Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Finns det någon undersökning om vilka som hämmar mer eller mindre? (Inget påhopp utan skulle vara intressant att veta, vill ju ha de som är bäst för hästen :)) Eller hur ska man tänka när man väljer boots?

Hur mycket påverkar bootsen om man rider med dem ca 1,5 mkt sällan? Kanske inte går att svara på...

Andra får givetvis också svara :) Men vill ha "riktiga" svar, inga skonings övertalningar. Om man var tvungen att välja boots (fast det anses som hemskt av många verkar det som) vilka skulle man då välja (även om man hellre har en skodd häst)?

Fårstår ni vad jag menar?

SO hovslagare skrev i en annan (lång) tråd om bootsens inverkan på hästen. Tyvärr minns jag inte vilken tråd. Hoppas han kommer tillbaka hit och kan skriva om det igen.

Jag som tyckte at cavallio och old mac så så enkla ut att sätt på :o Boa boots då? De ser ju ut lite som old mac... Har de lättare att ramla av än epic och bare? (Bara en känsla jag får när jag ser dom)
Åh, enkla är de säkert! Men för mig, som är van Bare numera, blir det lite omständligt med alla spännen och grejer.
Boa är mindre spännen att hålla reda på men det är ju samma övergripande design. Då kan du nog lika gärna köra på Cavallo tror jag.

SO hovslagare skrev i en annan (lång) tråd om bootsens inverkan på hästen. Tyvärr minns jag inte vilken tråd. Hoppas han kommer tillbaka hit och kan skriva om det igen.
Det är hans egna åsikter och möjligtvis uppbackad av någon gammal undersökning gjord för många år sedan på fastspikade järnskor med gummiöverdrag.
Det finns inga undersökningar på hur moderna hovboots påverkar hoven, bara tusentals nöjda hästar och hästägare.

Båda mina hästar får "gnugg-skav" på ballarna. Så där som man kan tänka sig skulle bli skoskav på människa.
Jag har bara provat Easy bare. Funderar på Eclip utan gaiter. Vill ha boots till hands för att kunna brodda om det skulle behövas nu i vinter.

Glappar de inte då? Det kan nog behövas att justera passformen...
Stoet mitt hade förutom långsmala hovar även ganska låga trakter så hon kunde få skav på ballarna vilket avhjälptes med paddarna då hon kom upp en bit. Nu har hovarna rätat upp sig dessutom så det är inte längre ett problem, men det kunde kanske vara något liknande?

Glappar de inte då? Det kan nog behövas att justera passformen...
Stoet mitt hade förutom långsmala hovar även ganska låga trakter så hon kunde få skav på ballarna vilket avhjälptes med paddarna då hon kom upp en bit. Nu har hovarna rätat upp sig dessutom så det är inte längre ett problem, men det kunde kanske vara något liknande?

Jag har kommit så långt att jag provat med tjock comfort pad. Kommer upp lite som du beskriver. Men de glappar. Jag lyckas inte spänna in till sista hålet på metallbandet frampå. Ska montera ner allt och försöka få bootsen tajtare över spännet. Hovens form i botten är annars exakt som bootsen. Det såg jag på avtrycket från hoven på padden.
Har haft min häst barfota alltid. Han är 7 år snart. Valde prova Easy Bare på grund av sulan gjuten som ett hovavtryck. I tron att det belastar hoven på naturligast sätt som möjligt av de boots det finns att välja mellan.

Det kan vara lite besvärligare att ställa in till minsta hålet på vissa boots, det håller jag med om. Men det är fullt möjligt bara man inte är kall om händerna så det är en fördel att sitta inomhus...

Jag har dessutom varit med om att det glappat för att jag ställt in för tight, tro det eller ej! Då har de börjat glappa först efter en liten stunds ridning och det berodde på att hovarna kommit upp ovanför backstrapen och inte kunnat komma ned igen. Så det var det jag fick prova mig fram med min varmblodsdam.
Alltså; glappar de direkt är de för stora, glappar de först efter en liten stund är de ställt in för små.

Som försäljare av boots så tycker jag du svarar väldigt proffsigt i denna tråd fast man bör göra skillnad på råd och produktinformation så att det inte uppfattas som en dold försäljnings teknik.:angel:

Det finns inga undersökningar på hur moderna hovboots påverkar hoven, bara tusentals nöjda hästar och hästägare.

Nja, fast där undrar jag om du inte har fel, jag vill minnas att det refererades till någon undersökning att hoven låstes och att den även hade fått klämskador på något ställe. Jag minns inte, så hoppas att SO själv kan svara. Förresten tror jag Djurjouren var inne på samma spår tidigare i denna tråd.
Det var jag som rekommenderade Gullan att starta denna tråd, jag håller med henne om att det är synd att hon inte fått svar på bl a detta med bootsen för jag vill minnas att det har skrivit om det tidigare. Märkligt att du inte minns det, för jag tror att du svarade ganska friskt i den tråden. Ska se om jag hittar den.

Den undersökning man brukar hänvisa till är i alla fall den som gjordes på en gummiöverdragen järnsko som visade sig bromsa för mycket i glidmomentet.
Jag vet i alla fall inte av någon vetenskaplig undersökning man gjort på moderna hovboots

Jag svarar utifrån mina personliga erfarenheter med mina egna hästar. Det verkar inte vara så många andra som vågar svara. Kanske för att du brukar idiotförklara alla, vad vet jag?

Till TS En av hästarna har aldrig varit skodd - har inte behövts. Hon är ung och växte därför ur sina boots "för" fort. Den äldsta har passande boots som vi än inte behövt använda mer än nån gång. Hon har periodvis varit skodd. Hästarna har runda hovar fram och mer ovala bak. Form och storlek tycks inte ha förändrats märkbart med av/påskoning.
Hästarna används i första hand till fritidsridning.
Till övriga Kul att det ni börjar dela med Er av era erfarenheter. Berätta mera och bli flera!!
Tråden börjar bli intressant!!

Den undersökning man brukar hänvisa till är i alla fall den som gjordes på en gummiöverdragen järnsko som visade sig bromsa för mycket i glidmomentet.
Jag vet i alla fall inte av någon vetenskaplig undersökning man gjort på moderna hovboots
Det vore nog på tiden.

Myten om skor har ju blivit en skräckpropaganda.

"Spika i hästens nagel!:eek::rofl:

Nja, fast där undrar jag om du inte har fel, jag vill minnas att det refererades till någon undersökning att hoven låstes och att den även hade fått klämskador på något ställe. Jag minns inte, så hoppas att SO själv kan svara. Förresten tror jag Djurjouren var inne på samma spår tidigare i denna tråd.
Det var jag som rekommenderade Gullan att starta denna tråd, jag håller med henne om att det är synd att hon inte fått svar på bl a detta med bootsen för jag vill minnas att det har skrivit om det tidigare. Märkligt att du inte minns det, för jag tror att du svarade ganska friskt i den tråden. Ska se om jag hittar den.

Det jag skrev om den gången var den ökade belastningen på bland annat hovledens sidoligament som uppkommer genom att bootsen breddar och förlänger hoven. Exempel: en hov som är 12 cm bred sitter fäst i leder som är designade för 12 cm bred hov. Om man breddar den hoven till 15 cm så ökar belastningen i lederna markant.
Skaderisken med den snabba uppbromsningen i isättningen med gummibeslag är väldokumenterad.
Tryckskador och skav är egna reflektioner av det som som jag sett på hovar som varit försedda med boots.

Bootsförsäljare som Emindy försöker ofta få bootsen att framstå som en nyhet och en vidareutveckling av hästskon medans det egentligen förhåller sig tvärtom. Hästskon är en vidareutveckling och förbättring av hipposandalen som var en typ av hästboots som skrotades i de flesta kulturer när hästskon i järn utvecklats.

Absolut! Enda problemet är väl att veta vilka som skall testas och av vilka. Plus att det kommer flera nya boots varje år och de äldre ofta uppdateras och förbättras.

Utvecklingen går mycket snabbt och en av de saker man faktiskt tänker på vid produktutvecklingen är just hur man kan göra bootsen så att de hämmar hoven så lite som möjligt den lilla tid man använder dem. Bootsen sitter ju trots allt på endast när man rider eller kör.

Det jag skrev om den gången var den ökade belastningen på bland annat hovledens sidoligament som uppkommer genom att bootsen breddar och förlänger hoven. Exempel: en hov som är 12 cm bred sitter fäst i leder som är designade för 12 cm bred hov. Om man breddar den hoven till 15 cm så ökar belastningen i lederna markant.
Skaderisken med den snabba uppbromsningen i isättningen med gummibeslag är väldokumenterad.
Nu säger jag inte att jag håller med dig, jag upplever inte att hovarna blir så mycket bredare och längre med boots på, men jag vet ju heller inte vilka boots du gjort mätningarna på.
Men oavsett, skulle inte den skaderisken öka markant om den vore permanent som till exempel vid skoning? Jag tänker framför allt på de många galoppörer som springer omkring med utflutna hovar som är både en och två storlekar för stora nedtill motför vad de borde vara. Även "vanliga" hästar tycker jag ofta verkar ha för stora hovar konstant, menar du att det är skadligare än jag redan trodde?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 409
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 093
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V