Den största skillnaden ligger i hur resultatet kan användas. Som beskrivare på BPH kan jag sätta flera hundra kryss, och de nyanserna får man inte på MH. Sedan skiljer både överraskning och närmandet sig, på BPH är det större fokus på det sociala (halvfiguren har ett ansikte medan dumpe är huvudlös), och närmande person ska uppfattas som en person. På MH är det större fokus på hot- och överraskningseffekter. Och avståndsleken kräver både mod och leklust. För mig personligen vinner BPH mest på skotten, vi skiljer på negativa och positiva känslor. På MH räknas alla känslor som negativa. Kan för mitt liv inte begripa att man inte delat på det än!
Så vilket test ska man välja? Båda om man vill! Är bara ett test aktuellt får man se till ras, och då är det MH för bruksraser och BPH för övriga om man vill bidra till att få fram rasstatistik och ev index
Så vilket test ska man välja? Båda om man vill! Är bara ett test aktuellt får man se till ras, och då är det MH för bruksraser och BPH för övriga om man vill bidra till att få fram rasstatistik och ev index