Bra eller dåligt med pellets

Sv: Bra eller dåligt med pellets

Min ponny har ätit Krafft sen urminnes tider (över tio år är det nog) och hon lever och har hälsan. Är dessutom dräktig ;) Aldrig halt heller.

Var iofs riktigt dålig en gång när hon fick dåligt hösilage men det var ju hösilagets fel...

*kl*
Det där med att pellets ska svälla i strupen eller så är också en stor myt! När du blöter pellets så sväller de inte, som betfor, de smälter snarare. Dvs mängden ändras inte, endast formen.
Dessutom är de inte hårda som någon sa, de går ju lätt att bryta sönder med fingrarna. Morötter är hårdare.
Och om det nu ger så mycket slaggprodukter och skit (vilket är ren bullshit enligt mig) , så varför skulle sveriges två största ridsportcentran, Flyinge och Strömsholm, fodra med nästan enbart Kraffts produkter?

Citat från Hästens näringsbehov och utfodring av Planck och Rundgren (2003, sidan 161): "Pelletering medför en komprimering av fodret så att dess volymvikt ökar. Det tar då mindre plats att lagra. Om fodret åter fuktas kommer det att öka i volym."

Med andra ord: det sväller när man tillför fukt/vatten och äter hästen det i torr form så sväller allt eftersom i hästens matsmältningskanal och har man otur blir det foderstrupsförstoppning utav det. Därför är det säkrast att blöta pelletsen innan man fodrar.

/Sara

jag tror så här.

att hästar och pelleterat inte hör ihop.
inte utan att blöta fodret då de pelleterade är så hårt och hästen är inte ämnad för detta..

Men det är min hästfilosofi. Vet och känner många som fodrar med pelleterat.
Men enligt min filosofi ska hästen leva så naturligt som möjligt.
Vi ska hjälpa dem i den möjligaste mån att låta dem leva så nära sin natur som möjligt, och där ingår inte pelleterd mat. punkt.

Hästars tänder är gjorda för att mala sönder hård mat. Gräs är rätt segt att mala sönder.

Ger du dina hästar havre? Det är i alla fall hårdare än pellets.

Sedan är det inte alls fel att blöta pelletsen, framför allt om man har en glups häst då det kan föreligga risk för foderstrupsförstoppning.

Mina hästar får sitt hö först för att få igång salivproduktionen och sedan serveras krafft. Mitt halvblod VÄGRAR äta uppblött krafft - det är det absolut äckligaste hon vet.

/Lizzie

Jaha, jag har iaf fått min info direkt från Krafft. Ska se om jag hittar något på hemsidan.

Tja när jag sväller mina Krafftpellets så tar de ju åt sig allt vattnet = ökar i volym av vattnet.

*kl*
Och om det nu ger så mycket slaggprodukter och skit (vilket är ren bullshit enligt mig) , så varför skulle sveriges två största ridsportcentran, Flyinge och Strömsholm, fodra med nästan enbart Kraffts produkter?

Därför att de blir sponsrade med det.
Pelletsen sväller inte i strupen, men kan skava och riva!

Fast de är inte gjorda för pellets. Det är ändå ganska stor skillnad.

Jaha - och vad händer då? Blir tänderna mer slitna av pellets än av annat kraftfoder, eller vadå? Fram med en vetenskapligt belägg för att tänderna inte klarar av att tugga pellets.

Det ultimata i sånt fall, skulle vara att inte ge kraftfoder över huvud taget och framför allt inte havre. Det är ju hårdare än pellets.

/Lizzie

Därför att de blir sponsrade med det.
Pelletsen sväller inte i strupen, men kan skava och riva!

Pellets som är tuggad av hästen och dessutom blir uppblandad med saliven är som en typ mjuk "gröt" som matstrupens muskler trycker ner i till magsäcken. Inte en chans att det skaver och river!

Om du är rädd för att det ska skava och riva, då ska du absolut inte ge hästen morötter!

/Lizzie

Ck och ancan Får jag be om lite trevligare ton i era inlägg:) Jag vet inte vad LinneaAntonsson ger sina hästar men det finns ju mycket annat kraftfoder som inte är pelleterat, det kan ju också vara så att hon har så bra betesmarker och stödutfodrar med så pass bra hö att hon inte behöver komplettera med något kraftfoder.

/Sara

Urswäkta att vi tog oss friheten att vara lite smått sarkastiska- tog för givet att ni andra förstod det...:smirk:

Att ni var sarkastiska märktes men jag ser inte meningen varför ni behövde vara det. För även om inlägget var lite extremt så kan det inte kännas så roligt att bli bemött med sådana kommentarer. Det skapar rent allmänt en dålig stämning här på buke som gör att folk kanske inte vågar yttra sig. Men, men, nu lägger jag det här bakom mig och hoppas att diskussionerna här kan fortsätta på ett positivt och konstruktivt sätt:)

/Sara

Citat från Hästens näringsbehov och utfodring av Planck och Rundgren (2003, sidan 161): "Pelletering medför en komprimering av fodret så att dess volymvikt ökar. Det tar då mindre plats att lagra. Om fodret åter fuktas kommer det att öka i volym."

Med andra ord: det sväller när man tillför fukt/vatten och äter hästen det i torr form så sväller allt eftersom i hästens matsmältningskanal och har man otur blir det foderstrupsförstoppning utav det. Därför är det säkrast att blöta pelletsen innan man fodrar.

/Sara

Grejen är den att jag arbetade som stallchef på ett ställde där CP gjorde en undersökning om pellets visa säd.

De resultat vi kunde ge var endast olika ät tid på olika fodermedel. tIDERNA VARIERADE OCKSÅ MELLANHÄSTARNA. dE SOM VAR LÅNGSAMMA ATT ÄTA PELLETS Var också långsammare än genomsnittet när de sedan åt havre.

Kom åt caps lock och orkade inte änrda. ber om ursäkt..

Ck och ancan Får jag be om lite trevligare ton i era inlägg:) Jag vet inte vad LinneaAntonsson ger sina hästar men det finns ju mycket annat kraftfoder som inte är pelleterat, det kan ju också vara så att hon har så bra betesmarker och stödutfodrar med så pass bra hö att hon inte behöver komplettera med något kraftfoder.

/Sara

Det jag skrev var en blandning av skämt och allvar.
Dels vill ajg gärna veta vad man väljer för foder om man vill ha det så naturligt att pelletsen faller bort. Då ska man knappast ge sin häst odlat hö heller.
Sen är det väl snarast så att de som idiotförklarar pelletsanvändarna är otrevligare än oss.

Jag tycker det är intressant. Äter de inte kakor och bröd själva heller, utan bara hela vetekorn rakt av?

Är inte riktigt med på vad du är ute efter nu?! För ättiden påverkar ju inte hur mycket pelletarna sväller. Eller tänker du som så att då ättiden var längre för hästarna när de åt pellets så hinner de tugga dem mer och de blir mer uppblötna och därmed inte fastnar lika lätt i foderstrupen?

/Sara

Ja, och studien innebar också att vi kollade vattenkomsumtionen. Om hästarn fick dricka mer/mindre när de åt osv.
Ingen skilnad där heller.

Njae, det är väl snarare så att de löses upp i vattnet?

Men som sagt, det var något jag har blivit tillsagt av en krafftrepresentant när vi hade frågepanel på skolan (s-holm). Jag är inte sämre människa än att jag kan ändra min åsikt men jag vill gärna ha svar från krafft innan jag bestämmer mig. ;)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 201
Senast: Raderad medlem 147980
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 479
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 563
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 539
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka