Bostonterrier?

Lite OT

Cavalier har alltid varit en av mina favoritraser och jag tycker det är otroligt sorgligt att det blivit en så sjuk ras. Som tidigare sagts är det en ras som skulle passa många. Ser det likadant ut i utlandet? Är det möjligt att importera ur friskare linjer?
Det tror jag är svårt. Har fått för mig att tex SM är mer frekvent i
Fast har där inte blivit bättre ? Dom har ju rätt hårda krav numera gällande avelsdjur och hjärtproblematiken t ex. Jag känner flera cavalierer och ingen har några problem. En äldre har fått pyttelitet blåsljud på hjärtat, men dom brukar trots det bli gamla :)
Nog är de fortfarande överrepresenterade när det gäller klaffdefekter. Men med medicinering lever många rätt länge ändå.
Jag tror också att många av dem lever med odiagnostiserad SM. Diffusa symptom men ändå plågsamt för hunden.

Sist jag träffade ett par bostonterriers hävdade ägaren att de var så friska och långlivade. Det kanske var sant men sen kröp det fram att hundarna lätt skadar sina utstående ögon. Jag tycker inte det är rimligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 563
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på... 2 3
Svar
57
· Visningar
6 068
Senast: Praefatio
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 366
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 228
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI