Team-övningar

hjärter_dam

Trådstartare
Jag ingår i en ledningsgrupp som vid ett tillfälle varje månad gör en team-övning tillsammans, primärt för att vi ska lära känna varandra bättre och skapa en större teamkänsla. Det handlar om en kort stund, ca 15 minuter och vi turas om att arrangera övningen. Nu börjar jag få slut på idéer och tänkte be om era bästa tips för att på enkla (och gärna lite roliga) övningar som bidrar till att deltagarna lär känna varandra eller får öva på att samarbeta. Vi är fem personer så ingen stor grupp.

Exempel på saker vi gjort tidigare som inspiration:

• skriv två lögner och en sanning om dig själv, de andra får gissa vad som är sant
  • bilda par och rita tillsammans ett hus genom att båda håller i pennan och ingen får prata
  • berätta om en situation som du är riktigt stolt över

Jag ingår i en ledningsgrupp som vid ett tillfälle varje månad gör en team-övning tillsammans, primärt för att vi ska lära känna varandra bättre och skapa en större teamkänsla. Det handlar om en kort stund, ca 15 minuter och vi turas om att arrangera övningen. Nu börjar jag få slut på idéer och tänkte be om era bästa tips för att på enkla (och gärna lite roliga) övningar som bidrar till att deltagarna lär känna varandra eller får öva på att samarbeta. Vi är fem personer så ingen stor grupp.

Exempel på saker vi gjort tidigare som inspiration:

• skriv två lögner och en sanning om dig själv, de andra får gissa vad som är sant
  • bilda par och rita tillsammans ett hus genom att båda håller i pennan och ingen får prata
  • berätta om en situation som du är riktigt stolt över

Ta med tidningar, två saxar, två limstift och några ark papper. Dela in i två grupper och skapa tidningsrubriker som ni tror kommer att stå om organisationen i tidningen i framtiden. Det kan bli en diskussion om vart ni vill att organisationen ska vara på väg i framtiden samtidigt som det är roligt, kräver samarbete och lite kreativt. Avsätt lite tid i slutet av övningen för att grupperna ska hinna presentera deras tankar för varandra.

Alla får ett papper där de ska skriva en sak om sig själva som ingen annan känner till. Man kan ge lite exempel (se nedan). Pappren samlas in och en person läser upp en i taget. Alla gissar vem det gäller. Sedan berättar personen själv lite mer om det den skrivit.

Exempel: Vem drömde om att bli trädgårdsmästare som liten? (Hjälpte farmor att plantera blommor som liten, hade en egen grön minivattenkanna och kände sig så stolt.)
Vem skolkade och rymde hemifrån som tonåring? (Det visade sig vara den ordentligaste personen.)
Vem liftade med Lasermannen?
Vem jobbade som guide och tolk vid NM i brottning? (Den mest sportointresserade.)
Vem dansade balett i tolv år?

Egentligen mer än kommunikationsövning än lära känna, men man lär sig om varandras förmåga att instruera och ta instruktion 😄

Två personer sitter på varsin stol, med ryggarna mot varandra. Den ena har papper och penna, den andra beskriver steg för steg hur den andra ska rita genom att bara beskriva vilka streck, böjar mm som ska dras. Den med papper och penna får inte ställa motfrågor. Ett tips är att börja med något eneklt, typ ett förenklat hus, inte avancerade djur eller blommor. Resultatet brukar locka fram många skratt!

Nu är det fel årstid, men jag tänkte direkt på att dekorera pepparkakshus av nån anledning.
Kanske en liten påskäggsjakt passar bättre om det ska göras inom de närmaste veckorna?

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme... 51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
40 750
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Jag går på valpkurs med min lilla schnauzertik som är 5,5 månad nu(numera kallad grundkurs då inte alla hundar är valpar i gruppen). Som... 2
Svar
39
· Visningar
5 201
Senast: Sandra78
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 446
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kloskada
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023