Bra "förstahund"?

Sv: Bra "förstahund"?

Vad skönt livet vore om vi hade hamnat i en aktiveringshysteri....

Som instruktör möter jag OFTA stora frågetecken när man pratar om att hunden ska sysselsättas, vadå "vi promenerar"???? Promenader är ingen sysselsättning, det är att gå på toa och kolla mailen...

Hundar är skapta till att jobba, hela dagar, då känns det bra om folk faktiskt tar det på allvar och gör något med sin hund. Jag är uppväxt i ett hus med jägare där hunden först och främst är ett arbetsredskap, sedan allt annat som tillkommer (såsom familjemedlem, sällskap, agilityhund osv).

Om alla hundar hade fått vad de behöver hade vi inte behövt diskutera problemhundar och omplaceringar...

//E

Stryk alla jakthundsraser, alla brukshundsraser och alla vallhundsraser, OM du inte speciellt vill jobba med något inom deras specialområden ( som arbete efter skott med retriver, valla med BC eller träna bruks med schäfer).
Detta för att undvika fällor, för visst kan samtliga av dessa hundar kanske fungera som det du vill, MEN man ska inte chansa eller snarare utsätta sig för den risken om man kan undvika den.

Dessutom bör du stryka vinthundar, då de jagar med synen och är mycket svåra att få jaktrena, då du nu vill ha hunden mycket med på ridturer.

När du har gjort detta har du massor kvar.... Stryk sedan alla hundar du tycker har onödig pälsvård och också de onödigt kortbenta (ex. pekignes, malteser). ta också bort alla som du känner är motbjudande...

Terriers är ofta också jakthundar, som gärna jagar bra med näsan, så de kan vara knepiga..

Titta närmre på dalamtiner (som är avlad för att följa häst/vagn ekipage), och sennenhundarna.

Det är mitt tips utan att gå in allt för mkt på allt annat som har dikuterats. Ang. labbe så rekommenderar jag inte någon att köpa labbe då jag har en själv som har varit otroligt svår och inte alls förlåtande, dock social och trevlig...
//E

Måste säga att jag träffar betydligt fler understimulerade hundar än tvärtom...

Att varna för överaktivitet känns lite som nått nån lat hundägare/uppfödare myntat.

Visst, jag har lyckats överträna en hund. Men det var genom stress. Dvs tränat markeringar 4 dagar i veckan :-{

Så det går... Men som normal till aktiv hundägare är det snarare tvärtom..

Hua, här diskuteras det så hett att jag knappt vågar visa mig igen... :crazy:

Skämt å sido...
Tack för alla tankar, funderingar och åsikter!

Här kommer nu några av mina egna tankar;

Jag tänker inte skaffa en hund bara för att jag ska få ytterligare något att hålla koll på när jag är ute i skogen och rider. Jag tänker heller inte skaffa hund bara för att låta den ligga hemma i soffan dagarna i ända och bita sönder så mycket vi har pga. tristess.

Kort och gott vill jag skaffa hund för att ha någon att ge kärlek, uppmärksamhet och tid. Jag har aldrig skrivit att hunden ENBART ska få springa efter hästarna i skogen. Däremot har jag skrivit att jag i framtiden önskar att kunna ta med hunden ut på ridturer då jag vet många hundar som tycker det är superkul att följa med matte och hästarna ut i skogen och "rejsa"! :rofl: :rofl:

Tyvärr har jag inte varit på några kurser på bruks ännu och vet därför inte vad jag kommer tycka är roligast av allt som går att göra med hund. Tillsammans med vovven får framtiden hjälpa oss att hitta rätt. Definitivt tänker jag ägna tid åt bara hunden.

Återigen, jag söker en hund som är lagom stor, kräver medelmåttig motion (1-2 timmar i skogen + 4-5 promenader i varierande längd per dag) samt lagom mycket "hjärngympa". Eftersom det är första egna hunden vill vi ha en ras som är relativt lättdresserad med inte alltför mycket egen vilja.

Har börjat leta på Svenska Kennelklubbens hemsida över de raser som ni nämnt ovan. Retriever-raserna är alla mycket fina tycker jag. Dansk-svensk gårdshund verkar trevlig men är i min smak kanske lite för liten. Även Sennen-rasen som har nämnts ser mycket fin ut. Jag är lite rädd för Sennen bara då jag hört att det händer att de får problem med höfterna. Hur vanligt är det? Övriga raser som ligger i farozonen?

Slutligen; TACK Rose för att du önskar mig lycka till! :bump:

*Hanna

lady_vip skrev:
Hundar är skapta till att jobba, hela dagar, då känns det bra om folk faktiskt tar det på allvar och gör något med sin hund. //E

Hundar var åtminstone skapta till att jobba hela dagen en gång i tiden... Men idag har många raser avlats på helt andra premisser, och skulle nog inte ens fixa en halv dag! Däremot finns det ju fortfarande raser som avlas på funktion, och där hittar man de flesta understimulerade hundarna tror jag.

Det finns dom här inne som har längre erfarenhet av GD än mig ( ex bebben och christinA )

Men anledningen till att jag fastnade för rasern är att dom är sällskapliga ( vill hänga med på allt som rör familjen )

Inte lika stort aktiveringsbehov som en brukshund.

Positiv och gosig kompis som verkligen vill vara till lags.

Lite speciellt till sättet att träna, egna och envisa ;)

pudelstrudel är trevliga i alla storlekar dock kan ju pälsen vara jobbig att sköta om man inte är intresserad av det :) en mellanpudel kanske?

Låter ypperligt faktiskt för henne... En kort päls är ju rätt så ok att sköta!!

glöm inte att kika lite på dalmatiner också. härliga hundar! noll pälsvård, men det fäller en del.

Om jag vore dig skulle jag sätta mig med en bok om hundar och läsa om de raser som finns. Sedan ta ut dom som verkar passande och ringa en uppfödare och prata om rasen i fråga. Givetvis finns många härinne som kan sina raser!

Sambon och jag satt i nästan ett år och dividerade om vad vi skulle ha för hund och så många knasiga råd som vi fick på vägen så var det väldigt förvirrande. Allt från jakthundar till omplaceringshundar.

Ang. understimulering är vanligare än tvärt om.

Ja men det är väl precis det hon säger? Eller är det jag som är bakom flötet? Vore väl iofs inte helt ovanligt dock....

Neh... Det var varning för att vi överstimulerar våra hundar.

Va?
Nu är jag inte med...
Lady_Vip verkar tycka att majoriteten är understimulerade.
Tippan verkade mena att hon tyckte tvärt om men orden höll med??? Men nu skriver du att det var en varning för att överstimulera?
Är det jag som är trött eller?

lady_vip svarade på mitt inlägg, och tippan svarade på hennes, men menade nog till mig..tror jag... :D

Tyvärr har jag inte varit på några kurser på bruks ännu och vet därför inte vad jag kommer tycka är roligast av allt som går att göra med hund. Tillsammans med vovven får framtiden hjälpa oss att hitta rätt. Definitivt tänker jag ägna tid åt bara hunden.

Bra poäng! :idea: Gå till brukshundklubben och kolla när de lägger spår, tränar sök eller har bevakningsprov eller dylikt!

Mitt råd är att du skall ta tid på dig! Du har igen det senare!

Varmt lycka till!! :love: Det blir säkert jättebra!

Äh vette fan... Jag höll iaf med någon att jag tror att det är mkt vanligare med UNDER än ÖVER... Men det står jag fast vid ;) Tror inte på överaktiveringshysterin alltså...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 037
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 543
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar