Börjat boxvandra, tips på att bryta mönstret sökes

Sv: Börjat boxvandra, tips på att bryta mönstret sökes

vad skönt att läsa att boxvandrandet blivit åtminstone lite bättre... som sagt inget kul "problem"......
kom på en sak till här apropå detta:idea: .... när min lillgris stod på boxvila hjälpte det oerhört mkt att han fick byta box under dagarna när dom andra gick ut....
kan ju vara nåt att prova... har för mig att du hade en box tom?
att du exempelvis stoppar henne i den hon normalt sett inte står i, ger kvällsmat i den och sen byter tillbaka eller tvärtom, eller något liknande... trots att den andra var mindre.. :)

LillaMy84 skrev:
vad skönt att läsa att boxvandrandet blivit åtminstone lite bättre... som sagt inget kul "problem"......
kom på en sak till här apropå detta:idea: .... när min lillgris stod på boxvila hjälpte det oerhört mkt att han fick byta box under dagarna när dom andra gick ut....
kan ju vara nåt att prova... har för mig att du hade en box tom?
att du exempelvis stoppar henne i den hon normalt sett inte står i, ger kvällsmat i den och sen byter tillbaka eller tvärtom, eller något liknande... trots att den andra var mindre.. :)

Byta tillbaka efter kvällsmaten blir svårt eftersomd e numera går in klockan 22 - 22.30 och då stänger och släcker jag stallet och sen kryper jag i säng själv. Jag går upp vid fem när jag jobbar, så jag måste sova vid elva om det ska funka.

Men det är ju något att prova till hösten om hon fortsätter då, om jag törs (beror på hur stor hon är i höst, jag vill inte hon ska rulla fast)

det behöver ju inte vara exakt den ordningen jag skrev... men som ett litet tips bara ;)
fast nu när jag räknar efter så var det ju nog inte det lättaste med dom tiderna :eek: (phew starkt å gå upp 5)
men men som sagt... kanske nåt å ha till hösten :) ... om problemet tyvärr kvarstår

LillaMy84 skrev:
det behöver ju inte vara exakt den ordningen jag skrev... men som ett litet tips bara ;)
fast nu när jag räknar efter så var det ju nog inte det lättaste med dom tiderna :eek: (phew starkt å gå upp 5)
men men som sagt... kanske nåt å ha till hösten :) ... om problemet tyvärr kvarstår

Jo, fast de går in från hagen 22 - 22.30 så det är bara ett mål inne. De kommer in då, jag släcker och stänger stallet och sen åker de ut 5 om jag jobbar och 7 om jag är ledig. Så det finns ingenstans att byta box så bara för en stund.

Men vi får se till hösten hur det ser ut då, hur stor damen är etc och om problemet kvarstår =)

Nu kan hon förresten inte stå i ponnyboxen, den blir upptagen på söndag. Kommer en ponny hit för inridning =)

tyvärr verkar boxvandringsbeteendet ha blivit ganska befäst trots mina snabba åtgärder. Även om jag tar in vid 22 och slänger ut vid 5 så har hon vandrat, om än lite. Boxleksaken hjälper faktiskt lite, natten den ramlat ner var det mer vandrat än vanligt. Jag har inte SETT henne röra dem, men uppenbarigen finner hon nöje av den. Och hon tar alla anledningar att vandra nu.

Sen hon var föl är hon ju van att jag tar ut Vision för ridtur och lämnar henne själv (båd einne och ute) och det har aldrig varit problem. Nu vandrar hon bara jag tar ut honom på gången. Binder jag upp henne gräver hon..

Idag tog jag in redan vid halvåtta pga ny häst så jag ville ta in i dagsljus. Kele är inte upprörd över att det är en ny häst, hon är kär. Men jag lär få betala för det tidiga insläppet imorgon med en söndervandrad box. Jag stod och tittade på henne i smyg en stund och hon tog en tugga mat, gick ett varv och kastade med huvudet, tog en tugga mat och gick ett varv osv. Jag mår så dåligt när jag ser henne sådär och vet nu verkligen inte vad f*n jag ska göra.

Hon får fri tillgång på mat.

Hon både ser och kan ha kroppskontakt med annan häst.

Det är en häst hon tycker om (läs avgudar)

Stallet är lugnt i sådan omfattning att det gränsar till komatöst.

Hon har boxleksak.

Det hjälper inte att byta box (dock har hon inget emot boxen, hon är född i den där boxen)

Vandrandet började när hon en längre tid bara hagvilat och inte aktiverats pga skada. Nu får hon dock aktiveras igen men det tycks hjälpa föga.

Hon vandrar både när jag är där och när jag inte är där, men mest när jag INTE är där.

Det är tyvärr inte en möjlighet med lösdrift just nu, men till nästa vinter, dock ser jag inte det som en lösning utan mer att dölja symptomen.

Det är INTE ett alternativ att sätta henne i storflock på lösdrift ett tag.

Hon är lugn som en filbunke i allt annat, på nya platser etc.

Tror jag fick med det mesta nu.

Någon annan måste ju varit i samma situation, eller är jag den enda som har en som vandrar under d ehär premisserna?

*s* Patsy fick två Manger Mate i fredags kväll. De var slut lördag morgon. Jäkla ponny!

Det kanske vore så att lugnande i tablettform eller så kan få henne att "stressa av"? Låter iofs som om hon är rädd att du ska glömma bort henne, hon har inte 100% koll på vad du gör hela tiden och det gör henne stressad?

lil-sis skrev:
*s* Patsy fick två Manger Mate i fredags kväll. De var slut lördag morgon. Jäkla ponny!

Det kanske vore så att lugnande i tablettform eller så kan få henne att "stressa av"? Låter iofs som om hon är rädd att du ska glömma bort henne, hon har inte 100% koll på vad du gör hela tiden och det gör henne stressad?

Men borde hon inte dels vara lugn när jag står bara rakt upp och ner i stallet då? Och när jag inte är där?

Det var vandrat imorse men inte så mycket som jag befarat. Men det som var är ju illa nog.

Men hon är väl lugn när du pysslar med henne, eller hur?

Vi har ett gäng "mattebudna" hästar i stallet, nu är de iofs lugna när matte inte är där men OJ så de kan hålla på när hon ÄR där och pysslar med annat eller någon av de andra. De kan vara lugna som filbunkar men när matte kommer så börjar de snurra, prata, banka osv.

Mest en känsla som slog mig.

En häst som är så skadad vid två års ålder är det något att satsa på ???
Hur skall den sen hålla vid ridning/körning om den inte ns kan gå med andra unghästar ??
/Cetzy bara en tanke.

Även småttingar kan göra rejäla vurpor i hagen och gå sönder :(

Behöver inte betyda att de inte läker ut.

cetzyboy skrev:
En häst som är så skadad vid två års ålder är det något att satsa på ???
Hur skall den sen hålla vid ridning/körning om den inte ns kan gå med andra unghästar ??
/Cetzy bara en tanke.

Tja, jag ser inga problem med hållbarheten för att hon varit skadad pga vurpor i hagen. Det är då om hon fått sådana skador/problem av det att man inte blir av med allt och det sen kan ge sämre hållbarhet (någon som det idag inte finns något att tala om).

Men damen har vurpat i hagen just FÖR att hon fått gå med lekkompis, i kuperad hage och busa och vara just unghäst..

Sen så är det NU hon inte får gå i storflock, när hon är frisk (igen) så är det inga problem. Och tills vidare får hon nöja sig med valacken, och närmsta månaden framåt med en fyraårig ponny med som kom igår.

Men visst, jag skulle kunna anse att 'vafan, hästen råkade ut för en olycka, nej den här är inget att ha', fast jag har ingen lust med det, och skulle jag se så skulle jag haft ganska stor omsättning på hästar. Den hästhållning jag har medför oundvikligen en del hagrelaterade skador nu och då. Valacken höll på att stryka med i en, trampade in en pinne på fel ställe i hoven. Sen fick han erlichios (av en fästing man får anta han hittade i hagen)

Claudia2 skrev:
Var får man tag på en Bordeom Breaker??

Det här var visst inte en Boredom Breaker (men de är snarlika), men om du tittar på www.hooks.se dvs Hööks, och söker efter 'Happy Snacker' hittar du den jag har.

lil-sis skrev:
Men hon är väl lugn när du pysslar med henne, eller hur?

Vi har ett gäng "mattebudna" hästar i stallet, nu är de iofs lugna när matte inte är där men OJ så de kan hålla på när hon ÄR där och pysslar med annat eller någon av de andra. De kan vara lugna som filbunkar men när matte kommer så börjar de snurra, prata, banka osv.

Mest en känsla som slog mig.

Jo, hon är som en filbunke när vi gör något, och hon tigger ju om att få göra saker, och det är aldrig riktigt nog (fick HON bestämma skulle jag ägna sisådär 12 h per dygn åt att jobba henne *s*)

Så det kan ligga något i det. Fast tycker ändå hon borde sansa sig när jag inte är där då? Men det kan ju vara flera olika faktorer som spelar in, och en av dem är att hon är lite för käär i matte just nu.

du tror inte att hon börjat vandra pga att hon har ont då??

martha skrev:
du tror inte att hon börjat vandra pga att hon har ont då??

Isåfall är hon knäpp på riktigt :devil:

Vandrandet började ju strax efter att, vad ska man kalla det.. det stora genombrottet kanske? ang hennes hälta kom.

Hon har haft sina problem sen dec 04 (strax innan jul) och varit halt och haft ont. Inte gärna rört sig mer än skritt i hagen, och när man ska sätta fart på henne, inkl på klinik har hon varit som om hon haft sirap under hovarna.

Sen efter att knäna sprutades så ungefär en vecka efter började hon bralla i hagen och röra sig igen, och mycket trevligare än innan. Samtidigt vaknade de övervintrande myrorna och började klia i både knopp och kropp på henne. Ungefär en vecka efter det började hon vandra, och ytterligare en vecka senare var hon på ÅB. Och så framåt och energisk att hon mest larvade sig fram och tillbaka i löpargången. Bjöd finfint under longering och såg som sagt MYCKET bättre ut än innan. Det som var kvar då var en liiten böjprovshälta högerknäet och att hon inte riktigt använde det fullt ut vid longering.

Sprutad med cartophen samma dag, en vecka senare och sen i fredags. Och ser väldigt trevlig ut på lina/vid tömkörning, busar i hagen igen och ser hur trevlig ut som helst även i gegga.

Så det stämmer liksom inte att hon skulle vandra för att hon har ont, hon började vandra när vi fick BORT smärtan. Och hon visar inga som helst tecken på att ha ont annars heller, pigg och framåt och alltid positiv till jobb. Sen kan hon ju ha ont någon ANNANSTANS som ingen har upptäckt, det vet jag ju inte.

ofta har dom ju en cirkulationsstörning nånstans när dom börjar med vandring....rörelse ger cirkulation....hon kanske inte "märkte" detta pga det andra onda hon hade innan...bara teorier....

martha skrev:
ofta har dom ju en cirkulationsstörning nånstans när dom börjar med vandring....rörelse ger cirkulation....hon kanske inte "märkte" detta pga det andra onda hon hade innan...bara teorier....

Borde inte det visat sig på något sätt? *nyfiken* Om hon hade dålig cirkulation borde hon väl visat tecken på det (typ svullna ben eller så?)

Och hon borde kunna stå still 20 minuter i boxen iaf, när hon kan stå 20 minuter på gången och sova, eller 20 minuter och sola/äta/annat i hagen?

Men som sagt, det är ju inte säkert det är EN anledning att hon vandrar, det kan ju vara lite av varje, så eg är väl alla teorier lika goda, men än tror jag på min med myrorna. Dvs att lösningen är mer aktivering/hårdare jobb. Men det kommer ju i så fall visa sig på sikt. Vi har ju ÅB den 15:e och då får jag ju svar både på hur hon mår i kroppen, och besked om vilken nivå jag då kan aktivera henne.

Jag kom att tänka på en sak när jag läste igenom denna tråd. Min gamla arab köpte jag från en ridskola, flyttade ut honom till ett stort stall på landet med en massa hästkompisar och stora rejäla hagar. Han fick en stor box. Jag trodde jag gav honom en underbar pension.

Men tji fick jag. Hästen vantrivdes å det grövsta och började boxvandra, rejält också :crazy: Sen så blev han ju halt och eländet var i full gång. Som en sista desperat åtgärd flyttade jag tillbaka honom till ridskolan där han fick en box brevid sina gamla kompisar. Han slutade boxvandra, fick livsglädjen tillbaka och kom sakta men säkert tillbaka så vi kunde rida igen.

Kan det vara så att din häst helt enkelt har tråkigt och tycker tillvaron är alldeles för lugn? Min nuvarande arab trivs även hon i stall där det är mycket liv och rörelse. Hon har ju haft långa boxvilor pga fång och klarat de utan problem. Det absolut allra roligaste hon vet är att få åka på tävling där det verkligen händer saker :banana:

cassina skrev:
Jag kom att tänka på en sak när jag läste igenom denna tråd. Min gamla arab köpte jag från en ridskola, flyttade ut honom till ett stort stall på landet med en massa hästkompisar och stora rejäla hagar. Han fick en stor box. Jag trodde jag gav honom en underbar pension.

Men tji fick jag. Hästen vantrivdes å det grövsta och började boxvandra, rejält också :crazy: Sen så blev han ju halt och eländet var i full gång. Som en sista desperat åtgärd flyttade jag tillbaka honom till ridskolan där han fick en box brevid sina gamla kompisar. Han slutade boxvandra, fick livsglädjen tillbaka och kom sakta men säkert tillbaka så vi kunde rida igen.

Kan det vara så att din häst helt enkelt har tråkigt och tycker tillvaron är alldeles för lugn? Min nuvarande arab trivs även hon i stall där det är mycket liv och rörelse. Hon har ju haft långa boxvilor pga fång och klarat de utan problem. Det absolut allra roligaste hon vet är att få åka på tävling där det verkligen händer saker :banana:

Uttråkad är hon HELT klart. Sen om det skulle hjälpa om hon fick flytta till någonstans med mer liv och rörelse vet jag inte. Spontant är jag väl lite tveksam, då hon t ex när hon är på klinik har samma beteendet. Dvs rastlös i boxen men lugn utanför boxen alt när hon får uppmärksamhet. Jag tror mer det handlar om uppmärksamhetssökande än att 'ha något att titt a på'. Hon är verkligen som ett häftplåster nu och hon är klistrad på mig om jag går ut i hagen, och skulle som sagt gärna vilja jobba, jobba, jobba.

Sen är det inte ett alternativ att stalla henne på en stor anläggning heller. Dels har de utetider och hagar som skulle få henne att gå i taket (och mig *s*) och sen är det en ekonomisk fråga med. Jag har inte råd att stalla två hästar på stor anläggning, plus bensinkostnader etc. (även om jag jade tyckt hagar och korta utetider var okej alltså)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 262
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar