Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte du på hur det ska fodras eller hur stor risken är för foderstrupsförstoppning? Själv blöter jag det alltid innan jag fodrar då det också är risk för foderstrupsförstoppning då det är så torrt.
/Sara
Jag lägger både kraft o lusern i blöt och båda sväller.*kl*
Det där med att pellets ska svälla i strupen eller så är också en stor myt! När du blöter pellets så sväller de inte, som betfor, de smälter snarare. Dvs mängden ändras inte, endast formen.
Den skröna som brukar gå i dessa samanhang är att bindmedlet som håller ihop pelletsen sätter igen tarmarna och även skapar andra skador. Det roliga är att det som binder ihop pelletarna är något som nästan alla dessa pelletshatare fodrar med nämligen melass. Melass fodras stora delar av hästarna i Sverige med i form av betfor. Så var det med den skrönan.
Oceanchild skrev:Ja att de kastar i sig fodret gör ju helt klart att risken för foderstrupsförstoppning ökar. Men att fodret är torrt gör ju risken ännu större och har det då en tendens till att svälla så gör det knappast det hela bättre. Men rent generellt så bör man egentligen säga att mer eller mindre allt foder bör blötläggas och naturligtvis så måste man se över utfodringsrutinerna.
Ja det stämmer att det inte bara är pelleterat foder som ger foderstrupsförstoppning och det stämmer även att de kan få det även om man blöter fodret. Dock så minskar man risken genom att blöta fodret. I övrigt känns det som om jag redan har svarat på de saker som du tar upp så jag citerar mig själv
/Sara