Sv: Bra på PRE? Förklaring, tack
Ja smaken är som baken.....
Själv är jag ju man och svansfetischt- Jag ÄLSKAR mycket tagel och jag drogs nog mycket till rasen, som många andra för dessa vackra hingstar med sina långa manar och vackra svansar... men vill man avla behöver man ston .. men jag har aldrig varit någon stomänniska utan jag har benhårt hållt mig till den maskulina hälften av hästar .
Men när jag så bestämt mig för att köpa ett sto började jag mer och mer titta på dem men förfasades över deras fula stympade manar och svansar, jag tyckte det var strykfult och svor att mina ston skulle minsann få ha långa manar.
Så inköptes då 2 ungston i spanien, de hade stubbade manar och hade haft helrakade svansar ( då de var så unga) men nu var både man och svans på kraftig utväxt.
Köpet genomfördes och någon månad senare var de här och jag höll på att dö när de visade sig att de var NY rakade.
Jag hade inte haft en tanke på att säga till uppfödaren att jag ville ha dem som "de var" och uppfödaren ville ju lämna ifrån sig dem "fina" så de såg ut som åsnor med råttsvansar- jag höll faktiskt på att börja gråta.
Som tur var kom de i början av mars så deras råttpiskesvansar hann växa ut lite innan sommaren kom och med den flugorna.
Jag lät ju även manen växa hela sommaren men ju mer jag tittade på dem ju fulare tyckte jag det var med deras halvutväxta fjording/ponnymanar så en dag åkte saxen fram och vips vad mycket finare de blev, jag lämnade dock pannluggen men redan efter ett par dar ytterligare rök även den , jag tyckte att de såg så fjantigt ut med en tofs som stod rakt ut , inget som helst praktiskt skydd för flugor.
Vad gäller att pannluggen skulle skydda mot flugor, då behövs det till en mycket större pannlugg än de flesta hästarna är välsignade med, inga av de dryga 30 inackorderade hästarna vi har på gården har någon nytta av sin pannlugg utan det är flywell eller huva som gäller som skydd!
Dock är svansen helig för mig, jag tycker faktiskt att det är grymt att de helrakar svansarna på de yngsta.
I min värld får man aldrig göra avkall på välmående för Estetik, där går gränsen!
Från att ha avskytt stubbade manar tycker jag nu att det är riktigt stiligt, tänk vad man kan ändras!
Mitt tredje sto inköpt av mig i sverige men som importerades samtidigt som mina har dock fått behålla både man och pannlugg , främst för att hon redan har rätt så lång och att den är ovanligt fin och ligger snyggt, men ibland kliar det allt i fingrarna.
Min stubbade hingstunge
Mina stubbade ungtjejer
Spanskt sto