PopcornPlayer

Trådstartare
Hur löser ni det med en häst som ska stå på boxvila som inte direkt är duktig på att stå själv?

Jag har en sådan, och har då varvat med att ha de andra av mina inne. Nu har jag tur, för jag har en häst som inte har ngt emot att vara inne, samt en liten ponny som inte protesterar allt för mkt mot att vara inne. Men har man bara en häst är det ju lite klurigare.

Varför frågan kommer upp, är för att det är aktuellt i min närhet. Hästen måste stå på boxvila i säkert tio veckor. I stallet finns två hästar till, som eg ska gå på bete en månad till. Äg till den skadade hästen vill att ena hästen står inne med deras på dagen, och den andra på natten.
De andra hästägarna är inte lika sugna, dels för att hästarna får gå ute själva (även om grannen fn har sina i hagen bredvid) och dels för att det handlar om så lång tid.

Lösningar?
- Låta hästen stå själv inne. Den måste ju lära sig.
- Stalla upp hästen ngn annanstans under tiden, i ett stall som är mer anpassat för konvalecenter

Hur gör ni?
 
Sv: Boxvila

Finns inte möjligheterna hemma, får man ju flytta hästen under perioden det gäller. Tycker det är rätt självklart, inte kan man kräva av andra att de ska dansa efter den egna pipan.

10 veckor är över två månader, då är det ju absolut lönt med flytt. Har man riktigt bra förutsättningar och en veterinär som tillråder, kan sjukruta vara ett alternativ. Har dock haft hästar som blivit skogstokiga och rivit rutan trots rejält bygge (det är inte roligt när de fastnar i flyttbara grindsystem).
 
Sv: Boxvila

Bygger en rejäl, grusad boxhage i anslutning till hagen. Ska hästen inte få röra sig ska den iaf få dagsljus och frisk luft.
 
Sv: Boxvila

Jag bygger inte med flyttbara grindar. Stolp + el. Ser till att det är bra drag på tråden. Har alltid kompis/ar bredvid.
Visst blir det lite jobb att slå stolp men det är det värt.
Komplettera med slaget gräs i hagen. Lie fungerar utmärkt efter lite träning.
Man får lätt ihop 15 kg på några minuter.

När jag byggde nytt stall har några av boxarna egen utgång. Har haft en sjuk där hela sommaren som går ut och in som hon vill. Shettisen har samma system bredvid så de har alltid sällskap av varandra.
 
Sv: Boxvila

Nja, jag är bestämt emot att ha el i sockerbitshagar. De är helt enkelt för små för el, enligt mig. Jag har i o f s försökt med det också, är hästen tillräckligt motiverad går den över 1,85-höjd, fastnar i tråden och drar med sig skiten.
 
Sv: Boxvila

Hur löser ni det med en häst som ska stå på boxvila som inte direkt är duktig på att stå själv?

Jag har en sådan, och har då varvat med att ha de andra av mina inne. Nu har jag tur, för jag har en häst som inte har ngt emot att vara inne, samt en liten ponny som inte protesterar allt för mkt mot att vara inne. Men har man bara en häst är det ju lite klurigare.

Varför frågan kommer upp, är för att det är aktuellt i min närhet. Hästen måste stå på boxvila i säkert tio veckor. I stallet finns två hästar till, som eg ska gå på bete en månad till. Äg till den skadade hästen vill att ena hästen står inne med deras på dagen, och den andra på natten.
De andra hästägarna är inte lika sugna, dels för att hästarna får gå ute själva (även om grannen fn har sina i hagen bredvid) och dels för att det handlar om så lång tid.



Lösningar?
- Låta hästen stå själv inne. Den måste ju lära sig.
- Stalla upp hästen ngn annanstans under tiden, i ett stall som är mer anpassat för konvalecenter

Hur gör ni?

Vi löser det med en sjukhage i boxstorlek, intill den vanliga hagen där de andra går.
 
Sv: Boxvila

Antingen sjukruta ute så att den kan se de andra hästarna eller byta stall.

Att begära att andra hästägare ska offra sig under en så långt period är fräckt. Det innebär att den som skulle ha sin häst inne dagtid i princip inte kan göra något med hästen i flera månader.

När jag själv var i en liknande situation ställde jag min häst i konvalescensstall.
 
Sv: Boxvila

Tycker det är väldigt fräckt att kräva att andra hästägare skall låta sina hästars välmående komma i andra hand bara för att ens egen häst ej kan vara inne ensam. Det borde man tänkt på lite tidigare.....

Jag ser till att ensamhetsträna mina hästar så den situationen kommer jag aldrig hamna i. Har dessutom byggt stallet med öppningsbara fönster med V-galler så om en häst måste vara inne så kan den titta ut och ha kontakt med kompisen samt få lite mental stimulans och frisk luft och solsken på sig.

Det är också extremt sällan att det verkligen är nödvändigt att ha en häst på total boxvila, i de allra flesta fall så går det bra med sjukhage.

När jag stod uppstallad och min häst var tvungen att vila länge så byggde jag en hage (i trä) precis utanför stallet. Inte för att han hade några som helst problem att vara ensam inne men för att jag tycker det gränsar till djurplågeri att stänga in en häst i en box i flera månader. De behöver solljus och frisk luft.

Om det varken går att ha hästen inne själv eller att ha den i sjukhage pga att den blir hysterisk så finns det ju inget annat alternativ än att skicka den till ett konvalescentstall??
 
Sv: Boxvila

Det beror på vad det är för typ av boxvila och varför.

Jag gör hellre en minihage åt hästen utomhus eller ber om att få låna sällskap om hästen måste ha boxvila. Jag har aldrig krävt boxsällskap men det har aldrig varit något problem heller. I alla stall jag stått har vi resonerat att man ställer upp för det kan hända en själv/bli en krånglig situation. Hästarna har gått skiftgång och har altså stått inne ett tag på fm, sen byts häst till en som går in em. Ingen häst har mått dåligt av detta.

Att behöva flytta sin häst känns ju jättetrist och jag skulle bli förvånad om inte ens stallgäng ställde upp faktiskt..då skulle jag nog i överlag undra i vilket stall jag stod i egentligen om alla bara tänker på sitt..
Man kan ge och ta. Jag mockade de boxarna och gjorde foder så att ägarna slapp allt stalljobb under perioden. Efteråt visade jag min tacksamhet genom att köpa presenter till allihop, man kan bjuda på en god middag etc.

Många veterinärer ordinerar boxvila väldigt ofta för småsaker också när hästen lika gärna kan gå i hagen men i sjukruta så att den inte kan springa runt.

Gällande ensamhetsträning så ska jag ärligt säga att jag gav upp på min, det går inte. Han vägrar acceptera att vara ensam och får rent ut sagt panik. För mig är det också väldigt jobbigt att ha en sån häst men jag kräver absolut inte att jag har rätten att låna sällskap, jag ber om det och hittills har det aldrig varit ett problem men jag skulle bli mycket förvånad om det var det.
 
Senast ändrad:
Sv: Boxvila

Så du tycker det är helt okej att din häst får stå inne i 10 veckor pga att stallkompisen inte haft vett att ensamträna sin häst? Det kanske bara finns två hästar i stallet.
 
Sv: Boxvila

Attans att jag inte tänkte på det, sorry...
Har man en häst som inte kan stå själv är det nog inte så jättetroligt att man står i ett stall med bara 2st hästar. Då hade jag bytt stall faktiskt i och med att jag vet hur jobbigt det är och det handlar inte om att ha vett att träna den. Vissa går bara inte att omvända pga tidigare händelser tex, speciellt om man inte ägt hästen hela dens liv kan det vara svårt att påverka.
Det går inte heller att tvinga en häst att lära sig acceptera ensamhet utan
att den river sönder sig själv eller de i sin närhet.

Men ja, då har man ett stort problem för hästar får ju inte stå inne för länge bara för att heller faktiskt.

Skiftgång somsagt funkar jättebra men då ska man ju ha ett par hästar på gården.
 
Senast ändrad:
Sv: Boxvila

Har en del erfarenhet av hästar med svåra trauman i bagaget och jo, det går allt att lösa i 99,9% av fallen. Det krävs bara massa tid och tålamod och det är folk överlag inte intresserade i att lägga ner. Så jag vidhåller min formulering.

Det är konstigt nog inte ovanligt att folk har två hästar där den ena inte kan vara ensam.

Man måste träna på att vara ensam, precis som med allt annat. Baby steps. :)
När hästen väl står där på boxvila är det för sent.
 
Sv: Boxvila

Har en del erfarenhet av hästar med svåra trauman i bagaget och jo, det går allt att lösa i 99,9% av fallen. Det krävs bara massa tid och tålamod och det är folk överlag inte intresserade i att lägga ner. Så jag vidhåller min formulering.

Du är varmt välkommen hit till oss, där varken jag eller andra funnit en lösning på problemet, trots kopiösa mängder tålamod, intresse och träning.
 
Senast ändrad:
Sv: Boxvila

Genom positiv förstärkning och toleransträning i lugn och ro över flera års tid, altså inget quickfixande.

Men det har inte varit lätt med en häst som får total panik, kastar sig runt i boxar, dryper i svett eller riskerar att skada sig eller de som är i närheten, en sån individ blir högst svår att påverka.
Att vara ensam bland boxar är starkt traumatiskt för denne herre, varför är svårt att veta då hästen haft minst 10st olika ägare och ingen vet vad som inträffat på vägen eller vad andra haft för träningsmetoder..Har han blivit tvingad så är jag övertygad om att det bara förstärkt.
Man kan förstöra en häst för livet som ingen kan reparera helt senare. (Men vem ska man skylla på, tidigare ägare eller nuvarande?)
Även tränare är helt i linjen på att något traumatiskt inträffat i hans liv.

Vårt största framsteg är att han numer kan stå ensam i foderdelen av stallet där det finns en skötselplats men in mot stallet/boxarna går ej.

Han har inte problem att lämna flocken i övrigt eller åka transport.

Jag tror också de allra flesta går att omvända, men för mig är det lite väl trångsynt att säga att det går på alla att träna bort. Främst utan att ha sett hästen irl, men jag välkomnar den som vill testa. Jag har med gott samvete gett upp och väljer att undvika att hamna i sådan situation att han måste vara ensam i ett stall då han inte mår bra av det. Ibland måste man anpassa sig till hästens behov och inte dem till oss enbart, så är det.

Så jag kan ärligt utan dåligt samvete säga att jag aldrig kommer att välja stall under 5 boxar där jag också vet att ingen tar illa vid sig om jag lånar sällskap till hovslagarbesök, veterinärbesök osv i rimliga former givetvis. Det är ett behov som jag har, en annan kanske har att hästen måste få täcken bytt 10ggr/dag och är inget fel anser jag så länge övriga stallkamrater anser att det är ok.
 
Senast ändrad:
Sv: Boxvila

Jag har en häst som just nu inte får springa men han får gå. Den står på box sedan igår och i kväll ska jag fixa en sjukhage som blir ca 15x15 meter. I den sjukhagen kommer pålle att gå ensam men med sina kompisar alldeles bredvid.

Hittills har pålle inte varit orolig av att vara ensam inne men det är klart att han är väldigt sällskapssjuk när jag är i stallet, och hela tiden vill klappas och kramas...
fast pålle är travare och de brukar ju vara tåliga.
 
Sv: Boxvila

Jag hade en foderhäst som skadade senan och var tvungen att stå på box i nästan två månader för några år sen. Hon hatade att vara själv, både inne och ute, och det kändes inte heller som rätt läge att börja vänja henne vid det när hon var tvungen att vara stilla (annars är jag järnhård med att de måste kunna klara sig själva, min unghäst fick börja träna på det redan som ett- och ett halvtåring). Vi löste det som så att min andra häst fick stå inne med henne en stund på förmiddagen, fram mot elva kanske (jag pluggade då, så det gick ganska smidigt, det hade ju aldrig gått med ett heltidsjobb), sen fick hon riktigt rejält med hö och halm att pilla med i boxen, och sen gick de andra hästarna i stallet ändå in vid halv fyra-fyra, så då fick hon sällskap igen. Min andra fick istället gå ute lite längre på kvällen för att kompensera att hon stod inne halva förmiddagen. Det gick ganska hyfsat ändå att hon var själv bara några timmar mitt på dagen.

Men som sagt, det hade aldrig gått att genomföra om jag hade haft andra arbetstider än de jag hade. Det bästa rådet för någon som inte kan springa i stallet i tid och otid är nog att göra en liten, minimal hage ute, så att hästen ändå ser de andra hästarna och känner att "den är med".
 
Sv: Boxvila

Jag är väldigt nöjd med min nuvarande lösning, och den har visat sig fungera bra trots att två hästar enbart gått i flock och inte varit ensamhetstränade i någon större mån (tom motigt att rida iväg själv, men de är unga så vi jobbar på att vara själv lite i taget).

I alla fall, jag har en utebox med delad dörr så måste de stå inne ser de ut bra över en stor del av ena hagen (sedan gör terrängen det omöjligt). Precis utanför finns en liten hage och kan hästen vara även där kan den ha kontakt över staketet till båda hagarna. Men, det går även att stänga av så att de inte kan ha kontakt om det skulle vara olämpligt.

IMG_0014-3.jpg


Jag gillar det för att de kan se kompisar i många fall även om de inte är nära. De får även frisk luft och kan interagera över staketet om så är lämpligt. Eftersom boxen ligger mitt i lösdriften kommer kompisarna ofta förbi då de trivs med lösdriften. Dessutom har jag sett till att de stått på halm och haft småmaskiga hönät - allt för att öka sysselsättningen. (Även testat med jolly boll, men de är inte jätte entusiastiska).
 
Sv: Boxvila

Jag undrar vad det är för skada som gör att hästen måste stå på box i 10 veckor?
Är det "djurvänligt" om man vet att man har en häst som inte klarar av det?


Finns det möjlighet att göra en utebox i hagen?

Flytta hästen?

Jag skulle aldrig kräva av andra att dom skulle ha sina hästar på boxvila för att min behövde sällskap....
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 217
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 923
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 399
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp