Börjat boxvandra, tips på att bryta mönstret sökes

Sv: Börjat boxvandra, tips på att bryta mönstret sökes

Alexandra_W skrev:
Uttråkad är hon HELT klart. Sen om det skulle hjälpa om hon fick flytta till någonstans med mer liv och rörelse vet jag inte. Spontant är jag väl lite tveksam, då hon t ex när hon är på klinik har samma beteendet. Dvs rastlös i boxen men lugn utanför boxen alt när hon får uppmärksamhet. Jag tror mer det handlar om uppmärksamhetssökande än att 'ha något att titt a på'. Hon är verkligen som ett häftplåster nu och hon är klistrad på mig om jag går ut i hagen, och skulle som sagt gärna vilja jobba, jobba, jobba.

Sen är det inte ett alternativ att stalla henne på en stor anläggning heller. Dels har de utetider och hagar som skulle få henne att gå i taket (och mig *s*) och sen är det en ekonomisk fråga med. Jag har inte råd att stalla två hästar på stor anläggning, plus bensinkostnader etc. (även om jag jade tyckt hagar och korta utetider var okej alltså)

OK. Hästar är ju olika. Mitt sto kan jag garanterat säga att hon hellre står på en anläggning med liv och rörelse, än ett lugnt litet stall på landet. Jag har dock gjort en liten "kompromiss" där vi står i ett relativt stort stall brevid den stora anläggningen ;) Med annan typ av hage och utetider..

cassina skrev:
OK. Hästar är ju olika. Mitt sto kan jag garanterat säga att hon hellre står på en anläggning med liv och rörelse, än ett lugnt litet stall på landet. Jag har dock gjort en liten "kompromiss" där vi står i ett relativt stort stall brevid den stora anläggningen ;) Med annan typ av hage och utetider..

Jo, det finns iofs ett sådant här, men det är dels fullt (och antagligen kö), men så var det då ffa ekonomin =/

"Boxvandrar" hon ute? Är hon lugn och som en helt vanlig unghäst där när du inte är i närheten?
I din situation hade jag nog tagit till med en sista desperat åtgärd; att låta hästarna vara ute även på natten. Som det är nu gör de knappt 7 timmarna hon är inne nu ingen nytta alls uan hon boxvandrar hela tiden. Har hon täcke på när det är kallt så kan hon ju ha det på natten och som du gör nu; mycke mat. Så länge det inte stormar och regnar/snöar på natten så klarar hon sg ute utan vindskydd. Kan du förresten inte bygga ett provisoriskt vindskydd till dem?
Jag vet inte. Här i Skåne har vi fint väder hela dagarna och kallt, fast bara någon minusgrad på natten, du kanske har busväde där du bor?

Har du funderat på akupunktur? En tokig, men åtminstone en idé som jag fick efter att ha läst i tråden.
Men ska jag vara ärlig, så tror jag att Keles boxvandring är tecken på att nåt är fel. Min pålla reagerar ytterst sällan med smärta eller andra vanliga sjukdomssymtom som vanliga hästar. Hon kan alltså vara rejält skadad utan att halta, men hon visar det genom att tex vara lite grinig eller trött. Alternativt så äter hon dåligt. Eller boxvandrar. Men jag tror som sagt att Keles boxvandring är symtom för ett fysiologiskt problem. Hon har ont eller mår inte bra på något sätt.

Hoppas du kan få nytta av mitt inlägg, men det var bara en ren magkänsla jag fick när jag läste, den kom nånstans mitt i tråden. Jag kanske låter flummig nu, men jag får en stark orolig känsla i magen. Känns som jag är orolig för min hälsa. Jag tror alltså inte på hästpratare och sånt, men nu är det sent, jag är trött och den här känslan är verkligen stark :crazy: Det känns som jag håller andan.
Jag har ingen aning, men jag tror hon undrar om hon kommer bli bra, eller ifall hon kommer vara som Vision. Alltid ont. Alltid trött.

Hon verkar tänka mycket just nu. Som hon precis kommit till insikt om nåt som hon grubblar mycket på. Sedan kan det även vara så att hon har fått de här vibbarna från dig. Det är ju inte hur sällan som helst du får höra att du är olycksfågel, kan jag tänka mig. Och på nåt sätt kanske Kele har snappat upp det.

Men nu räcker det för mig. Imorrn kommer jag inte fatta nåt av vad jag nyss skrivit till dig...

Enya skrev:
"Boxvandrar" hon ute? Är hon lugn och som en helt vanlig unghäst där när du inte är i närheten?
I din situation hade jag nog tagit till med en sista desperat åtgärd; att låta hästarna vara ute även på natten. Som det är nu gör de knappt 7 timmarna hon är inne nu ingen nytta alls uan hon boxvandrar hela tiden. Har hon täcke på när det är kallt så kan hon ju ha det på natten och som du gör nu; mycke mat. Så länge det inte stormar och regnar/snöar på natten så klarar hon sg ute utan vindskydd. Kan du förresten inte bygga ett provisoriskt vindskydd till dem?
Jag vet inte. Här i Skåne har vi fint väder hela dagarna och kallt, fast bara någon minusgrad på natten, du kanske har busväde där du bor?

Vi har fint väder, strålande sol på dagarna (det ska iofs regna på torsdag, men). MEN, vi har otroligt blött i markerna nu, det är SÖRJA i hagen. Så det finns ingen torr liggplats, och damen är fin i kanten och ligger inte i gegga (rullar sig inte ens i det) och jag vill inte att hon, eller hennes två kompisar, ska behöva lägga sig på blöt, kall mark för att sova. Och jag vill inte damen ska behöva sova stående hela tiden heller, hon behöver inte mer problem med bakdelen.

Det finns en ladugård som går atts tälla om till lösdrift mend et är en meter fårskit där. Jag hålle rpå att mocka ur men med en permanent ryggskada går det saaaaakta och lär inte vara klart förrän i sommar.

Jag har provat ha dem ute enstaka nätter, min tanke var då att hon nästa natt skulle vara tröött och hålla sig lugnare, men det slog ju fel.

Men jag har inga problem temperaturmässigt att ha dem ute (jag har ju kallstall), men det saknas torr liggplats och jag vill inte och tänker inte ha dem så det enda som finns att ligga i är blöt gegga. Annars hade de fått gå ute redan.

HELA tiden inne boxvandrar hon inte. Jag kan inte säga exakt hur lång tid hon boxvandrar under natten, men hon ligger och sover i alla fall. Men hon vandrar betydligt mer än som är bekvämt, syns ju på spåren i boxen.

Zenith skrev:
Har du funderat på akupunktur? En tokig, men åtminstone en idé som jag fick efter att ha läst i tråden.
Men ska jag vara ärlig, så tror jag att Keles boxvandring är tecken på att nåt är fel. Min pålla reagerar ytterst sällan med smärta eller andra vanliga sjukdomssymtom som vanliga hästar. Hon kan alltså vara rejält skadad utan att halta, men hon visar det genom att tex vara lite grinig eller trött. Alternativt så äter hon dåligt. Eller boxvandrar. Men jag tror som sagt att Keles boxvandring är symtom för ett fysiologiskt problem. Hon har ont eller mår inte bra på något sätt.

Hoppas du kan få nytta av mitt inlägg, men det var bara en ren magkänsla jag fick när jag läste, den kom nånstans mitt i tråden. Jag kanske låter flummig nu, men jag får en stark orolig känsla i magen. Känns som jag är orolig för min hälsa. Jag tror alltså inte på hästpratare och sånt, men nu är det sent, jag är trött och den här känslan är verkligen stark :crazy: Det känns som jag håller andan.
Jag har ingen aning, men jag tror hon undrar om hon kommer bli bra, eller ifall hon kommer vara som Vision. Alltid ont. Alltid trött.

Vilket uppmuntrande inlägg? :confused: Du får gärna förklara raden:

Du menar alltså att Vision alltid har ont och alltid är trött? :o Då undrar jag, är det någon som talat om det för HONOM, han verkar nämligen missat det ;)

Sen, visst KAN Kele ha något problem, men det är i så fall ett som varken veterinären eller equiatrikern kan upptäcka. Eller jag. Akupunktur har hon aldrig fått, hon har aldrig behövt (det där låter jag equiatrikern bedöma, hon sysslar med akupunktur också). Sen vet jag inte om det skulle funka att ge K akupunktur iom hennes reaktion på nålar, men det kan hända det skulle gå eftersom det iaf på mig var stor skillnad att få en spruta och få en akupunkturnål satt. Men som sagt, hon har enligt equiatrikern aldrig behövt.

Men om vi nu ponerar att hon har ont, varför ger detta bara utslag i boxen utan uppmärksamhet? Varför är hon pigg oc busar ute, är arbetsvillig etc. Hon HAR tydligt visat när hon haft ont förr, och har idag mindre ont än idigare. Så jag skulle mer tro på motsatsen, hon har upptäckt att hon inte har ont/inte har så ont och därför vandrar..

Orolig är hon ju helöt klart i boxen, men inte ett dugg annars (vad man kan märka alltså), men att det skulle bero på smärta får jag alltså inte alls ihop. Även om jag inte säger det är omöjligt, bara det att ingen isf kunnat upptäcka något annat än motsatsen hitills (dvs att hon har mindre ont nu än hon haft på länge)

Men du får gärna vidareutveckla påhoppet på Vision?

Hallo Alex!
Jag anade att mitt inlägg skulle bli lite flummigt. ;) Sent på natten vet du! ;)

Jag menar inte att Vision har ont, inte heller att Kele har ont, men hon verkar orolig för sin hälsa. Hon verkar orolig för ifall hon kommer bli bra igen. Även fast hon inte måste vara dålig än. Jag tror det hela blir bättre bara ni får henne friskförklarad.
Vad jag syftade på med Vision var att han haft problem med hälsan såpass mycket och länge och jag tror Kele är orolig för att hon kanske ska bli som han. Dessutom tror jag att Vision visst har haft ont, bara det att han inte har brytt sig. Min häst exempelvis har smärtgräns ovanför månen tror jag. Sårvård är bara mumma. :crazy: Men ont borde hon ha.

Nu ska du veta att det jag skrev inte var nåt jag funderade ut i mitt huvud, det var alltså inte en slutsats dragen av det jag läst. Det var bara så att jag fick en mycket underlig och stark känsla när jag läste tråden och jag uppfattade den som Keles känsla. Den kom tvärt och avbröt sas min egna känslostämning jag hade för tillfället. Det jag skrev om Vision var kanske inte nödvändigtvis om Vision. Men det var det jag kände då.

Men i klartext det jag kände:
Kele har förmodligen inte direkt ont
Kele känner dock att något inte stämmer (vet ej om fysiskt eller mentalt)
Kele känner oro, förmodligen dina tankar
Kele tänker mycket. Jag tycker du kan ge henne svar eller prata med henne, så hon slipper oroa sig så mycket.
Det känns som Kele tänker "Ska det bli med mig som med alla andra [alex djur som blivit sjuka på lång tid]?. Kommer jag bli bra?"

Ärligt, så är det. Jag tycker själv det låter apflummigt, men det skadar ju inte att skriva tänkte jag. Hur du sedan tolkar mitt inlägg, är upp till dig och din magkänsla.
Jag önskar dig hursomhelst lycka till med dina djur och med dig själv.
*tänker på alex's galna djurfarm ;)*

/z

Kan du inte strö MYCKET halm på ett ställe i hagen som inte är så geggig och som ligger så att det inte blåser för mycket? Då kan de ju sova där. Annars så kan du ju strö mycket halm över fårskitarna så att de kan vara där. Normalt bör man kanske inte göra så, men det gäller ju bara tills betet och jag tror att det hjälper henne lugna sig med vandringen. Har du inget annat skjulo eller liknande de kan använda denna korta period?

I så fall måste hon lägga plattor under, typ trädgårdsplattor och sen byta bädden varje gång det regnar... (Sen använder A inte halm heller :()

Enya skrev:
Kan du inte strö MYCKET halm på ett ställe i hagen som inte är så geggig och som ligger så att det inte blåser för mycket? Då kan de ju sova där. Annars så kan du ju strö mycket halm över fårskitarna så att de kan vara där. Normalt bör man kanske inte göra så, men det gäller ju bara tills betet och jag tror att det hjälper henne lugna sig med vandringen. Har du inget annat skjulo eller liknande de kan använda denna korta period?

Vad du än lägger på den här geggan kommer att trampas ner. Jag vet när jag försökte ge lillfjant (Kele) an halmbädd i hagen när hon var föl (hon är född 14 april och det var ungefär lika kul underlag då som nu) men den bara mosades ner i geggan.

Och som Zenith sa, jag använder inte halm, men funkade det att halma liggplats i hagen skulle skaffa halm, men som sagt det finns inget 'mothåll' i marken pga leran och blötan så vad du än lägger så trampas det ner (om det inte skulle vara en stooor skiva)

Halma på fårskiten går inte, annars hade jag gjort det (så kinkig är jag inte), det är för lågt i tak. Nu kanske jag lyckats muta till mig hjälp att mocka ur den, men om det räcker (eller ens händer, folk kan lova saker tills de insett vad det innebär och då ändra sig *s*) vet jag inte än.

Jag menar inte att Vision har ont, inte heller att Kele har ont, men hon verkar orolig för sin hälsa. Hon verkar orolig för ifall hon kommer bli bra igen. Även fast hon inte måste vara dålig än. Jag tror det hela blir bättre bara ni får henne friskförklarad.

Ah, då är jag med bättre. Friskförklarad vetefasiken när den där damen blir. Jag hoppas ju hon blir hältfriskförklarad av vet den 15:e, men JAG tycker inte hon är friskförklarad för det eftersom hon fortfarande är sned över bakdelen och har muskelatrofi HB. Och JAG tror ju att där nånstans sitter roten till allt ont. Så för mig är hältefriskförklaring bara att vi klarat av steg ett mot en frisk och fräsch Kele, och då börjar steg två. Att bygga upp henne, eller snarare prova bygga upp henne (endera går det ju utmärkt, eller så går det sådär, dvs hon kommer alltid dras med en muskelatrofi men utan att den besvärar henne, eller så går det inte alls och vi får nya problem).

Vad jag syftade på med Vision var att han haft problem med hälsan såpass mycket och länge och jag tror Kele är orolig för att hon kanske ska bli som han. Dessutom tror jag att Vision visst har haft ont, bara det att han inte har brytt sig. Min häst exempelvis har smärtgräns ovanför månen tror jag. Sårvård är bara mumma. :crazy: Men ont borde hon ha.

Ah, jo visst har Vision haft ont. Men jag tolkade det som att han alltid var trött och hade ont nu. Men han har haft ont (hur MYCKET ont han haft är ju svårt att säga just pga hans smörttröskel, dvs känner han lika mkt smärta som en annan häst men inte bryr sig i den, eller känner han mindre smärta så han inte haft så ont?) men om han inte haft ont hade han ju inte haft några problem liksom. Så där är vi helt ense! =)

Nu ska du veta att det jag skrev inte var nåt jag funderade ut i mitt huvud, det var alltså inte en slutsats dragen av det jag läst. Det var bara så att jag fick en mycket underlig och stark känsla när jag läste tråden och jag uppfattade den som Keles känsla. Den kom tvärt och avbröt sas min egna känslostämning jag hade för tillfället. Det jag skrev om Vision var kanske inte nödvändigtvis om Vision. Men det var det jag kände då.

Det gör det mer förklarligt. Och kanske var det Keles känsla =)

Men i klartext det jag kände:
Kele har förmodligen inte direkt ont
Kele känner dock att något inte stämmer (vet ej om fysiskt eller mentalt)
Kele känner oro, förmodligen dina tankar
Kele tänker mycket. Jag tycker du kan ge henne svar eller prata med henne, så hon slipper oroa sig så mycket.
Det känns som Kele tänker "Ska det bli med mig som med alla andra [alex djur som blivit sjuka på lång tid]?. Kommer jag bli bra?"

Jag tycker inte jag oroar mig så mycket för Kele nu dock (jämfört med förut), men visst har jag vissa farhågor för framtiden. Men mer 'vi får väl se' (till skillnad från 'hon kommer nog inte hålla'). Men det är ju kanske ändå inte så positivt. Men senaste tiden har jag varit just positiv, hon ser fräsch ut, hon gillar jobbet och det funkar finfint och jag planerar kallt (det kanske jag får äta upp, men då får det väl bli så då) för en friskförklaring den 15:e. Så kallt att Kele har löshoppningstid bokad den 16e :angel: Men jag får försöka övertala det lilla livet om att hon visst kommer att bli bra, och att matte kommer att se till att hon får alla chanser att bli bra och att matte är supernöjd med henne (fast vet hon inte det sista så har jag problem *s*)

Ärligt, så är det. Jag tycker själv det låter apflummigt, men det skadar ju inte att skriva tänkte jag. Hur du sedan tolkar mitt inlägg, är upp till dig och din magkänsla.
Jag önskar dig hursomhelst lycka till med dina djur och med dig själv.
*tänker på alex's galna djurfarm ;)*

Apflummigt eller ej så just hur man tänker/känner om en sak VET jag påverkar hästarna. Märkt det otroligt tydligt på Vision, om vi t ex rider ett pass, hästen sköter sig strålande, men han känns inte helt ren t ex. Så då när jag skrittar av (avsuttet) så går jag och grubblar/funderar på varför han inte kändes ren. Och hästen tolkar det, trots tonvis med beröm hela ridturen som att matte är missnöjd med HONOM och han gjort fel (och Vision är patetiskt angelägen om att vara till lags). Så där går han och hänger med huvudet.. Medan om jag har en genuint positiv känsla (hästen har skött sig prickfritt och kännts helfräsch) så knatar han kavat på med stor akliv och huvudet högt. Väl medveten om att hans matte tycker han är världsbäst.

Och JAG tycker ju han är exakt lika världsbäst i båda fallen, det är ju inte hans fel om han inte känns fräsch, men han uppfattar bara att matte är bekymrad/missnöjd med NÅGOT, han verkar dock inte kunna särskilja om det är HONOM jag är missnöjd med eller ej utan är matte inte glad rakt igenom så måste det ha med honom att göra i hans värld.

/z[/QUOTE]

Hur högt är det där det är fullt med fårskit? Hur mycket skit är där?

Annars är ju en idé att lägga bräder eller stenplattor på ett skyddat och bra ställe i hagen och lägga några balar halm där. Och så får du byta när det har regnat. Det är ju inte så lång tid. Hade det varit min häst hade jag lagt ut en massa halm och om det blir nertrampat så är det bara att fortsäötta lägga halm varje dag. Jag hade hellre tagit det än haft henne inne och kanske fått det mer befäst än vad det redan är.
Men det är jag det. Alternativt att jag hade lagt en massa halm på fårskiten och inte brytt mig om taqkhöjden ( om den inte är lägre än att en häst kan stå där även med normalt huvud, att kunna stegra där inne är bara onödigt nu när det är lite kris eller vad jag ska kalla det.
Det är nog de enda tipsen jag har.

Hur högt är det där det är fullt med fårskit? Hur mycket skit är där?

Hur högt i tak? Ingen aning, kan mäta, men nånstans strax under minimigränsen för vad man får ha i takhöjd till hästar? (och lägre än det under bjälkarna). Är 'sluttande' med fårskit (från foderbordet och ner) men 60 cm där det är som lägst och 1 meter där det är som högst ungefär. Dvs ett mastondontprojekt att göra för hand även med en 'hel' rygg =/

Annars är ju en idé att lägga bräder eller stenplattor på ett skyddat och bra ställe i hagen och lägga några balar halm där. Och så får du byta när det har regnat. Det är ju inte så lång tid. Hade det varit min häst hade jag lagt ut en massa halm och om det blir nertrampat så är det bara att fortsäötta lägga halm varje dag. Jag hade hellre tagit det än haft henne inne och kanske fått det mer befäst än vad det redan är.
Men det är jag det. Alternativt att jag hade lagt en massa halm på fårskiten och inte brytt mig om taqkhöjden ( om den inte är lägre än att en häst kan stå där även med normalt huvud, att kunna stegra där inne är bara onödigt nu när det är lite kris eller vad jag ska kalla det.

Jo, jag hade haft dem på fårskiten också, om det gått, men det funkar som bara för typ småponnyer. Lägga halm i hagen håller liksom inte ens en hel dag, det bara trampas ned, det är helvetiskt vattensjukt i hagen just nu, och där det är torrt är det brant. Inte hittat några plattor i gömmorna som är ohala heller, och lite för dyrt att köpa, det är ju tre hästar som ska kunna ligga så det går åt en del =/

Så det är nog bara att kämpa vidare med det som finns inklusive mockningen, och hoppas att utlovad hjälp blir verklighet.

Sen har jag en liten förhoppning till. Fick tips av en person med sto som ibland vandrar att för hennes sto blir det mycket värre vid brunst, och Kele är tvärbrunstig och det är hennes första brunst övht. Så kanske, kanske det kan vara EN faktor med, och att det KANSKE blir bättre när hon går ur brunst?

Beteendestörningar uppstår när hästen inte ges möjlighet att utöva sitt naturliga beteende. Hästens naturliga beteende består i princip av att äta, röra sig och social kontakt med andra hästar. Då din häst får fri tillgång på grovfoder är det nog de två andra du ska titta närmare på, särskilt som boxvandring är en rörelserelaterad stereotypi. Det är bra att hästarna är ute mycket, men hur stor är hagen de går i? Ger den dem möjlighet att röra sig ordentligt? Får hon leka så mycket hon vill med sin kompis? En tvååring skulle må bra av jämnåriga att umgås med.

Några saker som skulle kunna hjälpa:
* Fler kompisar, gärna i samma ålder.
* Låt henne gå i den största hage du kan hitta, gärna med en terräng som ger möjlighet till sysselsättnig.
* Stimulera till rörelse i hagen genom att tex sätta upp hinder som tvingar hästarna att ta omvägar mellan tex mat, vatten och favoritstället i hagen.
* Att låta hästarna vara ute länge och även på natten är en bra idé, men tänk bara på att hästar som går ute mer än tolv timmar ska ha tillgång till vindskydd under vinterhalvåret enligt svensk djurskyddslag (vilket iof kan diskuteras om det verkligen är nödvändigt, men så är lagen).
*Kolla att hon verkligen får fri tillgång till fodret då hästarna är ute så att inte hästen med högre rang kör bort henne för mycket.
*Synd att en lösdrift inte är något alternativ för dig just nu, det hade varit super.

Det kan vara svårt att bryta en beteendestörning när det väl har börjat och även om man lyckas finns det alltid risk för återfall i stressade situationer. :( Men det går att bryta mönstret men det krävs att man ändrar det i miljön som är fel för hästen.

Lycka till!

Beteendestörningar uppstår när hästen inte ges möjlighet att utöva sitt naturliga beteende. Hästens naturliga beteende består i princip av att äta, röra sig och social kontakt med andra hästar. Då din häst får fri tillgång på grovfoder är det nog de två andra du ska titta närmare på, särskilt som boxvandring är en rörelserelaterad stereotypi. Det är bra att hästarna är ute mycket, men hur stor är hagen de går i? Ger den dem möjlighet att röra sig ordentligt? Får hon leka så mycket hon vill med sin kompis? En tvååring skulle må bra av jämnåriga att umgås med.

Vi tar det igen.. Jag vet inte om du inte läst vad jag skrivit men jag tar det igen..

Hon har stor, kuperad hage med både vall (plan mark), byggnader, slänter/branter, både skog och sten. Det är 'utsikt' åt alla håll, dels kan de bevaka byn, eller så kan de bevaka våran trädgård och grannens trädgård, eller spana ut över vidderna. Hagen är omväxlande, och favoritutkiksplatsen är på ett ställe, maten på ett annat och vattnet på ett tredje så de rör sig kontinuerligt över hagen under dagen. Så hagen ger utmärkt möjlighet att röra sig ordentligt, den ger omväxling och varierande terräng, det finns både fri spring och bus yta, backar att klättra i, stenar och rötter att lyfta på benen över, skogsdungar att stå i, sly att knapra på, byggnader att ta skydd bakom och massa ställen där man har uppsikt över vad man nu vill ha uppsikt över.

Hon får leka precis så mycket som hon vill med sin kompis, han är aldrig den som säger nej till bus. Han 'tvingar' henne heller aldrig att busa. Visst skulle hon ha en jämnårig i en ideal värld, men nu har hon valacken, och han är två vad gäller bus och brall. Just nu har hon en fyraåring att tuffla runt med också, men hon busar varken mer eller mindre för det, utan det är ganska lika mycket bus som med valacken.

Några saker som skulle kunna hjälpa:
* Fler kompisar, gärna i samma ålder.
* Låt henne gå i den största hage du kan hitta, gärna med en terräng som ger möjlighet till sysselsättnig.
* Stimulera till rörelse i hagen genom att tex sätta upp hinder som tvingar hästarna att ta omvägar mellan tex mat, vatten och favoritstället i hagen.
* Att låta hästarna vara ute länge och även på natten är en bra idé, men tänk bara på att hästar som går ute mer än tolv timmar ska ha tillgång till vindskydd under vinterhalvåret enligt svensk djurskyddslag (vilket iof kan diskuteras om det verkligen är nödvändigt, men så är lagen).
*Kolla att hon verkligen får fri tillgång till fodret då hästarna är ute så att inte hästen med högre rang kör bort henne för mycket.
*Synd att en lösdrift inte är något alternativ för dig just nu, det hade varit super.

Hon har just nu två kompisar (annars en), och just nu ska hon inte släppas med en massa andra hästar så hon springer en massa.

Hon har en omväxlande hage som ger sysselsättning redan, det enda de saknar är väl tät granskog samt en damm att plaska i.

Det ligger hinder i hagen redan, på ställen där hästarna ofta passerar, de har dock valt att göra en ny väg bredvis. Och favoritutkiksplatsen är på ett ställe, där gräset nu kommer upp på ett annat, vattnet på ett tredje (och dit måste de klättra) och maten på ytterligare ett annat. Favoritviloplatsen är på ännu ett annat ställe. Så hästarna motiveras att röra sig i hagen, och de gör det också, de utnyttjar dagligen hela hagen (nu när sista blankisen smält).

Jag VET att det är lag på ligghall och jag skiter rätt högaktningsfullt i det. Officiellt går mina hästar ut 11 h och 55 minuter. Skulle djurskyddet komma och gnälla tar jag det då. (Den där lagen bryter jag mot även när hon inte vandrar btw. Eller lag, det är en förordning, men sak samma)

Hon har verkligen fri tillgång, hon och valacken står och äter ihop utan problem, och hon står också där själv och äter (valacken äter mindre än henne i hagen). Även med nya hästen så står de och äter ihop och är så såta vänner så.

Lösdrift ställer jag om till såsnart jag lyckats få ut fårskiten ur ladugården. NÄR det sker vet gud allena nu. Jag är lovad hjälp men om den verkligen kommer vet jag inte, kommer dne inte blir det ingen lösdrift. (Men hugade Bukefalister är välkomna på arbetsläger).

Det kan vara svårt att bryta en beteendestörning när det väl har börjat och även om man lyckas finns det alltid risk för återfall i stressade situationer. :( Men det går att bryta mönstret men det krävs att man ändrar det i miljön som är fel för hästen

Just precis, och det är ju det som är mitt huvudbry. Här är en häst som boxvandrar utan att ha NÅGON av de sedvanliga anledningarna, hon har ingen omgivningsrelaterad orsak att vandra. Alls. Alltså är det något annat som gör hon vandrar, men jag vet inte VAD?

Att beteendestörningar utvecklas beror alltid på att hästen hindras från att utöva en del av sitt naturliga beteende. Så är även fallet med din häst även om det kankse inte verkar så. Något är fel i hennes omgivning, annars skulle hon inte boxvandra. Beteendestörningar existerar inte hos vilda hästar, det är något som vi människor "skapat" då vi domesticerat hästen.

Vissa hästar är dock mer benägna än andra att utvekla beteendestörningar än andra och det kan hända att du har en väldigt känslig individ. Det du tycker är en tillräckligt stor hage eller tillräckligt med kompisar kanske inte hon håller med om? Eller så kan det helt enkelt vara så att det är den tid hon blir instängd i en box som blir för mycket för henne. Även om det är mindre tid än vad de flesta hästar tillbringar i box.

Min man sa idag att det finns företag som man kan ringa så kommer de och mockar ut till en. Vet inte mer än så, men kan ta reda på mer. Tror inte att det kostar så mycket, i alla fall gjorde det inte det för några år sedan när min man jobbade innom jordbruk. Det är synd att du inte kan trycka in hästarna i fårskiten ( fast om där är 2 m mellan fårskiten och taket så räcker ju det även om det inte är lagligt), det hade ju löst ditt problem. Kanske bara för en tid, men schansen finns att det försvinner, hoin glömmer kanske bort det över sommaren och till hösten har hon vuxit så pass att hon inte har behov av att kontrollera tillvaron så pass mycket.
Du har absolut ingen möjlighet att låta hästarna gå in och ut ur boxarna som de vill, alltså lösdrift i stallet? Du kan kanske sätta staket så att de kan komma dit.
Nu har jag verkligen itne mer jag kan komma på!

Stäng av hagen i två delar och öppna på kvällen innan du går och lägger dig och lägg halm i hagen som är stängd för dem på dagen. Då trampar de inte ner en massa på dagen.

Enya skrev:
Min man sa idag att det finns företag som man kan ringa så kommer de och mockar ut till en. Vet inte mer än så, men kan ta reda på mer. Tror inte att det kostar så mycket, i alla fall gjorde det inte det för några år sedan när min man jobbade innom jordbruk. Det är synd att du inte kan trycka in hästarna i fårskiten ( fast om där är 2 m mellan fårskiten och taket så räcker ju det även om det inte är lagligt), det hade ju löst ditt problem. Kanske bara för en tid, men schansen finns att det försvinner, hoin glömmer kanske bort det över sommaren och till hösten har hon vuxit så pass att hon inte har behov av att kontrollera tillvaron så pass mycket.
Du har absolut ingen möjlighet att låta hästarna gå in och ut ur boxarna som de vill, alltså lösdrift i stallet? Du kan kanske sätta staket så att de kan komma dit.
Nu har jag verkligen itne mer jag kan komma på!

Åh, det enda jag vet är att man kan hyra en som kommer ut och 'traktormockar' med en bobcat, men det går inte in en bobcat liksom.

Taket är nog kanske strax över två meter utan fårskit, och typ 20 cm lägre vid bjälkarna, så det blir väldigt tight mellan fårskiten. Jag (1.58) kan stå på fårskiten och nudda taket med händerna. (Och bjälkarna utan att ens anstränga mig). Och Kele är 150 i mankhöjd =/ Jag har verkligen mätt och kollat om det inte skulle gå.. Men som sagt, förhoppningsvis anländer snart hjälp.

Jag törs inte låta dem gå ut och in i boxarna som de vill, jag har varit med om en mucho otäck olycka så. Två hästar (den ena min valack) som verkligen var SÅTA vänner. Jag hade haft dem i samma box när jag mockat t ex innan, utan problem. De gick fritt men med tillgång till boxarna. Hittade dem ibland i samma box, glatt mumsandes. Så en dag hände något, jag vet än idag inte VAD so hände, men stoet (ranghögst) började slå efter valacken, som hade henne mellan sig och dörren. Han fick REJÄLT med spö innan jag lyckades få ut dem. Sen dess törs jag inte oavsett hur extrempolare hästarna är att ha det så. Just nu skulle det nog inte funka heller då jag ser framför mig hur ponnyn som är här på inridning skulle gå från box till box och glufsa mat.

Men du har himla bra ideer annars, och det är inget fel på dem så.

Men håll en tumme att jag får den utlovade hjälpen (och får tag på halm), då ska jag kunna prova ställa om till lösdrift nästa vecka... Funkar inte det då får kraken fasiken vandra i sin box.. Då ger jag upp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 262
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar