Börjat boxvandra, tips på att bryta mönstret sökes

Sv: Börjat boxvandra, tips på att bryta mönstret sökes

alpha skrev:
OK. Då har vi avklarat fri tillgång till grovfoder och kontakt med andra hästar. Då återstår bara lobotomi, alltså.

Om det inte räcker att tömköra henne så känns det som ett aktuellt alternativ - ja :devil:

He he. Sorry. Men du har uppfyllt alla "krav" för att förhindra att hästen utvecklar s.k. onormalt beteende, så vida jag inte har missat något. Då kvarstår bara det faktum att du har en individ som är neurologiskt funtad med tendens till att utveckla stereotypier.

alpha skrev:
He he. Sorry. Men du har uppfyllt alla "krav" för att förhindra att hästen utvecklar s.k. onormalt beteende, så vida jag inte har missat något. Då kvarstår bara det faktum att du har en individ som är neurologiskt funtad med tendens till att utveckla stereotypier.

Mm, men jag är egentligen inte förvånad att det ligger 'nära till hands' för henne när hon blir uttråkad över vissa gränser. Hon har rätt 'rörligt' huvud, lär sig otroligt kvickt och älskar att lära sig. Lite allmänt lite (för) lätt att få 'myror i kroppen' med. Hon kan te x tramsa runt när hon står lös bara för att dte går, för att stå komatös och soova när man binder upp henne och gör samma sak.

Så, kvick i huvudet och lättuttråkad med rastlöshetstendenser - man kan inte skaffa så mycket bättre grund för att lätt 'snappa upp' stereotypbetenden tror jag :crazy:

Jag tror faktiskt inte att det är så bra att "aktivera" stressade hästar i boxen också....jag har själv en treåring(hingst) som har vandringstendenser..jag kan ju alltid kastrera om det är så.....men han är också intelligent o kvick och det gäller att få dom trötta i skallen.....och det tror jag inte man får genom att hänga in än de ena o än det andra i boxarna, utan det kan om man har otur bli värre istället.....

Jag maste faktiskt halla med. En hast som boxvandrar ar stressad av nagon anledning, och de behover mindre aktivitet for att kunna slappna av.
Dessutom tror jag inte att Alex_W's unghast har utvecklat denna "ovana" pga att hon har myror i kroppen, da Alex faktiskt har n bra hasthallning. Daremot tror jag att det ar nagonting hon haft fran borjan, men mognat in i numera.

Alex_W: Testa med att satta in en spegel i boxen. Enligt statistiken hjalper det 80% av alla boxvandrare. Det ska ha en lugnande effekt att kunna se sej sjalv. Jag tror att du jar gjort resten du kan gora.
Dessutom hoppas jag att du har bra kondis om du tankt att tomkora henne i trav pa rakt spar.

ramonarunds skrev:
Jag maste faktiskt halla med. En hast som boxvandrar ar stressad av nagon anledning, och de behover mindre aktivitet for att kunna slappna av.
Dessutom tror jag inte att Alex_W's unghast har utvecklat denna "ovana" pga att hon har myror i kroppen, da Alex faktiskt har n bra hasthallning. Daremot tror jag att det ar nagonting hon haft fran borjan, men mognat in i numera.

Alex_W: Testa med att satta in en spegel i boxen. Enligt statistiken hjalper det 80% av alla boxvandrare. Det ska ha en lugnande effekt att kunna se sej sjalv. Jag tror att du jar gjort resten du kan gora.
Dessutom hoppas jag att du har bra kondis om du tankt att tomkora henne i trav pa rakt spar.

Varför tror du inte det är pga myror? Jag är helt övertygad attd et är pga myror. Hon visar liksom vääldigt tydligt att hon har TRÅKIIIIIIGT nu (det märks även i övrigt).

Men det borde visa sig ganska fort om det är myror eller annat eftersom hon får börja tömköras, och försvinner då boxvandringen lika snabbt som den kom så är ju problemet löst. Annars har jag.. problem.

Ang aktivera boxen eller ej så kan jag förstå båda synsätten, men väljer nu att inte ta ställning själv, just nu är det primära för mig att här och nu bryta boxvandringen INNAN det blir befäst. Sen kommer betet och sen är det inte installning förrän till hösten igen, och då ska hon förhoppningsvis inte 'plocka upp' det igen. Men får hon hållas nu fram till betet så är jag rädd att hon har lärt sig det.

martha skrev:
Jag tror faktiskt inte att det är så bra att "aktivera" stressade hästar i boxen också....jag har själv en treåring(hingst) som har vandringstendenser..jag kan ju alltid kastrera om det är så.....men han är också intelligent o kvick och det gäller att få dom trötta i skallen.....och det tror jag inte man får genom att hänga in än de ena o än det andra i boxarna, utan det kan om man har otur bli värre istället.....

Det är just det där att aktivera knopp och kropp så hon blir 'trött i huvudet' som jag anser är lösningen (och bristen på dylik aktivering är orsaken till att hon börjat vandra). Men det har ju varit svårt att ordna det, annat än genom 'tänkövningar' som inte varit tillräckliga.

Men nu får jag ju tömköra, och jag tror faktiskt det räcker, hon får röra lite på benen samtidigt som det är massa nytt att ta in och massa saker att smälta.

Hej! om du har tur så är det kanske bara en unghästgrej som växer bort. unghästar har ju rätt mycket myror i kroppen vissa perioder.
det spelar nästan ingen roll hur man försöker aktivera dem, de är ändå lite lätt missnöjda med nåt. våran var sån i höstas, men nu är han bara trött istället så nu får han vara ett tag.
Hon kanske har växtvärk? det är ju möjligt att boxvandringen försvinner över sommaren om hon ska gå på bete. det är bara att hoppas.
/ sanna.

Nu har jag blivit så desperat att jag köpt en Bordeom Breaker. Jag som fnyst åt dylika ting och tyckt det varit trams och inte fattat hur folk kunnat lägga pengar på dylikt (undantag boxvilehästar då) istället för att släppa ut hästen mer eller ge den mer mat... Hrm..

Men efter att igår ha studerat damen ta en tugg kraftfoder, gå ett varv i boxen, ta en tugga kraftfoder och gå ett varv i boxen etc, och sett det djupa spår hon arbetat upp till morgonen (efter 10 h inne) så ansåg jag att jag MÅSTE bryta det här nu och inte törs lite på attd et räcker med 'bara' aktivering a la tömkörning.

Så, hon har fått en Boredom Breaker (en jollyball i botten, sen en hållare för en manger mate, en sån här godisslicksten). Och jag hoppas den är något intressant iaf. Och så ska jag hänga upp kålrötter och morötter med. Samt att jag from idag kommer ta in 22 och ut 06, så det bara blir 8 h inne. Hjälper inte det så vet jag ärligt talat inte vad fan jag ska göra. Då är det nog bara kvar att binda upp kraken, även om jag tycker det är väldigt fel ände att angripa problemet på så har jag verkligen inte fler tips för att bryta det här NU om inte leksaker och ännu mer utetid hjälper.

ta en tugg kraftfoder, gå ett varv i boxen, ta en tugga kraftfoder och gå ett varv i boxen etc

hua... låter precis som min... (iof när han är själv inne och det händer något utanför fönstret :crazy: ) inte kul att se när "joakim von anka-spåret" blir djupare å djupare :(

men det slog mig... är hon hög eler låg i rang mot sin kompis? hon kanske kan tänkas behöva en lite "privat" hörna...? alltså kanske om man provar att skärma av halva boxen mot grannen så att hon får välja själv om hon vill se sin kompis eller vara ifred.... en liten tanke bara :)

LillaMy84 skrev:
hua... låter precis som min... (iof när han är själv inne och det händer något utanför fönstret :crazy: ) inte kul att se när "joakim von anka-spåret" blir djupare å djupare :(

men det slog mig... är hon hög eler låg i rang mot sin kompis? hon kanske kan tänkas behöva en lite "privat" hörna...? alltså kanske om man provar att skärma av halva boxen mot grannen så att hon får välja själv om hon vill se sin kompis eller vara ifred.... en liten tanke bara :)

Hon är lägre i rang, men inte så hon är rädd för honom eller så, hon är ju uppväxt med honom. De står gärna och både kelar och 'burbråkar' över boxdörrarna och har ofta noskontakt över väggen mellan boxarna.

Jag har smygkikat på dem ganska mycket senaste dagarna, för att se så vandrandet inte beror på att valacken börjat stressa/störa henne eller så, men han står snällt och äter eller dåsar, och varken bryr sig om hennes vandrande eller stressar igång henne.

Jag skulle ju kunna prova att höja väggen igen (den var hög från början men när jag avvande henne sänkte jag den då hon sökte väldigt mycket stöd från valacken och var lugnare om hon kunde se honom och så) men med tanke på att han är hennes stora mentor i livet och hennes plastpappa så tror jag inte det skulle göra någon positiv skillnad iaf. Men ska ge 'leksakerna' ett par dagar, annars ska jag prova höja väggen igen (kan ju sätta filtar så jag ser, och spika brädor om det hjälper)

ja en filt kan vara bra :) bara för att testa... kan ju ha liksom, inte täck hela vägen heller utan kanske bara halva skiljeväggen eller så, så att hon kan välja vilket som...
håller tummar för att det löser sig :)

Tog in hästarna medvetet tidigt, vid halvnio. Kele kikade en del på nya leksaken men åt sen sin mat. Var nyss ute och nattade (tidig nattning, matte trött och blev inring på jobb imorgon) och hon har inte vandrat, men hon har inte ätit på varken slickstenen, morötterna eller kålroten. Däremot kanske hon lekt med dem.

Vision fick kåltor och morötter i snöre han med. Det tog honom exakt tre minuter att räkna ut hur man skulle göra och ta den första moroten, och inte speciellt lång stund innan allihop var borta. Han är rätt intelligent den där herren ;)

Får väl se hur det ser ut hos Kele imorgonbitti.

Om man har unghästar så som du har din så får man just alla dessa bekymmer du har med vandring, hältor, betendestörningar och senare i livet så får man dåligt hållbarhet för ridning. Ju mer du behandlar och har henne att ta det lugnt ju mer förstör du för framtiden-hur hårt det än kan låta.......
Släpp henne i en unghästflock, blunda för hur den ser ut och hämta hem den om ett år eller två så kanske du kan rädda henne så att den iallafall håller för ridning.

Djurjouren skrev:
Om man har unghästar så som du har din så får man just alla dessa bekymmer du har med vandring, hältor, betendestörningar och senare i livet så får man dåligt hållbarhet för ridning. Ju mer du behandlar och har henne att ta det lugnt ju mer förstör du för framtiden-hur hårt det än kan låta.......
Släpp henne i en unghästflock, blunda för hur den ser ut och hämta hem den om ett år eller två så kanske du kan rädda henne så att den iallafall håller för ridning.

Nu hoppas jag att du fått både en och tre saker om bakfoten? :eek:

Du tycker alltså att jag skulle ha slängt ut en häst som är/var sned i bakkärran, halt bägge bak, muskelskador och muskelspänningar samt dessutom ledreaktioner till följd av det tidigare nämna, och släppa henne i en unghästflock? Samma häst som spontant rört sig så lite/sakta som möjligt, som inte ens med uppmuntran har velat röra sig och som haft uppenbart ont när hon gjort det?

Jag ser inte att häststackaren skulle vara hjälpt av dessa omständigheter och jag ser inte hur hennes hållbarhet skulle kunna påverkas annat än negativt. Med lite tur skulle jag få hem en häst det tog år att få rätsida på, med lite mindre tur skulle jag få hem en 'bara slå ihjäl och gräva ner'- häst med pålagringar.

Men, två veterinärer och en mycket erfaren equiatriker KAN ju ha fel, vad vet jag? *ironisk*

Jag är ingen vän av att linda in hästar i bomull och behandla dem med silkesvantar, men jag är ingen vän av att plåga dem medvetet heller, eller låta dem gå och ha ont/vara halta etc.

Men jag lovar att uppdatera dig om hur damens framtida hållbarhet blir/inte blir, trots mina hemskheter med behandling och hagvila i stora, kuperade hagar med lekkompis, och de är där 12 - 16 h/dygn.

Sätt henne i ponnyboxen ett tag. Den är ju mindre så hon får ju inte lika gott om utrymme att vandra i.

Kanske kan du servera hennes hösilage i 2 eller 3 dubbla hönät?
Då har hon rejält med pyssel med att få ut maten. Förutsätter ju att hon inte är proppmätt redan när hon kommer in om hon nu får i hagen också.

Alternativt att du binder upp henne i spilta under en period. Hon står väll ändå inte inne så mycket vad jag förstod.

Leoni skrev:
Kanske kan du servera hennes hösilage i 2 eller 3 dubbla hönät?
Då har hon rejält med pyssel med att få ut maten. Förutsätter ju att hon inte är proppmätt redan när hon kommer in om hon nu får i hagen också.

Alternativt att du binder upp henne i spilta under en period. Hon står väll ändå inte inne så mycket vad jag förstod.

Jag är ingen vän av hönät, speciellt inte hos en uttråkad tvååring ;) Fast jag funderade på andra sätt att göra det knepigare för henne att komma åt maten, men la ner funderandet eftersom jag inte kunde se hur det skulle hjälpa, hon kommer ju in 'mätt' som du skriver, och dessutom så är ju inte äta hennes huvudsakliga mål (hon har ju mat hela tiden men vandrade ändå, så så roligt var ju inte äta), det skulle isf vara att se till att hon kom in HUNGRIG men då började det kännas fel rakt av.

Dock liten uppdatering. Hästarna kommer nu in vid 22 - 22.30 och åker ut mellan 05.00 och 07.00 (beroende på om jag jobbar eller är ledig, och när jag börjar). Och det, plus en hel massa leksaker minskade vandringen, och de dagar hon åker ut TIDIGT så har hon inte vandrat alls, och heller inte ätit så mkt mat (vilket inte är så bra, men då får hon med det ut i hagen ovanpå haggivan), jag håller också på att försöka hitta den exakta giva i hagen som gör att maten tar slut vid niotiden på kvällen, dvs så hon varit utan mat en timme men inte är HUNGRIG när hon kommer in. Jag har dock lite problem att hitta rätt 'nivå' eftersom det skiljer väldigt från dag till dag nu, vissa dagar är de mer intresserade att äta gräs och har kvar i hagen vid halvelva, andra dagar med samma mängd så påstår de att de SVÄLTER vid sju *sucka*

Ovanpå detta har vi rivstartat med aktivering.

Nu hoppas jag att jag klarar mig fram till betet utan att hon får nog av det här med, att hon dessutom blir frisförklarad hältmässigt den 15:e så vi kan börja löshoppa etc och att jag inte blir anmäld till djurskyddet av någon kaninkramare som tycker synd om hästarna som går ute så lääänge ;)

Hej..en spegel kan ju funka men det låter mer som om det kan bli farligt eftersom det är en unghäst kanske hon skadar sig istället..:S
Jag skulle vilja veta vad hon har för skada innan jag kan säga något. Jag har nämligen en valack hemma som fick hovbensfraktur och han fick stå ett år... i liiten hage på 4*4 m.hehe.. fullblod också.:)
När han började blir bättre så sa veterinärerna en sak men jag kände vad som var rätt för min häst och man får trotsa lite ibland om han har kunskap om frakturen. eller skadan.... vad är det veterinärerna säger då? För dom säger alltid EXTRA försiktigt vad du ska göra liksom.... men alla tips du fått är ju sånt som går rätt fort för hästen och vissa tröttnar rätt fort... man vågar ju inte tömköra heller för nåt kan ju hända..:/
Det här var väl inte jäättebra inlägg men jag tycker synd om dig.. :confused: och hästen :cry:
Ska försöka komma på nåt..
Lycka till!

Cut3Leo skrev:
Hej..en spegel kan ju funka men det låter mer som om det kan bli farligt eftersom det är en unghäst kanske hon skadar sig istället..:S
Jag skulle vilja veta vad hon har för skada innan jag kan säga något. Jag har nämligen en valack hemma som fick hovbensfraktur och han fick stå ett år... i liiten hage på 4*4 m.hehe.. fullblod också.:)
När han började blir bättre så sa veterinärerna en sak men jag kände vad som var rätt för min häst och man får trotsa lite ibland om han har kunskap om frakturen. eller skadan.... vad är det veterinärerna säger då? För dom säger alltid EXTRA försiktigt vad du ska göra liksom.... men alla tips du fått är ju sånt som går rätt fort för hästen och vissa tröttnar rätt fort... man vågar ju inte tömköra heller för nåt kan ju hända..:/
Det här var väl inte jäättebra inlägg men jag tycker synd om dig.. :confused: och hästen :cry:
Ska försöka komma på nåt..
Lycka till!

Jag missade spegeltipset *skäms* Sen ang skaderisken så finns det ju sådana där speglar som inte kan splittras och skada. Dock måste jag erkänna att speglar är utanför min budget just nu tyvärr =/

Sen, var frågan om vad för typ av skada till mig? Isf så är det inte så 'allvarligt' egentligen sett ur konvalescentsynpunkt. För att göra en lång historia kort så vurpade damen i hagen innan jul, ådrog sig muskelskador och då upptäcktes även spåren efter en gammal vurpa ännu tidigare. Vilade först, sen behandling och mer vila och sen var hon mycket bättre men den bakbenshälta som fanns kvar satt i knäleden så hon behandlades i båda knälederna.

Under denna period så fick hon gå i hage som vanligt om hon höll sig hyfsat i schack, men inte göra mer. Vila i vanlig hage helt enkelt. Funkade finfint tills hon började känna sig bättre (dvs efter ledsprutningen) då damen fick myror i både kropp och knopp. I samma veva kom boxvandringen.

Någon vecka därefter var vi på ÅB och damen är bättre men inte riktigt bra så i.m. behandling och hagvila, men nu fick hon aktiveras med tömkörning i skritt, trav mot slutet. Jag har dock 'fuskat' lite i trav med för att släppa ut lite ånga (hellre lite fusk i kontrollerad trav än en pigghetsexplosion).

Damen är dock rätt rejält pigg just nu (och tog idag grannens traktor som hon absolut inte är rädd för, som en anledning att explodera :crazy:)

Men sen hon fick klartecken att 'göra' lite och jag skaffade leksaker och ökade utevistelsen till max (15 - 17 h/dygn) så har boxvandrandet minskat. Dock märkte jag tyvärr att det till viss del blivit befäst då hon boxvandrade hysteriskt när jag lämnade henne ensam i stallet idag, något som normalt inte bekommit henne.

Vi har nytt ÅB om 2 veckor (den 15:e) och då hoppas jag hon ska bli hältefriskförklarad.

Just nu så 'jobbar' hon (med viss variation) 2 dagar, vilar en, jobbar 2 osv. Jobbet är tömkörning, promenader samt att jag fuskat lite på volt genom att lära henne tömkörningskommandona, och nu och då ta henne på stor volt, ffa i skritt, ett par varv, för att ge henne något att tänka på. Vi har introducerat sadel och bettverkan utan problem. Men det gäller att ge henne saker att tänka på så frekvent som möjligt, eftersom damen är PIGG nu och uppenbarligen känner sig frisk och kry (och ser fräsch ut, fast hon busar inte i hagen igen vilket oroar mig..)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 262
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila