Börjat boxvandra, tips på att bryta mönstret sökes

Sv: Börjat boxvandra, tips på att bryta mönstret sökes

:-) skrev:
Att beteendestörningar utvecklas beror alltid på att hästen hindras från att utöva en del av sitt naturliga beteende. Så är även fallet med din häst även om det kankse inte verkar så. Något är fel i hennes omgivning, annars skulle hon inte boxvandra. Beteendestörningar existerar inte hos vilda hästar, det är något som vi människor "skapat" då vi domesticerat hästen.

Vissa hästar är dock mer benägna än andra att utvekla beteendestörningar än andra och det kan hända att du har en väldigt känslig individ. Det du tycker är en tillräckligt stor hage eller tillräckligt med kompisar kanske inte hon håller med om? Eller så kan det helt enkelt vara så att det är den tid hon blir instängd i en box som blir för mycket för henne. Även om det är mindre tid än vad de flesta hästar tillbringar i box.

Jag håller henne i box, och det är ju det som ffa skiljer henne från hennes vilda kusiner. Och det är ju just det hon reagerar på eftersom hon är alldeles perfekt i alla andra miljöer. Hon kan stå och sova uppbunden på stallgången i två timmar t ex.

Men jag tror inte att hon PLÖTSLIGT 'kom på' att saker och ting inte passade, utan jag tror som sagt var fortfarande på att någonting utlöste det. Jag håller jufast vid min ursprungliga teori som en av de stora anledningarna. Hon började må bättre och hade och fick en MASSA myror i kropp och knopp, och som överslagbeteende började hon boxvandra. Boxvandringen HAR ju minskat sedan hon fick klartecken att börja aktiveras. Men det är fortfarande mindre än hon vill, hon vill att jag ska göra saker med henne hela tiden. Sen kom första brunsten som kan ha spelat in.

Och beror det på detta så kommer det att försvinna med lite tid iom att hon (förhoppningsvis) får klartecken att göra mer och mer saker, och samtidigt kommer till nivån när det är dags och behövs smältas alla nya intryck.

Men jag vet av erfarenhet att har ett stereotypt stresshanteringsbeteende blivit rotad kan det vara OMÖJLIGT att få bort det även om du tar bort ALLA anledningar hästen hade att utföra det. Exakt hur lång tid det tar att nå dit vet jag inte, men jag är väääldigt angelägen om att beteendet inte ska bli en ovana som hon gör 'på rutin'.

Då ska jag var helt ärlig mot dig, Alex. (hoppas ingen sätter dit mig) Min nordikille på ca 160cm i mankhöjd hade jag i den delen av stallet där vi bara har 2,20 m i takhöjd, 2 m till bjällkarna. Inga probblem alls och det var bara under en kort tid tills hans riktiga box var färdig. Är hon 150 så ska det ju vara 50 cm till bjällkarna och 70 cm till taket, det borde räcka eftersom de antagligen itne kommer att vara inne så mycket. Det är inget jag rekommenderar för alltid, men för en månad borde det gå. Synd att du inte kan ha lösdrigft i stallet.

Jag vet inte så mycket mer än att det kan mockas för hand om man inte kommer till med maskiner, alltså den hjälkpen man kan hyra.

Enya skrev:
Då ska jag var helt ärlig mot dig, Alex. (hoppas ingen sätter dit mig) Min nordikille på ca 160cm i mankhöjd hade jag i den delen av stallet där vi bara har 2,20 m i takhöjd, 2 m till bjällkarna. Inga probblem alls och det var bara under en kort tid tills hans riktiga box var färdig. Är hon 150 så ska det ju vara 50 cm till bjällkarna och 70 cm till taket, det borde räcka eftersom de antagligen itne kommer att vara inne så mycket. Det är inget jag rekommenderar för alltid, men för en månad borde det gå. Synd att du inte kan ha lösdrigft i stallet.

Jag vet inte så mycket mer än att det kan mockas för hand om man inte kommer till med maskiner, alltså den hjälkpen man kan hyra.

Jag ska inte sätta dit dig iaf. Men alltså, det är inte 2.20 till taket ens *och så hoppas vi ingen sätter dit mig* Det är därför jag inte har stallet där t ex, det var för lågt i tak.

Jag ska mäta exakt hur högt det är i tak imorgon, både från (rent) golv till tak, och dels från gödsel till tak.

Och som sagt, går allt som det ska har jag lösdrift till nästa vecka.

Jag har förresten 'miniligghall' i hagen. Uteboxen står öppen, lågt i tak där med (2.20 kanske? INte lika lågt som i ladugården och inga bjälkar), är kanske 4*5 meter eller något sådant. Men där vill hon inte gå in (och valacken absolut inte, men jag klandrar honom inte, han stod där i 8 veckor på boxvila och för honom är det en tortyrkammare). Kele har stått ett par dagar på boxvila där med, men sen hon tjongade huvudet i taket när hon vevade med huvudet och kastade sig bakåt (jag råkade skrämma henne) så går hon inte in där frivilligt heller.

Jag har försökt få hästarna att gå in i ladugården för att se HUR långt det är i tak med gödseln där. Jag kan ju stå där utan att slå huvudet liksom (iofs stod jag på den lägre delen då, men det kan väl hästarna med isf) men de blåvägrar att gå in ens med matmuta. Jag kan leda in dem med VÄLDIGT mycket övertalning men de drabbas av klaustrofobi och vill ut pronto och är inte minsta avslappnade. Jag har dock inte 'tjafsat' med dem om det eftersom planen hela tiden varit att ha dagtidslödrift där iaf, och då är det dumt omd e redan innan sammanknippar det med otrevligheter.

Men som sagt det är nog inte mer än två meter till tak (och lägre till bjälkarna) frånr ent golv, och så drar man av fårskiten så. Och sen dra av lite för mer strö, lär ströa rätt ordentligt på det där om Keles luftrör ska fixa det (är gammalt hö nedtrampat i fårskiten med, därför det blivit så högt och sluttar, det är högre mot foderhäcken där det dragits ut mest hö) =/ Men jag ska mäta exakt imorgon bitti och lämna rapport!

Editerat och tillagt: Äh vad fan, nu vill jag veta, så nu går jag ut och mäter. Endera rapporterar jag exakt mått om en stund, eller så har jag blivit överfallen av hemska saker som gömmer sig i mörkret och dött ;)

Senast ändrad:

Nu har jag mätt. Och var väl tur det eftersom den där gödseln gjorde att man lurade sig på det ÄKTA måttet.

Från rent golv till tak är det 2.45 m.
Från rent golv till bjälke (det sitter många bjälkar och TÄTT som bara fan) är det 2.13 m
Från LÄGSTA stället på gödseln till bjälke är det 1.58 m
Från LÄGSTA stället på gödseln till tak är det 2 m.

Jag mätte aldrig på högsta stället på gödseln, det kändes irrelevant. Konstaterade dock tacksamt att den har brunnit ihop ännu lite mer sen sist jag tittade på den (dvs den ser mindre ut, skitsamma om det bara lurar ögat och är lika tungt ändå, det KÄNNS mindre när den packats ihop ännu mer)

Jag förutsätter att golvet är jämnt därunder btw..

Kele är 150 cm i mankhöjd, ca 155 över baken.
Valacken är 1.47 och klaustrofobisk som få (och Kele gör som (plast)pappa gör. Därför är jag lite oroad att det inte ska funka med lösdrift.. Valacken är uppvuxen på lösdrift, men när jag försökt ställa om förr (till lösdrift i stallet, dvs hööögt i tak) så har han KONSEKVENT vägrat använda den - alls =/ Men jag ska prova, innan dess vet jag ju inte. Och man kan ju uppmuntra dem att använda den i början genom att servera all mat där och så.

Senast ändrad:

Alexandra_W skrev:
Sen kom första brunsten som kan ha spelat in.

Bara en tanke, kan inte vandrandet ha samband med brunsten då? Du vet, tonårshormoner som far omkring, vårkänslor osv? ;)

Min häst klarade takhöjden utan problem då han stod där, tycker att om han försöker stegra ( det är han för lat till) och slår i huvudet så får han baskemig skylla sig själv!!
Fast nu bor han i sin nya box.

Jag hade aldrig gått ut nu!!! Jag är hemskt mörkrädd och hade dött av ren rädsal för att dö!!!

I dag har jag slagit ut väggen mellan de två precis godkända ponnyboxarna. Det skulle göras tidigare, men det blev det ju itne... fast nu har jag gjort det så shettisen har en stor hästs box nu. Han verkade nöjd när jag lämnade honom.

Enya skrev:
Min häst klarade takhöjden utan problem då han stod där, tycker att om han försöker stegra ( det är han för lat till) och slår i huvudet så får han baskemig skylla sig själv!!
Fast nu bor han i sin nya box.

Jag hade aldrig gått ut nu!!! Jag är hemskt mörkrädd och hade dött av ren rädsal för att dö!!!

I dag har jag slagit ut väggen mellan de två precis godkända ponnyboxarna. Det skulle göras tidigare, men det blev det ju itne... fast nu har jag gjort det så shettisen har en stor hästs box nu. Han verkade nöjd när jag lämnade honom.

*skrattar* Jag är ganska van, jag måste ju ut i mörker en massa ggr/dygn till hästarna hela vinterhalvåret. Men jag tyckder ladugårdne är läskig, det bodde en massa råttor där förr och jag har fortfarande inte hämtat mig från när jag öppnade dörren där och typ HUNDRA jävla stora äckliga råttor flydde åt alla håll (jag smällde igen dörren fort som fan och vägrade gå dit på ett halvår typ)

Där rök den idén ju! Du kan aldrig ha dem där NU- men säkert när skiten är borta och det blir nog bra om du är kall och lägger all mat där och inte låter dem tigga tills ig boxarna igen. Tror att de nog är så smarta att de går in där när de upptäcker att Fan, matte gör inte som vi vill!
Hoppas att du får hjälp med mockningen så att du får ut hästarna dä så fort som möjligt för Keles skull.

Hannely skrev:
Bara en tanke, kan inte vandrandet ha samband med brunsten då? Du vet, tonårshormoner som far omkring, vårkänslor osv? ;)

Jo, precis det jag menade med att den kan ha spelat in. Fick som sagt tips av en annan på annat forum som har ett sto som vandrar ibland att den vandrar massor under brunst, och knappt nåt alls annars. Då jag kom att tänka på att det faktiskt började ganska kort tid innan hon brunstade första gången. Sen om det är HELA svaret vet jag inte men det kan ha spelat in mer eller mindre (och då går det ju tack och lov över). tror som sagt det är lite av varje som startade det, myror, brunst, vår.. etc.

Och nog är det tonårshormoner allt, hon betedde sig som en HINGST vid hopsläpp med fyraårsstoet i söndags. Vi var nästan säkra på att galenpannan skulle hoppa upp.. :crazy: Hon dansade runt som en hingst med krökt nacke, körde hela uppvakningsrejset, hälsa, nosa, flirta, impa etc. För att sen nosa, nosa bak längs halsen, nafsa i knäna, fortsätta bakåt, nafsa i flanken osv osv. Ett tag så var hon bara en tanke ifrån att faktiskt hoppa upp, men tack och lov nöjde hon sig med att uppvakta mer. Det är inte lätt att vara liten och gå i vuxenskolan, man kan inte bara drabbas av identitetskriser, man kan drabbas av könstillhörighetskriser med ;)

Hon 'uppvaktar' mig med ibland, snusar överallt på mig och kör de där mjuka 'mullergnäggningarna'. Jag känner mig inte helt bekväm med det, hon har aldrig gjort mer elller visat ansats att göra mer och inte brustit i respekt för mig, men när hon börjar nafsa mig i knävecken kommer jag fly kan jag meddela ;)

Enya skrev:
Där rök den idén ju! Du kan aldrig ha dem där NU- men säkert när skiten är borta och det blir nog bra om du är kall och lägger all mat där och inte låter dem tigga tills ig boxarna igen. Tror att de nog är så smarta att de går in där när de upptäcker att Fan, matte gör inte som vi vill!
Hoppas att du får hjälp med mockningen så att du får ut hästarna dä så fort som möjligt för Keles skull.

Oja, när det är urmockat så är ju takhöjden till och med laglig. Om jag så lägger 20 cm bädd där så är jag laglig =) SOms agt, gödseln lurade mig på det äkta måttet som var högre än jag trodde.

Jo, förhoppningsvis går de in där, annars får de väl stå på box ett par veckor till tills betet, då har jag iaf fått ett avbrott i boxvandrandet.

Sen som sagt, det ÄR mindre nu, det är inget 'rundbanespår' i boxen på morgnarna längre, men det är inte orört heller. Så kanske skulle det ändå 'ge sig' på säg en månad till. Men jag tar hellre det säkra före det osäkra.

Det är lite roligt det där med tonåringar... Jag var ju på klinik med min treårsVALACK för två veckor sen (han kastrerades för ett år sen och var knappt nåt hingstig då ens), och när vi lastade ur växte han en decimeter, fick nacke och passagerade in i stallet. Helt klart urskoj att komma till en ny plats med okända hästar att impa på :)

Du ska ha jättelycka till då, så får du önska mig lycka till med min halta krake. Som faktiskt boxvilar och jag kan anta att du vet vad jag anser om boxvila :(

/Zenith

Jag har en sådan boll man har till hundar och lägger godis i till henne (finns även som häst variant dock 3-400 kr dyrare än hund varianten samt att den är lite mindre.)
Fyller den med pellets eller något annat och ger vid kvällsfodringen. Hon har att göra ett bra tag och tycker att den är riktigt kul.

Jag gör betydligt mer än skrattar när jag läste ditt inlägg- vilket asgarv det blev!! Jag kan se framför mig att du ser råtterna, får stooora runda ögon och bommar igen dörren utav bara fan igen.!
Usch, nu underr vintern har jag haft hjälp med att hämta hästarna, men det var bara för att jag skulle slippa gå 500 m till hagen och hämta en häst och 500 m hem och sedan 500 m till hagen igen och hämta två hästar och 500m hem igen- i mörker!Jag hadein te vågat ensam....så därför kommer mina hästar ut när det är ljust och in när det är ljust nu när jag bara har två hästar som jag kan ta en i var näve. Fast nu är det extra jobbigt för grannarna kör en massa traktorer till och från åkrarna ca 100 gånger om dagen och nog fan ska det komma en traktor varje gång jag går med hästarna!!!De är visserligen hyfsat trafiksäkra, men de kör ju inte lugnt så jag är rädd att OM hästanra sliter sig , att en av dem ska bli påkörd. Det har till och med gått så långt att jag har funderat på att låta de vara ute på natten och inne på dagen .

Men vad är det lagliga måttet mellan golv och tak för häst då??

Enya skrev:
Men vad är det lagliga måttet mellan golv och tak för häst då??

Minst 2.20 m från golv till bjälke. (Vissa inspektörer är snälla och mäter till tak dock, men det kommer jag knappast undan när det är så tärr mellan bjälkarna som här). Det är MINIMI och det ska alla hästar ha (töntigt nog). Sen om det är en större häst så är det hästens mankhöjd ggr nåt mått..1.5 kanske, minns inte exakt. Men det som gäller som minimått för mina är 2.20

Så minimimåttet är 2,20 för ALLA hästar och om man vill vara trevlig och har möjlighet så är 1,5gånger mankhöjden att föredra?

Hannely skrev:
Det är lite roligt det där med tonåringar... Jag var ju på klinik med min treårsVALACK för två veckor sen (han kastrerades för ett år sen och var knappt nåt hingstig då ens), och när vi lastade ur växte han en decimeter, fick nacke och passagerade in i stallet. Helt klart urskoj att komma till en ny plats med okända hästar att impa på :)

Haha, känner igen det där lite.

Min valack är kastrerad som tvåårng, innan han ens fattat vad han skulle med kulorna till (han vars en i det avseendet). Är tvärcool på nya platser etc. Araber dras ju med en del fördomar om 'hispiga araber' och så, men han brukar omvända de flesta. Inklusive veterinären vi hade när han hade spiktrampet och åkte in och ut på klinik.

Iaf, så besök fem eller något så var det tydligen kastraktionsdag på kliniken, hela dagstallet FULLT med hormonstinna hingstar. Dessutom hade veterinären någon veterinärkollega. Nåväl, vetkollegan tycker att 'det är ju en arab, kanske bäst vi undersöker i boxen'. Min vet säger då 'nejenj, vi kan ta ut den, här ska du få se en TREVLIG arab, oerhört väluppfostrad och lugn'. Jag log glatt. Och tar ut min väluppfostrade, coola arabvalack, som dock nog blivit yr i huvudet av allt testosteron i dagstallet för han passagerar ur boxen med krökt nacke, VRÅLAR och får sen korn på en drogad hingst som leds iväg för kastraktion och beslutar sig för att vildhingsten Allan Ballan (min valack) minsann ska döda den där konkurrenten, och glatt vrålar igen och slänger ut frambenen mot den andra hingsten. Jag höll på att sjunka genom jorden av skam. Sabla häst.Och min veterinär hade ett fasligt sjå att förklara för vetkollegan att hästen normalt inte AAALLS brukade bete sig sådär och.. Vetkollegan såg skeptisk ut, och jag tror inte han ändrade uppfattning om nerviga araber, trots att valacken snart blev valack igen och resten av dagen skötte sig fin :angel:

Enya skrev:
Så minimimåttet är 2,20 för ALLA hästar och om man vill vara trevlig och har möjlighet så är 1,5gånger mankhöjden att föredra?

Såhär är det, minimimåttet är 1.5*mankhöjd, dock lägst 2.20

Så har du en shettis på 1 m blir 1.5*mkh 1.5 m, Det är dock lägre än 2.20, och 2.20 är minst så det ska vara 2.20 iaf.

För en häst på 1.47 i mkh blir det 2,22 m

För en häst på 1.5 m i mankhöjd blir det 2.25 m.

Så man kan förenkla och säga att för ponny upp till maxad D är det minst 2.20 m. Sen är det 1.5* mankhöjd. Din nordis på 1.60 ska alltså ha 1.6*1.5 = 2,40 meter.

Hängde du med?

Senast ändrad:

Och jag som trodde att den tillfälliga boxen var jätteolaglig!!! Då fattades det ju bara 20 cm. Jaha där ser man. Alltid lär man sig något nytt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 262
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar