BÖRJA med horsemanship..

Sv: BÖRJA med horsemanship..

Tydligen skriver jag väldigt otydligt eller så väljer du att misstolka med flit, jag anser att den kunskap som folk generellt hade förr och som många saknar idag har öht inget med NH att göra utan det handlade rätt och slätt om horsemanship. Var du får det till att du inte skulle älska din häst kan jag öht inte se att jag har skrivit, det är så mkt enklare om du läser vad som står istället för att lägga in en massa egna tolkningar och konstiga slutsatser.
Ja, det gör du tydligen. Du rabblade upp en mängd exempel på vad Horsemanship innebär (jag citerade), och jag svarade att allt det även finns i NH, plus mycket mer. Förklara för mig, vad du anser inte ingår i NH av det du räknade upp!

Kan dessutom upplysa dig om att Natural Horsemanship bygger på erkänt duktiga hästmänniskors erfarenheter och kunskaper, många av dom födda för mer än 100 år sedan. NH är alltså i sig inget modernt påfund som tillkommit för att lura folk på pengar, vilket brukar påstås av somliga.

Betr att högt älska sin häst (men inte leka med den), så framförde du det som om det var något specifikt för dom som tidigare hade hästen i jobbet. (Jag förstår fortfarande inte varför du tog upp det). M a o motsatsen till hur det är idag bland oss NH-are som ibland leker med våra hästar.

Om du svarar på mina frågor, kanske jag förstår dig bättre.

LIA

kl

Jag undrar en sak om jag får hoppa in här lite.
Detta med de sju lekarna - vad gör man om hästen inte förstår? Inte reagerar på någonting utan bara står och glor på en som om jag var dum i huvudet?
Vi har ett bra "förhållande" till varandra, han följer mig, stannar när jag stannar osv men just när vi väl ska börja med lite övningar så händer ingenting, jag får ingen reaktion helt enkelt. Han uppfattas som en lydig & pålitlig häst helt enkelt..

Småsaker som annars är svåra är framförallt att flytta bogen på honom från marken - han börjar backa istället. Medans uppsuttet så är han en fena på bakdelsvändningar så det är inte där problemet ligger :P

Kan tillägga att hästen i fråga är väldigt stabil, "bombsäker".
Finns det tips på hur jag kan få honom engagerad, att vilja jobba utan mutor. För han är väldigt lättlärd, duktig på att buga osv. Man behövde bara testa några enstaka gånger så förstod han.

Är det så att det egentligen måste ta tid, bara träna träna? Känns som om det skulle bli tråkigt.

Svårt att svara på utan att vara med.
Orsaken finns sannolikt hos dig själv. Det är ju i 99 % av fallen vi människor som missar när det inte fungerar med våra djur. Vad vill du åstadkomma?

Dom där 7 "lekarna" är ett exempel på vad jag vänder mig emot, eftersom man lockas att jobba enligt ett schema utan att ha bakomliggande kunskaper. Teori först, praktik därefter. :) DÅ blir "lekarna" m fl bra verktyg.

LIA

Till alla!

Kan ni inte hålla er till tråden!!!!

Ge TS det hon vill ha och sluta bråka om vad NH är. Svaret på den frågan kommer ni ändå inte hitta ett gemensamt svar på, utan det blir bara bråk eftersom alla ni har olika uppfattningar och står fast vid era åsikter. Inget illa med det, men att saker hela tiden leder till "förtal" och triangel märkningar är bara för tråkigt!
Ge istället konstruktiv kritik till TS inlägg och starta sedan en egen tråd som heter "Vad är NH", där kan ni bråka, "diskutera", hur mycket ni vill:(

Så om jag själv praktiserar "rätt sorts NH" så är det inte mitt problem att många missuppfattat och gör helt tokigt?

Tycker det snarare vore min förbe3nade plikt att upplysa folk att det de sysslar med är rent åt skogen, så slapp det få dåligt rykte.

Eller ska vi alla propagera för barrering och doping mm bara för man råkar vara hoppryttare?

TS har fått svar på sin fråga.
Horsemanship är att behandla hästen på korrekt, sportsligt och säkert sätt. Uppträda vänligt mot andra, nybörjare, funktionärer mm.

Inget mystiskt med min höjdhoppare. Bara du försökte förstå ...

Svar på din bilfråga: Japp, om det i verkligheten är så att personen talar om Peugeot.

Du har erfarenhet av vad du TROR är NH, bara för att någon sagt sig "hålla på med NH". Om du själv visste vad Natural Horsemanship är, så skulle du inse skillnaden.

LIA

Det börjar kännas som att prata med en vägg, något som för övrigt verkar vara ett typiskt drag hos NH-fantaster.
Någon Peugeout har inte nämnts alls i mitt exempel. Jag undrar vem som inte alls försöker förstå...

Frågar igen:
Är det så att du anser att man saknar erfarenhet om man tycker något annat än dig? Eller försöker du medvetet trycka ned mig för att förringa det jag sett och varit med om?

Så om jag själv praktiserar "rätt sorts NH" så är det inte mitt problem att många missuppfattat och gör helt tokigt?

Tycker det snarare vore min förbe3nade plikt att upplysa folk att det de sysslar med är rent åt skogen, så slapp det få dåligt rykte.

Eller ska vi alla propagera för barrering och doping mm bara för man råkar vara hoppryttare?

Japp, man ska i sådana fall stoppa huvudet i sanden och säga till oss att vi ingen erfarenhet har. Oavsett vad vi sett och varit med om, för det är inte "rätt sorts NH". Och därför har vi ingen erfarenhet av det vi har erfarenhet av. Ungefär som Harrisburg (det är osannolikt att det sannolika har inträffat eftersom det är sannolikt att det är osannolikt att det sannolikt har inträffat. osv osv) Tolkar jag det.:crazy:

Är det så att du anser att man saknar erfarenhet om man tycker något annat än dig? Eller försöker du medvetet trycka ned mig för att förringa det jag sett och varit med om?
Nej, till skillnad mot somliga andra så använder jag mig inte av sådant. Jag ser hellre till sak än person.

Undrar hur jag ska få fram, att det inte är dina erfarenheter utan kunskap i ämnet NH jag talar om? :crazy:

LIA

Jag menade dom som inte vill se längre än till närmaste person som "cyklar åt Hälsingland". I o f s inget fel på Hälsingland. :laugh:

Jo, det blir uppenbart "vårt" problem när någon gör tokigt i NH:s namn. I den mån jag själv träffar på sådana så försöker jag påverka, men för att vara ärlig så ser inte alla värdet av kunskap innan man ger sig ut och "tillämpar NH".

Å andra sidan upplever jag inte att det svämmar över av tokig NH som man skulle kunna tro av somligas beskrivningar. Vilket kanske hänger på vilka kretsar man rör sig i?

LIA

har du inte läst detta forumet?:p

Tycker det ofta svämmar över av diverde avarter som kallas för NH.

Ledarskapsövningar hitan och ditan, hästar ska stå orörliga i boxen fast ägaren sitter och läser en bok...ser massor.

Enligt mig är den största avarten inom NH att det ska göras öööövniiingar.

Jo, jag har sett dett i många trådar och även gett min syn på det ibland.

Övningar är i sig inget negativt, så länge det rör sig om ett behov av något slag som man vill åtgärda. Som du kan se i ett inlägg här, så frågar jag "vad vill du åstadkomma".
Alltså, inte öva enbart för övandets skull! Dessutom ska man veta varför man gör något specifikt, vad man gör, hur man gör, när man ska göra osv och allt i samarbete med hästen.

När hästen förstått och accepterat, är det slut med den övningen, ev med undantag för någon repetition. Att tjata och tjata en övning är en styggelse.

LIA

NH som begrepp fanns inte för 100 år sedan vad du än vill tro, däremot har det alltid funnits duktiga personer som sysslat med horsemanship och det är en annan sak. Jag orkar inte försöka förklara för någon som vägrar förstå utan du får fortsätta tro som du vill så vet vi andra skillnaden. Det är många som förstår vad jag skriver, men eftersom jag inte kallar normalt hästvett för NH och inte gör likhetstecken med det heller så vägrar du förstå. Jag kan ju lika gärna börja kalla det för OH istället och påstå att det funnits i hur många generationer som helst, baserat på massor med utövares tvärsäkra åsikter.

Jag nämde min morfar eftersom han var en mycket duktig hästkarl som älskade sina hästar och alla djur högt, trots att de fick slita hårt, precis som han och hans generation gjorde. Han skulle till skillnad mot många av dagens "aktiva" aldrig någonsin satt sig själv i första rummet utan sett efter sin häst först, vilket är en gyllene regel som många inte ens kan stava till längre, oavsett om de sysslar med NH eller inte. Han och hästen var arbetskamrater, en kamrat dominerar man inte, man jobbar tillsammans och ber om hjälp istället och när jobbet är gjort så låter man kamraten vila, bli omskött, få sin mat och vara i fred. Han förmänskligade inte heller djur som många gör nu förtiden. :cool:

Det är jättebra att det finns kurser för alla som vill lära sig mer om hästar, inte enbart ridning, men att kalla all god horsemanship för NH är väl övermaga i mina ögon. Jag sysslar inte med NH, jag kan hantera mina hästar utan repgrimmor eller "sju lekar" och de lyssnar på mig, vi har kul tillsammans och de kommer fram till mig av fri vilja utan några som helst "NH-övningar".

Svårt att svara på utan att vara med.
Orsaken finns sannolikt hos dig själv. Det är ju i 99 % av fallen vi människor som missar när det inte fungerar med våra djur. Vad vill du åstadkomma?

Dom där 7 "lekarna" är ett exempel på vad jag vänder mig emot, eftersom man lockas att jobba enligt ett schema utan att ha bakomliggande kunskaper. Teori först, praktik därefter. :) DÅ blir "lekarna" m fl bra verktyg.

LIA

Jag vet mycket väl att det formodligen är hos mig orsaken ligger, det är aldrig hästens "fel". ;)

Själv är jag väldigt påläst inom det mesta, tycker det är väldigt intressant med horsemanship eller vad man vill kalla det, alla har så olika meningar. Så kunskapsmässigt är jag inte novis utan jag har läst mycket böcker, varit på clinics och sett mycket arbete från marken överlag. Min systers ponny är mycket lättare då han är mer kvicktänkt och känslig, reagerar som jag vill att hästen ska reagera.
Det är just med min lille häst som det inte händer så mycket, han är dominant och kan verka rätt svårpåverkad. Han är van vid mycket konstigt helt enkelt, och det blir svårt att åstadkomma något haha :D

Nej, till skillnad mot somliga andra så använder jag mig inte av sådant. Jag ser hellre till sak än person.

Undrar hur jag ska få fram, att det inte är dina erfarenheter utan kunskap i ämnet NH jag talar om? :crazy:

LIA

Efter att jag berättat vad jag sett, både av utövare och lärare, samt vad min egen häst tom fått stå ut med, så skriver du som svar att jag ingen erfarenhet har. Hur tycker du att jag ska tolka det? Som att jag ska hålla truten eftersom jag inte sett "din" version av NH?

Och du har fortfarande inte svarat på om du anser att vi alla som har en annan åsikt om och upplevelser av hur NH utförs än dig, inte har någon erfarenhet?

Inom parentes vill jag också säga att väldigt många trådar här om hantering i olika situationer faktiskt bekräftar det jag själv sett med egna ögon, så du verkar ha haft en enorm tur som lyckats undvika att se tokerierna.

NH som begrepp fanns inte för 100 år sedan vad du än vill tro, däremot har det alltid funnits duktiga personer som sysslat med horsemanship och det är en annan sak. Jag orkar inte försöka förklara för någon som vägrar förstå utan du får fortsätta tro som du vill så vet vi andra skillnaden. Det är många som förstår vad jag skriver, men eftersom jag inte kallar normalt hästvett för NH och inte gör likhetstecken med det heller så vägrar du förstå. Jag kan ju lika gärna börja kalla det för OH istället och påstå att det funnits i hur många generationer som helst, baserat på massor med utövares tvärsäkra åsikter.

Jag nämde min morfar eftersom han var en mycket duktig hästkarl som älskade sina hästar och alla djur högt, trots att de fick slita hårt, precis som han och hans generation gjorde. Han skulle till skillnad mot många av dagens "aktiva" aldrig någonsin satt sig själv i första rummet utan sett efter sin häst först, vilket är en gyllene regel som många inte ens kan stava till längre, oavsett om de sysslar med NH eller inte. Han och hästen var arbetskamrater, en kamrat dominerar man inte, man jobbar tillsammans och ber om hjälp istället och när jobbet är gjort så låter man kamraten vila, bli omskött, få sin mat och vara i fred. Han förmänskligade inte heller djur som många gör nu förtiden. :cool:

Det är jättebra att det finns kurser för alla som vill lära sig mer om hästar, inte enbart ridning, men att kalla all god horsemanship för NH är väl övermaga i mina ögon. Jag sysslar inte med NH, jag kan hantera mina hästar utan repgrimmor eller "sju lekar" och de lyssnar på mig, vi har kul tillsammans och de kommer fram till mig av fri vilja utan några som helst "NH-övningar".

:bow::bow::bow:

delvis knapplån

ALLVARLIGT, nu har det gått med än 2 sidor med erat bråk :mad:
Jag är inte ut efter era åsikter om vad skillnaderna är mellan horsemanship, NH osv.
Jag ville bara skapa en tråd för dom som ska börja med horsemanship eller NH (vaf*n man nu vill kalla det)
Inte visste jag att NH och horsemanship var samma sak, trodde horsemanship var en förkortning av *natural horsemanship*. Ärligt talat bryr jag mig inte ens om vad det heter, jag vill skapa en relation med min häst som ingen kan förstöra, och jag trodde att det var det horsemanship gick ut på.
Nu får ni som bråkar faktiskt fortsätta i PM eller som andra redan har sagt, skapa en ny tråd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 125
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila