S
SO Hovslagare
Sv: Boots till barfotahästar!
Mätningarna var inte mina utan Gene Ovniceks om jag inte minns fel.
Ej åtgärdade distortioner och utflytningar är lika illa det även om de mycket sällan breddar och bräcker hoven lika mycket som ett par boots. Och om de gör det så handlar det om ren vanvård.
Jag vet inte hur skadligt du "tror" att det är, som proffesionell hovvårdare borde du väl ha så pass mycket kunskap att du vet om en konstlad breddning av hoven negativt påverkar hovledens colateral ligament eller ej?
Nu säger jag inte att jag håller med dig, jag upplever inte att hovarna blir så mycket bredare och längre med boots på, men jag vet ju heller inte vilka boots du gjort mätningarna på.
Men oavsett, skulle inte den skaderisken öka markant om den vore permanent som till exempel vid skoning? Jag tänker framför allt på de många galoppörer som springer omkring med utflutna hovar som är både en och två storlekar för stora nedtill motför vad de borde vara.
Även "vanliga" hästar tycker jag ofta verkar ha för stora hovar konstant, menar du att det är skadligare än jag redan trodde?
Mätningarna var inte mina utan Gene Ovniceks om jag inte minns fel.
Ej åtgärdade distortioner och utflytningar är lika illa det även om de mycket sällan breddar och bräcker hoven lika mycket som ett par boots. Och om de gör det så handlar det om ren vanvård.
Jag vet inte hur skadligt du "tror" att det är, som proffesionell hovvårdare borde du väl ha så pass mycket kunskap att du vet om en konstlad breddning av hoven negativt påverkar hovledens colateral ligament eller ej?