Bostonterrier?

Det innebär väl att det är test för tidig katarakt som genomförts - står det hereditärt fri efteråt så kan ju hunden inte ha det pga genetiska förutsättningar :)
Jaha! Jag trodde att de hade tidig katarakt men var testade att den inte var ärftlig, mycket märkligt i mina ögon med tanke på att "alla" hade det. *s*

Jaha! Jag trodde att de hade tidig katarakt men var testade att den inte var ärftlig, mycket märkligt i mina ögon med tanke på att "alla" hade det. *s*

Den är alltid ärftlig 😊 Så det betyder bara att de är testade alternativt är föräldradjuren båda testade fria och avkommorna därmed automatiskt blir fria. Läste i RAS att om båda är föräldrarna är fria blir avkommorna i generation ett och två automatisk fria och behöver ej testas dvs de är hereditärt fria. Generation 3 måste sedan testas igen. (Eller om det var generation fyra, minns inte).

Har ni planer på att ta valpar på dem?

Inte på min. Hon är väldigt frisk men utställningsvis har hon inga bra poäng och jag är inte intresserad av avel så för mig är det enbart en ren sällskapshund. Vet att hennes syskon är utställda här i Sverige av samma mor/far och har inte fått några direkta bra poäng där heller. Temperament och friskhet är dock klockrent :)

En kompis är intresserad av att köpa bostonterrier, en ras jag aldrig varit intresserad av så jag vet egentligen väldigt lite om den, men eftersom hon inte har tillgång till dator sedan hon pensionerade sig så tänkte jag kolla lite på uppfödare i Sthlmsområdet åt henne då hon helst vill ha nära till uppfödaren.

Vad jag förstår så är det inte ovanligt med katarakt, patella och andningssvårigheter. Jag har kollat lite på hunddata med nedslående resultat, var och varannan hund verkar ha något av bekymren och katarakt verkar vara otroligt vanlig. Hur är det med hälsan hos rasen egentligen? Någon uppfödare skrev om självvalpande linjer och visst förstår jag att med det huvudet är inte snitt ovanligt, men hur vanligt är det? Hur är det med allergier och hudsjukdomar? Något annat man bör se upp med?

Har du facebook gå in på Bostonterrier Sverige där vet jag at det finns många uppfödare bland annat i Stockholmstrakten och mycket kunnigt folk inom just rasen. Jag visste inte så mycket mer om Bostonterrier innan jag skaffade denna. Har en väninna som föder upp pch det var så jag fick upp ögonen för rasen. Sen att Dobbis lockademed denna var ju en annan femma :D

Har du facebook gå in på Bostonterrier Sverige där vet jag at det finns många uppfödare bland annat i Stockholmstrakten och mycket kunnigt folk inom just rasen. Jag visste inte så mycket mer om Bostonterrier innan jag skaffade denna. Har en väninna som föder upp pch det var så jag fick upp ögonen för rasen. Sen att Dobbis lockademed denna var ju en annan femma :D
Klart du skulle ha en Effie,och snygg är ingen merit,men frisk o bra mentalt är det.
Även om en kullsyster har cert på utställning

Hade letat efter en friskare ras. I min närhet har jag erfarenhet av trubbnosar och det gör ont i hjärtat när man inser hur dåligt hunden mår.

I mitt tycke är det ofattbart att det är lagligt att avla fram sjuka djur samtidigt som det är förbjudet att ha en hundbur med öppen dörr ståendes inomhus..

Hade letat efter en friskare ras. I min närhet har jag erfarenhet av trubbnosar och det gör ont i hjärtat när man inser hur dåligt hunden mår.

I mitt tycke är det ofattbart att det är lagligt att avla fram sjuka djur samtidigt som det är förbjudet att ha en hundbur med öppen dörr ståendes inomhus..
Har du missat att det faktiskt finns bra o dåliga o rent usla trubbnosar? Man behöver inte dra alla över en kam :idea:
Du är välkommen hit om du vill se några friskare exemplar både mops o fralla,har haft fralla sen 2007 en avlivad pga andning (min första köpta, så jag gjorde om o gjorde rätt) ingen op.Mops sen 2010, ingen op ingen avlivad,ett par med sämre andning bedömda av vet att ej behöva op då det snarare kunde stjälpa än hjälpa, bara 2 boston,båda toppen friska,sunda.

20190220_142518_Film4.webp

Finns inte mycket att klaga på här.

Det förstår ju jag också att det finns friska individer inom raserna som räknas upp ovan. Det är ändock ett faktum att raserna mops, fralla, pekingese och flera andra trubbnosar ÄR sjuka, på flera sätt än andningen. Det du räknar upp är undantagen. Precis som att det finns sjuka spetsar även om raserna generellt är friska.

Att du lyfter fram att ett par av dina mopsar som exempel på att alla mopsar inte är sjuka genom att skriva "ett par av dem har sämre andning men veterinären bedömer att operation är värre" säger ganska mycket om hur sjuk aveln har blivit. Att andas obehindrat skall vara ett grundkrav för alla levande djur. Andning skall överhuvudtaget inte vara annat än helt obehindrad och således en icke fråga. Idag är det inte så.

Jag står fast vid min åsikt om att trubbnosaveln är sjuk oavsett om det finns enstaka friska individer eller hundar som har en mindre dålig andning.

Det förstår ju jag också att det finns friska individer inom raserna som räknas upp ovan. Det är ändock ett faktum att raserna mops, fralla, pekingese och flera andra trubbnosar ÄR sjuka, på flera sätt än andningen. Det du räknar upp är undantagen. Precis som att det finns sjuka spetsar även om raserna generellt är friska.

Att du lyfter fram att ett par av dina mopsar som exempel på att alla mopsar inte är sjuka genom att skriva "ett par av dem har sämre andning men veterinären bedömer att operation är värre" säger ganska mycket om hur sjuk aveln har blivit. Att andas obehindrat skall vara ett grundkrav för alla levande djur. Andning skall överhuvudtaget inte vara annat än helt obehindrad och således en icke fråga. Idag är det inte så.

Jag står fast vid min åsikt om att trubbnosaveln är sjuk oavsett om det finns enstaka friska individer eller hundar som har en mindre dålig andning.

Jag håller med, och vill poängtera att Bostonterrier är lika illa som Fralla, Engelsk Bulldog och Mops vad gäller trubbnosproblemen. De ingår dessutom tillsammans med ovanstående raser i trubbnosinventeringen hos SKK.

Det sorgliga är att trubbnosarna på insidan är de hundar så många behöver (och dessutom i ett klimatvänligt format ;)). De och Cavalier King Charles är väl några av de raser som längst tid avlats systematiskt som rena sällskapshundar. Men sedan sabbas allt för överdriven utställningshets :rage::banghead:

(Kavaljerens hjärtproblem ska gå tillbaka på matadoravel på en hane - väldigt framgångsrik i ringen :meh: Så även den rasen "offrades")

Mvh
Vill leva i en värld där det är rumsrent på riktigt att vilja ha mops

Instämmer till fullo!

Lite OT

Cavalier har alltid varit en av mina favoritraser och jag tycker det är otroligt sorgligt att det blivit en så sjuk ras. Som tidigare sagts är det en ras som skulle passa många. Ser det likadant ut i utlandet? Är det möjligt att importera ur friskare linjer?

Lite OT

Cavalier har alltid varit en av mina favoritraser och jag tycker det är otroligt sorgligt att det blivit en så sjuk ras. Som tidigare sagts är det en ras som skulle passa många. Ser det likadant ut i utlandet? Är det möjligt att importera ur friskare linjer?
Fast har där inte blivit bättre ? Dom har ju rätt hårda krav numera gällande avelsdjur och hjärtproblematiken t ex. Jag känner flera cavalierer och ingen har några problem. En äldre har fått pyttelitet blåsljud på hjärtat, men dom brukar trots det bli gamla :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 563
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på... 2 3
Svar
57
· Visningar
6 068
Senast: Praefatio
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 366
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 228
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V