BPH/MH/MT?

niardasp

Trådstartare
Har googlat och läst på både SKK och SBK men blir inte jättemycket klokare.

Vad är skillnaden på dessa tre test och när använder man vilket?

Har googlat och läst på både SKK och SBK men blir inte jättemycket klokare.

Vad är skillnaden på dessa tre test och när använder man vilket?

MH och BPH är beskrivningar, de är öppna för alla raser men brukshundar brukar göra MH.
BPH är en ganska ny beskrivning och riktar sig mer till övriga raser och är anpassat där efter.
MT är ett test dvs hunden blir godkänd/icke-godkänd. Det är en del av korningen och därför tänkt till de raser som får koras dvs brukshundar och SSPKs raser, även om andra rader också får göra ett mentaltest (men ej kan erövra titeln korad). För att få gå ett MT måste hunden ha genomfört ett MH eller BPH.

Finns även något som vissa jakthundar och RR(?) brukar göra som kallas för MT men inte är något officiellt test. Har ingen koll på det mer än att jag vet att det finns.

MH och BPH ska göras mellan att hunden är 12-18 månader för att det ska räknas in i rasstatistiken och kunna användas korrekt i avelsutvärdering, MT får bara göras upp till att hunden fyller 4 :)

När rekommenderar ni att man gör MH? Vet att jag läste på en uppfödares sida att hon aldrig mer kommer göra MH så tidigt på hennes hundar men minns inte hur gamla de var, tror precis över året, och vad som vad galet men det fastnade så har gått och funderat på det där :confused:
Tänkte alltså om det finns en mer lämplig och en mindre lämplig tid under dessa 12-18 månader?
Tänkte göra det på min boxer men hon är än så länge bara 6månader så vi har tid på oss :)

När rekommenderar ni att man gör MH? Vet att jag läste på en uppfödares sida att hon aldrig mer kommer göra MH så tidigt på hennes hundar men minns inte hur gamla de var, tror precis över året, och vad som vad galet men det fastnade så har gått och funderat på det där :confused:
Tänkte alltså om det finns en mer lämplig och en mindre lämplig tid under dessa 12-18 månader?
Tänkte göra det på min boxer men hon är än så länge bara 6månader så vi har tid på oss :)
Jag tycker så tidigt så möjligt. Min var 14 mån, vilket var senare än planerat då uppf skulle tävla rasVM.

16 - 17 månader är väl bra att sikta på. Anmäl i god tid då det på sina håll kan vara svårt att få plats. Man har mer eller mindre garanterad plats på MH på sin hemma brukshundsklubb o ännu mera om du behöver det för tävling.

Vissa hundar mognar sent. Det finns en anledning till att man har ett spann på ett halvår mellan 12-18 mån. Men det ska göras på en grön hund innan den är för formad av träning. Men om det är en lite sent mogen hund tränar man inte en massa heller...om man är vettig.
Uppfödaren känner hundtyp och linjer bäst och är den som bör kunna ge bäst råd om när det är dags. Många uppfödare kallar till test eller gör utskick om att det är dags.

MH och BPH ska göras mellan att hunden är 12-18 månader för att det ska räknas in i rasstatistiken och kunna användas korrekt i avelsutvärdering, MT får bara göras upp till att hunden fyller 4 :)
Vill bara korrigera detta påstående. 🤓 BPH kräver INTE att hunden är 12-18 månader för att hundens resultat ska räknas in i rasstatistiken. Alla beskrivna hundar från 12 månader och uppåt ingår i rasstatistiken. Med ett genomfört BPH bidrar man till mentalitetsforskningen på SLU och man kan göra en fullgod avelsutvärdering, oavsett hundens ålder. 🙂

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 355
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Slyngeln och jag har fått möjlighet att göra BPH som under våren kommer att arrangeras nära oss. Ska bli spännande att se om han...
2
Svar
34
· Visningar
2 597
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 155
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?