Bra eller dåligt med pellets

Sv: Bra eller dåligt med pellets

Tjaaa, min märr skulle inte våga stoppa huvudet i krubban då och valacken äter det med förvällt linfrö så jag kör på torrt ;)

Tänkte du på hur det ska fodras eller hur stor risken är för foderstrupsförstoppning? Själv blöter jag det alltid innan jag fodrar då det också är risk för foderstrupsförstoppning då det är så torrt.

/Sara

Det finns hästar som får foderstrupsförstoppning av hö. Så bara för att man blöter maten så löser det inte problemet.

Största anledningen till foderstrupsförstoppning är att hästen är glups, INTE att maten sväller så till den milda grad att det fastnar i matstrupen av det fukt som bildad där - om man bortser från betfor.

Anledningen till att Krafft rekommenderar blötläggning är just att förhindra att glupska hästar får foderstrupsförstoppning. Oftast är ju anledningen att man fodrar kraftfodret först och höet sedan. Man skulle komma runt mycket av problematiken genom att ha andra fodringsrutiner.

/Lizzie

*kl*
Det där med att pellets ska svälla i strupen eller så är också en stor myt! När du blöter pellets så sväller de inte, som betfor, de smälter snarare. Dvs mängden ändras inte, endast formen.
Jag lägger både kraft o lusern i blöt och båda sväller.

Den skröna som brukar gå i dessa samanhang är att bindmedlet som håller ihop pelletsen sätter igen tarmarna och även skapar andra skador. Det roliga är att det som binder ihop pelletarna är något som nästan alla dessa pelletshatare fodrar med nämligen melass. Melass fodras stora delar av hästarna i Sverige med i form av betfor. Så var det med den skrönan.

Fast jag tror att skrönan kan komma från att det inte alltid varit melass som varit bindemedlet, utan animaliskt. Men vet inte och har inte lyckats få någon korrekt info.

Ja det stämmer att det inte bara är pelleterat foder som ger foderstrupsförstoppning och det stämmer även att de kan få det även om man blöter fodret. Dock så minskar man risken genom att blöta fodret. I övrigt känns det som om jag redan har svarat på de saker som du tar upp så jag citerar mig själv
Oceanchild skrev:
Ja att de kastar i sig fodret gör ju helt klart att risken för foderstrupsförstoppning ökar. Men att fodret är torrt gör ju risken ännu större och har det då en tendens till att svälla så gör det knappast det hela bättre. Men rent generellt så bör man egentligen säga att mer eller mindre allt foder bör blötläggas och naturligtvis så måste man se över utfodringsrutinerna.

/Sara

Ja det stämmer att det inte bara är pelleterat foder som ger foderstrupsförstoppning och det stämmer även att de kan få det även om man blöter fodret. Dock så minskar man risken genom att blöta fodret. I övrigt känns det som om jag redan har svarat på de saker som du tar upp så jag citerar mig själv

/Sara

Håller absolut med om att om man blöter pellets så minskar man risken för foderstrupsförstoppning och har man en glupsk häst så är det nästan ett måste att blöta pelletsen.

Det jag vänder mig emot är att vissa tror att man MÅSTE blöta pellets därför att det SVÄLLER så enormt.

Jag har testat och häller man på 1 liter vatten till de 0,5 kg krafft min pålla får så blir det bara en blöt sörja som hon vägrar äta. Det sväller alltså inte alls på samma sätt som Betfor, där man kan hälla på nästan hur mycket vatten som helst. Får det bara stå tillräckligt länge så har det sugit upp allt vatten ;).

Sedan finns det vissa pelletsar som är så himla hårda att de behöver lite vatten för att mjukas upp. Jag TROR att Luzern pellets är av sådan typ. Har enbart använd Luzern hack så jag är osäker.

/Lizzie

Då är jag med på hur du menar! Ja det är ju inte främst för att de sväller som man bör blöta pellets, utan som vi har konstaterat, att hästen kastar i sig fodret och att det är torrt. Och att det är när det redan börjat fastna som det kan bli ytterligare stopp genom att pelletarna tar upp vätska och sväller (vissa pelletar långsammare och mindre än andra).

Ja våra små kära hästar kan vara ganska kräsna av sig;) Men jag kan nog hålla med om att det inte ser så smakligt ut med pellets som har blivit uppblött!

Jag försöker komma ihåg hur luzernpelletsen som vi gav till medryttarhästen såg ut, vad jag kommer ihåg så var de inte så särskillt hårda, har nästan för mig att de var relativt lätta att smula sönder. Det gick snabbt att blöta upp dem iaf, så rent teoretiskt så kan de inte ha varit så hårda eftersom vattnet kom åt i dem så fort.

/Sara

Luceren är inte hårt.. jättesmuliga..
Men DE sväller väldigt mycket, en halv skopa pellets i botten blir en halv hink fast (icke-flytande) mos..

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 201
Senast: Raderad medlem 147980
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 479
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 563
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 539
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka