Bra eller dåligt med pellets

Sv: Bra eller dåligt med pellets

Nu blev det väl så att med ancans inägg precis efter så läste jag kanske in lite mer sarkasm i ditt inlägg än vad som var menat, så då ber jag om ursäkt! Sedan kan jag också hålla med om att många som är emot pellets kan bli ganska starka i sina åsikter men i den här tråden har jag iaf inte sett att de "gett sig på" några andra med, vad som kan uppfattas av andra, sarkastiska och nedvärderande kommentarer.

Håller med om att det vore intressant att höra vad för foder LinneaAntonsson ger för att hålla det så naturligt som möjligt!

/Sara

Min hjärna måste vara otroligt seg, men jag förstår inte vad du är ute efter! Menar du att det är lika lätt för hästarna att få foderstrupsförstoppning med icke pelleterat foder som med pelleterat foder?

/Sara

*kl*
Det där med att pellets ska svälla i strupen eller så är också en stor myt! När du blöter pellets så sväller de inte, som betfor, de smälter snarare. Dvs mängden ändras inte, endast formen.

Men.. när jag hällt vatten över mina pellets sväller de minsann.. hinken går ju från att ha lite pellets i botten till att ha mer än halva hinken fylld av en ganska hård, icke-flytande massa.. :crazy:
Har lucern och hippo pellets.

Men att hippo pellets skulle svälla i strupen..det tror jag inte de hinner.. det tar ju nästan timmar för dem att svälla..
Lucernen däremot kan jag tänka mig, den sväller ju på sekunder.. men då gäller det ju att det finns tillräckligt med vätska att svälla i..

Frågan är om det inte börjar bli en definitionsfråga? För att de sväller beror ju på att de tar upp mer vatten så att de blir mindre koncentrerade och det skulle man ju även kunna kalla att man blandar ut dem med vatten och att de på så sätt löses upp i vattnet. Kan det vara så att vi menar samma sak men har olika ordval?

/Sara

Både ja och nej. Sväller för mig är en sådan markant skillnad att det kan ge foderstrupsförstoppning, vilket jag anser att detta inte kan. Iaf inte av att svälla, möjligen av att hästen kastar i sig maten.

Då är jag med på spåret igen! Ja att de kastar i sig fodret gör ju helt klart att risken för foderstrupsförstoppning ökar. Men att fodret är torrt gör ju risken ännu större och har det då en tendens till att svälla så gör det knappast det hela bättre. Men rent generellt så bör man egentligen säga att mer eller mindre allt foder bör blötläggas och naturligtvis så måste man se över utfodringsrutinerna.

/Sara

Fast det där är inte riktigt rätt heller. Havre till exempel bor INTE blötläggas då det förlorar näring av att ligga i vatten.

Är fodret torrt. Jämför järna med krossad säd. Den är väldigt torr den också.
Äter hästen i någorlunda normal takt och har normal salivavsöndring är fodret lagom fuktat när det ska ner i matstrupen.

Kanske kan jämföras med att äta knäckebröd, vanligt bröd?

Men det är skillnad på pelletar och pelletar, de tar upp vatten olika snabbt och sväller därmed olika fort. Men sedan (jag tror inte att jag har försökt häva det i alla fall och om det har uppfattats så har har jag uttryckt mig fel) så är det väl inte just att pelletarna sväller som gör att de blir farligare i första hand utan att de är så torra så om hästen allra helst kastar i sig maten så fastnar de av den anledningen. Och har de börjat fasta så gör det dock inte saken bättre av att de tar upp vatten och sväller.

/Sara

Fel ordval, menade inte att allt foder ska stå länge i vatten utan att man också kan blöta fodermedlet strax innan fodring. Huvudpoängen var dock att mycket av det vi fodrar hästarna med är ganska torrt och det behövs vatten om inte i fodret så åtminstone ordentligt med vatten på sidan.

Men även om man blötlägger havre så försvinner inte näringsämnena, de kan lösas upp lite i vattnet men så vida man inte håller bort vattnet så får hästen i sig dem ändå.

/Sara

Precis som oceanchild svarade efter mig.

Gah, jag känner verkligen att det var ett par år sedan man satt i skolan och lärde sig det här. Allt man kommer på nu är ju lösryckta påståenden som man inte kan grunda, men som man vet har en bra grund egentligen! Kanske borde leta upp mina anteckningar och gå igenom dem igen! ;)

Men då gäller det att hästen äter i normal takt och har normal salivavsöndring! Och även om det fungerar bra för de flesta hästar så vill i alla fall jag ligga steget före och förebygga så gott jag kan och det kan jag göra genom att blöta det foder jag ger. För riskerna är i alla fall mindre med att ge det blött än att ge torrt foder

/Sara

Hurvida du vill blötlägga elelr inte är helt upp till dig.

Däremot tror jag du i så fall har lika stor anledning att blöta säden som pellets om du förstår vad jag menar.

Men korn då, det är ju snustorrt?
Tänkte du på hur det ska fodras eller hur stor risken är för foderstrupsförstoppning? Själv blöter jag det alltid innan jag fodrar då det också är risk för foderstrupsförstoppning då det är så torrt.

/Sara

Hmm, tyckte att jag skrev det tidigare att man egentligen bör blötlägga det mesta som man fodrar med (alltså även icke-pelleterat foder), allra helst om det är torrt. Men om jag nu inte har skrivit det tidigare så har jag gjort det nu iaf:) Och ja, det är helt upp till oss själva vad vi väljer!

/Sara

Så egentligen kan vi avsluta denna diskussion med att konstatera att det finns två läger, blöta eller inte. Det där med slaggprodukter har väl ingen direkt kunnat visa resultat på här?
Så länge den häst som varje enskild person ansvarar för mår bra av den utfodring den får så är allt bra, eller hur? :)

Det låter som en bra sammanfattning (fast att blöta fodret är bäst;))

/Sara

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 201
Senast: Raderad medlem 147980
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 479
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 563
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 539
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka