Nej självklart inte. Det har jag heller inte skrivit. Misstänker man inte brott så är det inte heller någon fara med att prata med föräldrarna.
Jag säger det igen, alla tjänar på att man jobbar med dem, inte mot dem.
Med ”alla”, menar du de vuxna antar jag.
Jag har själv erfarenhet av familjevåld som barn. PBU och BUP samarbetade med mina föräldrar, Socialen samarbetade med mina föräldrar, skolan samarbetade med mina föräldrar.
På grund av att alla vuxna samarbetade med varandra så kunde mina föräldrar fortsätta skada och manipulera mig.
Vi var inlagda på barnpsyk tre gånger, de två första gångerna fick jag inte prata själv med psykolog eftersom att mina föräldrar sa till mig att personalen inte arbetade så utan att det var endast familjeterapi.
Många år senare begärde jag ut min journal därifrån och läser att jag erbjudits enskilda samtal med psykolog men avböjt. Det stämmer inte.
Så mina föräldrar sa alltså till personalen att jag inte ville prata med psykolog själv och till mig sa de att personalen sagt att jag inte fick prata med psykolog själv.
Tredje inläggningen fick jag prata med psykolog själv 6 gånger men visste inte vad jag fick prata om plus mindes inte mycket pga åratal av psykiskt våld så kunde inte säga så mycket. Mamma sa till mig att jag ”måste hjälpa till” och hon instruerade mig vad jag skulle säga till psykologen.
Innan dessa inläggningar hade vi haft kontakt med PBU på hemorten i flera år. En period åkte mamma och pappa dit varannan dag ungefär. Det gick till så att jag vaknade på morgonen av att pappa lyfte ner mig på golvet, satte sig på mig och höll fast mig och röt och var arg. Jag ropade på mamma men hon gjorde inget för att hjälpa mig. Jag var livrädd och förstod inte varför han gjorde så.
Efter ett par gånger så började jag vakna innan han kom in på mitt rum men jag hade ingenstans att fly, jag kunde inte röra på mig, kunde bara vänta på att han kom och lyfte ner mig på golvet och upprepade fasthållning, rytande.
Han sa att psykologen sagt att han måste göra så.
Efteråt stampade han omkring i huset, vrålade och smällde i dörrar.
Jag vågade inte röra på mig och låg som paralyserad på golvet.
Sen åkte de iväg till PBU.
Jag minns inte hur länge jag låg där på golvet.
Som vuxen begärde jag ut även den journalen och angående dessa tillfällen står det att jag ”vägrat” följa med och att min pappa ansåg att jag hade mycket trots. Det står även att han inte vill förstärka detta trots genom att använda för mycket tvång.
Så. Det var ett exempel på hur det kan bli när man jobbar
med föräldrarna.
Edit: Jag hade varit borta från skolan i över 1,5 år innan skolan kontaktade soc.
Rektorn kände mina föräldrar och sa till soc att han känt familjen i 20 år och visste inte något som kunde vara fel.