skullle betäcka med. Såg hennes hästar och belv förälskad:P de e himla fina.. Och jag tror att det där emd rakning är en smaksak:P Men jag tycker det är fräckt att klippa de:P Hingstarna har ju lång man ch svans..
Det bllir lite som en lejonhane och en lejonhona:P Hane man och hona ingen man:P

Jag ber om ursäkt om du tog det som en kritik på dina ston. Mitt inlägg var menat i allmänhet. Vill inte uttala mig om dina ston bara från den bilden.
Fast jag vidhåller att jag tycker att många PRE har dålig hals och dålig halsansättning :smirk:

Jag ber om ursäkt om du tog det som en kritik på dina ston. Mitt inlägg var menat i allmänhet. Vill inte uttala mig om dina ston bara från den bilden.
Fast jag vidhåller att jag tycker att många PRE har dålig hals och dålig halsansättning :smirk:

Ingen fara, jag tål dessutom kritik .. om den är berättigad..... och stoet i fråga har en bra halsansättning men jag håller med dig att många PRE har dåliga halsar, liksom ex många halvblod, kallblod etc, jag tycker däremot inte att PRE har sämre haslansättning precentuellt jämfört med de andra raserna, fast vi behöver ju inte tycka samma sak;). Det däremot PRE proecentellt har oftare ( upplever jag) som jag inte gillar är alltför sänkta ryggar ofta i kombination med att de är överbyggda bak.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 466
Senast: Raderad medlem 142658
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 780
Senast: Emine
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 737
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka