Bra "förstahund"?

Sv: Bra "förstahund"?

Tippan skrev:
Äh vette fan... Jag höll iaf med någon att jag tror att det är mkt vanligare med UNDER än ÖVER... Men det står jag fast vid ;) Tror inte på överaktiveringshysterin alltså...

Men jag hade en hund som blev överaktiverad... :crazy: Jag höll på med allt, hunden var med mig överallt - jag lärde henne i princip allt som finns i boken "Min Bästa Vän", tränade spår och sedan sök, lydnad, var på hundpromenader med kompisar osv osv.

Hunden var alldeles för högt uppe i varv (precis som jag själv) och vi hade båda mått bra av att coola ned oss lite.

Men ni har rätt, inte är det ett galopperande problem bland hundägarna i allmänhet inte... :(

:bow:

Det är ju aldrig bra med en överstimulerad hund, men nog är majoriteten av hundarna understimulerade

Senast ändrad:

:D förvirringen är total....

Det var nog mitt inlägg det bottnade i iallafall. Jag skrev aldrig att jag tror att det är vanligare med överstimulering än under, men däremot att jag tror det är många som överstimulerar främst sina unghundar.

Jo jag har också lyckats med det. Markeringar 4 dagar i veckan med en rätt så stressig hund. Men bland normala till aktiva hundägare så... Ja så som du skrev. Inget galopperande problem :D

Jag har ett par tips du kan få:
1. Varför skulle en tik vara lättare än en hane?? HOn har löpperioder när hon blir grinig. Hon kan bli grinig om hon tycker att du är för sträng osv. En hanhund är mer rak och tycker lika mycket om en fast man är sträng!!!
2. Börja inte med en schäfer!!!!
3. Cocker är en mycket trevlig hund dock väldigt envis. Behöver ganska mycket motion då dom är pigga men samtidigt är dom väldigt sällskapliga och trofasta!!!!

Tipsar om en så'n :)
<---

Mycket trevlig hund!
(greyhound)

Malin_Orebro skrev:
Hon kan bli grinig om hon tycker att du är för sträng osv. En hanhund är mer rak och tycker lika mycket om en fast man är sträng!!!

Varifrån har du fått det?

Nog tycker jag det ligger nått i det. Ju äldre tikarna bli ju mer egensinniga riskerar de att bli också...

vi har en "flat coated retriever", en tik :love:
hon är en sån otroligt glad och mjuk hund, väldigt lätt att handskas med och väldigt lättlärd.
dock är hon lite avvikande från rasen, vaktig och hatar vatten ( beror ju såklart på individen)
schäfern vi hade förut va mer en enmanshund som var tvunget att ha nåt att gör hela tiden, annars blev hon helt nipprig. vallade hela tiden... däremot kunde hon massor. ex höger och vänster :D
har också haft st.bernard. STOR HUND :D

Jag menade inte att det var fel, undrade bara för jag har aldrig hört det förut.

Hej!
Eng Cocker Spaniel kan vara en bra förstahund tror jag om du inte gärna vill ha en lite större. Min orkar med i princip lika mkt som vår schäfer/border vi hade innan men har inte alls samma behov vare sig av fysisk eller psykisk aktivering. Har är nöjd med att göra det jag gör helt enkelt (vilket iofs innebär mkt utevistelse o motion) samt är väldigt lättlärd och trevlig. :banana:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 037
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 543
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar