Bra eller dåligt med pellets

ohanel

Trådstartare
Har precis fått höra att pellets (ex Krafts) inte är särskilt bra att ge pga av biverkningar/biprodukter som kan finnas i ett pelleterat foder... Vad har ni för erfarenhet och kunskap av detta?
Skulle t o m kunna bidra till kotledsinflammation :confused:
Själva ger vi Kraft sport till vår d-ponny (hopp-), pellets.

Sv: Bra eller dåligt med pellets

Tror jag inte ett dugg på! Av vilken specifik orsak skulle pellets kunna orsaka kotledsinflammation?

Varför går det så mycket skrönor om pelleterat forder. Krafft t.ex. äts av tusentals hästar varav endel tillhör yttersta eliten. Varför skulle elitryttare riskera sina hästars hälsa med ett foder som skulle kunna skada dem?

Tydligen så skulle det kunna innehålla slaggprodukter som kunde "sätta sig" i leder... Jag hoppas det är fel då vi ger det själva...!

Ger också Krafft Groov till min gamling som då och då har lite ledproblem. Märker absolut ingen skillnad efter att jag satt in pelletsen. Han har blivit tjockare, gladare och mår bättre. Skulle man lyda alla "goda råd" om foder så vägade man nog inte ge någonting alls.

Den skröna som brukar gå i dessa samanhang är att bindmedlet som håller ihop pelletsen sätter igen tarmarna och även skapar andra skador. Det roliga är att det som binder ihop pelletarna är något som nästan alla dessa pelletshatare fodrar med nämligen melass. Melass fodras stora delar av hästarna i Sverige med i form av betfor. Så var det med den skrönan.

Har precis fått höra att pellets (ex Krafts) inte är särskilt bra att ge pga av biverkningar/biprodukter som kan finnas i ett pelleterat foder... Vad har ni för erfarenhet och kunskap av detta?
Skulle t o m kunna bidra till kotledsinflammation :confused:
Själva ger vi Kraft sport till vår d-ponny (hopp-), pellets.

Har jag aldrig hört, däremot kan det ge problem med foderstrupsförstoppning och raspigt svalj. Vi blötlägger all pellets för att göra det skonsammare för halsen.

Den skröna som brukar gå i dessa samanhang är att bindmedlet som håller ihop pelletsen sätter igen tarmarna och även skapar andra skador. Det roliga är att det som binder ihop pelletarna är något som nästan alla dessa pelletshatare fodrar med nämligen melass. Melass fodras stora delar av hästarna i Sverige med i form av betfor. Så var det med den skrönan.

Hmmm, det är säkert det som ligger bakom "ryktet"... man blir ju lite orolig, men de lite större tillverkarna borde ju ha koll, och som någon skrev, så många hästägare borde inte ha fel!

Har fodrat med pelleterat foder sen Kraffts produkter kom. Hästarna har inte haft några problem med det och inte heller någon ledinflammation.

Håller med resten av gänget.
Vi har fodrat med krafft i runt 5 år, har just nu 6 hästar som går på det. Aldrig märkt något negativt av detta.
Som någon annan sa så är det ju otroligt många som fodrar med just krafftprodukterna, Krafft hade inte varit ett av de ledande producenterna om det inte hade varit bra känner jag.

Märkte heller inget med mineralerna (opelleterade "grus"), mer än att ena hästen sorterade ut dom :p De pelleterade äter hon upp av.

Kotledsinflammation är det väl många bidragande orsaker till men jag har inte hört att det kommer ifrån fodret..? Däremot kan jag tänak mgi att det har mkt med utfodringsrutiner att göra, hästar som står o stampar, skrapar i backen, vandrar runt osv. Men det hör ju inte till ämnet egentligen.

jag tror så här.

att hästar och pelleterat inte hör ihop.
inte utan att blöta fodret då de pelleterade är så hårt och hästen är inte ämnad för detta..

Men det är min hästfilosofi. Vet och känner många som fodrar med pelleterat.
Men enligt min filosofi ska hästen leva så naturligt som möjligt.
Vi ska hjälpa dem i den möjligaste mån att låta dem leva så nära sin natur som möjligt, och där ingår inte pelleterd mat. punkt.

Men enligt min filosofi ska hästen leva så naturligt som möjligt.
Vi ska hjälpa dem i den möjligaste mån att låta dem leva så nära sin natur som möjligt, och där ingår inte pelleterd mat. punkt.

Intressant. Vad ger du ddina hästar på vintern? Mossa och granris?

Efter att ha gjort en fullständig hälsostatus på hästarna så kommer jag aldrig mer att fodra tävlingshästar med pellets. Vet inte vad det beror på men det blir slaggprodukter överallt av det, musklern ablri sämre o.s.v.
Rena produkter och ett slag per mål ska det vara.
Fölsto, skogsmullar och gamlingar funkar det bra att fodra med pellets för de ska inte prestera.

Är också lite misstänksam mot pelleterat foder och de olika muslisorter som finns på marknaden.... Detta sedan jag fick höra via en väninna att de sagt på vet.kliniken dit hon kom med sin fånghäst att de hade märkt en stark ökning av fång hos hästar som åt en viss sorts musli.

Likväl ger jag nu min gamla arabhingst luzernpellets och musli för att han inte ska tappa hullet, vilket han så lätt gör.... hmmm, det är inte lätt!

Efter att ha gjort en fullständig hälsostatus på hästarna så kommer jag aldrig mer att fodra tävlingshästar med pellets. Vet inte vad det beror på men det blir slaggprodukter överallt av det, musklern ablri sämre o.s.v.
Rena produkter och ett slag per mål ska det vara.
Fölsto, skogsmullar och gamlingar funkar det bra att fodra med pellets för de ska inte prestera.

Hur märker man slaggprodukterna då? Och var är överallt?

Jag tror inte att det finns sådana slaggprodukter i pelleterat foder att en häst skulle kunna få kotledsinflammation enbart på grund av fodret. Däremot så tror jag på att ge hästar ett så naturligt och obehandlat foder som möjligt. För ju mer man behandlar fodret desto mer påverkas den kemiska och biologiska (alltså bakterier m.m) sammansättningen i det vilket hästens fodersmältning och tarmflora kan få svårare att klara av att hantera. Fungerar inte fodersmältningen som den ska påverkas hela hästen på ett negativt sätt med ämnesomsättning och liknande. Detta skulle möjligtvis kunna vara en bidragande orsak till att en häst får kotledsinflammation, men ej som enda orsak.

Ger man dock hästen chans att vänja in sig på pelleterat foder så tror jag dock att de flesta hästar kan klara av det utan större problem, det största problemet som jag ser det med pelleterat foder är risken för foderstrupsförstoppning vilket enkelt kan förebyggas med att blötlägga pelletarna. Men, som jag skrivit tidigare, ju mer obehandlat foder man kan ge desto bättre anser jag att det är för hästarna!

/Sara

Ck och ancan Får jag be om lite trevligare ton i era inlägg:) Jag vet inte vad LinneaAntonsson ger sina hästar men det finns ju mycket annat kraftfoder som inte är pelleterat, det kan ju också vara så att hon har så bra betesmarker och stödutfodrar med så pass bra hö att hon inte behöver komplettera med något kraftfoder.

/Sara

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 201
Senast: Raderad medlem 147980
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 479
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 563
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 539
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka