Bort Med Rodeo

Y

ylv4

:cry: :cry: Så j*vla dumt.... Vad är det för kul att plåga vilda/otämjda hästar ???? Stackars hästar :cry: :cry:
En sak till som bara är så hemkt!!!!!! tjurfäkting!!!!
Vrf är det lagligt??? VARFÖR??? :confused:
Hur kan man få det olagligt!? Fattar inte dom att de plågar djuren och dödar dom??? :cry: :mad: :mad:

Sv: Bort Med Rodeo

grejen är den att hästarna inte behöver vara vilda.
Lugna snälla Brunte i stallet kan oxå bli rodeohäst.
De sätter en rem runt skapet på hästarna och drar åt. Det kan få vilken häst som helst att bli galen. Samma sak när de ska "rida tjurar"

Men jag håller med det är hemskt

Ja det måste ju finnas roligare saker att göra

Måste säga att jag tycker nog det läskigaste är att det typ är tjurfäktning som är Spaniens nationalsport, och att rodeon är så utbredd som den faktiskt är i USA. Man kan ju undra vilket slags hästfolk som egentligen ägnar sig åt detta...

Den grymmaste rodeon är den Chilenska rodeon.

Rodeon utövas i en rund, ganska liten arena kallad halvmåne. Två ryttare ska ramma en tjurkalv med hästbringan; bäst träff ger flest poäng. "Det är fyra vuxna mot ett barn, för både ryttarna och hästarna har många års erfarenhet". Det tar flera år att lära upp en häst för rodeon, bl.a. måste den kunna gallopera helt i sidled och förmås trycka sin bringa med all kraft mot tjuren. De chilenska hästarna är ganska små, med en vikt runt 400 kilo, men den kraft de stöter med gör att vikten mellan fem- och tiodubblas. Tjurkalvarna måste också vara i gott skick; de sköts och föds så väl att köttet före en turnering räknas som absolut bästa kvalitet, medan det efter tävlingen säljs som billigaste köttfärs.
Det är vanligt att se tjurar med näsblod på arenan. "Näsblod är väl inte så farligt", tänker åskådaren. Men blodet kommer från lungor, mage eller inälvor som kollapsat. Efter rodeon nödslaktas 90 procent av tjurarna på grund av trauman eller inre blödningar.

Det är så tröttsamt att höra detta tjat om rodeo. Det är inte djurplågeri. Blanda inte ihop rodeo med tjurfäktning!! Rodeo-ryttaren löper risk att skada sig. Tjurfäktning- tjuren dör!! En j-a skillnad. Det skulle vara kul att höra från någon som faktiskt varit på rodeo?? Finns det förutom jag någon som vet vad dom pratar om. Jag hade med mig en svensk vän till en rodeo en gång och hon sa förvånat- jag trodde hästarna skulle vara sura, alla har öronen framåt och verkar tycka det är skitkul. Dessutom, om man band ihop deras könsorgan???? så skulle dom inte röra sig en millimeter. Det är alltid dom som vet minst som tycker mest.

Finns det förutom jag någon som vet vad dom pratar om
Kanske Jag!
Jag har upväxt runt Rodeo och det är inte mer djurplågari än en fälttävling. OCH DET HAR INGET MED TJURFÄKTNING ATT GÖRA over huvud taget. Bara där har du rätt i, det är hemskt.

Nej, hästarna behöver inte vara vild men de är hanterat så lite som möjligt och de är absollut inte Brunte från grangården. De är avlat fram precis som dressyr,western och hopphästar är avlat fram för deras individ talang. Vissa bucka och flygger runt bättre än andra.

Remsen som sitter runt "skapet" (det finns faktis sto som är duktiga Bronc hästar också) är där för att sakta/hålla bak deras kraft inte för att göra de tokig. Vissa gånger ser du hästar med ett fårpäls överdrag runt remen för de är känsliga. Det är det samma om du tar en skärp runt din magen spänna det så hårt det går, det gör inte ont men du har svårare för att springa fort.

Det är alltid dom som vet minst som tycker mest.
:bow:

Nähä, så Chilensk rodeo är INTE djurplågeri enligt dig ?? Eller gillar du sånt kanske ?

Och JA...den Chilenska formen heter den med RODEO.

Sv: Re: Bort Med Rodeo

Fast nu skrev ju trådskaparen om 2 olika ämnen. Läs bättre tycker jag.

Detta forum heter Hästhantering och inte Andra djur...
Tjurar och frågor kring dom behöver väl inte vi besvara..

Antar också att CaliforniaSweed är den, som kan ämnet Roedeo bättre än oss andra....

AM

Sv: Re: Bort Med Rodeo

Kanske Jag!
Jag har upväxt runt Rodeo och det är inte mer djurplågari än en fälttävling. OCH DET HAR INGET MED TJURFÄKTNING ATT GÖRA over huvud taget. Bara där har du rätt i, det är hemskt.

Nej, hästarna behöver inte vara vild men de är hanterat så lite som möjligt och de är absollut inte Brunte från grangården. De är avlat fram precis som dressyr,western och hopphästar är avlat fram för deras individ talang. Vissa bucka och flygger runt bättre än andra.

Remsen som sitter runt "skapet" (det finns faktis sto som är duktiga Bronc hästar också) är där för att sakta/hålla bak deras kraft inte för att göra de tokig. Vissa gånger ser du hästar med ett fårpäls överdrag runt remen för de är känsliga. Det är det samma om du tar en skärp runt din magen spänna det så hårt det går, det gör inte ont men du har svårare för att springa fort.

:bow:

jo men är det inte djurplågeri om hästen kastar sig omkull och gör kullerbyttor för att bli av med ryttaren då? eller det är kanske vad dom brukar göra hemma i hagen?

Re: Sv: Bort Med Rodeo

Är väl inte värre än när en hopphäst störtar över ett hinder...:angel:

AM

Det var precis samma svar jag hade...Eller om Brunte från grangården gör det så köpa de martingail och en vassare bet och allt annat skit de kan hitta på att hålla hästen i formen/under kontroll.:smirk:

Jag läst bra första gången, men titlen fortfarnade stor "Bort med Rodeo" då skulle hon har startat ett annat tråd "bort med Tjurfäktning"!:idea:

men när hästarna bockar, stegrar, kastar sig m.m. så mycket som de gör, då måste dom väl ändå känna nån form av obehag?! de kan inte bara bero på att dom tycker de e roligt och att dom e framavlde till detta?! de tror iaf inte ja....

När ni varit på en rodeo i USA så kan ni väl komma tillbaka och skriva vad ni tycker. Jag lovar att ni har en annan uppfattning efter att ha sett det på riktigt. En bra rodeohäst kostar multum, det är inget vanliga har råd med. Dom behöver aldrig ha bett i munnen dom rids aldrig och dom går med sin flock hela tiden. Dom jobbar ett par sekunder per dag när det är säsong och jag vet faktiskt inte att det går att ha det bättre som häst. Dom är lika ivriga och bocka som hopphästar är att hoppa.

Ja de säkert känna sig nått form av obehag men...

Det som jag tycker är rolig är, Jag kan tror att hästar över hela sverige har nått obehag varje dag fler timmer om dagen men ni ser inte detta. Ni ser en häst som behöver jobba 20 sec om dag några dagar om veckan. För ja, de är fram avlat för det. Om de har en sto som inte vilja bucka så avla de inte på henne. Precis som en trav häst som vill inte trava och en hopphäst som hoppar dålig. Jag är helt säkert att varje häst är jätte glad att har sin mun stängt med en nosgrimma eller nåt redskap som håller huvud ner i ett onaturlig form. Eller har sporrar konstant pumpade i sidorna för en ridpass av 45 min. Och glöm inte att folk vill slänga up en sadel spänna det för hårt och lutar i alla hål som är obehaglig för en häst under rörelse. m.m....

Och jag är inte så korkad att jag tro att de tycker det är kul, inte mer än jag tro en drag häst tycker om att dra runt en vagn med 20 st skrikande barn är kul. Och inte mer en en trav häst har sin huvud spännat upp med grejor överallt. Och vi ska inte glömer allt av de jätte fina vassa bett som alla vill köpa för "Brunte springa bort med mig" eller "han är för het". Gemförelse kan går om för evighet.

Istället för klaga om nåt som du har säkert aldrig sett i verkligheten eller vet så mycket om, Protestar folk som vanvårda deras hästar eller har med riktig djurplågari att göra med.

Pick your battles wisely...

Trams.
Rodeo är inte värre än någonting annat vi utsätter våra hästar för.
(Givetvis förutsatt att vi pratar professionell rodeo som är korrekt genomförd).

Tjurfäktning är en helt annan femma. Det ÄR djurplågeri och förkastligt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 058
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 239
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka