E
emindy
Sv: Boots till barfotahästar!
(tillägg: Du kanske skall tänka på skillnaden mellan överflödigt horn på fram och bakhovarna också, men det trodde jag inte behövde påpekas för en som ändå jobbar som hovslagare?)
Men det skall göras av någon som vet hur man gör och mitt råd till TS är fortfarande att bara raspa bort flärpar och flikar.
Jag vet att du har problem med språket ibland, men jag förstår ärligt inte hur du kunnat tolka in de saker du pratar om här?
Hon var ironisk...Hur skulle du ha hjälp TS med verkning och övrig information främst för att förklara vad som menas med blockhalt och vad orsaken i samband med avskoning det kan bero på.
Med tanke på att hon var ute på promenad med sin häst, dvs gick till fots, tycker jag inte att det är konstigt att hon gick även på vägen hem. Hon blev nyfiken och provade sitta upp men när hästen reagerade på vissa stenar klev hon av (eftersom hon inte tänkt rida alls egentligen). Den var alltså inte alls ovillig att gå, vart har du läst det? Tvärtom säger hon ju att hästen gick på fint och att de uppsuttet både travat och töltat med god takt och energi.Vad är din teori och kunskap om att TS varit tvungen att leda sin häst hem då den varit "ovillig" att gå om det inte beror på att den ömmar i sina avskodda hovar.
Vart har du läst det egentligen? Jag är av den erfarenheten att om man inte rundar av ordentligt trasas hovarna ofta upp tills sömshålen och det kan gå ganska snabbt, men det går inte längre än så. När väl sömshålen är borta slits hovarna i en mer normal takt även om det fortfarande skulle hjälpa om hovslagaren rundade av hovväggarna.Hur skulle du förklara att denna häst på två veckor slitit ner sina hovar så mkt att tidigare sömhål redan håller på att försvinna. Hur skulle du vilja hjälpa henne med hur hon ska använda raspen??
Har du några konkreta råd att delge och vet du om denna hästägare kan erbjuda rätt förutsättningar??
(tillägg: Du kanske skall tänka på skillnaden mellan överflödigt horn på fram och bakhovarna också, men det trodde jag inte behövde påpekas för en som ändå jobbar som hovslagare?)
Men det skall göras av någon som vet hur man gör och mitt råd till TS är fortfarande att bara raspa bort flärpar och flikar.
Jag vet att du har problem med språket ibland, men jag förstår ärligt inte hur du kunnat tolka in de saker du pratar om här?
Senast ändrad av en moderator: