Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

vad nu då hemskt vad folk reagerar hela tiden ni riktigt letar efter saker att klaga på hela tiden känner jag f*n rent ut sagt va tråkiga ni är. istället för att klaga på ALLT jag gör dela med er av era kunskaper och hindra mig från att "förstöra" min häst då:crazy:

vad gäller hovar och skoning då e folk himla giriga med kunskaper här delas då inte ut nåt som man kan lära sig av utan här får man bara skit:mad:

Det är ditt ansvar att inte "förstöra" din häst. Men du verkar inta särskilt bekymrad över hur din lilla leksak mår av ditt verkningsprojekt.

Vad gäller att dela med sig av kunskaper så är det inte så lätt alla gånger. Det har inte med girighet att göra.
På hovslagarskolan så börjar lärotiden med anatomi anatomi och mera anatomi.
Detta för att man inte kan lära sig att jobba med hoven innan man lärt sig hovens och hästens anatomi.
Om du kan hoven utan och innan så har du en förståelse för vilka strukturer du skada om du gör fel. Det ger en viss ödmjukhet inför uppgiften och gör att man använder hjärnan innan man verkar hästen.

Learn by doing är i detta fallet den sämsta utbildningsmetoden.
Om du är genuint intresserad av att lära dig att verka din häst och ha den barfota så slösa inte din tid här utan ta kontakt med en hovslagare och åk som lärling i något år så kanske du kan skaffa dig de kunskaper som behövs.

*kl*
Jag har sett en Strasserverkad häst linka omkring ett halvår. I mitt tycke blockhalt på alla 4. Gick knappt framåt, stannade var fjärde meter. Alla möjliga fel hittades av hovvårdaren. Från felaktigt verkad av hovslagare till fång.
Sen började den okunniga ägaren att reagera på att barfotaverkaren hittade så många fel. Något var nog inte rätt... Så en ny metod upptäcktes.
Nämligen SANHCP. Jättebra, inte lika "extrem" som Strasser, SANHCP var den nya "religionen", naturligt och fint...
Funkade inte. Lika öm.
Nu har jag inte sett hästen på ett bra tag?
Norrland

Jag hoppas att du som verkar så seriös varit lika seriös som vi andra seriösa och anmält detta fall du tagit del av för opartisk utredning.

Vi har alla en skyldighet att se till hästens välbefinnande i första hand oavsett om det är våran egen eller ngn annans.

Personer som tjänar pengar och knyter kontakter med känslomässigt svaga personer som i all välmen vill åter ge sin individ till det naturliga levene är i behov av opartisk granskning vid långvarigt lidande för den enskilda individen.

Mitt råd är att gå inte in i konflikt med dessa sekter,argumentera heller inte med hästägaren då den för dagen är fast i sin tro och blind för sin individs lidande då det är ett tecken på ett tillfrisknande utan anmäl till berörd kommuns djur skyddsinspektörer eller länsveterinär och låt dom utreda varje enskilt fall.

Dom har fått stor kunskap och kännedom om hur dom ska agera.

Nu är det ju inte frågan om att klaga och klanka på dig, men någonstans måste du själv påta dig ansvaret när du ska sko av din häst för att i framtiden låta honom gå oskodd. Det är ett oerhört ansvar, och inget man lättvindigt ska se på eftersom problemen kan bli oerhörda både för dig och din häst om du hanterar detta fel.

Det är 14 dagar sedan du tog av skorna, på den tiden har hornet hunnit slitas mer än 1 cm. Tillväxten ligger inte i närheten av det slitaget, sen har du raspat på det. Så tänk efter, inte så konstigt att hästen blir ömmare och ömmare.

Du måste börja tänka om, korrigeringar nu kan endast göras om det är absolut nödvändigt. Du måste nog även se till så att han får mjukare underlag, jag utgår ifrån att inga problem föreligger i hagen så då måste det ske begränsningar i ridningen. Antingen väljer du att annat underlag, ett sådant som hästen är bekväm i samt mycket hög tid att skaffa dessa boots vilket jag trodde att du hade gjort innan du toga av skorna. Om inget av detta hjälper så får du ha i tanken att sko honom igen.

alltså jag blir helt chockad över vad ni skriver:eek:som om jag plågar min häst för att jag filat tills hans upptrasade kanter som NI sa var okej att göra???? jag blir inte klock på allt ni skriver ärligt talat.

ni har inte ens sätt hur han ser ut nu jag har inte lagt ut fler bilder känns inte som att ni då kan sitta och säga att jag plågar min häst, att jag raspat ner så att han kommer dö snart eller nåt alltså fattar inte vad ni sitter och säger, ska ta kort så fort jag kan iaf så får ni se men ni lär väl ha nåt annat att klaga på.

ärligt talat så tror jag att om vem som helst la ut bilder på sin hästs hovar här så skulle ni kalla den häsägaren för oansvarig, okunnig, hästen är felskodd, hovslagaren är en idiot, jag tror ni faktiskt är ute efter att hitta fel för så jäkla mkt felskodd/felverkad/vanvårdad är INTE min häst, varför skulle då inte hovslagarna ha sagt något och de borde väl kunna sitt jobb bättre än ett gäng på ett forum som bara sett dåliga bilder men lyckas uttala sig som om de vore gud eller nåt?.

blir ärligt helt chockad och mkt illa berörd försöker ta till mig men jag tror inte ni vet vad ni snackar om förrän ni sett hans hovar i verkligheten:cry:

alltså jag fattar inte, vart har du fått ifrån att hans hovar slitits ner flera cm??? sömmhålen kan väl nå marken tidigare trots att hovarna inte slitis så mycket, allt beror ju på hur hovarna slits, om han tex går emot en sten från sidan så kan ju ett sömmhål slitas upp och det är det jag filat till så det blivit rundat och inte skall slitas upp till en hel spricka.
jag har inte tagit värsta sidan av raspen och bara kört på som en galning det hårdaste jag kan och raspat ner hoven från underisdan 10cm som ni får det att låta....tänk lite innan ni uttalar er eller rättare sagt, läs lite nogrannare.

och för typ 100e gången jag rider honom INTE nu han har vila...*suck* snälla läs innan ni skriver nåt som inte stämmer. det är folk på buke experter på alltså jag blir så trött.

och hur tusan menar du att jag skulle kunnat passa ut boots till hästen när han va skodd??? man måste ju mäta det på en nyverkad hov.
och jag har inte bråttom med det eftersom han som sagt har vila nu och jag endast går lite smårundor med honom...hemskt va man kan bli missuppfattad...

alltså det märks jäkligt tydligt vilka av er som är emot barfota överhuvudtaget ni riktigt letar saker jag plågar min häst med genom att inte ha honom skodd, för att ha hästen skodd det är ju rena himmelriket:devil:

nu börjar jag förstå vilket :devil: alla stackars människor som har hästarna oskodd har med er som är emot barfota.

Letar efter saker att klaga på??? Hur menar du???
Du skriver ju själv utvecklingen, vad du göroch hur hästen reagerar.

Lyssna nu!!!! Din häst har på mindre än två veckor slitit ner sina hovar till tidigare sömhålen (ca 1 cm minst) och ingen hov har en tillväxt på 0.5 cm/veckan utan snarare den tillväxten per månad.Ovanpå allt så "hjälper du till" med att ytterligare öka slitaget genom att raspa ner den lilla tillväxten som hästen i ren förtvivlan försöker återskapa rent naturligt genom sin smärta i hovarna. Ökad tillväxt i avsaknad av oömmande hovar är en ren naturlig reaktion genom kroppens försvar att försöka återskapa oömma hovar.

Förstår du inte att din häst lider och att du håller på att förstöra inte bara hovarna utan även hela hästens rörelsemönster,muskelatur och i längden hela ländryggen.

Min kunskap vill jag gärna delge och mitt svar blir att ta och sko den fort som fasen innan det leder till belastningsfång!!!

Klaga inte nu på mitt inlägg då jag inte orkar försöka hjälpa personer som hela tiden bara ser fel hos andra och anser sig ofelbara.

zzzzzZZZz,,,
har svarat delvis på detta till en annan, läs det..

ni tar mig verkligen ordagrant och lägg till lite saftiga saker här och där som får det att låta som att jag är ett praktexempel på en hästägare som endast är ute efter att riktigt plåååga sin häst så den helst ska dö av smärta....tack.

alltså eftersom ni endast sett bild på min hästs hovar, hur kan du då/ni veta att det är 1cm från sömmhålen ner till marken? jag tittade på bilderna och speciellt på bakhovarna så syns inte sömmhålen när han e avskodd så jag förstår inte hur ni ser det.

om ni tittar på barfota hoven underifrån bak så ser ni klart och tydligt att när hovis slarvigt slet av skorna så blev det stora flikar på kanterna av hovarna=sommhålen som slets upp och de kan knappast ha varit flera cm upp på hoven eftersom de gick så lätt, sömhålen satt längre ner på bakhovarna just därför som jag filat till dem så de inte skulle fläka sig mer och fram har inget av sömmhålen kommit ner ännu endasr ett som fläkt sig en aning från utsidan men jag var snabbt där och rundade det så att det inte får bli lika "illa" som bak alltså för uppfläkt.

ni sa ju att jag skulle hålla efter sömmhålen så de ej fläker sig det sa hovslagaren med.

alltså du är inte lite drastisk du....nästan skrattretande, så du menar att efter 2 veckor ska man slå på skorna igen när hästen har vila för att jag rundad till hans hovar??? och han ömmar på stora stenar?
har hört att det kan ta upp till ett halvår eller längre innan de slutar ömma eftersom sulan inte är tillräkligt stark när man precis tagit av skorna....fattar då inte hur du resonerar, varför ska jag slänga på skorna nu?
han ömmar ju inget överhuvud taget i hagen och inget när jag t.o.m red, han ömmade till kanske 3 gånger alltså trampade till på en sten under en 45 minuters skritt tur(lite på ryggen barbacka och mestadels att jag gick brevid).

förstår inte vad ni hetsar upp er för, är det för att ni är så emot barfota så ni försöker få mig att slå på skorna igen och då är allt bra eller vadå?.

sen fattar jag inte hur du kan sitta och säga att hästen kommer få belastningsfång, konstigt att ingen häst fått belasningsfång av att gå barfota på vila förut då. alltså fattar inte hur ni resonerar...

och att han kommer bli förstöd för han spänner sig så hemskt mkt???? alltså vart får ni allt ifrån jag skrev ju nyss att han gick på i samma rörelsemönster som när han hade skor om än piggare och ville gärna tölta och trava....

nu får ni väl ge er med allt skit ni lägger till så det ska låta så hemskt som möjligt.

"Klaga inte nu på mitt inlägg då jag inte orkar försöka hjälpa personer som hela tiden bara ser fel hos andra och anser sig ofelbara"
jag tror bestämt att du tog orden ur min mun:angel:

Det jag nu ser i ditt inlägg, är nog vad jag från början trodde/såg när du skapade denna tråd och en annan tråd i samma ämne.
Du bli chockad? Av vaddå? Att jag ger dig råd? Som inte stämmer med din verklighets uppfattning?
Du har själv skrivit utvecklingen av din avskoning, du visade bilder på när skorna var avtagna. På dessa bilder ser man var och hur högt sömhålen sitter, nu skriver du att dessa snart är bort filade och sen skäller du på de svar du får utifrån din information. Nu får du ta och ge dig.

Att sko av sin häst ska ske under ömsesidigt förtroende och i en sund anda, du ber sen din häst att gå med på det OCH samtidigt fungera i samma utsträckning som tidigare. När problemen dyker upp måste man ta hand om och hantera dem, jag föreslår att du tar kontakt med din eller annan hovis för att få vidare hjälp i din situation. Det är säkert ingen slump att hovslagareyrket är ett sådant som kräver utbildning, alltså inget man lär sig på en vecka eller två. Det är också oerhört svårt för dem att ge dig råd utifrån din mycket förvirrade information som du ger, eftersom du blir så arg oavsett vad man skriver. Det är också den hovis på plats som bäst kan ta ställning till hur det ser ut, och vad som bör göras härnäst.

Nej samma rörelsemönster har inte en blockhalt häst. Snarare orörligt rörelsemönster.

Säg nu att du skrev detta med ironi för i annat fall blir jag orolig.

:crazy: ja som jag skrev, en blockhalt häst rör sig helt annorlunda mot en frisk häst, den vill ju så snabbt som möjligt komma undan trycket från varje hov=ett snabbare kvickare steg där de inte vilar i varje steg eller har jag fel nu igen?.
sen kan de väl reagera om det är riktigt illa med att inte vilja ta ett steg framåt?!

Det jag nu ser i ditt inlägg, är nog vad jag från början trodde/såg när du skapade denna tråd och en annan tråd i samma ämne.
Du bli chockad? Av vaddå? Att jag ger dig råd? Som inte stämmer med din verklighets uppfattning?
Du har själv skrivit utvecklingen av din avskoning, du visade bilder på när skorna var avtagna. På dessa bilder ser man var och hur högt sömhålen sitter, nu skriver du att dessa snart är bort filade och sen skäller du på de svar du får utifrån din information. Nu får du ta och ge dig.

Att sko av sin häst ska ske under ömsesidigt förtroende och i en sund anda, du ber sen din häst att gå med på det OCH samtidigt fungera i samma utsträckning som tidigare. När problemen dyker upp måste man ta hand om och hantera dem, jag föreslår att du tar kontakt med din eller annan hovis för att få vidare hjälp i din situation. Det är säkert ingen slump att hovslagareyrket är ett sådant som kräver utbildning, alltså inget man lär sig på en vecka eller två. Det är också oerhört svårt för dem att ge dig råd utifrån din mycket förvirrade information som du ger, eftersom du blir så arg oavsett vad man skriver. Det är också den hovis på plats som bäst kan ta ställning till hur det ser ut, och vad som bör göras härnäst.

tack för ditt svar äntligen något vettigt och inte bara påhopp:(

jag har väl anat det från början att antagligen kan man inte fråga om sådan här alltså hovar på buke eftersom antingen vill folk ha betalt för att säga något, eller så kan de inte se ordentligt eftersom det måste ses i verkligheten eller så kan de inte hjälpa fast de vill för de inte har tillräcklig kunskap, sen fanns det ju de som bara försökte va taskigta med tyvärr. så jag har nog sett det mesta nu utan att lära mig så mkt mer om hovar.
jag la ut bilder för skojs skull och tänkte att ni kunde kanske se det allra viktigaste, fick hjälp och tips av några jättetack till dem.
och skit och nedtryckande ord av andra, det är det som gjort mig på arg och ledsen,
att en hästägare som jag bara försöker lära mig nya saker så jag vet på ett ungefär hur jag skall titta, det accseppteras inte utan antingen skall man veta allt och vara hovslagare eller så får man inte veta ett skit eller ens ta i en fil för då tusan e man en djurplågare...synd att jag får den stämpeln. ni känner inte mig och jag gör aldrig någon som skulle skada min häst om ni bara visst hur lite jag filat till kanterna så skulle ni ta tillbaka allt, det sårar mig väldigt mycket när jag vet att det inte stämmer och ni verkligen tar mig på orden hela tiden och riktigt försöker att få allt att låta som att jag förstört hästen.

såklart jag visste från början att jag måste fråga allt detta från en riktigt hovslagare, och kände att jag har ju åtminstone en äkta välutbildad hovslagare i ryggen men nej så får man höra från er att den hovslagaren är värdelös och den jag hade tidigare än mer värdleös....hur kommer det sig att de 2 hovslgare jag haft HAR utbildning och MINSt 20 års ERFARENHET.. skall jag då tro på ett gäng på en forum sida som likaväl kan sitta här och ljuga mig rätt upp i ansiktet för att vara dumma eller ska jag gå tillbaka och tro på vad de kunniga hovslagarna säger???

trött...detta blev verkligen jobbigt vill inte bli arg och ledsen vill bara lära mig mer och göra det bästa för min häst.

det vettiga du skrev nu är att jag ska söka upp riktiga hovslagare istället för att ödsla tid på att sitta här....(någon mer skrev liknande) tror det är det enda rätta att göra faktiskt tror inte jag får ut mer på att skriva här förutom massa skit om att jag vanvårdar min häst från er...

jag hoppas du förstår om jag är arg och ledsen...gillar inte alls när folk försöker få det som att jag vanvådar min häst utan att ens ha sett bilder eller sett det i verkligheten.

en sak ja ska göra e att ta kort iaf på det jag "förstört" enligt er, så får vi se vad ni säger, förväntar mig dock inga underverk ni hittar säkret ännu fler fel.

Attackera mig inte :( Det har jag inte förtjänat..
En häst som är blockhalt på ett ben stöder typ inte alls på det om jag inte har fel.. Ömmar den lika på alla så går den jämnt, (det gör ju lika ont på alla benen) men typ.. fortare.. för att inte belasta dem så länge. Har jag för mig.

nej det var inte menat till dig i så fall, tycker du har vettiga åsikter och attackerar inte mig utan anldning och utan att veta vad du snackar om.

okej då var det kanske så jag med trodde men detta kan ju vara svårt att veta tror alla hästar reagerar olika vissa står kanske helt stilla och vägrar röra sig andra trippar fram mer för att få bort fötterna så snabbt som möjligt från det onda, alltså vilar inte i steget.

min häst vilar i steget så blockhalt kan han iaf inte va sån tur är.

:crazy: ja som jag skrev, en blockhalt häst rör sig helt annorlunda mot en frisk häst, den vill ju så snabbt som möjligt komma undan trycket från varje hov=ett snabbare kvickare steg där de inte vilar i varje steg eller har jag fel nu igen?.

Citat zab En häst som är blockhalt på ett ben stöder typ inte alls på det om jag inte har fel.. Ömmar den lika på alla så går den jämnt, (det gör ju lika ont på alla benen) men typ.. fortare.. för att inte belasta dem så länge. Har jag för mig.

Vad är din personliga åsikt???

*kl*
Jag har sett en Strasserverkad häst linka omkring ett halvår. I mitt tycke blockhalt på alla 4. Gick knappt framåt, stannade var fjärde meter. Alla möjliga fel hittades av hovvårdaren. Från felaktigt verkad av hovslagare till fång.
Sen började den okunniga ägaren att reagera på att barfotaverkaren hittade så många fel. Något var nog inte rätt... Så en ny metod upptäcktes.
Nämligen SANHCP. Jättebra, inte lika "extrem" som Strasser, SANHCP var den nya "religionen", naturligt och fint...
Funkade inte. Lika öm.
Nu har jag inte sett hästen på ett bra tag?
Norrland

alltså, du som verkar veta vad alla dessa konstiga metoder går ut på, snälla berätta lite kort vad som menas med att verka enligt dem? vad är det som är skillnaden mot hur man verkar en häst på traditionellt sett? vad är det som gör att hästarna blir jätteömma och måste typ avlivas?

Hörru Gullan. Om hästen klarar av att gå barfota så visar det sig direkt- går som vanligt- vid ridning.
Sen får man hålla koll på slitaget o om den börjar att ömma..

ja du, som jag skrivit tidigare i tråden så gick min häst t.o.m första dagen skorna togs av helt utan problem ömmade inte för 5 öre, red honom såklart inte då eftersom han har vila. och vad jag fått höra så ska man inte anstränga dem direkt efter avtag av skorna.
sen som jag skrev så red ju härom dagen o han ömmade inte.
och det ser inte ut att ha slitits nånting på hans hovar de ser lika "långa" ut som när de verkades bara mer rundade så de inte ska fläka upp sig(som jag gjort).

jag räknade faktiskt med att han skulle ömma eftersom jag trodde att de flesta hästar ömmar såklart lite direkt efter avtag av skorna men han ömmade ingenting då. så att det kom ca 2 veckor efteråt ser jag inte som något konstigt då han väl behöver vänja sig vid att gå barfota.

sen va det ju en viss skillnad, när skorna togs av va de mjukt i backen (dock gick jag på grusväg + makadam med han utan att han reagerade) och nu är det stelfruset så det kan ju påverka.

Om du nu bara har grusvägar o kanske hårda såna är det som att rida på sandpapper.
Du kan inte rida på som vanligt, utan måste tänka dig för mkt mer.

om den redan nu har slitit ner så mkt- fast du knappt har ridit den- kanske du ska vänta till våren/ sommaren istället.
visst är det härligt att kunna rida varsomhelst o inte heller behöva vara rädd för att den ska halka o gå omkull eller fläka sig= skodd häst med brodd.

vi har massa ridvägar i skogen, och som jag skrev så är grusvägarna jättebra, de som finns för de är så pass uppkörda att de är helt släta med undantag för mitten.

sen när jag börjar rida honom på allvar skall jag som sagt ha boots och då kvittar det ju om det är mkt grus eller inte.

varför skulle man inte kunna rida runt och ha kul med en häst som e barfota men har broddade boots?;) sen kan man enkelt ta av de broddade bootsen och släppa ut hästen i hagen där den slipper ett par järnskor som pressar ihop hästens hovar så de inte kan utvidga sig och ge rätt stötdämpning.

Citat zab En häst som är blockhalt på ett ben stöder typ inte alls på det om jag inte har fel.. Ömmar den lika på alla så går den jämnt, (det gör ju lika ont på alla benen) men typ.. fortare.. för att inte belasta dem så länge. Har jag för mig.

Vad är din personliga åsikt???

vem är detta menat till? mig eller?

Det är ditt ansvar att inte "förstöra" din häst. Men du verkar inta särskilt bekymrad över hur din lilla leksak mår av ditt verkningsprojekt..

okej och vad grundar du detta uttalande på då?
har jag skrivit att jag verkat hästen med tång och klippt tår och haft mig eller? jag har tagit en liten fil, du vet en sån man raspar hovarna med och tagit den fina sidan, lagt den emot hästens hov och rundat kanterna så det knappt syns, och rundat det uppfläkta så det inte skulle klyva hela hoven.

jaså där lärde du mig nåt nytt så du menar att jag verkat en häst nu:devil:

Vad gäller att dela med sig av kunskaper så är det inte så lätt alla gånger. Det har inte med girighet att göra.
På hovslagarskolan så börjar lärotiden med anatomi anatomi och mera anatomi.
Detta för att man inte kan lära sig att jobba med hoven innan man lärt sig hovens och hästens anatomi.
Om du kan hoven utan och innan så har du en förståelse för vilka strukturer du skada om du gör fel. Det ger en viss ödmjukhet inför uppgiften och gör att man använder hjärnan innan man verkar hästen.

Learn by doing är i detta fallet den sämsta utbildningsmetoden.
Om du är genuint intresserad av att lära dig att verka din häst och ha den barfota så slösa inte din tid här utan ta kontakt med en hovslagare och åk som lärling i något år så kanske du kan skaffa dig de kunskaper som behövs.

resten av vad du skrev var vädligt vettigt tar åt mig allting tack för svaret:bow:

skulle gärna gå en utbildning, känner dock inte att jag vill gå hela utbildningen till hovslagare för att runda min barfota hästs hovar, tror inte man behöver 3 års utblinging för det.
men det hade varit roligt att veta ännu mer men jag tror på att istället ta ut en kunnig hovslagare som kan sin sak tyvärr blir jag så himla förvirrad eftersom ni totalt dissar hovslagarna jag tar ut trots att de är ska iaf föreställa otroligt kunniga.
vad ska jag ta ut när jag tatt ut de duktigaste lixom, ta ut de näst duktigaste, men hallå? de ska ju föreställa va sämre...

usch börjar bli less på detta på allvar.

hade jag skrivit nu att okej jag ger upp jag skor min häst imorgon då hade alla vänt på en 5öring och börjat tycka att jag är en otroligt kunnig och klok hästägare och gör det enda rätta för min häst och tur att jag inte fortsatte plåga hästkraken m.m m.m ska vi slå vad;)

och släppa ut hästen i hagen där den slipper ett par järnskor som pressar ihop hästens hovar så de inte kan utvidga sig och ge rätt stötdämpning.
Vem har tutat i dig detta?
Var vidgar sig hoven? Var sitter skon fast?

Boots däremot sitter så hårt över MJUKDELARNA- kronrand o ballar.

Så när din säkerhet är avklarad, kan den få gå ut i hagen o halka?

Nä antingen ska hästarna klara sig helt utan skor eller så har man skor på om man vill att hästen ska kunna arbeta som man vill att den ska göra.

Det du bör fundera på är hur du förmedlar din information, för utifrån den får du svaren. Att du sen skriver ni klankar ner på mig, ni klagar på mig osv gör ju inte saken bättre. Var har jag klagat på dig? Var har jag klankat, och var har jag påstått att du plågar din häst? När sådana påståenden dyker upp kors och tvärs så kanske saken faller i sin naturlighet att man inte svarar dig längre.
Det du vill veta kan man inte ge svaren på, för det krävs att man ser hästen både före och efter för att kunna ge så precisa svar. Du kan få allmänna råd, vilket jag också tycket att du har fått i mångt och mycket. Ingen har sagt att det kostar pengar, här väljer var och en fritt om man vill svara eller inte.

Men de svar du får är de du själv efterfrågar, och dessa grundar sig på den information som du själv ger. Ju mer precisa svar kräver en grundlig information, och inte det flum (med alla respekt så tycker jag så) som nu har förekommit de sista sidorna.

Har inte läst hela tråden

O sticker huvet i skottgluggen:crazy:
Jag har också rundat av hovar lite mellan verkningarna. Hovisen orkar ju inte springa här hela tiden, men jag skulle aldrig avstå en hovis för att jag själv kan runda av hovarna. Han ser sånt jag inte ser. O som sagt - det tar lång tid att lära sig allt o fötterna som ju ändå är en väldigt viktig del på hästen.

Har inte läst hela tråden

O sticker huvet i skottgluggen:crazy:
Jag har också rundat av hovar lite mellan verkningarna. Hovisen orkar ju inte springa här hela tiden, men jag skulle aldrig avstå en hovis för att jag själv kan runda av hovarna. Han ser sånt jag inte ser. O som sagt - det tar lång tid att lära sig allt o fötterna som ju ändå är en väldigt viktig del på hästen.

hej, ja det blev lite hett där ett tag om öronen:angel:

jo exakt och det är ju det jag "oskyligt" försöker göra med, som du skriver hovslagaren kan ju inte komma ut såfor ett litet sömmhål kommit ner till marken. det sa han själv med att det var bra att jag höll efter.
och självfallet kommer jag ta ut hovslagare varför skulle jag sluta med det.
jag tror att hästens hovar gör hela hästen, utan hovarna kan den ju inte gå.

skönt att höra att nån mer rundar av hovarna började kännas som att jag var den enda som "plågar" min häst:angel::smirk:

Vem har tutat i dig detta?
Var vidgar sig hoven? Var sitter skon fast?

Boots däremot sitter så hårt över MJUKDELARNA- kronrand o ballar.

Så när din säkerhet är avklarad, kan den få gå ut i hagen o halka?

Nä antingen ska hästarna klara sig helt utan skor eller så har man skor på om man vill att hästen ska kunna arbeta som man vill att den ska göra.

tutat i? det är väl ren och skärt förstånd att såklart så kan inte hoven utvidga sig när en formad järnbit sitter runt hoven hur ska den då kunna utvidga sig, speciellt när den är fastspikad med.

för varje steg hästen tar så flexar ju hoven och med järnskorna under kan den inte utvidga sig, mellan trakterna alltså eller hur jag ska förklara.

boots sitter hårt över hoven? beror ju på vilka boots man väljer, finns ju boots som bara sitter på hoven och inte vidrör mjukdelarna, såna gillar jag inte riktigt eftersom de spänns åt runt hoven vilket oxå hindrar hoven från att utvidgas i varje steg.

men sen finns det ju de som du skriver, sitter på mjukdelarna, men de hindrar inte hovarna från att utvidgas eftersom de har lite väx mån innuti så de "glappar" de spänner inte åt hela tiden alltså, sen har man ju en strumpa som skyddar mjukdelarna.
har dock sett såna här boots jag menar i verkligheten och den hästen red med mig på en långritt på 5min UTAN strumpa och de va inte en antydan till skav där inte, eftersom bootsen är sydda med en mjuk kant och gås in av hästen så är ju risken minimal, kanske på en känslig arab utan hovskägg eller nåt. men jag har en islänning;)

vad är det som säger att hagen e hal då? om den mot förmodan blir det så kommer jag sanda, hur förklarar du att alla föl och ungästar klarar sig i hagarna utan att slå halvt ihjäl sig då?. det är ju accseppterat men så fort en ridhäst går utan skor då är det djurplågeri nästintill.

förstod inte riktigt din sista mening?

"Nä antingen ska hästarna klara sig helt utan skor eller så har man skor på om man vill att hästen ska kunna arbeta som man vill att den ska göra"

öh ja? om jag fattade det rätt, ja jag håller med dig att antingen har man hästen oskodd och den funkar med det eller så har man den skodd om den funkar med det:angel:

Det du bör fundera på är hur du förmedlar din information, för utifrån den får du svaren. Att du sen skriver ni klankar ner på mig, ni klagar på mig osv gör ju inte saken bättre. Var har jag klagat på dig? Var har jag klankat, och var har jag påstått att du plågar din häst? När sådana påståenden dyker upp kors och tvärs så kanske saken faller i sin naturlighet att man inte svarar dig längre..

ja uppenbarligen måste jag ju ha förmulerat mig som jag vet inte vad, riktigt himla dåligt eftersom ni kan få det till att låta som att jag plågar min häst. extremt missförstånd helt enkelt.

allt är absolut inte menat till dig blir bara jätterädd när alla skriver exakt samma sak dvs helt tvärtemot vad jag menar och hur det är, då blir man rädd, antingen har jag dyslexi och inte kan skriva eller så vill ni missuppfatta mig.

Det du vill veta kan man inte ge svaren på, för det krävs att man ser hästen både före och efter för att kunna ge så precisa svar. Du kan få allmänna råd, vilket jag också tycket att du har fått i mångt och mycket. Ingen har sagt att det kostar pengar, här väljer var och en fritt om man vill svara eller inte.

Men de svar du får är de du själv efterfrågar, och dessa grundar sig på den information som du själv ger. Ju mer precisa svar kräver en grundlig information, och inte det flum (med alla respekt så tycker jag så) som nu har förekommit de sista sidorna.

ja och det va ju det jag anade från början.
ja jag hoppas folk känner så, det jag menade var att de riktiga hovslagarna här inne om de nu är riktiga hovslagare med utbildning, verkar bara larva sig och spela "allan" på min bekostnad och då får jag uppfattningen att de inte ger något gratis utan de ska ha betalat för att ge råd och vettiga kommentarer varför skulle de annars bara larva sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter
  • Guldfasanerna