Sv: Börjat boxvandra, tips på att bryta mönstret sökes
Cut3Leo skrev:
Hej..en spegel kan ju funka men det låter mer som om det kan bli farligt eftersom det är en unghäst kanske hon skadar sig istället..:S
Jag skulle vilja veta vad hon har för skada innan jag kan säga något. Jag har nämligen en valack hemma som fick hovbensfraktur och han fick stå ett år... i liiten hage på 4*4 m.hehe.. fullblod också.
När han började blir bättre så sa veterinärerna en sak men jag kände vad som var rätt för min häst och man får trotsa lite ibland om han har kunskap om frakturen. eller skadan.... vad är det veterinärerna säger då? För dom säger alltid EXTRA försiktigt vad du ska göra liksom.... men alla tips du fått är ju sånt som går rätt fort för hästen och vissa tröttnar rätt fort... man vågar ju inte tömköra heller för nåt kan ju hända..:/
Det här var väl inte jäättebra inlägg men jag tycker synd om dig..
och hästen
Ska försöka komma på nåt..
Lycka till!
Jag missade spegeltipset *skäms* Sen ang skaderisken så finns det ju sådana där speglar som inte kan splittras och skada. Dock måste jag erkänna att speglar är utanför min budget just nu tyvärr =/
Sen, var frågan om vad för typ av skada till mig? Isf så är det inte så 'allvarligt' egentligen sett ur konvalescentsynpunkt. För att göra en lång historia kort så vurpade damen i hagen innan jul, ådrog sig muskelskador och då upptäcktes även spåren efter en gammal vurpa ännu tidigare. Vilade först, sen behandling och mer vila och sen var hon mycket bättre men den bakbenshälta som fanns kvar satt i knäleden så hon behandlades i båda knälederna.
Under denna period så fick hon gå i hage som vanligt om hon höll sig hyfsat i schack, men inte göra mer. Vila i vanlig hage helt enkelt. Funkade finfint tills hon började känna sig bättre (dvs efter ledsprutningen) då damen fick myror i både kropp och knopp. I samma veva kom boxvandringen.
Någon vecka därefter var vi på ÅB och damen är bättre men inte riktigt bra så i.m. behandling och hagvila, men nu fick hon aktiveras med tömkörning i skritt, trav mot slutet. Jag har dock 'fuskat' lite i trav med för att släppa ut lite ånga (hellre lite fusk i kontrollerad trav än en pigghetsexplosion).
Damen är dock rätt rejält pigg just nu (och tog idag grannens traktor som hon absolut inte är rädd för, som en anledning att explodera
)
Men sen hon fick klartecken att 'göra' lite och jag skaffade leksaker och ökade utevistelsen till max (15 - 17 h/dygn) så har boxvandrandet minskat. Dock märkte jag tyvärr att det till viss del blivit befäst då hon boxvandrade hysteriskt när jag lämnade henne ensam i stallet idag, något som normalt inte bekommit henne.
Vi har nytt ÅB om 2 veckor (den 15:e) och då hoppas jag hon ska bli hältefriskförklarad.
Just nu så 'jobbar' hon (med viss variation) 2 dagar, vilar en, jobbar 2 osv. Jobbet är tömkörning, promenader samt att jag fuskat lite på volt genom att lära henne tömkörningskommandona, och nu och då ta henne på stor volt, ffa i skritt, ett par varv, för att ge henne något att tänka på. Vi har introducerat sadel och bettverkan utan problem. Men det gäller att ge henne saker att tänka på så frekvent som möjligt, eftersom damen är PIGG nu och uppenbarligen känner sig frisk och kry (och ser fräsch ut, fast hon busar inte i hagen igen vilket oroar mig..)