Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag tror så här.
att hästar och pelleterat inte hör ihop.
inte utan att blöta fodret då de pelleterade är så hårt och hästen är inte ämnad för detta..
Men det är min hästfilosofi. Vet och känner många som fodrar med pelleterat.
Men enligt min filosofi ska hästen leva så naturligt som möjligt.
Vi ska hjälpa dem i den möjligaste mån att låta dem leva så nära sin natur som möjligt, och där ingår inte pelleterd mat. punkt.
Hästars tänder är gjorda för att mala sönder hård mat. Gräs är rätt segt att mala sönder.
*kl*
Och om det nu ger så mycket slaggprodukter och skit (vilket är ren bullshit enligt mig) , så varför skulle sveriges två största ridsportcentran, Flyinge och Strömsholm, fodra med nästan enbart Kraffts produkter?
Fast de är inte gjorda för pellets. Det är ändå ganska stor skillnad.
Därför att de blir sponsrade med det.
Pelletsen sväller inte i strupen, men kan skava och riva!
Ck och ancan Får jag be om lite trevligare ton i era inläggJag vet inte vad LinneaAntonsson ger sina hästar men det finns ju mycket annat kraftfoder som inte är pelleterat, det kan ju också vara så att hon har så bra betesmarker och stödutfodrar med så pass bra hö att hon inte behöver komplettera med något kraftfoder.
/Sara
Citat från Hästens näringsbehov och utfodring av Planck och Rundgren (2003, sidan 161): "Pelletering medför en komprimering av fodret så att dess volymvikt ökar. Det tar då mindre plats att lagra. Om fodret åter fuktas kommer det att öka i volym."
Med andra ord: det sväller när man tillför fukt/vatten och äter hästen det i torr form så sväller allt eftersom i hästens matsmältningskanal och har man otur blir det foderstrupsförstoppning utav det. Därför är det säkrast att blöta pelletsen innan man fodrar.
/Sara
Ck och ancan Får jag be om lite trevligare ton i era inläggJag vet inte vad LinneaAntonsson ger sina hästar men det finns ju mycket annat kraftfoder som inte är pelleterat, det kan ju också vara så att hon har så bra betesmarker och stödutfodrar med så pass bra hö att hon inte behöver komplettera med något kraftfoder.
/Sara