Bra på PRE? Förklaring, tack :)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LillAmi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 78
  • Visningar Visningar 8 796
Sv: Bra på PRE? Förklaring, tack :)

jag tkr stubbad man är as fult vilken hästras det än är, tkr även fjordingar ska ha långa man, stubben förstör ju hela rasen typ:p

Jag ryser nästan när jag ser svaren under inlägget.
Hur kan man kalla världens vakraste djur för ful? Fy på dig!

Det gavs en helt korrekt förklaring om varför de blir stubbade.
Och om ni tänker efter så kommer det mindre flugor etc om hästen är ren än om det finns en massa smuts som sitter fast i man eller svans.
Min Lusitano var rakad när han kom. Och efter en veckas transport så förstår jag varför.
De som inte var rakade såg inte ut att må så jätte bra med svansen full med skit. och flugorna hade kalas.
Dessutom när de lever fria på stora hedar så slipper de få sina svansa och manar intrasslade i grenar som sen gör att det stretar och kliar.

Bobo, förmodligen har du rätt, men jag blev verkligen förstummad och avskräckt! Och detta var ändå riksutställningen för rasen ....

Dessutom tycker jag INTE att stona är vackra, som många skriver här, jag tycker att de inte får visa sin utstrålning när man berövar dem dessa viktiga attribut.

Har man problem vid betäckning är det bara att linda svansen på stoet, så det argumentet är lite påhittat, tycker jag.

Jag tycker att ardennrar som man stubbar svansarna på ser lika stympade ut, jag kan helt enkelt inte förstå att man gör det. Påminner om att kupera svansar och öron på hundar, som gjordes enbart för att uppfylla människogjord rasstandard.

Hmmm, nej, jag antar att jag retar upp alla rasfantaster, så jag lägger ner här!

jo fast halvbloden får ju ha kvar sin svans iaf
Det får ju faktiskt alla PRE också. Det är bara svansroten som rakas på stona och hingstarna har full svans. Tyckte inte det var nödvändigt att nämna svansen i mitt förra inlägg, det var ju så självklart.

Bobo, förmodligen har du rätt, men jag blev verkligen förstummad och avskräckt! Och detta var ändå riksutställningen för rasen ....

Dessutom tycker jag INTE att stona är vackra, som många skriver här, jag tycker att de inte får visa sin utstrålning när man berövar dem dessa viktiga attribut.

Har man problem vid betäckning är det bara att linda svansen på stoet, så det argumentet är lite påhittat, tycker jag.

Jag kan förstå om du blev förstummad och avskräckt när du såg hur illa hästarna visades, men det kan du ju inte skylla hästarna för :smirk:

Stona i Spanien brukade gå i flock med hingsten, därför rakades svansroten av hygieniska skäl vid fribetäckning och fölning utomhus. Även om PRE-ston skulle ha lång man så tycker jag inte dom ser likadana ut som hingstarna, det är ganska stor skillnad på könen på spanska hästar, och den rakade manen framhäver stonas feminina drag, tycker jag.

Stona är rena och feminina, hingstarna som lejonhannar. Flugskydd tror jag det är få hästar i Sverige som kan använda sin man o pannlugg till.. :angel:

Alltså jag förstår ju om man gör det av traditionsmässiga skäl, tror väl heller inte det är så grymt - måste bara reagera på denna mening.
Halvblod nej, men alla raser som av naturen har mycket pannlugg har ju mycket nytta av den sommartid?

Jag har haft halvblod innan men har senaste åren bara haft ponnyer, kallblod och islandshäst - snacka om att dessa har betydligt mycket mindre bekymmer av flugor i ögonen (faktiskt inga bekymmer alls, de har liksom den mest naturliga "flyveil"-en som man kan hitta). Jag har inte behövt inhandla en flughuva på flera år helt enkelt....(har däremot haft andras hästar på bete och det är ett evigt letande efter de där jädra flughuvorna eftersom ingen häst verkar gilla dem och kliar av sej dem på diverse tillhyggen - i år hade jag 10 ha bete så en avkliad flughuva var helt enkelt förlorad och fick ersättas med en helt ny, och ett evigt kladdande med diverse klet i ögonen för att de blir så rinniga av både vind och väder och flugor).

Nåväl...tycker bara det verkar dumt att ta bort något som gör nytta ur hälsosynpunkt.

Svansroten tycker jag lät ganska smart faktiskt!

Fendi%20027.jpg

Det är ju säklart en vanesak. När vi köpte vårt första sto lät jag manen växa ut på henne. Hon såg jättelöjlig ut med spikrak lugg och ful rak man. Jag tycker hon är MYCKET vackrare klippt.
Ang utställningen så var vi en av dem som inte fick två av våra ston i galopp. Pinsamt! :oSå kan det gå när man blir nonchalant och tycker att "det brukar gå jag hinner inte träna men tar med massvis med hästar iallafall". På utställningen helgen efter tog vi med två (i stället för sex) vältränade hästar. (en av dem som inte galopperade första utställningen men tränades därefter 5 gånger, så svårt var det...) Då visades båda exemplariskt i alla gångarter. Båda blev reservchampions.

För att förklara varför en så enkel sak kan verka så svår var det så här att fram tills för 4 år sedan visades stona bara i skritt och trav och därför straffade man dem om de föll i galopp. Våra vuxna ston som är utställda i Spanien har fortfarande svårt att förstå att det är tillåtet att galoppera. Speciellt i en ny miljö där de blir lite spända. Ingen ursäkt men en förklaring till att det är lite svårare än med en som är svensk-född...

Håller med grymt fult med kapning så, fast stubb tycker jag inte passar någon häst förutom fjordingar :p

Angående flugskydd. Jag har hästar av flera raser och mina PRE har inte mer bekymmer med flugor i ögonen än de andra hästarna. Alla som behöver får flughuvor. Även nordisen med låååång pannlugg.

Jag har provat låta ena hästen svans o man växa ut. Hon såg då mest ut som en raggig ponny. :D

Klipper dock inte svansen på föl. Den anser jag att de behöver.

Ja smaken är som baken.....

Själv är jag ju man och svansfetischt- Jag ÄLSKAR mycket tagel och jag drogs nog mycket till rasen, som många andra för dessa vackra hingstar med sina långa manar och vackra svansar... men vill man avla behöver man ston .. men jag har aldrig varit någon stomänniska utan jag har benhårt hållt mig till den maskulina hälften av hästar .

Men när jag så bestämt mig för att köpa ett sto började jag mer och mer titta på dem men förfasades över deras fula stympade manar och svansar, jag tyckte det var strykfult och svor att mina ston skulle minsann få ha långa manar.
Så inköptes då 2 ungston i spanien, de hade stubbade manar och hade haft helrakade svansar ( då de var så unga) men nu var både man och svans på kraftig utväxt.

Köpet genomfördes och någon månad senare var de här och jag höll på att dö när de visade sig att de var NY rakade.

Jag hade inte haft en tanke på att säga till uppfödaren att jag ville ha dem som "de var" och uppfödaren ville ju lämna ifrån sig dem "fina" så de såg ut som åsnor med råttsvansar- jag höll faktiskt på att börja gråta.

Som tur var kom de i början av mars så deras råttpiskesvansar hann växa ut lite innan sommaren kom och med den flugorna.
Jag lät ju även manen växa hela sommaren men ju mer jag tittade på dem ju fulare tyckte jag det var med deras halvutväxta fjording/ponnymanar så en dag åkte saxen fram och vips vad mycket finare de blev, jag lämnade dock pannluggen men redan efter ett par dar ytterligare rök även den , jag tyckte att de såg så fjantigt ut med en tofs som stod rakt ut , inget som helst praktiskt skydd för flugor.
Vad gäller att pannluggen skulle skydda mot flugor, då behövs det till en mycket större pannlugg än de flesta hästarna är välsignade med, inga av de dryga 30 inackorderade hästarna vi har på gården har någon nytta av sin pannlugg utan det är flywell eller huva som gäller som skydd!

Dock är svansen helig för mig, jag tycker faktiskt att det är grymt att de helrakar svansarna på de yngsta.

I min värld får man aldrig göra avkall på välmående för Estetik, där går gränsen!

Från att ha avskytt stubbade manar tycker jag nu att det är riktigt stiligt, tänk vad man kan ändras!

Mitt tredje sto inköpt av mig i sverige men som importerades samtidigt som mina har dock fått behålla både man och pannlugg , främst för att hon redan har rätt så lång och att den är ovanligt fin och ligger snyggt, men ibland kliar det allt i fingrarna.

Min stubbade hingstunge

leibrehuvudkr.jpg

leibreochfender4kr.jpg

Mina stubbade ungtjejer

tjejerhuvud-1.jpg

tjejer0709huvudkr-1.jpg

Spanskt sto

beskuren.jpg

Ett av flera goda exempel på hur vackra dessa stubbade hästar kan vara! :love:

Till skillnad från vad någon sa tidigare i tråden tycker jag avsaknaden av man/pannlugg snarare framhäver hästens personlighet o utstrålning. Tycker visserligen lång man o svans är ursnyggt på hingstar (s.k. halvblodsman har aldrig varit min grej :crazy: ), men det är ändå just bara attribut. Och ja - även jag hade en tanke om att mitt spanska sto minsann inte skulle snaggas när jag började leta efter ett PRE-sto. Så visst kan man ändra sig. Tror det till stor del handlar om vana.

Tror det till stor del handlar om vana.

Tror jag också. Om man tar ex. de som hävdar att det bara är fjordingar som passar i stubbman får man tänka på att det är den rasen som man är van vid att se stubbad. Annars är det ett extremt lustigt sammanträffande att det bara är just fjordhästen av alla upptänkliga raser som passar i stubbman.:angel:

Fantastiskt vackra unga damer:love:

Ang klippningen så tycker jag att det framhäver huvud och hals på ett otroligt positivt sätt. Inte mycket värre än att se ett halvblod med knoppad man;)

OK, då förstår jag lite bättre varför det blev som det blev på riksutställningen! Kan förstå att man vill hinna visa många, och att det kan vara knepigt om man inte har hunnit träna ordentligt. Jag jämför med arabutställningar (min ras) där man förbereder hästarna i månader och lägger ner väldiga summor på att få dem tränade och fixade och putsade enligt konstens alla regler. Gräsligt överdrivet tycker jag, är inte alls positivt inställd till den cirkusen, men hästarna visar sig ofta väldigt tjusigt och proffsigt, med lång flygande man och svepande svans då förstås! Är väl lite färgad av det ändå, men inser ju att PRE inte ska bedömas efter avsaknad av tagel eller att de inte fattar galopp på en utställning ... Det är säkert en underbar ras!

Jag har inte sett mitt sto på tre veckor, gissa om jag kommer ta fram saxen? ;) Jag skäms ju om manen blir för lång... :o
Tycker halvlånga liggande manar på klippta hästar (t ex fjordingar) ser hemskt ut!
Ta inte åt er nu, det bara min personliga åsikt och inte riktad till någon. Det tyckte jag INNAN jag träffade mitt första klippta PRE-sto, har set en del "vanvårdade" fjordingar :crazy:
Ett välklippt spanskt sto är otroligt vackert och ger ett rent och feminint intryck :)
En välklippt fjording är oxå fin, likaså en väl knoppad man!

Kan inte låta bli att göra ett inlägg till....
Fjordingar har ju sin klippta man, men de har pannluggen kvar. Tror att det är just den detaljen, plus den stubbade svansroten, som stör mig så mycket.
Kan inte förlika mig riktigt med anblicken av dessa avskalade vackra hästar.
Intressant hur människan uppfinner ett rasideal, och sedan hur detta ideal omhuldas av rasentusiaster. Påminner om det här med svanskupering på hund, där uppfödare av kuperingsraser ivrigt påstod att deras ras hade så hård svans att de viftade sönder dem om de inte kuperades. Det var förstås nys, numera tillåts ju inte kupering och man hör aldrig om sönderviftade svansar!

Att raka svansroten och stubba man och pannlugg är ju inte som att kupera svansen på en valp, men man tar faktiskt bort en del naturligt skydd för hästen.
Sedan uppfinner man lite argument för att försvara det här idealet, som att stona har för mycket tagel för betäckning, eller att det fastnar skräp i långa manar och svansar och att det sedan kliar .... Hmmmm, det är nog bättre att erkänna det faktum att man har låtit sig påverkas av rasstandarden och bortser från att det medför viss olägenhet för djuren!

Men det stämmer ju inte.

Jag har som sagt tidigare hästar av olika raser. Med och utan man. Mina PRE ston (alla har kvar sina svansar dom klippta) har INTE mer problem med knott etc än mina hästar som har man och svans kvar...

Den lugg de får skyddar inte särskilt väl emot mygg o flugor. Min angloarab har luggen kvar, tunn och kort (oklippt) kunde jag lika gärna kapa av den från hästens syn på saken.

Bättre att ta reda på fakta innan man spekulerar och kommer med påståenden?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 466
Senast: Raderad medlem 142658
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 780
Senast: Emine
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 737
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka