Boutolism - vaccinering

Sparvoga

Trådstartare
Vaccinerar ni era hästar varje år mot boutolism? Har för mig att en veterinär sa att det räckte med vartannat år när man hade tagit grundsprutorna?? nån fler som hört det?

Sv: Boutolism - vaccinering

Har hört samma sak.

Själv vaccinerar jag inte alls, eftersom jag av flera vet. fått höra att en vaccination inte ger 100%igt skydd, utan i själva verket bara fördröjer symptomen. Vet inte om det stämmer, men känner att om det är så, och det rör sig om ett obotligt tillstånd, så vill jag hellre att det går snabbt och att mina hästar slipper lida längre än nödvändigt. Vet fler som resonerar som mig, varav 2 st som innan vaccinerade, men som trots det miste sina hästar i botulism (tog lång tid innan diagnosen fastställdes, så mkt onödigt lidande fick de stackars hästarna stå ut med)

En rätt utförd vaccination ger ett riktigt skydd mot den variant som är vanligast på häst (100 % ger inget vaccin, det finns alltid individer det inte tar på). Att ge bara vartannat år är en hemmakonstruktion som varken har stöd hos tillverkaren eller SVA som tar in vaccinet!
PL

Hade vet. ute och vaccinerade och hon tog även med boutolism på den nya och han har blivit vacc för det varje år.:rofl::rofl:

Botulism är, som alla vet, en dödlig sjukdom. Vaccinet ger inte ett skydd som garanterar att hästarna går fria från smitta, men däremot så blir det ett lindrigare sjukförlopp som gör att man kan ha en chans att rädda hästen.

Glömde...
Grundvaccineringen är tre doser med 4 veckors mellanrum, därefter var tolfte månad.

Det finns inte ett fall här i landet där en korrekt vaccinerad häst fått blivit sjuk av botulism.
PL

Jag har vaccinerat min häst varje år, och tänker fortsätta med det. Men man blir ju ändå fundersam när vet säger så

Vad kostar det på ett ungefär? Har 5 hästar jag funderar på att vaccinera. Förstår att det inte lär bli billigt, ingen är vaccinerad innan. Kanske inte vill veta vad det kostar...... Ha, ha!

Detta är vad kunniga inom området säger. Har du belägg för ngt annat?
Men för säkerhets skull kanske jag skall ändra till: det finns inget fall där man kunnat visa att en korrekt vaccinerad häst blivit drabbad.
PL

Senast ändrad:

Vet ett fall i trakterna av Varberg... Hästen klarade sig inte. Stallkamrat till en av mina uppfödningar som såldes dit. Hästens ägare var jättepetig med vaccineringen, så den var korrekt vaccinerad.

Det finns inte ett fall här i landet där en korrekt vaccinerad häst fått blivit sjuk av botulism.
PL

Jo det finns, korrekt vaccinerade, hästar som har blivit sjuka av botulism, och enligt en artikel i ATL så hjälper inte vaccinet mot botulism. Jag har inte själv läst artikeln, det var en granne som berättade det.

Vad kostar det på ett ungefär? Har 5 hästar jag funderar på att vaccinera. Förstår att det inte lär bli billigt, ingen är vaccinerad innan. Kanske inte vill veta vad det kostar...... Ha, ha!

5 hästar är perfekt, eftersom en flaska innehåller 5 doser. Tar man en dos från en flaska så kan man kasta resten för det håller inte. Många ggr så får hästägaren betala för hela flaskan även till en häst.
Så 5 hästar måste vara bra.

Hästen var helt rätt diagnostiserad på en erkänt duktig hästklinik här i landet. Vilken variant har jag ingen aning om. Hästen gick att rädda tack vare att den var vaccinerad, som sagt blir sjukdomsförloppet lindrigare då.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 672
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Hund som slickar maniskt på en tass