Border Collie

Sv: Border Collie

Vill bara komma med en reflektion här. Jag tävlar mkt lydnad med mina hundar och har träffat massor av bc:s, både såna som får valla och de som inte får det. De flesta som tävlar lydnad och inte vallar med sina hundar gör något annat - kör spår eller sök t ex. - men lyckligast verkar faktiskt de vara som får valla. Man kan inte komma ifrån att det är en stark instinkt hos rasen som den mår bäst av att få utlopp för.
Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig en bc i lydnadssammanhang (tycker också att många är vackra), men jag har ju ingen möjlighet till vallning och därför avstår jag. Istället har jag skaffat mig en liten rolig pyrénéeisk vallhund som komplement till mina jaktgolden - hon är bara 6 månader ännu men har redan visat att hon är oerhört snabb att lära och har ett enormt tempo och snabba reaktioner. Men hon har inte samma utpräglade vallinstinkt som en bc och inte heller samma behov att få jobba så mycket som en bc kräver. Så visst finns det andra raser som kan passa, det gäller nog bara att leta lite:-)
 
Sv: Border Collie

Varför ska du ha en Bc om du absolut inte ska valla? Det är ju ingenting som säger att dom måste valla varje dag, men regelbundet bör den väl få valla, om intresset finns? Om inte annat så för att det kan vara kul och se om man lyckas hålla koll på både sig själv, hund och får :P
Självklart behöver du inte köpa 10 får, det finns kurser mm att gå med sin hund. Dock vet jag många som tävlar högt upp i lydnad, bruks och agility med bc, som inte vallar alls. Det beror väl lite på vad man kan erbjuda i stället... Men att bara springa med ut och rida låter lite...torftigt...

Jag har en Border valp på 13 veckor. Han är reggad och köpt av en "riktig" uppfödare. Hennes hundar vallar under sommarhalvåret, och inte alls under vintern. Då får fåren lamm och ska alltså inte vallas. Däremot så får dom "hålla koll" på djuren, när dom ska få mat etc... Alltså fyller hundarna sin funktion, och får sina behov tillfredsställda även utan själva vallningen.
Jag har inte planerat att tävla i vallning med min pojk, men valla, det ska han få göra. Nu har jag hästar, som faktiskt flyttar sig för hundar och min hund kommer att ha uppgifter att fylla som innefattar vallning även om det inte alltid gäller får.Jag driver islandshästar varje dag, och att honom till hjälp blir ju bara jätteroligt. Har mest tänkt honom till lydnad och bruks, men även valla får med jämna mellanrum. Detta tyckte min uppfödare lät alldeles utmärkt, även om hästarna kanske inte är får. Så, jag har fått köpa vallhund utan att lova att tävla i vallning. Fast jag tror nog inte att en seriös bc-uppfödare säljer till någon som egentligen bara vill ha en pigg hund?

Själv tycker jag att det är värt att lägga ner lite helger t ex på vallning, för att få en border. För det är ju en helt fantastisk hund, OM den är i balans med all sin energi och sina instinkter.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 942
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 506
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 652
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 540
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp