Men nu gör du det allt för komplicerat? Det känns som att du inte vill förstå alls nu, och det börjar kännas lite löjligt.
Ja jag gör det absolut komplicerat. Hela min poäng är hur komplicerat/orimligt det blir med ett sådant regelverk som du beskrev.
Min stad hade såna regler ja, jag vet ju inte hur det ser ut överallt men de flesta verkar gå enligt sådana regler ja. Jag har inte påstått att det är lag, tror jag? Bara att vi måste göra så.
Du skrev
"Här i Finland MÅSTE pedagoger först kontakta vårdnadshavarna kring oron innnan anmälan görs.". Jag antog då att det var något som gällde i Finland och var tvingande (genom lag, förordning, föreskrift eller motsvarande) och inte var något som gällde lokalt i din stad och var valbart. Så konstigt var det väl inte att jag tolkade det så?
Sen förstår jag inte vad du menar med att "hålla kvar" barnen?
Du skrev du att du hörde av dig till föräldrarna om att ni måste träffas innan barnen hämtas, och du har skrivit att det gäller bägge föräldrarna. Hur skulle det då gå till (enligt vad du skrivit i tråden dittills) om inte bägge föräldrarna vill komma till förskolan innan hämtning?
Man använder väl sunt förnuft och arrangerar på det bäst passande sätt helt enkelt. I det exempel du nämner med barn boende vecka-vecka kanske jag skulle ringa den andra föräldern och ja mötet via telefon helt enkelt? Gruppsamtal? Teams? Textmeddelande? Vad som funkar bäst.
Man måste ju kunna anpassa sig och tänkea utanför boxen.
Det har faktiskt aldrig varit nåt problem, och relationen med föräldrarna har varit väldigt bra efter anmälan.
Nu jobbarjag inte längre inom det området men antar att det fortfarande funkar liknande
Att man ringer eller skickar sms till föräldrarna om att anmälan ska göras får ju förfarandet att låta mer genomförbart, men det är ju något helt annat än vad du först beskrev om att kontakta kring oron, att sitta ner och ha möte och komma fram till att göra anmälan tillsammans i samförstånd i 99 % av fallen.
Jag förstår inte alls den stora vinsten med ett sådant upplägg. Istället för att om man uppfyller kriterierna för "oro", göra en orosanmälan och lämna över hanteringen till den profession som arbetar med just detta.
De allra flesta fallen, även i Sverige, stannar ju säkerligen vid att man tycker att lille Kalle har varit lite annorlunda på sista tiden, pratar med föräldrarna om saken och får en logisk förklaring och så var det inget mer med det. Det var därför jag från början undrade ifall man med "oro" menade olika saker i Sverige respektive Finland.
Det är ju inte heller osannolikt att oron som dyker upp på förskolan inte är det första som händer utan att det redan finns ett sedan tidigare pågående ärende hos socialtjänsten med åtgärder m.m. Varför då förskolepedagoger ska börja ha samtal och diskussioner med föräldrar om familjens mående och eventuell hjälp, istället för att vända sig till socialtjänsten med sin information, låter i mina öron inte heller särskilt lämpligt.
Jag ser också ytterligare en risk med detta att anmälan i nästan alla fall görs i samförstånd efter möten och samtal om familjens situation och behov av hjälp. Nämligen svårigheten i att efter detta göra sin anmälan helt utan bias. Istället för att direkt vända sig till socialtjänsten med sitt "råmaterial", och låta dem göra bedömningen, i en del fall dessutom till en helhet och historia som redan finns där.