BÖRJA med horsemanship..

Sv: BÖRJA med horsemanship..

Börja med att studera din hästs agerande med andra. Umgås med den o du har börjat din resa på hästmannaskap. Ha kul med den o det smittar av sig.

Du blir ALDRIG fullärd. Det finns lika många olika sätt som det finns hästar.

ALLA kan inte behandlas lika- som det kommersialiserade PNH m. fl utger.

Ju fler hästar du hanterar desto fler erfarenheter o därmed bättre förutsättningar att hitta ett sätt som DEN hästen har nytta av.

Du!!! blir tryggare när du förstår olika hästars betéende o kan prova olika lösningar även om en rättvis behandling fungerar på dem flesta.

NH som begrepp fanns inte för 100 år sedan vad du än vill tro, ...
Jag vet det. Var har jag sagt att det fanns för 100 år sedan?

Det är många som förstår vad jag skriver, men eftersom jag inte kallar normalt hästvett för NH och inte gör likhetstecken med det heller så vägrar du förstå.
Det är inte jag som inte förstår. Läs dom tidigare inläggen! :idea:

Menar du att bara för att din morfar var en duktig hästkarl, så är NH värdelöst? Nej, jag förstår inte kopplingen.

Det är jättebra att det finns kurser för alla som vill lära sig mer om hästar, inte enbart ridning, men att kalla all god horsemanship för NH är väl övermaga i mina ögon.
Vem har gjort det?

Jag sysslar inte med NH, jag kan hantera mina hästar utan repgrimmor eller "sju lekar" och de lyssnar på mig, vi har kul tillsammans och de kommer fram till mig av fri vilja utan några som helst "NH-övningar".
Perfekt! Tydligen är du en NH-människa även om du av förklarliga skäl inte vet om det?

Om du tittar tillbaka i # 32 och 41 så finns ett antal frågor jag ställde till dig, för att få klarhet i hur du resonerar. Vore det inte bättre om du svarade på dom i st f att fortsätta lägga fram en massa ovidkommande text?

Visst ja, eftersom vi inte bidrar till TS och ämnet med dom här inläggen, så får du återkomma per PM om du vill diskutera vidare om vad NH verkligen innebär. Och svara på frågorna förstås! :)

LIA

Efter att jag berättat vad jag sett, både av utövare och lärare, samt vad min egen häst tom fått stå ut med, så skriver du som svar att jag ingen erfarenhet har.
Undrar hur många gånger jag ska behöva säga att det inte är dina erfarenheter utan din okunskap beträffande NH jag påpekar??? :confused:

Hur tycker du att jag ska tolka det? Som att jag ska hålla truten eftersom jag inte sett "din" version av NH?
Behövs inga tolkningar. Det naturliga är väl att man sätter sig in i det man så kategoriskt vill fördöma, så man vet vad man talar om.

F ö vill jag ge samma budskap till dig som till Mia R beträffande fortsatt diskuterande om NH via PM.

LIA

Jag avslutade för min del diskuterandet om NH i tråden.
Precis som du ville? :confused:

LIA

Undrar hur många gånger jag ska behöva säga att det inte är dina erfarenheter utan din okunskap beträffande NH jag påpekar??? :confused:

Behövs inga tolkningar. Det naturliga är väl att man sätter sig in i det man så kategoriskt vill fördöma, så man vet vad man talar om.

F ö vill jag ge samma budskap till dig som till Mia R beträffande fortsatt diskuterande om NH via PM.

LIA

Detta skrev du tidigare:
"Trots att du inte har erfarenhet av vad Natural Horsemanship är. Vilket dina uppgifter ger besked om."

Hur ska du ha det? Är det erfarenhet jag saknar av det jag har erfarenhet av? Eller är jag okunnig om det jag har erfarenhet av? Okunskap är nämligen första gången du nämner. Möjligen får du hålla reda på bättre vad du själv skriver, då blir det nog enklare för oss andra att förstå hur du resonerar också.

Din totala vägran att svara på mina frågor tolkar jag som att jag har rätt när jag tror att du anser att: personer med annan erfarenhet än dig = har ingen erfarenhet alls. Otroligt märkligt resonemang, och inte särskilt givande...

Nej, fortsätt du att stoppa huvudet i sanden. Men nedvärdera inte det andra varit med om, att få höra att man inget vet eller har sett när tom ens egen häst blivit vidrigt hanterad av NH-utövare, ja det är inte roligt. Ungefär som att säga till ett våldtäktsoffer att hon ingen erfarenhet av våldtäkt har.

Såg för övrigt ditt inlägg #21 också där du uppenbarligen anmält mig för lögner och förtal. Tydligen finns jag också på din ignorerarlista. Stämmer detta? I så fall undrar jag på vilket sätt jag förtalat dig? Ljugit?

Senast ändrad:

Nej, jag är inte, har aldrig varit och har inga planer på att bli NH-människa, lika lite som jag har något intresse av att "diskutera" mer med dig på PM eller i tråden, så du kan ta dina ovidkommande texter och påståenden och fortsätta tro vad du vill även fortsättningsvis. Är väldigt tacksam däremot om du slutar försöka köra ner dina egna övertygelser i halsen på mig m fl att vi antingen inte vet vad vi pratar om eller att det vi sysslar med är NH. Det finns inget naturligt alls utan det är snarare OH att leka sju lekar, vifta med rep, dominera hästen och flytta kraken fram och omkring tills den inte vet ut eller in längre och sen knäppa den på mulen när den blir sur.

OH = Onaturlig Hästhantering.

Acceptera att all god horsemanship inte är NH så ska du se att livet blir så mkt enklare. :idea:

Såg för övrigt ditt inlägg #21 också där du uppenbarligen anmält mig för lögner och förtal. Tydligen finns jag också på din ignorerarlista. Stämmer detta? I så fall undrar jag på vilket sätt jag förtalat dig? Ljugit?
Nej, till det inlägget finns en teknisk(?) förklaring. Det riktade sig mot ett "inlägg" av Axel som togs bort efter min rapportering.
I o m att det togs bort, så flyttade svarsfunktionen till annat nick- min teori. Olyckligt men förklarligt.

På min lilla ignoreralista hamnar man inte för hetsiga diskussioner eller annat som förekommit oss emellan, till det fodras annat.

F ö så skriver jag alltså inte mer i bråket NH - anti-NH i denna tråd! Du får använda PM om du vill fortsätta den diskussionen.

LIA

Det är väldigt viktigt att man vänder sig till rätt person när man kastar ur sig så allvarliga anklagelser.

För övrigt svarar jag som Mia_R att jag har ingenting att "diskutera" med dig om. Det går inte diskutera med en vägg...

"kl"

Gud va onödigt tjaffs.......................
Tråkigt...
Alla vet tydligen bäst....

Det är väldigt viktigt att man vänder sig till rätt person när man kastar ur sig så allvarliga anklagelser.
Men jisses människa... fattar du inget av vad man säger ens när man förklarar så enkelt som möjligt? :confused:

För övrigt svarar jag som Mia_R att jag har ingenting att "diskutera" med dig om. Det går inte diskutera med en vägg...
Ändå är det ju just den "teknik" ni tillämpar. :angel:.

LIA

Vad är det som driver dig? Har du ett så enormt behov av att ha sista ordet? Du ville ju fortsätta att diskutera via PM. Det vill inte jag och uppenbarligen inte andra heller eftersom det inte går att resonera med dig. Du skriver emot dig själv och tar inte in något överhuvudtaget som vi skriver, du svarar inte på några frågor. Du håller inte reda på vad du själv skriver. Men du är väldigt snabb att tala om för oss att vi inget vet eller kan.

Du anklagar andra för personliga påhopp. Samtidigt som du försöker få mig att framstå som mindre vetande. Ditt senaste uttalande passerade gränsen för vad jag accepterar. Ditt inlägg är nu rapporterat. För min del är därmed detta avslutat, men alla vidare kränkningar av mig som person kommer att rapporteras.

delvis knapplån

ALLVARLIGT, nu har det gått med än 2 sidor med erat bråk :mad:
Jag är inte ut efter era åsikter om vad skillnaderna är mellan horsemanship, NH osv.
Jag ville bara skapa en tråd för dom som ska börja med horsemanship eller NH (vaf*n man nu vill kalla det)
Inte visste jag att NH och horsemanship var samma sak, trodde horsemanship var en förkortning av *natural horsemanship*. Ärligt talat bryr jag mig inte ens om vad det heter, jag vill skapa en relation med min häst som ingen kan förstöra, och jag trodde att det var det horsemanship gick ut på.
Nu får ni som bråkar faktiskt fortsätta i PM eller som andra redan har sagt, skapa en ny tråd.

:banana::banana::banana::banana::banana:

Hur långt har du kommit i er kommunikation? Jag känner att vi har kommit längre från marken, där litar, lyssnar o följer, (eller står still om jag ber) min häst mig till 99%.
Är inte riktigt där än från ryggen, men jag har ändå börjat fundera lite på det här att rida utan träns, har du provat? Jag ska prova rida med repgrimma först isåfall.

börja med att studera din hästs agerande med andra. Umgås med den o du har börjat din resa på hästmannaskap. Ha kul med den o det smittar av sig.

Du blir aldrig fullärd. Det finns lika många olika sätt som det finns hästar.

Alla kan inte behandlas lika- som det kommersialiserade pnh m. Fl utger.

Ju fler hästar du hanterar desto fler erfarenheter o därmed bättre förutsättningar att hitta ett sätt som den hästen har nytta av.

Du!!! Blir tryggare när du förstår olika hästars betéende o kan prova olika lösningar även om en rättvis behandling fungerar på dem flesta.

bra fÖrklarat!

Hoppas jag inte låter allt för "hård" men jag har hört alltförmånga som kopplar ihop trickträning/frihetsdressyr/western med NH...

Lite trådkapning, men men :p

Är inte frihetsdressyr och NH samma sak? Den frihetsdressyren jag har lärt mig är att hästen ska gå och röra sig i rätt takt efter min position. Om ja går mot bogen ska hästen stanna, om ja går mot rumpan ska den öka farten o.s.v.
Är det inte samma tänk? Eller är ju helt ute å cyklar ? (a)

Ja, lite snett har du nog cyklat:D

NH är som tidigare sagt inge övningar utan ett "tänk"
Frihetsdressyr är mer cirkuskonster.

Jag har läst hur mycket som helst, känns det som.
Och jag fattar inte alls vad som är NH och vad som inte är det, men jag fattar vad jag själv tycker är vettigt och vad som känns som rent bullshit :P

Fick hem min första(!) egna häst i tisdags. Först kände jag mig osäker. Hur skulle jag nu hantera det hela? De sju lekarna och olika övningar jag hittat kändes liksom så... odetaljerade, på något sätt. Lite kommersiella, om jag ska citera axel.

I alla fall, fram tills idag har jag helt enkelt bara känt på det hela litegrann. Har sett till att varje dag ha en ordentlig stund med kel och mys, och det har gjort susen. Både för min egen självkänsla och för att lära känna hästen.

Idag tog vi en promenad, och jag blev helt fascinerad.
Provade en teknik inom ledande som Klaus Ferdinand Hempfling talar om i sin bok Dansa Med Hästar, och fick pållen att göra riktigt snygga halter, både från trav och skritt. Antagligen gjorde jag inte alls exakt som det stod i boken, men jag blev inspirerad av hans övningar och hittade en egen lösning som funkade alldeles utmärkt. Dessutom hade både jag och hästen verkligen roligt!

Vet fortfarande inte vad NH är. Kommer antagligen aldrig veta exakt heller. Men jag vet hur jag vill att relationen mellan mig och min häst ska vara, och jag tror inte att någon annan kan tala om för mig hur jag ska uppnå det jag vill uppnå tillsammans med min häst.
För mig handlar det helt enkelt om att gå på känsla - även om jag givetvis hämtar inspiration från många olika håll genom att läsa om andras metoder och tankar.

Öh. Ja, vet inte vart jag vill komma, men tråden handlar om att börja med horsemanship?
Såhär har jag börjat, vart det leder får vi se. Jag tror att så länge man inte glömmer av sin egen känsla för det hela,
och det sunda förnuftet, så har man alla förutsättningar för att lyckas skapa den där drömrelationen med sin häst - med eller utan alla dessa övningar.

Fick hem min första(!) egna häst i tisdags. Först kände jag mig osäker. Hur skulle jag nu hantera det hela? De sju lekarna och olika övningar jag hittat kändes liksom så... odetaljerade, på något sätt. Lite kommersiella, om jag ska citera axel.
Självklart är dom kommersiella. Dom fungerar som reklamplats för resp person för att väcka intresse och få oss att köpa deras kurser mm. Man får s a s ett smakprov på vad som går att åstadkomma via NH-filosofin, men för att verkligen få till det så måste man alltså gå deras kurser.
I o f s inte fel, men det genererar tyvärr en massa läsare som inte förstår behovet av grundkunskap innan praktik. Därmed följer dessa glada men okunniga entusiaster som alltid tas fram i trådarna som exempel på NH:s uselhet. På det viset är marknadsföringarna negativa för hela NH-filosofin.

Rätt väg vore om dom istället lärde sig Natural Horsemanship via teori och kurser för att därefter förstå och ha glädje och nytta av dom praktiska delarna.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 705
Senast: Freazer
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 125
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17