Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Hur skulle du ha hjälp TS med verkning och övrig information främst för att förklara vad som menas med blockhalt och vad orsaken i samband med avskoning det kan bero på.
Hon var ironisk...

Vad är din teori och kunskap om att TS varit tvungen att leda sin häst hem då den varit "ovillig" att gå om det inte beror på att den ömmar i sina avskodda hovar.
Med tanke på att hon var ute på promenad med sin häst, dvs gick till fots, tycker jag inte att det är konstigt att hon gick även på vägen hem. Hon blev nyfiken och provade sitta upp men när hästen reagerade på vissa stenar klev hon av (eftersom hon inte tänkt rida alls egentligen). Den var alltså inte alls ovillig att gå, vart har du läst det? Tvärtom säger hon ju att hästen gick på fint och att de uppsuttet både travat och töltat med god takt och energi.
Hur skulle du förklara att denna häst på två veckor slitit ner sina hovar så mkt att tidigare sömhål redan håller på att försvinna. Hur skulle du vilja hjälpa henne med hur hon ska använda raspen??

Har du några konkreta råd att delge och vet du om denna hästägare kan erbjuda rätt förutsättningar??
Vart har du läst det egentligen? Jag är av den erfarenheten att om man inte rundar av ordentligt trasas hovarna ofta upp tills sömshålen och det kan gå ganska snabbt, men det går inte längre än så. När väl sömshålen är borta slits hovarna i en mer normal takt även om det fortfarande skulle hjälpa om hovslagaren rundade av hovväggarna.
(tillägg: Du kanske skall tänka på skillnaden mellan överflödigt horn på fram och bakhovarna också, men det trodde jag inte behövde påpekas för en som ändå jobbar som hovslagare?)
Men det skall göras av någon som vet hur man gör och mitt råd till TS är fortfarande att bara raspa bort flärpar och flikar.
Jag vet att du har problem med språket ibland, men jag förstår ärligt inte hur du kunnat tolka in de saker du pratar om här?

Senast ändrad av en moderator:

nu kommer det lite mer bilder på min hästs hovar ni kan fortsätta såga:angel:
berätta gärna om ni ser nån skillnad possitvit/negativt, om hur ni tycker det ser ut om de blivit bättre/sämre.

angånde det med sömmhålen på bakhovarna så kollade jag extra noga idag och på utsidan av bakhovarna så är halva/hela sömmhålen nere i marken(när hovis tog av skorna så fläktes de ju upp till marken direkt så de va ju så långt ner redan då) men på insidan e de ca 0,5cm ifrån marken, vet inte om han alltid haft så eller ska ha så pga benställningen, alltså att hoven är kortare på utsidan än insidan vad jag sett det som...kanske ni har nån kommentar på.(känner på mig att ni kommer såga mig som f*n fast jag inte ens gjort något endast rundat av de jätteuppfläkta sömmhålen, därför ser hoven mer ojämn ut när han har den i marken).

här kommer bilderna och gämför gärna med de andra jag lagt ut.

höger bak
16538202.jpg

16538203.jpg

höger fram
16538205.jpg

16538204.jpg

vänster bak
16538206.jpg

16538207.jpg

vänster fram
16538210.jpg

ser strålen bättre ut? ser ni några fel som jag bör fråga hovslagren om?
pallade inte att ta perfrekta bilder på alla hovarna från alla vinklar men hoppas ni ser nåt.

Senast ändrad:

Ja, nu j*klar ska här sågas! :devil: ;)

Nej jag bara skojade :D

Jag tycker att bilderna visar att du absolut inte har gjort något "dramatiskt" med hovarna utan bara precis har hållt efter flisorna. Precis som du sa att du hade gjort! :)

Vidare kommentar från mig? Nä, tycker fortfarande att din hovis kunde varit lite mer noga.

Mittstrålfårorna ser lite stora och djupa ut tycker jag, speciellt på v.fram

Att utsidorna på bakhovarna är kortare tycker jag är en sån där sak du kan kolla vad din hovis gör med nästa gång han kommer. Jag hade påpekat det lite "försynt" redan innan han hann börja verka.
Säg typ "jo, jag la märke till att utsidorna är kortare på bakhovarna -hur inverkar det och vad kan man göra åt det?"

Tycker det är fruktansvärt synd att hovisarna här på Buke stenhårt vägrar uttala sig om ev förtjänster och/eller brister i verkningen. Det hade hjälpt dig en hel del i den fortsatta diskussionen med din hovslagare. De enda kommentarer man hör från dem är när de kastar sig över någon annans inlägg och letar fel där.

Det är inte lätt att som relativt okunnig hitta de rätta frågorna/argumenten när man diskuterar med sin hovis, speciellt inte om man känner att något inte är helt rätt. Man kan inte riktigt sätta ord på det. :(

Fortsätt visa hur det går och lycka till! :)

Nu har inte jag läst igenom hela denna tråd.... :angel: Bara lite snabbt...

Har det kommit något förslag på vilka boots som anses bäst att rida med? (Utifrån ryttare/hovslagare/verkare)

Eller har tråden tappat sin huvudfråga... :confused:

Har det kommit något förslag på vilka boots som anses bäst att rida med? (Utifrån ryttare/hovslagare/verkare)

Hi hi hi, jaaaaa det kan man nog säga.....som vanligt när någon frågar om barfotagång! :D

En orsak till att de som använder boots till sina barfotahästar inte skriver så mycket om sina erfarenheter kan vara att det alltid dyker upp folk som totalt sågar allting med barfota och boots.

I stället för att helt lugnt få delge sina erfarenheter får de i stället börja försvara "sin dåliga kunskap och dåliga omdöme" i och med att de sätter boots på sina hästar. Inte så kul när det sker i tråd efter tråd :smirk:

Själv tycker jag det skulle vara jättebra att få höra från folk vilka boots de provat och för/nackdelar med dem. Det finns ju ändå en hel del olika märken

Senast ändrad av en moderator:

Heja TS, tycker att du är både duktig och modig som fortsätter att diskutera frågan. Vi har tre barfotahästar i stallet. Ingen av dom har några problem på något underlag vi hittills har provat. Vi har dock själva valt att inte rida på makadamm. Äger BoaBoots som är broddade och avsedda för ishalka. Eftersom hästen vuxit ur dom (hann bara använda dom en gång) så är jag också intresserad av andra människors erfarenheter av olika boots.
Till någon av hovisarna vill jag säga; det är ogenomtänkt att förutsätta att människor är okunniga för att dom väljer ett annat alternativ. Det är heller inte självklart att kunskap om hoven och dess mekanism är statisk. Om man tittar sig omkring i världen så påverkas den "kunskapen" starkt av respektive lands traditioner på området. Det finns också stora variationer inom vårt land, eftersom man skor hästar även för specifika prestationer (tävlingsgrenar). Då står man inför problemet, vad är rätt/fel??
Så - ämnet boots - är det nån som har tips, erfarenheter osv???

Ja, nu j*klar ska här sågas! :devil: ;)

Nej jag bara skojade :D

Jag tycker att bilderna visar att du absolut inte har gjort något "dramatiskt" med hovarna utan bara precis har hållt efter flisorna. Precis som du sa att du hade gjort! :)

Vidare kommentar från mig? Nä, tycker fortfarande att din hovis kunde varit lite mer noga.

Mittstrålfårorna ser lite stora och djupa ut tycker jag, speciellt på v.fram

Att utsidorna på bakhovarna är kortare tycker jag är en sån där sak du kan kolla vad din hovis gör med nästa gång han kommer. Jag hade påpekat det lite "försynt" redan innan han hann börja verka.
Säg typ "jo, jag la märke till att utsidorna är kortare på bakhovarna -hur inverkar det och vad kan man göra åt det?"

Tycker det är fruktansvärt synd att hovisarna här på Buke stenhårt vägrar uttala sig om ev förtjänster och/eller brister i verkningen. Det hade hjälpt dig en hel del i den fortsatta diskussionen med din hovslagare. De enda kommentarer man hör från dem är när de kastar sig över någon annans inlägg och letar fel där.

Det är inte lätt att som relativt okunnig hitta de rätta frågorna/argumenten när man diskuterar med sin hovis, speciellt inte om man känner att något inte är helt rätt. Man kan inte riktigt sätta ord på det. :(

Fortsätt visa hur det går och lycka till! :)

hej igen och tack.
jo exakt det är bara det jag gjort försökt runda av dem lite så de inte skall flisa sig för lätt...om du gämför med bilderna där skorna är precis avtagna så ser du att flisorna är ganska stora där men tyvärr så vågade jag ju inte fila till dem förrän efter ca 2-3dagar och då kan jag säga att de va inte vackra bak:crazy:så de va rätt mycket att runda av ganska mycket mer än vad som syns på de första bilderna, speciellt vänster bak om du ser när den är nerställd så fattas en bit av hoven eller vad jag ska säga, det var innan en jättestor flisa som ramlat av som jag rundade till men den har börjar att växa ut lite mer nu tack och lov.
så hovarna spciellt bak, är ju inte riktigt flata mot marken eftersom de blev såpass uppslitna.
men det växer ut och ner till marken när sömmhålen läkt ut hoppas jag.

har ritat av hovarna och tänkte skicka in bilderna och se om den jag tänkte köpa boots av tror att min hästs hovar kommer passa i dessa boots.
det är cavallo simple boots jag är mest intresserad av främs för att de är så lätta att ta av och på och man ser tydligt om de passar eller inte eftersom de går att öppna ända ner till hoven.
och så verkar de sitta väldigt bra och vara tåliga, inte så dyra heller dessutom och helt i läder.

okej det med mittstrålfåran, varför tror du att de ser så stora och djupa ut? vad beror det på egentligen och vad bör hovis göra?

okej det med att hovarna bak är olika långa ut/in insida skall jag påpeka....funderar på om jag ska ringa samma hovslagare igen eller en annan som jag känner til...
kanske vore en ide att ringa samma av den anledning att det var ju endå han som inte "gjorde klart" sitt jobb.

håller helt med dig angående hovisarna här väldigt dålig stil tycker jag att inte kunna vara seriösa även på fritiden synd.
och jo du har helt rätt, det är så jag känner att något är fel och jag vet inte riktigt vad men jag vill kunna se hur det skall vara så jag kan ställa hovisen "mot väggen" men bara för att man vet hur det skall vara så behöver det ju inte betyda att man kan verka/sko själv men de kan ju vara bra teoretiskt att veta hur de skall vara på ett ungefär.
men inte tycker jag man behöver gå en 3 åring hovslagarutbilning för att se om hovslagaren gär rätt eller fel. då kan man ju lika gärna sko/vecka hästen själv.

Nu har inte jag läst igenom hela denna tråd.... :angel: Bara lite snabbt...

hej;)
tyvärr så vill inte hovslagarna dela med sig av sina erfarenheter i någon större utsträckning men jag tror inte tråden helt tappat sin huvudfråga eftersom den handlar om barfotahästar och ja, den har väl övergått till att handla om min häst lite mer men det är ju fritt fram för vem som helst att lägga ut bilder på sin egen hästs hovar och berätta vad de använder för boots eftersom bootsen passar olika sorters boots.
om du tittar på min hästs hovar vilka slags boots tror du passa honom?

jag hade tänkte att beställa ett par cavallo simple boots till att börja med, är bara så rädd att han skall växa ur dem är det vanligt?

jo en hovslagare har ju faktiskt yttrat sig om boots och det var min hovslagare som jag tog ut och han sa som jag tidigare skrev att han gillar bäst modellen av boots som cavallo och old mac har eftersom han tyckte de gav minst skav, de med skid pjäxe spänne gillade han inte alls.

han har en vila på 2 månader nu och jag funderar på om ja kanske ska vänta lite med att beställa boots eftersom jag ju inte kommer att rida förrän om ca 1månad(han har vilat typ 3 veckor).
går med honom ca 1-2 gånger/vecka för att han skall få röra på sig och vänja sig vid olika underlag trots att han har vila men jag tror inte det gör så mkt eftersom han bara har en kompis i hagen så känns de inte som att de rör på sig tillräckligt tror han behöver "gå in" sina barfota fossingar innan jag skall börja rida honom igen.

om de inte kommer funka, speciellt om hans steg inför tävlingarna försvinner så kommer jag sko han igen men det kommer kännas sorligt för jag tror han kommer kunna funka väldigt bra barfota men förlorar han det minsta av sina fina gångarter så vill jag inte riskera det om jag skall tävla för då kan man ju lika gärna skippa tävlande eller sko han.
men jag ska definitivt ha han oskodd under vintervilorna i fortsättningen.
och ha boots som jag kan rida med på vintern om jag rider då.

någon som haft boots som funkat ett år emn som slutat funka och hur gjorde ni då? är det vanligt?

Heja TS, tycker att du är både duktig och modig som fortsätter att diskutera frågan. Vi har tre barfotahästar i stallet. Ingen av dom har några problem på något underlag vi hittills har provat. Vi har dock själva valt att inte rida på makadamm. Äger BoaBoots som är broddade och avsedda för ishalka. Eftersom hästen vuxit ur dom (hann bara använda dom en gång) så är jag också intresserad av andra människors erfarenheter av olika boots.
Till någon av hovisarna vill jag säga; det är ogenomtänkt att förutsätta att människor är okunniga för att dom väljer ett annat alternativ. Det är heller inte självklart att kunskap om hoven och dess mekanism är statisk. Om man tittar sig omkring i världen så påverkas den "kunskapen" starkt av respektive lands traditioner på området. Det finns också stora variationer inom vårt land, eftersom man skor hästar även för specifika prestationer (tävlingsgrenar). Då står man inför problemet, vad är rätt/fel??
Så - ämnet boots - är det nån som har tips, erfarenheter osv???

oh TACK vad glad jag blir:bow: jag försöker att inte ge upp i första taget trots att jag blev totalt sågad där ett tag men nu känns det som att det går åt ett bättre håll nu:banana:

va roligt att era hästar fungerar barfota, tävlas de något eller rida som fritidshästar? vad är det för ras på dem?

vad synd att de växte ut bootsen hur kommer det sig? det vill man ju helst inte vara med om.

förändras hovarna mkt efter att hästarna skotts av?

kan man tänka såhär att om man bara har broddade boots och hästen barfota på vintern och skor på den varje tävlingssästong, brukar hovarna vara likdana då till varje vinter eller får man räkna med att byta boots varje vinter:crazy:

tack för att du ville skriva och komma med dina åsikter och tankar:bow:

Hej! :)

Hm, svårt att säga vilka som skulle passa honom... Har svårt att se vilka som skulle passa min egen :D

Jag har easy boot bare och easy boot epics. Beställde först bare till framfötterna men de var för smala så de passade inte... Men lyckligtvis gick de på bakhovarna. Köpte då epics till fram som går att öppna upp mer för att få ner hoven och de går på. Har precis broddat dem och ridit min första isbana tur, inget halk alls :) (Tävlade henne förra helgen på en ovalbana täckt av is, men med mina broddade boots) Jag rider inte min häst med boots numera om det inte är halt ute. Var ute för nån vecka sen, då travade hon glatt och frivilligt över ett parti av "nästan makadam" :confused::) :eek:(Matte försökte styra åt sidan men hon såg ingen anledning till det... :angel:)

I alla fall... Jag kan tycka att de är ganska knepiga att få på nu när de legat så länge och man inte fått in snitsen.. De sitter på bra och hon tappar dem inte. Jag märker heller ingen skillnad i ridning, hon känns inte obekväm eller så med dom. Men epicsen är nog dom din hovis menar med skidpjäx-spänne... Varför tycker h*n inte om dom?'

Det jag tycker om med easy boots är gaitern som sitter runt karleden (blir det va..). Har cavallo simple och old mac sådana? Sitter de fast i alla fall? Jag har ridit i sugande lera och mina sitter kvar :D Men det jag skulle önska var att ha ett par som är lättare att få på. Känner fler med dessa boots som inte har problem att sätta på dom. Kan ju vara jag som behöver öva lite...

Om jag var du skulle jag också vänta med att beställa boots, eftersom hans hovar kan formas om. Om han inte har svårt att gå nu då ;)

Ja det är inge kul om steget försvinner, vi får hoppas på det bästa! Min häst har ett stort och fint steg i traven men har svårt att jämföra med när hon hade skor för då var hon inte i form och hade knappt nån trav alls.

Har inga bilder på hennes hovar, inte från undersidan i alla fall. Kommer jag ihåg kameran till nästa gång ska jag knäppa lite kort ;)

Hej! :)

Hm, svårt att säga vilka som skulle passa honom... Har svårt att se vilka som skulle passa min egen ............

Hej:)
okej var din hästs fötter för smala för bare bootsen eller? för de ska väl passa rättså runda fötter va?.
ja för cavallo går ju med att öppna upp lätt och är väldigt lätta att sätta på.

rider du enbart utan boots nu till största delen även på gruväg på sommaren?
ömmar din häst aldrig? hur lång tid tog det innan hon slutade ömma efter att du tog av skorna?
rundar du av kanterna på din hästs hovar ibland?
hur ofta kommer hovslagaren och verkar? gör du något själv emellan?

har det aldrig blivit så att hovarna slitits ner för mkt så hon varit tvugen att stå tills de växt mera?

har din häst lättast för att trava eller tölta?
tycker du det funkar bra att tölta barfota, och med boots bara fram? blir hon mer travtaktig med boots bara fram?
har du någon bild på när du töltar barfota eller/och med boots?

skidpjäxe spännet tror jag att han inte gillar för att de spänner åt alldeles för mkt runt hoven alltså tillåter inte hoven att flexa ordentligt.

jaså gaitern, håller den kvar bootsen bättre?
till cavallo o old mac följer en annan typ av gaiter med, den sitter med på karleden för att skydda mera den sitter inte ihop med bootsen vad jag vet.
men de är ju utformade på ett helt annat sätt än easybootsen.

har din hästs hovar ändrats mkt sedan du tog av skorna?

ja ta gärna kort från undersidan 0ch så som jag tagit:bow:

fin bild och tack för hjälp:)

skidpjäxe spännet tror jag att han inte gillar för att de spänner åt alldeles för mkt runt hoven alltså tillåter inte hoven att flexa ordentligt.

Fast det spänner åt så högt upp att det inte påverkar hovens utvidgning.

Sen finns ju Boaboots med. Jag har haft de (Boa), med gaiter. Och så har jag haft (har, som tappskoersättning) vanliga orginal Easy Boot.

Nu ska vi se om jag får med allt... ;)

Min häst har för breda (eller för runda) fram hovar för bare. passar bak bättre där hovarna inte är så cirkel formade (får väl pisk nu från hovslagarna när jag inte vet vad formen heter... Tror ni förstår) Känner dock folk som har bare fram på sina hästar.

Jag rider utan boots nu, sen i våras utan boots jämt (förutom 2st distanser). Har ridit med boots ca 10 gånger totalt. (Red distanser i somras med boots fram, barfota bak). Red hela sommaren (utom distansen) och på grus. Hon har varit barfota i drygt ett år. När jag tog av henne skorna skulle hon precis sättas i gång, dvs skritta i skogen och dyl. Vi hade alltså ingen hård träning och red i skogen så det var inga obekväma underlag (vill förtydliga att jag inte valde att rida i skogen pga att hon var öm utan för att det var trevligare när vi bara skrittade) Hon valde att gå på grus även fast hon kunde valt gräskanten. Dock kunde hon ta det ngt försiktigt, men stapplade inte fram!! Hon var bara barfota några månader innan snön kom och snön var ju inte jobbig att gå på :smirk: Så sen i våras travar/töltar/galopperar/passar vi på grusvägar. :)

Hovlagaren kommer ca varannan-var tredje månad. Däremellan kan jag fila ner hovägg om det behövs. Har gått igenom detta med min hovslagare och hon tycker det ser fint ut och anser inte att hon behöver komma oftare. Hon har aldrig slitit så mkt att hon behövt stå. Inget synbart slitage efter 4 mil grus/sand/asfalt/skog heller :D

Min häst töltade bara (dock i hög och fel form) när jag köpte henne. Tog fram traven och tappade mycket tölt. Tog fram tölten igen :smirk: Just nu är vi i bra form och hon kan tölta och trava i fin form och med fina steg. I hagen travar hon helst, uppsuttet är det lite olika. Dock kan hon ha svårt att hålla traven i kurvorna på banan. :( Hon kan bli passtaktig men mina boots som är ngt tyngre bak än fram påverkade inte det. Har inte märkt att hon blir travtaktig med boots fram. (Har haft boots fram som viktboots då de vanliga flög av men blev inte mkt bättre..)

Hon har fått mindre hovar sen jag tog av skorna i alla fall. Hovslagaren sa att skorna hon hade förut var 2 strl för stora om hon skulle skos nu ;)

Det jag kan tycka är jobbigt med barfota är isen. Men det går att rida med broddade boots. Har inte haft is i hagen än och hoppas att vi slipper i år också ;) Men vi slipper snöstyltor :)

Har två bilder i trav utan boots och en i tölt med broddade boots. Nu syns inte dom så bra... :angel: Men det är epics fram och bare bak. Jag rider inte därför är svarte ryttaren framme... (Har lagt ut några av dessa i andra trådar också ;))

tölt (första tävlingen 5,0 för tölt):

16552038.jpg

trav:

15652834.jpg

trav:

16074319.jpg

Behöver inga kommentarer om takt, sits, form, hästen exteriör etc etc :devil:

Jag har bara tittat lite snabbt på bilderna men det var svårare att säga något om hovarna nu eftersom det var mindre som var så uppenbart jättefel. Alltid något positivt!

Jag såg att ursprungsfrågan kom upp igen...
Jag har Easyboot Bare på mina hästar och upplever dem som de absolut smidigaste bootsen jag någonsin använt, men man måste ha rätt teknik (och lite träning) för att det skall upplevas så enkelt. Jag bara smackar på bootsen när jag kratsar hovarna (då de behövs) Det tar några sekunder extra, men det är allt.

Stoet har ganska långsmala bakhovar vilket gjorde att Bare inte satt så bra direkt från lådan, så då bytte jag gummibanden mot easyup-spännen (eftersom hon petar upp vanliga skidpjäxespännen med sitt övertramp) och la i ett par comfort pads och vips satt även de som smäck.

Kallblodet som har ganska runda och korta hovar på alla fyra har inga problem med sina Bare, de satt som smäck direkt.

Bilden är på mig och varmblodet innan en femtimmars ridtur när vi var med och invigde en ridled.
muta_110.JPG

Jag har ännu inte slitit ut ett enda par boots men jag rider ganska sporadiskt med dem på sommaren och på snö slits de ju knappt alls...

Hur gör man för att få in snitsen?? :) Problemet är att först tycker jag att de kan vara svåra att lirka på (men vissa dagar är det jätte lätt:confused:) sen kan gaitern veckas "under ballarna" (rider inte så utan rättar till det innan jag hoppar upp :smirk:). Kan då försöka trycka in hoven i booten vilket kan hjälpa ibland. Men dett är på både bare och epics. Det kanske låter som om de skulle vara för små men de är dom inte, när de sitter på finns det gott om plats (misstörstå mig rätt), speciellt på bare. :confused:

Har du provat old mac eller cavallio simple (eller vad de hette...)

Tycker du att easy boot är bäst? Varför i så fall? :idea:

Jag vet, jag hade också det problemet men det hjälper enormt om man efter att man tvättat bootsen viker tillbaka gaitern ordentligt och låter den torka så. Då håller den sig nedvikt och ur vägen när man sätter på booten.

När jag skodde av fanns i princip bara Old Macs, Swiss horseboot och easyboot original, så jag hade Old Macs i början. Då var det bra men de var väldigt tunga och klumpiga och där fanns naturligtvis risken för skav så det var jag konstant orolig för.
De nya är mycket lättare (tyngdmässigt) så de har jag faktiskt provat men jag orkade bara använda dem några gånger för det kändes så meckligt med spännena, så många moment! Jag broddade av mina vinterboots istället och sedan dess har de stått.
Det verkar vara samma med Simple faktiskt, både risken för skav och det med att det är flera steg för att bootsen skall vara på plats. Inget problem egentligen, men när man är bortskämd med att det bara är att dra på bootsen och stänga en kardborre...

Det skulle vara intressant att se hur mkt alla olika boots hämmar mjukdelarna baktill- för det gör de.
Spänns med vajer eller ej flexibla material.

Även skavrisk finns med alla. Kanske funkar bättre om man har en hårfager häst- mkt hårbeklätt ben.

Bootsen skulle vara bara under hoven o limmas fast som en vanlig sko- i framkant.

Ok, ska prova att skölja av och vika bak gaitern :idea: :bow:

Skav vill man ju inte ha... mina har aldrig skaft eller haft ruggningar i pälsen. Ser ju ut att vara nära eftersom booten slutar ganska nära där hoven slutar och pälsen på benen tar vid (Förlåt, kommer aldrig ihåg vad nåt heter...:angel:) men har aldrig sett nån ruggning där :) Min häst har iof ganska hårfagra ben om det nu har någon betydelse...? :confused:

Jag som tyckte at cavallio och old mac så så enkla ut att sätt på :o Boa boots då? De ser ju ut lite som old mac... Har de lättare att ramla av än epic och bare? (Bara en känsla jag får när jag ser dom)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 409
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 093
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka