BÖRJA med horsemanship..

Sv: BÖRJA med horsemanship..

Du finns som bekant sedan länge på min ignoreralista, men jag får då och då information om att du smutskastar och anklagar mig för olika saker. T ex detta:
Fast Lia rättfärdigar sin sk "immunicering" av hästen istället för att berabeta sina rädslor själv.
God hästsyn är det inte!
Vad får du ut av dessa personangrepp? Vad bygger du dom på? Lögner och förtal!

Ditt inlägg rapporteras.

LIA

Ja, sunt förnuft är bra att ha. Men hur har man det utan tillräcklig kunskap?

LIA

Vet du, man kan ha en väldigt stor portion sunt förnuft även om kunskapsnivån ännu inte är så hög. Hur har vi annars klarat oss och lyckats uppfostra våra hästar till trevliga individer, vi som på skakiga ben började med hästar innan någon ens hört talas om NH?

Möjligen generaliserar jag, jag baserar dock min uppfattning utifrån vad jag sett av både utövare och lärare. Och baserat på det så anser inte jag att NH utförs på ett bra sätt. Det sker så oerhört mycket galenskaper i namnet NH att jag inte alls kan sätta likhetstecken mellan NH och god hästhållning/hantering. Tyvärr.

Jag skulle önska att folk lärde sig häst som det gjordes förr, genom att vetgirigt delta i ridskolans alla teorilektioner, hjälpa till med hästarna och deras skötsel hemma hos någon mycket rutinerad ryttare, rida alla hästar man får rida, hjälpa till i alla stall där man är välkommen mm mm. Helt enkelt lära sig umgås med hästarna och älska o respektera dem. Jag förstår inte varför man ska behöva gå NH-kurser för det. Det behöver inte vara så himla komplicerat att hålla på med hästar.

Du undrar om jag tycker att det är bättre i de etablerade stallen? Jag har arbetat i dressyrstall hos en f.d. GP-ryttare, GP-domare och tränare samt under en period även på ett travstuteri med en sveriges genom tiderna mest framgångsrika travare på anläggningen. Och, ja, det var oerhört mycket bättre där än "ute i buskarna". Faktiskt inte jämförbart överhuvudtaget med "NH ute i buskarna". Det var sunt förnuft, normal hästhantering och inga krusiduller alls. Hade någon anställd börjat med några NH-metoder på dessa anläggningar så hade denne åkt ut ögonaböj.
Hur det ser ut i andra etablerade stall kan jag inte uttala mig om. Jag uttalar mig endast utifrån egna erfarenheter o upplevelser.

Senast ändrad:

Vet du, man kan ha en väldigt stor portion sunt förnuft även om kunskapsnivån ännu inte är så hög. Hur har vi annars klarat oss och lyckats uppfostra våra hästar till trevliga individer, vi som på skakiga ben började med hästar innan någon ens hört talas om NH?
Ska omformulera mig. Hur ska man kunna använda sitt sunda förnuft utan att ha kunskaper?
Jag förmodar att ni/vi läste och lyssnade hos olika källor för att bygga upp kunskapsbanken. När man väl fått en bred sådan, även genom egna erfarenheter, kan man använda sitt sunda förnuft. En kunskapskälla är just NH, vilken jag önskar jag haft tillgång till under dom första häståren.
Inte i någon av dom ridskolor jag haft erfarenhet av, har man f ö fått lära sig häst teoretiskt. Om man inte därmed menar plugga namn på sadeldetaljer, färger och bläsvarianter.

Jag uttalar mig endast utifrån egna erfarenheter o upplevelser.
Ändå säger du så mycket negativt om NH? Trots att du inte har erfarenhet av vad Natural Horsemanship är. Vilket dina uppgifter ger besked om.

Nej, jag ska inte diskutera NH vidare här. Är man intresserad finns gott om möjligheter att sätta sig in i det.

LIA

Ska omformulera mig. Hur ska man kunna använda sitt sunda förnuft utan att ha kunskaper?
Jag förmodar att ni/vi läste och lyssnade hos olika källor för att bygga upp kunskapsbanken. När man väl fått en bred sådan, även genom egna erfarenheter, kan man använda sitt sunda förnuft. En kunskapskälla är just NH, vilken jag önskar jag haft tillgång till under dom första häståren.
Inte i någon av dom ridskolor jag haft erfarenhet av, har man f ö fått lära sig häst teoretiskt. Om man inte därmed menar plugga namn på sadeldetaljer, färger och bläsvarianter.

Ändå säger du så mycket negativt om NH? Trots att du inte har erfarenhet av vad Natural Horsemanship är. Vilket dina uppgifter ger besked om.

Nej, jag ska inte diskutera NH vidare här. Är man intresserad finns gott om möjligheter att sätta sig in i det.

LIA

Vi har väldigt olika grund uppenbarligen. Det finns ridskolor o ridskolor. För mig som red på ridskola i skiftet 70/80-tal så hade vi t.ex. kurser i teori där vi fick åka runt till olika stall där "stationer" fanns. Man lärde sig alltså olika saker beroende på vilken "station" man var på just den gången. Däremed fick man även möta olika typer av häst också. Detta fick man också genom eget intresse då man vistades i alla tillgängliga stall i trakten. Det var mycket nyttigt. Ridning var en rolig bisak, huvudsaken var att man fick umgås med hästarna och hjälpa till med skötseln. Det kan man samla en hel del kunskap på. Detta, samt duktiga människor att se upp till och ta efter samt en förmåga till eget tänkande och en känsla för sunt förnuft kommer man väldigt långt med. Helt utan NH och diverse humflum.

Uppenbarligen vill du också se en meritlista av något slag. Jag talar alltså utifrån det jag sett av NH-utövare och även av deras lärare vid olika tillfällen. Jag har sett tokerier utövas, jag har hört helt galna resonemang. Dessutom, min egen häst har, mig ovetandes, utsatts för denna galenskap. En människa som utövar NH och tränar western, dock helt utan förmåga att läsa av ens den enklaste signal och som tog sig friheter med min häst. Min häst utsattes av denna människa helt medvetet för risk att skada sig såväl fysiskt som psykiskt. Detta gör fortfarande att jag skakar av ilska.
Jag har sett NH-lärare i aktion där man lyckats provocera stallets snällaste häst till att sparka och attackera. Jag har sett flyttande, backande, repviftande så det räcker. Jag har sett frustrerade hästar så det räcker.

Så, nej, jag kommer aldrig aldrig att rekommendera NH till någon. För min del anser jag det vara det värsta påfundet av alla, ur hästens synpunkt. Respekten för hästen är lika med noll på många håll. Det ska fixas och trixas, hästen ska fösas runt hit o dit vilket den ju för det mesta också finner sig i, vänlig som den är. Och detta av människor som egentligen är rädda.

Jag tycker det är sorgligt när inte de som säger sig utöva bra NH inser hur mycket skit det finns ute i buskarna. Sorgligt för hästarna. Jag tycker det är sorgligt när en massa "metoder" och "filosofier" ska behöva användas för att folk ska klara den mest grundläggande hanteringen. Jag tycker det är sorgligt med de människor som tjänar pengar på detta.

Men du har rätt, att diskutera detta kommer vi ingen vart med alls eftersom vi har så olika bakgrund och filosofi.

Jag blev bedrövad av att läsa flera av artiklarna- speciellt "sagan om Irma"

En 6-åring som ingen har gjort ngt med o som sen blir sjuk o ingen Vet tillkallas:mad:

Skadar sig för att man inte är försiktig när man stänger igen lilla luckan bak- ingen kunskap/ förståelse för hästen.

Däremot så skriver han att människan måste jobba med sin egen rädsla.

Det är sällan hästen det är fel på.

Inte i EN enda tråd skriver någon att man själv ska bli mindre rädd, utan att det är hästen som ska bearbetas:mad:- en som mest går på sina instinkter- ja dess hjärna är konstruerad som sådan.

Den artikeln tycker jag är hemsk, sådana hästägare borde inte finnas. Och att som tränare inte kunna göra något åt saken, då det är ägaren som bestämmer, måste kännas förfärligt. Det värsta är ju att oftast fattar inte ägarna att dom förstör hästen, dom tror bara att dom gör det som är bäst för den... :(

:confused:
Kan vi NH intresserade inte diskutera om vad tråden egentligen handlar om? Alla har olika åsikter ang. NH , men nu är jag ute efter dom som är intresserad av NH :p Har fått tips på att läsa böcker m.m, Det gjrode jag redan för nåt år sen xD Jag vet vad NH går ut på, att det är människan som ska lära sig hästens språk, och därifrån kunna skapa ett starkare band med hästen. Men vad gör man sen då? Brukar ofta gå promenader och ''följa John'' (dock vet jag inte hur man ska göra i t.ex hagen?), men vad kan man göra sen? Att bara umgås med hästen gör jag i vilket fall xD
fler tips någon?

Fast du skriver ju att du vill lära dig horsemanship och det är inte per automatik NH, så all god hästhantering och hästhållning är horsemanship. För mig är inte horsemanship NH utan gammal kunskap som hästkarlar och -kvinnor kunde förr, när hästen var en arbetskamrat som det gällde att vårda och ta hand om väl. Horsemanship handlar om att lära sig mer om hästen, hur den fungerar, hur den ska hanteras, vad den ska äta, tränas, hur man sköter om den om den har mindre skador, när veterinär ska tillkallas, god hovvård, vilken utrustning man behöver och hur den ska tillpassas osv osv. :cool:

Du måste haft en osedvanlig tur med din ridskoleperiod, eller så hade jag motsvarande otur. För det du beskriver har jag då aldrig sett eller hört om. Undrar just vilken variant som är vanligast förekommande?

Ber inte om någon meritlista, för en sådan vore av noll värde här. Du har med önskvärd tydlighet visat att du inte har minsta insyn i vad NH är eller står för. Jag förväntar mig inte att du ska medge att så är fallet, anti-NH-personer brukar av någon anledning blunda för sakargument och relevant information. Tyvärr!

Ska försöka mig på en liknelse, få se om det klarnar. Om NN påstår sig kunna hoppa 3 m i höjdhopp, tror du på det då?
Om samma NN börjar syssla med höjdhoppsträning för ungdom, förutsätter du att eleverna också raskt ska hoppa 3 m eftersom NN utlovar det?
Tycker du, mot bakgrund av den oseriöse NN, att höjdhoppning är "humflum, galenskap" osv. Eller är trots det höjdhopp något positivt att ägna sig åt? Om man alltså inser att NN:s verksamhet inte var höjdhopp?
För att du ska få lite perspektiv på dina argument. ;)

LIA

Du finns som bekant sedan länge på min ignoreralista, men jag får då och då information om att du smutskastar och anklagar mig för olika saker. T ex detta:
Vad får du ut av dessa personangrepp? Vad bygger du dom på? Lögner och förtal!

Ditt inlägg rapporteras.

LIA[/QUOTE
Det är varken lögner eller förtal, utan vad man kunnat läsa av dina inlägg.
Du har alltid en sdn krass syn på hästen.

DEN.. ska klara av allt- om så Jorden går under.

Anledningen till att man måste behandla hästen som om den skulle i med kravallpolisen är enbart av en anledning. Man har lärt sig att Dominera hästen.:mad: o mår bra av det.

Nej, inte vad jag kunnat se varesig här på forumet eller IRL.
Finns inte en enda kavallerist, bonde eller timmerkörare som skulle hålla på med att leka lekar med sina hästar utan de hanteras/hanterades för att kunna utföra sitt jobb. Min morfar hade garanterat inte tid att slösa bort varesig sin eller hästens krafter på en massa tricks osv utan antingen jobbade de hårt eller så fick hästen sin välförtjänta vila och omvårdnad efter jobbet var slut. Hästen var en arbetskamrat som visserligen fick jobba hårt men som älskades högt, ingen leksak.

Senast ändrad:

Horsemanship handlar om att lära sig mer om hästen, hur den fungerar, hur den ska hanteras, vad den ska äta, tränas, hur man sköter om den om den har mindre skador, när veterinär ska tillkallas, god hovvård, vilken utrustning man behöver och hur den ska tillpassas osv osv.
Jag vidhåller att allt detta (+ mycket mer) ingår i Natural Horsemanship. Hur kan du påstå att det inte gör det?

Finns inte en enda kavallerist, bonde eller timmerkörare som skulle hålla på med att leka lekar med sina hästar utan de hanteras/hanterades för att kunna utföra sitt jobb. Min morfar hade garanterat inte tid att slösa bort varesig sin eller hästens krafter på en massa tricks osv utan antingen jobbade de hårt eller så fick hästen sin välförtjänta vila och omvårdnad efter jobbet var slut. Hästen var en arbetskamrat som visserligen fick jobba hårt men som älskades högt, ingen leksak.
Vad har detta med saken att göra???
Visst kan vi leka med våra hästar idag, eftersom vi har tid och möjlighet till det. Varför menar du att det skulle vara fel???
Tycker det är otrevligt med din antydan att vi inte älskar våra hästar, för att dom inte används i hårt arbete.

LIA

Man har lärt sig att Dominera hästen.:mad: o mår bra av det.

Rätta mig om jag missuppfattar.
Hur menar du när hästen är dominerad? Att NH är att dominera hästen och att det bara är en enkel utväg att skylla på att ha "en stark relation m.h.a nh", med sin häst?

Senast ändrad:

:confused:
Kan vi NH intresserade inte diskutera om vad tråden egentligen handlar om? Alla har olika åsikter ang. NH , men nu är jag ute efter dom som är intresserad av NH :p Har fått tips på att läsa böcker m.m, Det gjrode jag redan för nåt år sen xD Jag vet vad NH går ut på, att det är människan som ska lära sig hästens språk, och därifrån kunna skapa ett starkare band med hästen. Men vad gör man sen då? Brukar ofta gå promenader och ''följa John'' (dock vet jag inte hur man ska göra i t.ex hagen?), men vad kan man göra sen? Att bara umgås med hästen gör jag i vilket fall xD
fler tips någon?

Då tycker jag att du ska ändra titeln på tråden till: BÖRJA med NH

Horsemanship är inte alls detsamma som NH...

Jag börjar inse att du sätter likhetstecken mellan erfarenhet och att tycka lika som du. Om man är av annan såikt och uppfattning än dig så har man alltså ingen erfarenhet alls. Mycket märkligt. Kanske någon form av försvarsställning? Vilket är otroligt underligt i så fall eftersom jag inte har anklagat DIG för någonting. Jag får känslan av att du anklagar mig för att inte veta något alls i syfte att trycka ned mig och helt förringa mina upplevelser? Fast det kanske är enklast så...

Nåväl, vi tar en bättre liknelse än din mystiska höjdhoppare:
Jag kör bara bilar av märket Citroen. Om nu någon kommer och säger att h*n tycker Citroen är en väldigt dålig bil, ska jag då per automatik säga att denne inte har någon erfarenhet av Citroen?

Det hela handlar om att ha OLIKA erfarenheter. Det är något helt annat det.

(För övrigt, möjligen hade jag en väldig tur när jag red på ridskola. Men det handlar också i högsta grad om att vara nyfiken, att verkligen vilja lära sig samt, framförallt, om att inte förvänta sig att få allt serverat.)

Nej, inte vad jag kunnat se varesig här på forumet eller IRL.

:bow::bow:

Jag vidhåller att allt detta (+ mycket mer) ingår i Natural Horsemanship. Hur kan du påstå att det inte gör det?

Vad har detta med saken att göra???
Visst kan vi leka med våra hästar idag, eftersom vi har tid och möjlighet till det. Varför menar du att det skulle vara fel???
Tycker det är otrevligt med din antydan att vi inte älskar våra hästar, för att dom inte används i hårt arbete.

LIA
Tydligen skriver jag väldigt otydligt eller så väljer du att misstolka med flit, jag anser att den kunskap som folk generellt hade förr och som många saknar idag har öht inget med NH att göra utan det handlade rätt och slätt om horsemanship. Var du får det till att du inte skulle älska din häst kan jag öht inte se att jag har skrivit, det är så mkt enklare om du läser vad som står istället för att lägga in en massa egna tolkningar och konstiga slutsatser. :crazy:

Nåväl, vi tar en bättre liknelse än din mystiska höjdhoppare:
Jag kör bara bilar av märket Citroen. Om nu någon kommer och säger att h*n tycker Citroen är en väldigt dålig bil, ska jag då per automatik säga att denne inte har någon erfarenhet av Citroen?

Det hela handlar om att ha OLIKA erfarenheter. Det är något helt annat det.
Inget mystiskt med min höjdhoppare. Bara du försökte förstå ...

Svar på din bilfråga: Japp, om det i verkligheten är så att personen talar om Peugeot.

Du har erfarenhet av vad du TROR är NH, bara för att någon sagt sig "hålla på med NH". Om du själv visste vad Natural Horsemanship är, så skulle du inse skillnaden.

LIA

problemet är snarare de som tror sig hålla på med NH. För det är de som cyklar helt åt hälslingland.

Spelar roll om jag vet vad NH är elelr inte för det är skiten man ser och som i det stora hela praktiseras.

Du har erfarenhet av vad du TROR är NH, bara för att någon sagt sig "hålla på med NH". Om du själv visste vad Natural Horsemanship är, så skulle du inse skillnaden.

LIA

Slutsats: Alla som inte tycker som du har bara erfarenhet av något som dom TROR är NH men som inte är det egentligen eftersom dom inte tycker som du.

Det är bara DU som har den enda kunskapen och vetskapen om vad som verkligen är NH på riktigt.

Alltså My way or the highway, som alltid i dina inlägg!
whoco5.gif

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 125
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar