Bostadslös..

Nu kan jag inte Uppsala men: bara på förstasidan här finns en trea för 6400 i ett område som heter Gottsunda.

http://bostadsportal.se/hyresbostad/lagenhet/uppsala/uppsala_kommun

Även i Uppsala måste det väl finnas lägenheter i områden som man kanske inte skulle välja först, men ändå kan bli tvungen att bo i ett tag?

Kruxet är nog att även i de områden man helst inte bor i så är kö tiden flera år. Jag Kan inte Uppsala så jättebra men skulle tro att det är lite likt Stockholm i det avseendet om än inte riktigt lika illa. Kollade vad som fanns ledigt nu hos Uppsla hem och det var nästn bara nyproduktion med hyror kring 10000 för tvåor på ca 60 kvm och en minsta kötid på kring 2300 dagar (dvs över 6 år)

Däremot är ju "först till kvarn lägenheterna" helt klart nått att kolla upp och hoppas på.

Nu kan jag inte Uppsala men: bara på förstasidan här finns en trea för 6400 i ett område som heter Gottsunda.

http://bostadsportal.se/hyresbostad/lagenhet/uppsala/uppsala_kommun

Även i Uppsala måste det väl finnas lägenheter i områden som man kanske inte skulle välja först, men ändå kan bli tvungen att bo i ett tag?

Jag vet inte om du kollade in just den lägenheten du nämnde, men jag känner mig lite skeptisk till sidan. Eftersom jag bor i Gottsunda (sedan år 2000) tänkte jag att jag skulle kolla upp adressen. Såg då en annan lägenhet här i ett område som jag vet tillhör Uppsalahem eftersom det är min granngata. På just denna gata (och min egen) är kötiden lång (områden med mycket grönt, låghus, alla har uteplats eller balkong, alla har egen ingång från markplan, rimlig hyra, parkering ingår mm) och i Uppsalahems lägenheter i Gottsunda är mediankötiden på skrivna kontrakt 6,5 år. Så det kändes ju udda att se den där superattraktiva lägenheten på siten. När jag gick in och kollade så stod det också lite finstilt att kö finns. På Uppsalahems sida finns samma lägenhet och längsta anmälda kötiden hittills är över 5000 dagar. Så vad lägenheten gör där är osäkert. Det här gäller kanske inte alla lägenheter på siten dock.

TS, ring Uppsalahem och förklara läget! De är ju allmännyttan och kan kanske hjälpa till. Som @Niyama säger finns det hyresvärdar som inte har kö utan först till kvarn. Rikshem är en annan stor hyresvärd med många lägenheter. Kolla med dem! En f d kollega till mig och hans dåvarande fru stod för ett antal år sedan inför att bli utslängda från sin studentlägenhet. De råkade ringa HSB i exakt rätt tillfälle och fick... en 4a i Kåbo! Ibland ser man lägenheter och stugor på Blocket. Ring runt och kolla!

@Myrten Ok, då är det helt klart något skumt med den sidan.

@Tulip Jag bor i bostadskrisens Göteborg och är rätt övertygad om att det GÅR att få en lägenhet här, med ansträngning och framförallt låga krav. Och det tror jag faktiskt gäller för alla kommuner i hela Sverige.

Kollade Blocket snabbt. Där finns exempelvis en 3a med egen ingång i en villa i Norby för 7200. Sedan finns det ganska många andrahandslägenheter.

Jag är tacksam för alla tips! Vi har inte ens letat särskilt mycket i Uppsala då det dels känns rätt kört och dels bor vi utanför.
Jag är som sagt mammaledig, utan inkomst, och min sambo jobbar heltid utanför Uppsala. Vi har inte råd att bo för långt ifrån sambons arbete.

Vi har kollat privata och mindre hyresvärdar i Skyttorp, Vattholma, Storvreta, Björklinge, Bälinge och områden däromkring. Vi har ringt och mejlat på alla annonser på blocket och vi har ringt alla ställen vi kan tänka oss.

Jag är tacksam för alla tips! Vi har inte ens letat särskilt mycket i Uppsala då det dels känns rätt kört och dels bor vi utanför.
Jag är som sagt mammaledig, utan inkomst, och min sambo jobbar heltid utanför Uppsala. Vi har inte råd att bo för långt ifrån sambons arbete.

Vi har kollat privata och mindre hyresvärdar i Skyttorp, Vattholma, Storvreta, Björklinge, Bälinge och områden däromkring. Vi har ringt och mejlat på alla annonser på blocket och vi har ringt alla ställen vi kan tänka oss.
Vilket håll utanför stan jobbar han?

Funderade på att skaffa ett anonymt nick men vad fan..

Jag, sambo och barn på 1,5 år blev uppsagda av hyresvärden (privat) då hens barn ska köpa huset vi bor i. Vi fick tag på en ny villa att hyra och planerade inflytt första april. Igår hörde den hyresvärden av sig och meddelade att hen har drabbats av akut leukemi och med största sannolikhet behöver ha villan själv.

Så.. nu har vi en månad på oss att hitta ett nytt boende. Vi har lagt ut annons på blocket och på facebook. Vi har ringt runt till alla hyresvärdar vi känner till men det är fullt överallt. Vad gör man? Hade det bara varit jag och min sambo hade vi kunnat bo på gatan tills vi hittat något men vi har ju ett barn. Panik!

Det finns ju faktiskt lite på Blocket, t.ex. det här ca. 30 minuter från Uppsala http://www.blocket.se/uppsala/Flygel_pa_hastgard_65185678.htm?ca=10&w=1&direct=1

Ett alternativ kan ju vara att bo i andrahand tills ni hittar något mer beständigt. Andrahandslägenheter finns det ju ganska gott om.

Det finns ju faktiskt lite på Blocket, t.ex. det här ca. 30 minuter från Uppsala http://www.blocket.se/uppsala/Flygel_pa_hastgard_65185678.htm?ca=10&w=1&direct=1

Ett alternativ kan ju vara att bo i andrahand tills ni hittar något mer beständigt. Andrahandslägenheter finns det ju ganska gott om.

Just den annonsören svarade att de på grund av att så många har svarat på annonsen inte ens bokar in fler visningar.

Vi letar inte på något sätt efter förstahandskontrakt, det är rätt kört.
Tack!

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb För ett år sedan blev min lilla ekonomiavdelning på företaget informerade om att det skulle ske en omorganisation. Det skulle ske ganska...
Svar
13
· Visningar
3 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka