Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Nu säger jag inte att jag håller med dig, jag upplever inte att hovarna blir så mycket bredare och längre med boots på, men jag vet ju heller inte vilka boots du gjort mätningarna på.
Men oavsett, skulle inte den skaderisken öka markant om den vore permanent som till exempel vid skoning? Jag tänker framför allt på de många galoppörer som springer omkring med utflutna hovar som är både en och två storlekar för stora nedtill motför vad de borde vara.

Även "vanliga" hästar tycker jag ofta verkar ha för stora hovar konstant, menar du att det är skadligare än jag redan trodde?

Mätningarna var inte mina utan Gene Ovniceks om jag inte minns fel.
Ej åtgärdade distortioner och utflytningar är lika illa det även om de mycket sällan breddar och bräcker hoven lika mycket som ett par boots. Och om de gör det så handlar det om ren vanvård.

Jag vet inte hur skadligt du "tror" att det är, som proffesionell hovvårdare borde du väl ha så pass mycket kunskap att du vet om en konstlad breddning av hoven negativt påverkar hovledens colateral ligament eller ej?

Hej!

Hur mycket skadar det hästen att man rider med boots några enstaka gånger, då främst under vinter vid halka (var kanske ca 5-10ggr förra vinter kände behov av dem).

OBS! Inget påhopp eller liknande, är intressead av att veta :idea:

Det jag skrev om den gången var den ökade belastningen på bland annat hovledens sidoligament som uppkommer genom att bootsen breddar och förlänger hoven. Exempel: en hov som är 12 cm bred sitter fäst i leder som är designade för 12 cm bred hov. Om man breddar den hoven till 15 cm så ökar belastningen i lederna markant.
Skaderisken med den snabba uppbromsningen i isättningen med gummibeslag är väldokumenterad.
Tryckskador och skav är egna reflektioner av det som som jag sett på hovar som varit försedda med boots.

Vad tror du om Easy Bare som har sulan gjuten lik ett hovavtryck? Då kommer trycket inte under hela hoven utan på bärranden så som på en sko, eller?
Mina erfarenheter är annars också tryckskador o skav. Värre än "spik i nagel", tycker jag.

Hej!

Hur mycket skadar det hästen att man rider med boots några enstaka gånger, då främst under vinter vid halka (var kanske ca 5-10ggr förra vinter kände behov av dem).

OBS! Inget påhopp eller liknande, är intressead av att veta :idea:

I normalfallet utan hård ansträngning i mild terräng så tror jag inte det skadar alls.

Vad tror du om Easy Bare som har sulan gjuten lik ett hovavtryck? Då kommer trycket inte under hela hoven utan på bärranden så som på en sko, eller?
Mina erfarenheter är annars också tryckskador o skav. Värre än "spik i nagel", tycker jag.

Jag har inte sett dom så jag har svårt att uttala mig.

Hittade två bilder på nätet i alla fall :)

16570065.jpg

16570066.jpg

Kanske underlättar ;)

Tack för svaret :) Skönt att höra!

Om du var tvungen att välja ett par boots så man kan rida när det är halt, vilka skulle du välja då? Förutsatt att du inte kommer rida så ofta med dom ;)

hej min häst har problem med hovarna och kan inte ha skor så för några dar sen skaffade jag simple boots. det va nog det bästa köpet jag gort. dom är jätte smidiga och jätte lätta att sätta på.

ja man ska mäta när hovarna är nyverkade och det finns en marginal just för att hoven ska kunna växa mellan verkningarna.

Det lilla jag har använt mina så sitter dom väldigt stadigt, jag har en känslig häst och hon har inte fått skav. man får även med ett skydd just för skav. hon har inte reagerat på att hon har nåt på fötterna förutom att hon har fått ett bättre steg och tar för sig mer. (dom väger nästan inget).

Dom går även att brodda med ett speciellt broddsats som kostar 110kr för 8 st. Bootsen betalade jag 1173kr/par och då håller dom runt 1 år vid normal ridning. dom finns på www.hovbalans.com
jag fick hem mina dan efter jag beställde dom...

jag va även och kollade på dom på hööks men dom va dyra, svåra och stenhårda. sen har jag även kollat på massa andra men jag fastnade verkligen för dom här ingenting som trycker mot hoven och dom är snygga och framför allt så är dom lätta och hästen trivdes med dom.
view-pic-img.html

Senast ändrad av en moderator:

hej min häst har problem med hovarna och kan inte ha skor så för några dar sen skaffade jag simple boots. det va nog det bästa köpet jag gort. dom är jätte smidiga och jätte lätta att sätta på.

Hej! :)

Jag kollad på videon för dessa boots (som finns på hemsidan). Är de verkligen så lätta att sätta på?? Bara säta i hoven utan att krångla och sätta över flärparna? Såg en video om hur lätta easy boot skulle vara att sätta på men så lätt var det inte för mig :mad: Blir dom inte ngt stora om det går så lätt att sätta på?

Det skulle vara intressant att se hur mkt alla olika boots hämmar mjukdelarna baktill- för det gör de.
Spänns med vajer eller ej flexibla material.

Även skavrisk finns med alla. Kanske funkar bättre om man har en hårfager häst- mkt hårbeklätt ben.

Bootsen skulle vara bara under hoven o limmas fast som en vanlig sko- i framkant.

Nej jag kan inte hålla med dig att boots generellt hämmar mjukdelarna baktill.

Bootsen jag använder ibland varken skaver eller spänns med ej flexibelt material. Själva bootsen är också flexande i sin konstruktion.

Vilka boots har du provat? Vad har du för erfarenhet av dessa - positivt och negativt?

I normalfallet utan hård ansträngning i mild terräng så tror jag inte det skadar alls.

Jag håller med dig.

En sak som förvånar mig i denna tråd är att ingen hitils nämt ett ord om vilken typ av gummiblandning dom olika bootsen har. Det är ju allmänt känt att olika gummiblandningar ger olika glidegenskaper.:angel:

Jag håller med dig.

En sak som förvånar mig i denna tråd är att ingen hitils nämt ett ord om vilken typ av gummiblandning dom olika bootsen har. Det är ju allmänt känt att olika gummiblandningar ger olika glidegenskaper.:angel:

Hur får man reda på det då? :confused:

Får jag fråga dig samma sak som jag frågade SO hovslagare? Vilka boots skulle du välja OM du var tvungen att välja några att rida i vid halt underlag? :idea:

Polyurethan brukar det vara i sulan på de flesta

Hej! :)

Jag kollad på videon för dessa boots (som finns på hemsidan). Är de verkligen så lätta att sätta på?? Bara säta i hoven utan att krångla och sätta över flärparna? Såg en video om hur lätta easy boot skulle vara att sätta på men så lätt var det inte för mig :mad: Blir dom inte ngt stora om det går så lätt att sätta på?

Hej jo precis så lätta är dom, om dom är rätt utpassade så sitter dom väldigt stadigt. men spännena längst ut är bara säkerhetsspännen, det är i själva verket flärparna på insidan som man spänner åt och håller fast dom. är riktigt nöjd och hästen oxå...

jag kan även tillägga att jag är illa tvungen att använda boots vid all ridning :s
vi har hållt på i 2 års tid nu med att försöka göra allt för att hennes hovar ska bli bra men dom bara spricker och lossnar delar ifrån dessutom är hon så extremt ömfotad. hon har inte velat röra sig och har haft väldigt dålig blodcirkulation i benen och neråt. hovarna växer knappt därför blev det att när hon hade skor så blev sömhålen på samma ställe och allt blir katastrof.. så jag införskaffade mig dessa boots ( cavallo simple boots).
direkt när hon fått på sig dom o vi kom ut från stallet så blev hon en helt annan häst.. öronen framåt, tog för sig massor snabbare steg och hon ville bara röra sig, när hon började trava så ville hon knapp stanna OCH jag kan säga att så va hon inte innan då ville hon ingenting hon bara såg ledsen ut och ville inte ta ett ända steg. hon va så dålig så hon har fått stått sen i början av sommarn har typ kunnat gå nån enstaka promenad med henne men inge mer... så det är riktigt roligt att se henne nu och att hon dessutom inte ens reagerade på att hon hade nåt på hovarna... :D

Nu du Gullan! :) Nu har jag fotat fossingarna på min häst också, puh det är inte lätt!

Men... batteriet i kameran dog så det blev bara en bakohov. Bättre än inget ;) Ridbilder i tölt och trav har jag lagt upp redan :D

På dessa bilder är det drygt 2 månader sen hon verkades sist... Jag har filat lite emellen iof...

16572895.jpg

16572897.jpg

16572896.jpg

Få väl se om hoven blir slaktad av hovslagarna nu... :crazy:

Senast ändrad:

Skönt, kanske är värt att prova då :)

Kul att din häst vill röra på sig nu, vilken lycka!! :love:

oh det är de jag menar vissst är de snygga tycker de verkar jättebra:banana:
dock är tydligen min hästs hovar för långa för dessa alltså längen och bredden skiljer det så mkt emellan så jag måste kapa av tån mer för att kunna ha dessa tydligen! passade din häst i dessa alltså du vill inte ta en bild underifrån på din hästs hovar?
har du såna här boots bak med?
du har inte broddat dina ännu va? har de blitt nåt skav?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 409
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 093
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V