makarontanten
Trådstartare
Sv: Hjälp med era tankar om valpkurs
Jag leker både inomhus och utomhus med henne, det har vi inga problem med. Vi bor ju lite olika du och jag, men här möter vi säkert minst 2 hundar varje gång vi går ut, och tyvärr är de flesta hundägare ganska påflugna, vill träffas och leka. Tassa (hunden, för er som läser) ska nu fram till varenda hund och leka, både när vi är ute och är på kurs, vilket är ganska jobbigt. Jag skulle vilja lära mig hur jag bryter henne där, istället för att kampa med henne på kursen ( för det vet hon verkligen hur man gör, man biter, sliter och drar om det så är händer, kläder eller armar, hälsener)
Denna kursledare är utbildad så mycket som går höll jag på att säga. Utbildad lärare inom SBK och utbildar alltså intruktörer. Hon har även fått "pris" för engagerad och bästa intruktör av SBK.
Är jag som tipsat Makaronen om denna intruktör, för jag anser hon är bäst.
Jag tror säkert hon är jätteduktig, jag har hört väldigt mycket gott om henne även från andra, men det utesluter inte mina egna funderingar om hur man kan lära på ett annat sätt. Ifrågasatte även förra gången då jag sa: Detta funkar inte alls nu ( en övning vi gjorde), vad gör jag? Svaret jag fick var att " du får inte glömma att du har en schnauzer.. Visst, rasen ska väl vara lite envis, men ska man inte få hjälp då? Likaså var det en hund som drog iväg på inkallningen. Ägaren frågade hur hon skulle göra i dessa fall, och svaret var: Ingen av er andra ska låta era hundar få nosa/ få kontakt med denne hunden, det är belöningen för henne. Men om hunden drar på rådjur/hare, ska man då säga till det vilda djuret att inte uppmuntra hunden? Jag vill ha tips och råd, konkreta svar på HUR man bryter, hur man gör istället, hur man lär om sin egna hund om dett blir fel.
Jag tycker du ska prata med henne, för lite orättvis tycker jag du är. Hon får inte en chans att förklara. Och vissa saker kanske går bra nu, men kommer det gå bra när du tex har störning, när hunden blir äldre? Då kanske hennes tips kan vara bra att ta till.
Men vi får ju inga tips, bara att vi ska göra si och så och sen hem och öva på det innan vi visar upp det nästa gång. Jag vet inte alls hur hon kommer reagera när hon är äldre (hunden alltså), men om vi säger att hon drar efter en hare, jag har inga tips om hur vi då ska göra, bara att vi ska öva inkallning hemma till nästa tillfälle. Det GÖR vi varje dag, men inte på kursledarens sätt
Jag för min del kräver aldrig att min hund ska sitta fint på inkallning, jag vill hon ska komma som en skjuten kanonkula, få mycket beröm när hon kommer och tycka det är toppen.
Det där andra tar jag sen, först ska allt läras in med glädje.
Jag hoppas verkligen jag lär in med glädje också. Jag berömmer henne varje gång hon tar ögonkontakt ute, jag berömmer henne med kul lek eller godis när vi övar exempelvis inkallning. Det som gör mig förvirrad är att jag redan lärt in att hon ska komma till vänstersidan, men helt plötsligt är det inte bra för att det är "fel" efter hur vi ska lära in på kursen. Jag trodde vi var "duktiga" som kunde och hade övat så mycket innan, men nu blir det fel istället. Jag har hela tiden tagit små steg att alltid visa att belöningen finns i vänster hand, för det är den sidan jag vill ha henne. Nu ska hon plötslig lära om att hon ska sitta framför mig istället
Och du kan säga att du vill säga si och så och förklara varför, då lovar jag att hon förstår och tar det. Men hon kommer säkert också säga sin version hur hon tycker..
Ska försöka ta upp det med henne
Och detta med hundmöten alt leka med hunden. Jag är faktiskt en av de som du nämner. Jag har mer svårt att leka med mina hundar, än vad jag har med tex hundmöten.
Jag leker både inomhus och utomhus med henne, det har vi inga problem med. Vi bor ju lite olika du och jag, men här möter vi säkert minst 2 hundar varje gång vi går ut, och tyvärr är de flesta hundägare ganska påflugna, vill träffas och leka. Tassa (hunden, för er som läser) ska nu fram till varenda hund och leka, både när vi är ute och är på kurs, vilket är ganska jobbigt. Jag skulle vilja lära mig hur jag bryter henne där, istället för att kampa med henne på kursen ( för det vet hon verkligen hur man gör, man biter, sliter och drar om det så är händer, kläder eller armar, hälsener)