Bra förvaring

Blueberry

Trådstartare
... av pant, papper, batterier, konservburkar och annat som ska sorteras. Hur gör ni? i vår lägenhet finns det inte så mycket plats... Och finns det ens någon smart lösning?

Jag överväger att använda de stora plast-/shoppingpåsarna från Lagerhaus i brist på annat - finns det bättre alternativ :idea:

Sv: Bra förvaring

Jag har en papperskasse för vardera sort för tidnings-/pappersinsamling, pappersförpackningar och plastförpackningar och en gemensam för metall-och glasförpackningar. Sen en liten burk för batterier och glödlampor. Har rätt gott om plats så jag har dem stående i en garderob i anslutning till köket.
Finns ju färdiga lådsystem för återvinning, antar att dom är avsedda att ha under diskbänken, men dom är ju så himla små, man får ju åka och tömma för jämnan och hur miljövänligt är det om man inte har återvinningsstationen nånstans där man ändå passerar...

Jag sparar glas under diskbänken.
Papper i en papperskasse i städskåpet.
Burkar/pantflaskor i en papperskasse i ett hörn av köket.
Jag sorterar inte plast och inte komposterbart. Där vart jag bodde förut så sorterade jag komposterbart och lärde mig då att man underligt nog INTE skulle ha locket på för då började det möggla....Hmm....Blir osäker nu när jag skriver men så var det nog(skrivet med tvekan.).
Glas bär jag till en närliggande sopstation.
Men om jag ville sortera plast så fick jag gå en halvmil :(
Batterier är jag hemskt noggrann med att återvinna men de tar ju heller ingen större plats utan brukar få ligga i någon tom glasbytta och vänta på att det skall bli dags att gå till återvinningsstationen.
Det tråkigaste med återvinning är att panta burkar,tycker jag: Alltid är det kö när jag skall panta, sen när det är min tur så börjat pantapparaten tjuta för att den är full och man måste hämta personal som inte har tid och be dem byta behållare och fast jag tycker mig ha haft mina burkar på tork innan så nog rinner det något äckligt upp längst handleden när man måste stoppa i "botten först".
Så jag undviker att köpa något i pantBURK. :cool:

Det enda bra med att bo trångt är att man återvinner ofta för att inte få känslan av sopstation när man öppnar köksdörren. Men bor man inte på bottenplan kanske man kunde ha en säck för återvinningsburkar/flaskor på balkongen? Att jag är skeptisk mot detta på bottenplan beror inte på att jag är rädd att mina pantfynd skulle bli stulna- ingen skulle bli mer tacksam än jag...-utan för att då skulle nog någon idiot inte kunna låta bli att plocka åt sig dem och sen kasta omkring och jag skulle utpekas som ansvarig uppstäderska nu när jag varit så dum och förvarat bukrarna på så lättåtkomlit vis.....

Senast ändrad av en moderator:

Jag stoppar batterierna i en juiceförpackning med korken på sidan, sen när den är full öppnar man den bara som ett vanligt (skånskt) mjölkpaket och häller ut dem!

Man ska egentligen inte förvara gamla batterier huller om buller i en burk. Det kan börja brinna!

Vi lägger in allt vårt i ett gammalt "skåp" (typ en gammal, gammal kyl som "sitter fast" och inte går att flytta). Ni har inget ledigt sånt utrymme? Håller med om att man gärna vill gömma det lite, är ju inte jättemysigt att bo bland massa returgrejer om man redan bor ganska litet :p

Vi lägger in allt vårt i ett gammalt "skåp" (typ en gammal, gammal kyl som "sitter fast" och inte går att flytta). Ni har inget ledigt sånt utrymme? Håller med om att man gärna vill gömma det lite, är ju inte jättemysigt att bo bland massa returgrejer om man redan bor ganska litet :p

Haha, du får det att låta som att det är normalt att man har en gammal, gammal kyl som inte går att flytta och som inte används till något särskilt i sitt väldigt lilla kök.... :rofl:

Jag har "återvinningslådor" under diskbänken.
En liten till kompost, en stor till brännbart och sen den andra stora till allt annat. Så sorterar jag upp det nere i soprummet. I klädkammaren/förrådet i lägenheten har jag en kasse till pappersåtervinning, orkar jag inte gå ner till soprummet på ett tag så kan den även fungera för det andra också.
Men då har vi också ett bra soprum med möjlighet att kasta det mesta utom större elektronik där.

Alla:

Vi har en jättesorteringssation på området där vi bor, där man storterar glas, metall, papper, batterier, matavfall mm. Så det blir inte några berg direkt :)
Däremot har vi inte möjlighet att "gömma" påsarna med saker som ska sorteras, utan de får helt sonika stå i ett hörn av köket :crazy: Därav mitt problem.
IKEA har ju några stapelbara boxar, men jag är inte så förtjust i dem. Det kanske är så att kassarna från Lagerhaus är en bra lösning ändå. De är ju ändå rätt fina, och billiga och i bra storlekar... :D

Jag har väldigt lite plats under diskbänken (ja hela lägenheten har väldigt dåligt med förvaringsutrymmen) så där har jag bara en sophink och så lägger jag in förbrukade batterier och sprayflaskor där. I Stockholm sorterar man inte ut komposten (om man inte har egen kompost) så jag slänger matrester med övrigt hushållsavfall. I städskåpet förvarar jag pantflaskor i en kasse (går och pantar när den blir full). Sen har jag stående i köket en pappkasse med returpapper och två staplade plastbackar från Ikea ("Samla"); en för pappersförpackningar och en för hårdplast + metall + glas. Det är väl en smaksak men jag tycker plastbackarna är snyggare än kassar, och ser prydligare ut.

Jag som skriver ett arbete om återvinning nu blir glad av att läsa att sorteras i hemmen :) Själv har jag köpt förvaringslådor på Ikea för t.ex. papper, batterier, glödlampor.

Jag har dubbla uppsättningar sorteringskärl från Ica under diskbänken. Sorterar i dessa: Glas, pappersförpackning, hårdplast, mjukplast och kompost (har två komposthinkar så man kan skölja ur o låta torka mellan yten). I köket har jag en papperskasse för pappersåtervinningen. Pantflaskor i en kasse i klädkammaren.
Det som jag har mest problem med, är den här jäkla komposten. Hur jag än bär mig åt så blir påsen fuktig o möglar. :crazy: Att ha den i en sån hink var bästa lösningen trots allt, har provat de öppna varianterna, men resultatet var samma, o de var svårare att rengöra. Har INTE locket på, utan det är i botten det blir fuktigt o möglar. Misstänker att det är kaffefilter som är boven i dramat..

Vi har ingen sortering på området, förutom tidning, kompost och restavfall. Får åka en bra bit bort med skräpet, det är irriterande.

Ojdå, det visste jag inte! Hur ska man förvara dem då? Vad är det som kan börja brinna?

Brandrisken uppkommer om batteriet inte är fullkomligt urladdat och kortsluts. Då kan de bli varma, och kommer de i kontakt med något brännbart så finns naturligtvis risken att det skulle kunna gå illa. Risken är mycket, mycket liten med moderna småbatterier, men den finns. Det har hänt flera gånger att batteriholkar brunnit, exempelvis.

Om du förvarar batterierna i en försluten glasbehållare och försöker lägga dem så att de ligger åt samma håll så att det inte kan kortsluta varandra är risken extremt liten att något ska hända. Men det bästa är naturligtvis att inte förvara dem hemma längre än nödvändigt, utan att dumpa dem i batteriholken så snart tillfälle finns.

Aha. Jag brukar fylla en 2 liters juiceforpackning sa det tar ju ett bra tag! Men jag ska ta med den till atervinningen nasta gang. Tack for upplysningen!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 190
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 031
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar