Border Collie

Nupilot

Trådstartare
Jag är helt frälst i den här rasen och skulle väldigt gärna vilja köpa min egen, men det verkar helt omöjligt för en 'vanlig dödlig' ej vallningsintresserad människa att få köpa en Border Collie :(

Skulle passa mig utmärkt, mkt ute i stallet, mycket ut o köra, vill gärna inte ha en hund med jakt instinkt..

Hur gör man, för att få köpa en Border Collie, måste jag köpa mig 10 får också ?!?!
 
Sv: Border Collie

Skulle passa mig utmärkt, mkt ute i stallet, mycket ut o köra, vill gärna inte ha en hund med jakt instinkt..

Först och främst vill jag säga är att jag inte alls är särskilt insatt om BC's förutom att jag tycker de är helläckra och kanske i drömmarna haft en egen :angel:. Sen kanske det finns en anledning till att uppfödare inte vill sälja till de som inte har tänkt valla med hunden.

Och för det tredje att gå tillbaka på det du skrev om att en bc skulle passa dig utmärkt. Jag tror det finns alternativ som är lättare att få att fungera i din tillvaro och som du som ägare får ut minst lika mycket av.
Jag tror att en understimulerad eller "fel.stimulerad" bc inte är någon behaglig sällskapshund...

Men som sagt, jag är inget proffs på området jag vill bara rekommendera att läsa på mer om rasen och om andra raser också så kanske du hittar någon som verkar lämpa sig ännu bättre!:)
 
Sv: Border Collie

Först och främst vill jag säga är att jag inte alls är särskilt insatt om BC's förutom att jag tycker de är helläckra och kanske i drömmarna haft en egen :angel:. Sen kanske det finns en anledning till att uppfödare inte vill sälja till de som inte har tänkt valla med hunden.

Och för det tredje att gå tillbaka på det du skrev om att en bc skulle passa dig utmärkt. Jag tror det finns alternativ som är lättare att få att fungera i din tillvaro och som du som ägare får ut minst lika mycket av.
Jag tror att en understimulerad eller "fel.stimulerad" bc inte är någon behaglig sällskapshund...

Men som sagt, jag är inget proffs på området jag vill bara rekommendera att läsa på mer om rasen och om andra raser också så kanske du hittar någon som verkar lämpa sig ännu bättre!:)


Understimulerad lär den inte bli :D (kanske "felstimulerad", fast den får gärna valla hästar).
Min border TERRIER orkar knappt med en hel dag :)
 
Sv: Border Collie

Okej :) Lät bara som hunden skulle bli väldigt välmotionerad vilket inte alls har att göra med stimuleringen. Var nog bara jag som missuppfattade.
 
Sv: Border Collie

Tjing!

Vi har en BC-tik hemma som vi köpte från en uppfödare. Under hennes första två år så vallade mams lite med henne och det fungerade bra, dock kunde vi inte behålla fåren över vintern så vi sålde dom. Därefter har hon varit "enkel" stallhund, vilket har passat henne ypperligt!

Hon är idag fem år och får oftast följa med till stallet, men ibland får hon stanna hemma. Vi har även två dansk-svenska gårdshundar, unghundar, och ibland måste man ta dom var och för sig och få lite prägling på människan...BC tiken har inga problem att vara hemma "i lugn och ro" och i sanningens namn stimuleras hon inte så mkt som man borde göra, men hon verkar inte heller lida av detta. När hon är med i stallet så sitter hon allra helst i bilen! Gärna flera timmar i sträck och hon hoppar spontant in där så fort hon får chansen...

Mer samarbetsvillig, snabbare och smartare hund får du leta efter! Jag har personligen lite svårt att vänja mig vid seeegheten hos de små dansk-svenska, de är ursöta men stundtals sega som tuggummi. SVOSCH säger det när man ger kommandon till en BC!:love:

Summakardemumma, det finns BC som klarar ett liv utan vallning, en hund blir vad du gör den till! Det finns även BC till salu som inte är reggade men ändå renrasiga då ngn av föräldrarna ej erlagt det obligatoriska vallningsprovet.
 
Sv: Border Collie

Summakardemumma, det finns BC som klarar ett liv utan vallning, en hund blir vad du gör den till! Det finns även BC till salu som inte är reggade men ändå renrasiga då ngn av föräldrarna ej erlagt det obligatoriska vallningsprovet.

VART hittar jag dessa ;) :D
 
Sv: Border Collie

köp för tusan inte en BC valp om du inte har möjlighet att valla med den. bara för att föräldrarna inte har klarat vallningsprovet behöver inte det betyda att de inte gärna vill valla -de kanske bara inte är särskilt bra på det.

ska du tvunget ha en BC till "sällskap" finns det vuxna hundar som inte är särskilt rastypiska (vallningsbenägna) att köpa om du letar tillräckligt noga och länge.
 
Sv: Border Collie

en hund blir vad du gör den till!

Hoppas du inser ditt misstag ( läser på lite om hur hundar fungerar ) återvänder till tråden och dementerar detta påstående som du skrev..

Varför tror du att vi har olika raser med olika inriktningar för ?
 
Sv: Border Collie

Det finns hundraser som passar dina syften, varför inte välja någon utav dessa..

Har så svårt att förstå varför man prompt ska skaffa sig en ras vilket man som ägare inte uppfyller kraven för ?

Handlar det bara om utseende eller vad ?
 
Sv: Border Collie

Fortfarande så kräver en BC generellt mer än vad du skriver att du kan erbjuda. Man köper faktiskt en hund för den mentala biten, det är den delen man lever mest med. Tycker du ska tänka om då BC ändå är en motor på 4 ben och inte bara en söt tuss att gosa med i stallet.
 
Sv: Border Collie

VART hittar jag dessa ;) :D

Köper du en oreggad så tror jag att risken är ännu större för att få en "vallidiot". Jag har en BC som jag inte vallar med, dock så är jag beredd att lära mig och köpa får om behovet skulle uppstå. Har än så länge haft tur då hon inte vallar något. Vissa BC´s börjar ju valla bilar, människor o.s.v.
Jag tränar mycket med min BC och jag tror och hoppas att hon får den stimulering som hon behöver.
Men är du bara ute efter att ha med en hund ut till stallet och så som du skriver så råder jag dig till att titta på andra raser.
 
Sv: Border Collie

En som jag går på hundkurs med har en BC. hur lung fin och underbar som hällst. hon har tränat lydnad vi går i lydnads klass 1 nu. men hon tränar mycket hemma vardagligt. långa promenader, lös i skogen, på sommrarna åker de iväg å badar osv hon är med överallt den hunden. underbar hemma och överallt!
hon vallar inte med sin hund!

den hunden är inte under/felstimulerad på nått sätt.. men hon kanske är en individ för sig vad vet jag som har noll koll på Bc :P
 
Senast ändrad:
Sv: Border Collie

Det är väldigt olika från hund till hund hur dom är.. Vet några som har hunder från samma kull, och ingen av dom vallar får. Känner till tre, varav en är världens lugnaste snällaste hund, och dom andra blev "monster". Ena är omplacerad nu, den andra vet jag inte hur det gått med.

BC är i almänhet inga bra sällskapshundar. Får dom inte jobba så blir dom stressade och det kan göra dom lömska.

Så jag tycker du ska tänka väldigt noga igenom det innan du köper en border collie.
 
Sv: Border Collie

Hei!
BC er en herlig rase, men de krever mye aktivering, ikke bare fysisk, men også mentalt, de behøver en oppgave å utføre. Dette trenger riktignok ikke å være å gjete sau (eller ender, det fungerer også bra..:) ), men kan være agility, eller andre øvelser der de får bruke hodet.
En har jo ulike individer her også, vi har hatt Border Collier som fungerer like bra i "bygd som i by", mens en annen mente at det ikke var nok jobb bare å gjete sau, så han passet på hestene på "fritiden". På grunn av det fikk han slått ut flere tenner, men sluttet ikke for det..
 
Sv: Border Collie

Hoppas du inser ditt misstag ( läser på lite om hur hundar fungerar ) återvänder till tråden och dementerar detta påstående som du skrev..

Varför tror du att vi har olika raser med olika inriktningar för ?

Jag trodde att Buke var ett diskussionsforum där man utbytte personliga åsikter och erfarenheter.

Jag är ingen expert på hundpsykologi/beteende men har haft hund sen barnsben och således stött på några stycken, men jag är absolut ingen självutnämnd expert och kan enbart relatera till mina egna erfarenheter.

Jag tycker således att du är lite barsk när du ber mig dementera min personliga åsikt, vilken jag anser mig ha rätten att ha, oavsett om den i dina ögon är fel eller rätt. Jag kommer därför inte rakt av dementera mitt uttalande utan istället ta till mig din åsikt och än en gång fundera över hur jag själv resonerar....

Jag försöker då göra ett förtydligande med mitt uttalande:

Vad jag menar med "att en hund blir vad du gör den till", handlar om de rutiner och det förhållningssättet du har. Om du successivt och konsekvent vänjer hunden vid en situation eller lär in något så kan du forma hunden "till vad vill"....missförstå mig inte nu, det finns självklart begränsningar och BC skulle jag aldrig rekommendera som ren sällskapshund.

MEN Nupilot skrev att hon skulle vara mkt i stallet och mkt ute i skogen, visst motion är ej detsamma som stimulering men jag tog nästan för givet att om man ens tänker tanken bordercollie så är det i princip = mkt lydnadsträning!?!

Att ha hunden lös som hon beskriver kräver en lydig hund och jag har svårt att se att man äger en BC utan att "träna dess hjärna" (stimulans?).

Men som sagt, endast mina tankar kring detta och definitivt ingen absolut sanning.

Jag vet bara att det åtminstone finns en BC-tik (då må hon vara unik?) som faktiskt klarar av att vara hemma några timmar om dagen, som inte får stimulans dagligen och som inte får valla (längre) som trots detta inte äter upp huset inifrån eller uppvisar andra tecken på stress eller olycka. Om det beror på att hon har vallat en gång i tiden och är mkt lydnadstränad sedan tidigare och nu kan rutinerna i famlijen, det vet jag inte. Känner dock till flera oreggade BC-hundar (dvs inga BC avlade för vallning) som lever liknande liv och som fungerar med detta.

Slutligen vill jag bara nämna något kring din fråga gällande olika raser med olika inriktning. Är det idiotiskt av mig att dra parallellen till hästvärlden?

En travare eller galoppör kan således inte leva ett drägligt liv som dressyr eller hopphäst för att den är avlad för ett annat ändåmål? Personligen tror jag att det är svårare att "träna om" en gammal individ än en ung, oavsett art och ras.

Välkommen att halshugga mig!;)
 
Sv: Border Collie

Nu svarar jag alla här då då.

Jag må vara UNG, men jag är inte dum och mkt påläst om Border Collie rasen, dessutom jobbar jag på ett hunddagis. =) Oroa er inte.

Alla BC's vallar inte. Känner faktiskt 2 st BC som inte vallar och som mår hur bra som helst. Det ni tror med att "åka med ut till stallet" är nog inte riktigt det jag menar, jag 'äger' en ponnytravare och det handlar mycket om motion jämt med hästen.
Sen är jag väl lite intresserad utav att valla, men inte FÅR, utan nöt, då jag har tillgång till ett gäng sådana, men det kommer inte att vara min "topp prioritet" :) mer hobby...

Använder man inte collie i agility mycket ? lr är det jag som drömt det ? Vi har en Border Terrier hemma, som inte är en jakthund, även om han gärna jagar lite på egen hand.

Har förstått att riktiga BC uppfödare vill ha bort BCs i uställningssyften, o jag ser väl inget konstigt med det, det är en brukshund.

Jag skulle aldrig köpa en oreggad hund (skulle aldrig köpa en oreggad häst, knappt ens en korsning). det var med mkt ironi som jag skrev "VART hittar jag dessa", för det verkar mkt korkat o köpa en oreggad hund, enligt mig. Ingen behöver få damp lr ryck i stortån nu.

Så, nu kan alla andas ut och ta det lugnt :)
Jag fortsätter o söka information o tackar för den jag fått i den här tråden. Men sluta "anfalla" folk, bara för att du själv älskar rasen o helst gärna själv ser att det enda BCs gör är att valla får, alla delar kanske inte din åsikt. Men ja, BCn är en brukshund. avlad för att användas.

//J
 
Sv: Border Collie

jag kan bara berätta om mina närmsta vänner som föder upp bc. de har en bondgård och har haft bc så länge jag kan minnas. de har nu sålt 28 st valpar ch det har gått superbra! utom för 3 stycken... dessa hamnade hos jätteduktiga, aktiva människor som bara saknade en sak som de andra valpköparna inte saknade... djur att valla!

den ena avlivades efter 1 1/2 år då den hade blivit aggressiv och började hugga. den valpen bodde hos en köpare som var mycket aktiv inom brukshundklubben och duktig på att aktivera sina hundar även mentalt..

den andra hamnade hos en jätteaktiv familj som bodde i radhus, cyklade, joggade, fjällvandrade, åkte skidor osv osv. riktiga friluftsmänniskor alltså men efter c:a 1 år så började han bli nervös, valla bilar inne i stan, cyklister, naffsa i ben mm mm. uppfödare tog då tillbaka hunden, behöll honom i nästan 2 år och gick på många vallhundskurser och erlade nåt prov. hunden såldes därefter till gotland och lever nu ett underbart liv bland fåren.

den tredje hamnade hos en person som varit mycket aktiv inom bruks och då framförallt inom lydnad. ingen vallning där heller, vad som gick snett minns jag inte, men det blev inte bra och hunden togs bort efter 2 år.

en valpköpare däremot hade inga djur, men hon gick regelbundet (varje vecka) på vallhundskurs ändå bland lånade får så det funkade utmärkt! det är ju faktiskt ett alternativ också..

hursomhelst, dessa uppfödare säljer aldrig mer till någon som inte kommer valla med sin bc igen och det kan jag ju förstå... sen finns det ju självklart olika individer (även om dom som tingeling beskriver är få. grattis till dig förresten, för trevliga är dom när det funkar :D)
men jag vet inte om jag skulle våga chansa, inte när det finns så många andra raser att välja bland!
 
Sv: Border Collie

det verkar helt omöjligt för en 'vanlig dödlig' ej vallningsintresserad människa att få köpa en Border Collie :(

Hur gör man, för att få köpa en Border Collie, måste jag köpa mig 10 får också ?!?!

du frågade och fick svar.... och av dina frågor att döma så tycker jag inte svaren var så konstiga. du gav sken av att veta mindre än vad du egentligen gjorde. det som är viktigt att komma ihåg är att dagens bc är så hårt avlade på en uppgift näml vallning så lite borde dom få valla för att må bra tror jag. men du verkar ju vara inne på rätt spår ändå? du kunde ju tänka dig att "valla nöt som hobby" det tror jag räcker alldeles utmärkt om uppfödaren hjälper till att välja ut en valp!

lycka till iaf!! (vi har hållt på med agility med vissa bc, men alla har vallat nöt "vid sidan av")
 
Sv: Border Collie

Jag har en bearded/brder collie som inte vallar.
Visst har han visat lite anlag för det men han aktiveras på annat sätt och trivs hur bra som helst.

Om 2 veckor ska jag hämta en bearded collie som jag inte ska valla men, ska bara testa vallanlaget på honom.
Vi ska träna lydnad och agillity samt ställa ut.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 942
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 506
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 652
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 540
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp